ویزای کاری

کار در یونان

کار در یونان

یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و جنوب شبه جزیره بالکان است که در طول سال های اخیر برای مهاجرت کاری مورد توجه بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است. مهاجرت کاری مستلزم آگاهی و کسب اطلاعات در رابطه با کار در یونان و دستمزد ماهانه، هزینه های زندگی و برترین مشاغل است. خاطر نشان می شود یونان عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن است به همین دلیل پیدا کردن شغل در این کشور برای مهاجران کار ساده ای نیست مگر آنکه متقاضی واجد شرایط تعیین شده باشد.

برای اطلاع از شرایط مهاجرت کاری به کشور یونان و نحوه اخذ ویزای کار این کشور پیشنهاد می شود مقالات بیشتری در وب سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مطالعه کنید. اما در این مقاله سعی بر آن است اطلاعاتی درباره بهترین شهرهای یونان برای کار در اختیار هموطنانی قرار داده شود که کشور یونان را برای کار و زندگی انتخاب کرده اند.

  • چرا کار در یونان فرصت مناسبی است؟
  • بهترین مشاغل در یونان کدامند؟
  • شرایط کاریابی در یونان چگونه است؟
  • آیا می توان با کار در یونان اقامت دریافت کرد؟
  • مشاغل مورد نیاز در یونان کدامند؟

شرایط  کار در یونان

در اقتصاد پر تقاضای امروزی، یافتن تعادل بین کار و زندگی اکثر مردم چالش بزرگی است. براساس تحقیقات انجام شده، در یونان شهروندان 2109 ساعت در سال کار می کنند که بسیار بالاتر از میانگین جهانی 1749 ساعت است. 74% از کارکنان مجبور هستند بیشتر از 2010 ساعت در سال کار کنند. مردم یونان بسیار تلاش می کنند تا کار را با زندگی شخصی خود تطبیق دهند، بنابراین با مشکلاتی در برقراری تعادل بین زندگی شخصی و کاری مواجه می شوند. یونان، پرتغال، اسپانیا و ایرلند کشورهایی هستند که کمترین انعطاف پذیری را برای قبولی مرخصی کارکنان خود دارند. در نتیجه شهروندان احساس می کنند که زمان کافی برای تفریح ندارند.


شرایط مهاجرت کاری به یونان 2024

به عنوان بخشی از قرارداد شنگن، یونان به شهروندان کشورهای اروپایی این اجازه را می دهد که بدون اخذ ویزا یا مجوز کاری در این کشور کار و زندگی بکنند. اما کارگران غیر اروپایی مثل هموطنان ایرانی مایل به کار در یونان بایستی ویزای کار درخواست دهند. برای این منظور هموطنان ایرانی بایستی در ابتداء به فکر یافتن پیشنهاد کاری از این کشور اروپایی باشند. چراکه مهاجرت کاری به یونان و اخذ ویزای کار در این کشور در واقع با محوریت کارفرما انجام می گیرد.

پس از یافتن پیشنهاد کاری است که فرآیند درخواست به ترتیب مراحل زیر شروع می شود:

نمودار فرآیند دریافت اقامت کاری یونان

اما پروسه اسپانسری کارگر خارجی در یونان بدین گونه است که ابتداء متقاضی با مراجعه به سفارت یونان و تحویل مدارکی از جمله پاسپورت معتبر، قرارداد کاری، بیمه سلامت و نیز گواهی عدم سوء پیشینه ویزای ورود یا ویزای اقامت طولانی (نوع D) یونان را درخواست داده و به یونان مسافرت می کند. در مرحله بعدی و در عرض 30 روز از زمان ورود به کشور یونان، دارنده ویزا با مراجعه به شهرداری محلی شخصا درخواست مجوز اقامت/کار یونان می دهد.

ساعت کاری در کشور یونان

ساعت کاری در یونان 5 روز در هفته بین 8 الی 9 ساعت است. میانگین کار در اروپا 40.3 ساعت و میانگین کار افراد در یونان 42 ساعت در هفته است. به دلیل وضعیت اقتصادی فعلی در یونان، کار پاره وقت در این کشور در حال افزایش است. کارمندان بانک از دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 14:30 و در روز جمعه از ساعت 8 صبح تا 2 بعد از ظهر مشغول به کار هستند، مغازه ها از ساعت 9 صبح باز و دوشنبه تا شنبه بین ساعت 2:30 تا 15 بسته می شوند. همچنین عصرها از ساعت 5 تا 9 شب در روزهای سه شنبه، پنجشنبه و جمعه باز هستند. اخیراً قانونی تصویب شده است که اجازه می دهد مغازه ها در مناطق توریستی در روزهای یکشنبه نیز باز باشند.

اشتغال در یونان برای شهروندان EEA-EU

اگر فردی عضو یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EEA-EU) باشد بدون هیچ محدودیتی فقط با در دست داشتن پاسپورت و کارت شناسایی، برای اخذ ویزا و ورود به کشور به یونان، اجازه دارد به مدت 90 روز کامل در این کشور کار کند. این افراد پس از مراجعه به اداره پلیس و دریافت کارت رایگان (Tmima Allodapon) اجازه دارند در این کشور کار کنند. اگر شهروندان اتحادیه اروپا قصد داشته باشند که بیش از 90 روز در کشور یونان بمانند و کار کنند با ارائه مدارک زیر می توانند ویزای خود را تمدید نمایند:

  • فرم درخواست (که از اداره پلیس موجود است)
  • کپی از پاسپورت و شناسنامه
  • 4 قطعه عکس مشابه پاسپورت
  • کارت بهداشت اروپا یا بیمه تامین اجتماعی یونان OAEE
  • ارائه پیشنهاد شغلی از سوی کارفرما یا مدرکی مبنی بر اینکه فرد منابع کافی برای تامین معیشت خود دارد.
  • اگر بازنشسته هستید یک نامه از حقوق بازنشستگی خود دارائه دهید که درآمد سالانه کافی برای امرار معاش دارید.
  • آدرس محل سکونت فرد در این کشور

اگر هدف شخصی اقامت دائم در این کشور باشد با 5 سال کار کردن و پرداخت بیمه و مالیات، قادر است درخواست اقامت دائم را داشته باشد. افرادی که از خارج از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (non EU-EEA) هستند برای ورود به کشور یونان و همچنین کار در این کشور نیازمند ویزا (اجازه ورود) می باشند.

اخذ اقامت از طریق کار در یونان

آیا می توان از طریق کار اقامت یونان را در سال 2024 اخذ کرد؟ جواب، بله است. در صورتیکه شما خویش- کارفرما باشید، لازم است که گواهی از ادارات مالیاتی را ارائه دهید. این گواهی برای نمایش این امر است که قصد راه اندازی کسب و کاری را در یونان دارید و یک گواهی از دادگاه محلی تهیه می کنید. این گواهی نشانگر آنست که شروع به کار بیزینستان قانونی بوده و اعلام شده است. اگر کارتان شامل تهیه غذا یا کار با کودکان باشد، می بایست که همچنین گواهی پزشکی معتبری را هم ارائه بدهید.

شرایط اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا از یونان

متخصصان رشته هایی نظیر مهندسی، پزشکی و نیز اساتید و دانشمندان علوم مختلف برای مهاجرت کاری به یونان گزینه بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا را نیز در اختیار دارند. یک نوع کارت اقامتی معمولا با اعتبار 2 ساله و قابل تمدید که امکان الحاق خانواده را نیز درپی دارد. اما متقاضیان برای دریاقت کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU) از کشور یونان بایستی حائز شرایط چهارگانه زیر باشند:

شرایط اخذ کارت آبی اتحادیه اروپایی از یونان
شرط اولداشتن پاسپورت ملی معتبر
شرط دوماثبات مهارت های حرفه ای تخصص بالا از طریق ارائه مدرک تحصیلی یا سوابق کاری
شرط سومقرارداد کاری حداقل یکساله برای پست شغلی مهارت بالا و تضمین سطح درآمدی حداقل 1.5 برابر متوسط درآمد ناخالص سالانه در کشور یونان
شرط چهارمداشتن بیمه سلامت معتبر

انواع روادید اقامت از طریق کار در یونان

اخذ روادیدها در خصوص کار در یونان برای شهروندان غیر اروپایی خیلی مشکل است. یک زمانی روادیدها از هم جدا بودند، اکنون روادید کار و اقامت همگی یکی هستند. این بدان معناست که روادیدهای اقامتی می تواند شامل حق کار هم باشد روادیدهای کار در یونان برای شهروندان خارجی عبارتند از روادید خاص – کارفرما (اگرچه می تواند استثنائاتی وجود داشته باشد). روادید خاص – محل. یک کارگر غیراروپایی برای اقامت از طریق کار در یونان بایست که 2 مرحله زیر را تا اخذ اقامت یونان طی کند.

  • ویزای ورود یا Entry visas
  • روادید کار Work permit/ روادید اقامت Residence permit
نوع ویزاشرایطمدارک
Entry visas، ویزای ورود (نوع D)بایست ویزایی برای کار برای هر ملیت غیراروپایی اخذ شود که قصد دارد تا 90 روز در یونان بماند و کار کند. این ویزا قبل از ورود به یونان از کنسولگری یونان اخذ می شود.پاسپورت معتبر
قرارداد کار
بیمه درمانی کامل
عدم سوسابقه کیفری
روادید کار Work permit و روادید اقامت Residence permitدر عرض 30 روز از ورود به یونان، دارنده ویزا بایست که شخصا روادید اقامت/کار را در شهرداری محلی اخذ کند. قبل از درخواست مجوز اقامت، اخذ شماره مالیاتی و شماره تامین اجتماعی الزامی است.ویزا
پاسپورت به اضافه فتوکپی ها
گواهی بیمه درمانی
مدرک آدرس محلی
مدرک توانایی ساپورت شغل-خود یا منابع خود
مدرک پرداخت هزینه لازم به اداره مالیات ملی

انواع روادید اقامت از طریق کار در یونان

آتن از بهترین شهرهای یونان برای کار

Athensشهری تاریخی در یونان که به عنوان پایتخت این کشور محسوب می شود از برترین شهرها برای کار و زندگی است، آتن بزرگترین شهر یونان است که در منطقه آتیکا قرار دارد. آتن شهری جهانی و یکی از بزرگترین مراکز اقتصادی در جنوب شرقی اروپا است که دارای بخش مالی بزرگ و بزرگترین بندر مسافرتی (بندر پیرائوس) در اروپا است. به دلیل وجود بناهای تاریخی بیشمار در این شهر هر ساله گردشگران و مسافران زیادی از سراسر دنیا به این شهر سفر می کنند. آتن پایتخت مالی یونان است، بر اساس داده ها در سال 2014 تولید ناخالص داخلی (PPP) در این شهر 130 میلیارد$ (دلار) اعلام شده است که تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی یونان است.

مهمترین موسسات و شرکت ها در شهر آتن عبارتند از:

  • SlashData
  • European Dynamics
  • Ebury Partners
  • Accenture
  • Appen
  • Dialectica
  • Ginbits
  • Accusonus
  • Procter & Gamble
  • improvIT

صنعت توریست و گردشگری کمک بزرگی به اقتصاد کشور آتن می کند، این شهر به عنوان یکی از مقاصد برتر اروپا برای گردشگری شناخته می شود و همچنین دروازه ای برای گشت و گذار در جزایر و سرزمین های مختلف است. هزینه زندگی در شهر آتن برای 1 نفر 825.4£ (یورو) و برای خانواده ای 4 نفره 2855.4€ (یورو) برآورد شده است. برترین مشاغل در شهر آتن عبارتند از: بازاریابی، مدیر پروژه، طراح گرافیک، تحلیلگر تجارت، امور مالی، مهندس تست نرم افزار، مهندس نرم افزار، مدیریت، توسعه دهنده وب و حسابدار. میانگین حقوق و دستمزد ماهانه در شهر آتن در سال 2024 27560€ (یورو) است.

کاریابی در شهر سالونیک

Thessaloníki دومین شهر بزرگ کشور یونان که در مرکز مقدونیه قرار گرفته است و به عنوان دومین مرکز بزرگ صنعتی، اقتصادی، تجاری و سیاسی در یونان محسوب می شود، علاوه بر این شهر سالونیک مهمترین مرکز حمل و نقل در جنوب شرقی اروپا و مرکز مهم آموزشی و فرهنگی بالکان است. از برترین شرکت هایی که در شهر سالونیک جای گرفته اند می توان به Intracom Telecom ،Vodafone ،Stoiximan ،IUPUI ،Celestino ،European Dynamics ،TaskUs ،Actionline ،Next Level Globalization ،AMD Telecom و Vodafone اشاره کرد. این شهر به دلیل برگزاری جشنواره ها، رویدادهای فرهنگی و زندگی پر جنب و جوش شناخته شده است، هزینه زندگی در سالونیک برای 1 نفر 837.2€ (یورو) و برای خانواده ای با 4 عضو 2811.9€ (یورو) برآورد شده است. مهندسی برق و حسابداری از برترین مشاغل در شهر سالونیک هستند.

پاتراس از بهترین شهرهای یونان برای کار

پاتراس (Patras) شهری در استان آشای است که در جنوب کشور یونان (منطقه پلوپونز) قرار دارد، این شهر در پایکوه Panachaikon مشرف به خلیج پاتراس ساخته شده است. این شهر که به عنوان دروازه غرب به یونان خوانده می شود یکی از مراکز تجاری مهم کشور یونان است و بندر آن نقطه ای برای تجارت و ارتباط با ایتالیا و سایر کشورهای غربی اروپاست. پاتراس به عنوان یک مرکز مهم علمی در یونان شناخته می شود، به دلیل وجود دانشگاه های معتبر در این شهر دانشجویان خارجی و بین المللی زیادی در پاتراس اقامت دارند. اقتصاد شهر پاتراس تا حد زیادی به بخش خدمات این شهر وابسته است.

مشاغل عمده در شهر پاتراس به شرح ذیل است:

  • مهندس مکانیک
  • دستیار پزشک
  • صندوقدار
  • دستیار دندانپزشک
  • پرستار
  • مهندس فناوری اطلاعات
  • معاون اداری
  • معاون فروش
  • کارشناس منابع انسانی
  • گارد امنیتی

پاتراس پایگاه تولید بزرگ برای انواع صنایع است، شرکت سیمان تیتان از بزرگترین کارخانه های سیمان، شرکت تولید چوب شلمن و چندین شرکت بسته بندی و تجهیزات صنعتی در این شهر جای گرفته اند. PaperGo ،Intrasoft International ،Accusonus و Citrix از جمله مهمترین موسساتی هستند که در شهر پاتراس قرار دارند. حقوق و دستمزد ارائه شده در شهر پاتراس ماهانه بین 630€ (یورو) الی 20700€ (یورو) تعیین شده است.

پانیا از بهترین شهرهای یونان برای کار

Paiania شهری در استان آتیک که در 11 کیلومتری شرق مرکز شهر آتن واقع شده است. Sani Resort موسساتی مثل:

  • Accenture
  • SlashData
  • Ebury Partners
  • improvIT
  • Dialectica
  • Appen
  • Ginbits
  • Accusonus
  • Procter & Gamble
  • QUALCO

برترین موسساتی هستند که در شهر پانیا قرار دارند. مشاغل برتر در این شهر عبارتند از: تکنسین داروسازی، دستیار اداری، مددکار اجتماعی، مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان، دستیار اداری، دستیار پزشک، نگهبان، صندوقدار، راننده کامیون، مهندس فناوری اطلاعات و پرستار.

در این مقاله سعی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بر آن بود تا اطلاعاتی در رابطه با بهترین شهرهای یونان برای کار در اختیار متقاضیان قرار داده شود، برای کاریابی در شهرهای یونان روش های مختلفی وجود دارد که از رایج ترین آن ها موسسات کاریابی است. برای اطلاع از موسسات برتر کاریابی در این کشور می توانید به مطالعه مقاله موسسات معتبر کاریابی در یونان بپردازید، همچنین متقاضیان محترم می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با وکلای مجرب موسسه در ارتباط باشند.

سوالات تخصصی درباره کار در یونان

برای این که فرد بتواند به خواسته های خود برسد، باید موارد مختلفی را در نظر داشته باشد. باید به این نکته اشاره کرد که یونان یکی از کشورهایی است که نرخ بیکاری خود را به صورت ویژه کاهش داده است. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • ویزای کاری یونان چه نوع ویزایی است؟ این نوع ویزا از نوع ویزاهای بلند مدت یا تایپ D کشور یونان محسوب می شود.
  • هزینه درخواست ویزای کاری یونان چقدر است؟ هزینه درخواست ویزای مذکور نیز در حدود €50 (یورو) می باشد.
  • شرط اصلی برای شروع پروسه ویزای کاری یونان چیست؟ داشتن جاب آفر یا پیشنهاد کاری از یک کارفرمای یونانی شرط اصلی می باشد. چرا که کارفرمای یونانی از طرف شما مسئول ارائه درخواست مجوز کاری یونان خواهد بود.
  • آسانترین روش های کاریابی در یونان چیست؟ روش های کاریابی از طریق وب سایت های کاریابی و نیز کاریابی از طریق موسسات معتبر کاریابی از آنجمله روش هاست.
  • بلوکارت اتحادیه اروپا چیست و شرایط آن چه می باشد؟ بلوکارت نوعی کارت اقامتی ویژه افراد دارای تخصص بالاست و اعتبار آن نیز معمولا تا 2 سال می باشد.
  • شرایط اخذ اقامت دائم و شهروندی یونان از طریق مهاجرت کاری چیست؟ کارگران خارجی بعد از 5 سال کار و زندگی می توانند برای اقامت دائمی و بعد از 7 سال زندگی پیوسته در کشور یونان نیز برای دریافت تابعیت یونان اقدام کنند.
3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *