ویترین

نحوه نوشتن بیزینس پلن

نحوه نوشتن بیزینس پلن

آشنایی با نحوه نوشتن بیزینس پلن را می توان به عنوان یکی از گام های اولیه شروع تجارت و ثبت شرکت دانست که هر سرمایه داری به آن جذب می شود. در حقیقت بیزینس پلن یا طرح تجاری شرکت سند مکتوبی است که با جزئیات کامل و مفصلی توضیح می دهد که شرکت چگونه اهدافش را تعریف می کند و چگونه قصد دستیابی به اهدافش را دارد. پس در یک کلام می توان بیزینس پلن را یک نقشه راه مکتوب برای شرکت دانست. نقشه راهی که شامل بازاریابی، سرمایه گذاری، امورمالی و نیز پروژه های عملیاتی شرکت می باشد.

معمولا کلیه اطلاعات مندرج در بیزینس پلن بایستی نهایتا در سندی 15 تا 20 صفحه ای گنجانده شده و شامل اجزایی مثل خلاصه اجرایی، محصولات و خدمات، تحلیل بازار، استراتژی بازاریابی، برنامه ریزی مالی و بودجه باشد. ضمنا در حال حاضر دو نوع فرمت بیزینس پلن برای نگارش وجود دارد که نوع سنتی آن بخاطر استاندارد بودن مورد توجه شرکت هاست. شما هموطن گرامی همچنین می توانید سوالات مهم خود درباره شرکت های استارت آپی را نیز با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در جریان بگذارید.

بیزینس پلن چیست؟

در ادبیات علمی، تعاریف مختلف و اغلب متضادی درباره بیزینس پلن یا Business Plan وجود دارد. اما یکی از تعاریف جامع و کامل درباره تعریف بیزینس پلن توسط سایت اینوستوپدیا ارائه شده است. بنا به این تعریف، بیزینس پلن سند یا مدرک مکتوبی است که معمولا با توجه به آن شرکت های استارت آپی غالبا اهداف و روشهای دست یابی به آن اهداف را بیان می کنند. بر این اساس، بیزینس پلن بسان نقشه راه مکتوبی برای شرکت جهت تبیین نقطه نظرات ذیل می باشد:

جزئیات بیزینس پلن

در واقع بیزینس پلن ها اسناد مهمی هستند که معمولا قبل از تاسیس شرکت (استارت آپی) برای جذب سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بیرینس پلن بهترین شیوه شرکت ها در جهت نیل به اهداف مورد نظرشان محسوب می شود. اگر چه بیزینس پلن ها برای شرکت های جدید و نوپا ابزار مفیدی هستند اما هر شرکتی بایستی برای خود یک بیزینس پلنی داشته باشد و بتواند آن را بازبینی و بروز رسانی کند تا ببیند که:

  • آیا به اهداف خود دست یافته است یا خیر
  • آیا بایستی اهداف تغییر بکند یا خیر

اهداف برای نحوه نوشتن بیزینس پلن

اصولا بیزینس پلن ابزاری برای بیان اهداف شرکتهاست و معمولا بیزینس پلن نیز توسط این شرکت ها با 3 هدف اصلی نگارش و تنظیم می شود. این اهداف سه گانه عبارتند از:

  • هدف اول: ایجاد یک استراتژی کارآمد و موثر برای تاسیس و توسعه فعالیت شرکت
  • هدف دوم: تعیین نیازهای مالی آتی با جذب سرمایه
  • هدف سوم: جذب سرمایه گذاران و وام دهندگان

شرایط و نحوه نوشتن بیزینس پلن

در موقع نوشتن بیزینس پلن بایستی به این نکته توجه کرد که طول بیزینس پلن ها ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. اما نبایستی از این نکته هم غافل شد که کلیه اطلاعات مندرج در بیزینس پلن بایستی نهایتا در سندی 15 تا 20 صفحه ای گنجانده شود. اما نباید از یاد ببریم که بیزینس پلن یک صفحه ای نیز وجود دارد و انتخاب تعداد صفحات به خود شما بستگی دارد.

در واقع زمان نوشتن بیزینس پلن موقعی است که متقاضیان با مفهوم واقعی آن آشنا شده و به نقاط ضعف و قوت شرکت خود نیز اشراف داشته باشند. اما درباره نحوه نوشتن بیزینس پلن نیز بایستی اولا مخاطب یا مخاطبین خود را خوب بشناسید، هدف مشخصی برای خود داشته باشید، سعی کنید چکیده مطالب خود را به دقت روی کاغذ بیاورید و ضمنا سبک نوشتن و لحن خود را در طول متن نگارشی ثابت نگهدارید.

شرایط و نحوه نوشتن بیزینس پلن

اجزای مختلف بیزینس پلن

پس همان طوری که گفته شد دو بیزینس پلن مشابه هم وجود ندارد اما این اسناد اجزای مشابهی دارند که در نحوه نوشتن بیزینس پلن باید بدان توجه نمود. بر این اساس، معمولا اجزای یک بیزینس پلن موفق از قرار زیر می باشد:

  • خلاصه اجرایی: این بخش از بیزینس پلن خود شرکت را توضیح می دهد و شامل گزارش ماموریت شرکت به همراه اطلاعاتی دیگر درباب مدیریت، کارکنان، عملیات و محل شرکت است
  • محصولات و خدمات: در این بخش شرکت می تواند به محصولات و خدمات، قیمت، عمر مفید و نیز مزایای مربوط به مصرف کننده اشاره کند. همچنین در این بخش به فرآیندهای تولید و ساخت، شرکت مادر، اطلاعات راجع به R&D و نیز فناوری مورد استفاده نیز اشاره می شود.
  • تحلیل بازار: شرکت بایستی رقیب خود و ابزارهای مورد استفاده او را بشناسد، به نقط قوت و ضعف خود اشاره کند و نیاز مشتریان را تشخیص دهد.
  • استراتژی بازاریابی: این بخش از بیزینس پلن به توضیح درباره نحوه جذب و حفظ پایگاه مشتری و نحوه دست یابی به مشتری را توضیح می دهد
  • برنامه ریزی مالی: بخش مذکور مخصوص طرفی است که بیزینس پلن را مطالعه می کند. پس شرکت بایستی در این بخش به برنامه ریزی مالی و پیش بینی های آتی خود اشاره کند.
  • بودجه: شامل هزینه های کارکنان، توسعه، تولید، بازاریابی و غیره

انواع بیزینس پلن چیست؟

در مجموع، بیزینس پلن ها به شرکت ها در شناسایی اهدافشان و نیل به سوی این اهداف خود کمک می کنند. آنها به شرکت ها در شروع فعالیتشان و نیز مدیریت خود کمک می کنند. آنها همچنین به عنوان ابزاری جهت جذب سرمایه گذاران برای همکاری با شرکت نیز عمل می کنند. با اینکه ما بیزینس پلن درست یا غلطی نداریم اما این اسناد را می توان به دو دسته مختلف زیر تقسیم بندی کرد:

انواع بیزینس پلن

غالبا شرکت ها از بیزینس پلن های سنتی استفاده می کنند و این نوع بیزینس پلن شکل رایج می باشد. این دسته از بیزینس پلن ها استاندارد بوده و جزئیات بیشتری نیز در هر بخش اشاره می شود. اما از سوی دیگر این بیزینس پلن ها مفصل بوده و مسلزم کار زیادی است. اما با اینکه بیزینس پلن های استارت آپی در بین شرکت ها رایج نیستند ولی آنها نیز از ساختار استانداردی بهره می برند و از مشخصات آنها می توان به کوتاه بودن و اشاره به جزئیات کم اشاره نمود.

فرآیند ثبت شرکت و ثبت موسسه با وجود تفاوت معنایی و داشتن تعاریف مختلف اما از مراحل مشابهی بهره می جوید. در ثبت هر دو تشکیلات، متقاضیان ملزمند تا در ابتداء به سامانه ثبت شرکتها رجوع و با انجام مراحلی چند به اخذ تاییدیه آنلاین نائل آیند. در گام بعدی لازم است تا اصل مدارک به صورت پستی به همان اداره ارسال و سپس به دعوت اداره ثبت دفاتر امضاء و حق الثبت پرداخت شود. نهایتا در گام آخر نیز آگهی ثبت در روزنامه به چاپ برسد. کارشناسان زبده ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تمامی این مراحل را با هزینه مناسب و در اسرع وقت انجام می دهند.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *