ویترین

نحوه نگارش توصیه نامه

نحوه نگارش توصیه نامه

نحوه نگارش توصیه نامه اهمیت دارد؛ چرا که هر چند اساتید آن را نگارش می کنند، اما در غالب موارد از شما می خواهند توصیه نامه آماده ای برایشان ارسال کنید. نامه های مرجع می تواند به تأیید و ارزیابی مهارت های شغلی متقاضی، موقعیت های قبلی، دامنه مسئولیت ها، شخصیت شناسی و عملکرد گذشته در شغل متقاضی کمک کند. اگر چه در نگارش و ارائه درخواست های شغلی صداقت انتظار میرود، اما یک مسئول استخدام نمی تواند همه چیز را به صورت واقعی بپذیرد؛ اغلب، دانشگاه ها به توصیه نامه های شما به عنوان تأییدیه دستاوردهایی که در رزومه خود ذکر کرده اید، اشاره می کنند. آن ها همچنین به عنوان مدرک مثبت کار شما در یک سازمان یا دوره تصدی شما در کالج عمل می کنند، زیرا LOR (توصیه نامه یا همان Letter Of Recommendation) معمولاً در سربرگ های رسمی درخواست می شود.

توصیه نامه یک سند رسمی است که کار، مهارت یا عملکرد تحصیلی یک فرد را تأیید می کند. ممکن است از شما خواسته شود که یک توصیه نامه برای شخصی که برای شغل، کارآموزی، کالج یا دانشگاه، موقعیت رهبری یا فرصت داوطلبانه درخواست می کند تهیه کنید. هدف از توصیه نامه تایید آن چیزی در مورد متقاضی آموخته اید و ارائه جزئیات مثبت اضافی در مورد عملکرد یا عادات آن ها می باشد.

توصیه های شخصی و نامه های مرجع شخصیت می تواند توسط اساتید، شرکای تجاری، مشتریان، مدیران قبلی و سایر توصیه کنندگانی که می توانند مهارت ها و توانایی های متقاضی تحصیل یا کار را تأیید کنند، نوشته شود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص اهمیت انگیزه نامه، مزایای آن و نکات مثبتی که هنگام نگارش آن باید مد نظر علاقمندان مهاجرت به آلمان، انگلیس و غیره باشد، اشاره می شود.

نگارش کنندگان و نحوه نگارش توصیه نامه

نگارش کنندگان و نحوه نگارش توصیه نامه

یک توصیه نامه صادقانه یک اطلاعات شخصی از تجربیات شما با متقاضی در اختیار گیرنده قرار می دهد؛ مثلا نشان می دهد که شما به عنوان استاد فردی که علاقمند به تحصیل در کانادا است، در زمینه خاصی مرتبط با رشته ای قبلی و رشته ای که وی می خواهد در دانشگاهی در این کشور تحصیل کند قبلا با دانشجویتان پروژه موفقی را انجام داده اید. شما باید حداقل اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد داوطلب در یک محیط کاری داشته باشید؛ قبل از درخواست توصیه نامه، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا با متقاضی (مثلا کارفرمای قبلی یا اساتید قبلی) کار کرده اید به طوری که فرد مستقیما با نحوه کار و عملکرد شما آشنایی داشته باشد؟
  • آیا نقاط قوت و مهارت‌ های شما را استاد یا کارفرمای قبلی به خوبی می شناسد که بخواهد نظر صادقانه و مثبتی در مورد شما بدهد؟
  • آیا نمونه خاصی از کار شما را دیده است یا در دست دارد؟
  • آیا می تواند بازخورد و نظر مثبتی در مورد شما ارائه دهد؟

برای اساتید، کارفرمایان قبلی و کلا هر کسی که می خواهد برای شما یک توصیه نامه نگارش کند، مهم است که قبل از پذیرش درخواست در نظر بگیرد که آیا می تواند یک توصیه نامه با کیفیت ارائه دهد یا خیر. به عنوان راهنمایی دیگری که برای نگارش کنندگان توصیه نامه داریم توجه فرمایید که یک نامه مرجع شخصی باید اطلاعاتی در مورد اینکه شما چه کسی هستید (مثلا استاد تمام دانشگاه علم و صنعت، عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر، مدیر عامل شرکت X و غیره)، ارتباط شما با شخصی که توصیه می کنید (دانشجوی کارشناسی ارشد که شما استاد راهنمای وی بوده اید)، چرایی واجد شرایط بودن آن ها و مهارت های خاصی که آن ها دارند و شما تأیید می کنید ارائه دهید.

شروع نگارش توصیه نامه

پاراگراف های یک توصیه نامه موفق و صادقانه بهتر است به طور خلاصه نگارش شود و با این حال همچنان شامل موارد و نکات مهم و کاربردی ذیل باشد:

پاراگراف های توصیه نامه

به عنوان توضیحات برای چارت بالا می توان بیان کرد که پاراگراف اول نامه مرجع شخصیت توضیح می دهد که چگونه و از کجا فردی را که توصیه می کنید می شناسید و چرا شما به عنوان استاد یا کارفرمای قبلی وی، واجد شرایط نوشتن توصیه نامه برای توصیه به کار، کالج یا تحصیلات تکمیلی هستید. با یک نامه شخصی و به صورت کاملا صادقانه به همراه ذکر دلیل، توصیه نامه می نویسید زیرا فرد و شخصیت او را می شناسید. پاراگراف دوم یک مرجع نامه حاوی اطلاعات خاصی در مورد شخصی است که در مورد آن نامه می نویسید، از جمله این که چرا آن ها واجد شرایط هستند و در چه موضوعاتی می توانند به دانشگاه یا کارفرمای بعدی خود کمک کنند. در بخش خلاصه نیز بیان کنید که شخص را به دلایل X و Y “به شدت توصیه می کنید”.

اهمیت نحوه نگارش توصیه نامه

معمولا یکی از گام های اساسی تحصیل در کانادا، آمریکا، مجارستان، ترکیه و هر کشور دیگری داشتن توصیه نامه است. هر دانشگاهی قوانین خاص خودش را دارد ولی معمولا در حال حاضر دانشگاه ها حداقل دو توصیه نامه را از متقاضیان درخواست می کنند که زمان اپلای برای ان دانشگاه باید ارائه دهند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده سعی شده خطاب به اساتید، کارفرمایان و بطور کلی نگارش کنندگان توصیه نامه، اطلاعاتی اساسی در این مورد ارائه گردد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *