ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

نوآفرینی در آلمان

نوآفرینی در آلمان

نوآفرینی در آلمان به دلیل پیچیدگی های آن طرفداران کم تری نسبت به سایر روش های مهاجرت به این کشور یعنی تحصیل و کار دارد. آلمان برای دومین سال متوالی به عنوان بهترین کشور اروپایی برای استارت آپ ها رتبه بندی شده است. شرکت تحقیقاتی و تحلیلی NimbleFins در مطالعه سالانه خود به داده‌های منابع مختلف در دسترس عموم، از جمله بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و یونسکو نگاه کرد؛ دولت آلمان برای ایجاد همه نوع تجارت – صرف نظر از اینکه آلمانی یا خارجی را شامل می شود یا نه، سیاست بازی دارد. در سال 2021، طبق داده های ارائه شده توسط StartupBlink، برترین شهر برای استارت آپ ها در آلمان، برلین با امتیاز کلی 23.87 بود؛ مونیخ، هامبورگ و فرانکفورت به‌ترتیب به‌عنوان دومین، سومین و چهارمین مکان‌های برتر برای استارت‌آپ‌ها ارزیابی شدند.

از نظر فنی راه اندازی کسب و کار در آلمان کار سختی نیست؛ مراحل بسیار واضحی وجود دارد که باید به عنوان یک خارجی انجام دهید، مثلا آدرس خود را در آلمان ثبت کنید و برای خوداشتغالی اجازه اقامت بگیرید. برلین با حدود 500 استارت آپ فناوری جدید در سال، پایتخت آلمان است؛ مهاجران سالانه حدود 170000 کسب و کار جدید در آلمان راه اندازی می کنند. بنابراین از هر 5 کارآفرین، یک نفر یا خارجی است یا تابعیت. مهاجران 20% از کارآفرینان را تشکیل می دهند اما تنها 18% از کل جمعیت را تشکیل می دهند، که به این معنی است که آنها کارآفرینان فعال تر از میانگین هستند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص آلمان به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • بهترین نوع ثبت شرکت برای نوآفرینی در آلمان چه هزینه هایی دارد؟
  • جایگزین نوآفرینی در آلمان چه روش دیگری می تواند باشد؟

درباره نوآفرینی در آلمان

مهاجرت به آلمان بدوا از طریق نوآفرینی انجام نمی شود. ولی کسانی که به تحصیل و کار در این کشور می پردازند ممکن است بعد از چند سال به فکر نوآفرینی در آلمان بیفتند. منتهی بیشتر افرادی که به این امر می پردازند کسانی هستند که تابعیت آلمان را دارند. چرا که نوآفرینی در آلمان به صرفه خود منجر به اخذ اقامت دائم یا تابعیت آلمان نمی شود و بعضا حتی صرفا با این کار نمی توان اقامت کوتاه مدت این کشور را نیز اخذ نمود. با این حال طرفداران نوآفرینی در آلمان، چه از بین خارجی ها چه خود آلمانی ها، به مرور بیشتر شده اند؛ بر اساس گزارش StartupBlink، آلمان برای قدرت اکوسیستم استارتاپی خود امتیازهای بالایی دریافت کرده و در بین 202 کشور جهان در رتبه نهم قرار گرفته است. پر جنب و جوش ترین اکوسیستم های نوآفرینی 2022 آلمان در برلین، مونیخ و هامبورگ هستند

بیشتر تجارت در آلمان توسط شرکت های کوچک و متوسط ​​انجام می شود (SME’s – به نام “Mittelstand” در آلمان). در گذشته، بسیاری از تجارت ها به صورت محلی انجام می شد و روابط با مشتریان بسیار نزدیک بود. تاثیر بحران کرونا هنوز مشخص نیست؛ مثلا تعداد استارت آپ ها در آلمان در سال 2022 به 70000 واحد ثابت بود. در سال 2022 تعداد استارت آپ ها در آلمان 70000 بود که نسبت به سال 2021 تغییری نداشت. در نموداری که در ادامه ترسیم شده این موضوع بیشتر و بهتر نشان داده شده است:

تعداد نوآفرینی ها در آلمان

نوآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ایجاد یک GmbH باید به صورت رسمی تایید شود، که زمانی اتفاق می افتد که فرآیند ثبت نام کامل شده باشد. هزینه راه اندازی GmbH در آلمان (در نهایت) 25000€ (یورو) به اضافه هزینه ثبت نام 400€ (یورو) و هرگونه هزینه اضافی برای خدمات اسناد رسمی خواهد بود. البته پیش از اقدام به ثبت شرکت بهتر است اقامت این کشور را از طریق تحصیل یا کار در آلمان به دست آورده باشید تا با ریسک های نوآفرینی در این کشور بیشتر آشنا شوید. در سال 2022 حدود 10 چالش های ایجاد کسب و کار در آلمان عبارت هستند از:

  • رسیدگی به مجوزهای ساخت و ساز
  • دریافت برق
  • ثبت املاک
  • گرفتن اعتبار
  • عدم حمایت از سرمایه گذاران غیر اروپایی
  • پرداخت مالیات
  • تجارت فرامرزی

کسانی که علیرغم این چالش ها تصمیم به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در آلمان می کنند باید راه های این اقدام را بدانند:

  • یک نام شرکت پیدا کنید.
  • تصمیم گیری در مورد Unternehmensgegenstand موضوع شرکت
  • برای بررسی نام شرکت و هدف شرکت به اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (IHK) مراجعه کنید
  • یک دفتر اسناد رسمی پیدا کنید و برای تشکیل شرکت وقت بگیرید.

همچنین مراحل ذیل نیز مورد توجه قرار گیرد:

  • در بانک مورد نظر خود حساب باز کنید.
  • شرکت خود را با ثبت تجارت (“Handelsregister”) ثبت کنید.
  • شرکت خود را در دفتر تجارت (“Gewerbeamt”) ثبت کنید.
  • اداره مالیات (فهرست دفاتر در برلین) متعاقباً شماره مالیاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

نوآفرینی در آلمان از طریق ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ایجاد کار با نوآفرینی در آلمان

وجود شرکت های غول پیکر در آلمان یکی از دلایل نرخ بیکاری پایین است. با این حال نوآفرینان باید اثبات نمایند که چیزی برای اضافه کردن به جامعه و اقتصاد آلمان دارند وگرنه با درخواست آن ها موافقت نمی شود. فولکس واگن در سال گذشته با حدود 671 هزار کارمند، بالاترین میزان کارمند جهانی را در بین تمام شرکت های مستقر در آلمان داشت، گروه دویچه پست DHL با 504 هزار کارمند در رتبه دوم و پس از آن بوش با 398000 کارمند قرار دارد.

فریلنسری در آلمان

کسانی که قصد نوآفرینی در آلمان را ندارند اما می خواهند بعد از اتمام تحصیل در آلمان برای خودشان کار کنند می توانند به سراغ فریلنسری بروند. لازم به ذکر است فریلنسری در آلمان نسبت به نوآفرینی و ایجاد استارت آپ، سختی های کم تری دارد. برای ثبت نام به عنوان فریلنسر در آلمان، باید «Fragenbogen zur steuerliche Erfassung» (پرسشنامه مالیات) را پر کنید و آن را به اداره مالیات محلی خود ارسال کنید. می‌توانید بارگیری کنید، فرم را پر کنید و یک نسخه فیزیکی ارسال کنید، یا آن را به صورت آنلاین از طریق ELSTER تکمیل کنید. شما باید فرم را به زبان آلمانی تکمیل کنید. در این مقاله راجع به نوآفرینی در آلمان طی سال 2022 توضیحاتی ارائه گردید و علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به هزینه زندگی در آلمان، سرمایه گذاری در آلمان و غیره با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *