ویزای تحصیلی

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه

واقعیت های آماری نشانگر این واقعیت مهم است که هزینه تحصیل در روسیه تا 5 الی 7 برابر ارزانتر از اغلب کشورهای اروپایی محسوب می شود. این سطح از هزینه ها در کشور روسیه را می توان پوئن اصلی تحصیل در این کشور و عامل مهم در جذابیت روسیه برای دانشجویان بین المللی به حساب آورد. در کنار این هزینه های پایین تحصیلی می توان به شانس بالای اخذ بورسیه تحصیلی و انجام کار دانشجوئی در روسیه نیز اشاره کرد. همین موارد است که باعث کنجکاوی علاقه مندان و متقاضیان شده و منجر به طرح سوالات ذیل می گردد:

  • شرایط و الزامات برای تحصیل در روسیه 2023 چیست؟
  • برترین دانشگاه روسیه جهت ادامه تحصیل کدام می باشد؟
  • آیا امسال شرایط اخذ ویزای تحصیلی روسیه فرق کرده است؟
  • شهریه سالیانه برای تحصیل در کشور روسیه چقدر است؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در روسیه چه میزان است؟

برای اطلاع از پاسخ سوالات فوق ادامه همین مقاله را دنبال بفرمائید. اما برای اخذ مشاوره های تخصصی در خصوص اعزام دانشجو به روسیه توصیه می شود که از نظرات و مشاوره های وکلا و کارشناسان مهاجرتی موسسهخ حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

دلایل و امتیازات تحصیل در روسیه

در رابطه با امتیازات تحصیلی در کشور روسیه بایستی ابتداء این نکته مهم را مدنظر قرار داد که نظام آموزش عالی روسیه جزء نظام های برتر جهانی است. در روسیه بیش از 500 دانشگاه وجود دارد که برترین آنها دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو می باشد که در رتبه 84 جهانی قرار دارد. ضمنا مدارک اعطایی این دانشگاه ها نیز دارای اعتبار بین المللی است.

در جدول زیر می توان با برترین دانشگاه های روسیه از نظر نظام رتبه بندی دانشگاه های برتر و رنکینگ آموزش عالی تایمز 2023 آشنا شد:

نام دانشگاهرنکینگ آموزش عالی تایمز 2023رنکینک دانشگاه های برتر 2023
دانشگاه دولتی لومونوسوف موسکو16375
موسسه فیزیک و فناوری موسکو201267
دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ301382
دانشگاه HSE401308

هزینه های تحصیلی پایین و در حد استطاعت از جمله امتیازات مهم تحصیلی در روسیه می باشد. به طوریکه با مقایسه هزینه تحصیل در روسیه با سایر ملل اروپایی می توان چنین استنباط کرد که شهریه های تحصیلی در روسیه 5 تا 7 برابر پایین تر از سطح اروپا است. همچنین دولت روسیه نیز همه ساله در حدود 15000 بورسیه به دانشجویان بین المللی ارائه می کند و این هم فاکتوری است که روسیه را به مقصد جذابی برای دانشجویان تبدیل می کند. همچنین امکان کار دانشجویی نیز یکی دیگر از مزایای تحصیل در روسیه 2023 می باشد.

در کل اگر اصلی ترین امتیازات تحصیل در روسیه را بخواهیم لیست کنیم، می توان به لیست زیر اشاره نمود:

نمودار اصلی ترین امتیازات تحصیل در روسیه

نظام آموز عالی روسیه در روسیه 2023

در کل نظام آموزش عالی کشور روسیه به گونه ای طراحی شده است که ما در این کشور شاهد انواع مختلف دانشگاه ها هستیم. این دانشگاه ها شامل دانشگاه های وضعیت خاص (به خاطر استانداردهای بالای علمی و تحقیقاتی)، دانشگاه های تحقیقاتی ملی، دانشگاه های فدرال و آکادمی ها می باشد. همچنین مطلب مهم دیگر درباره شرایط تحصیلی روسیه اینکه روسیه در سال 2003 به نظام آموزشی بلونیا ملحق شده و بالتبع دانشجویان از نظام اروپایی 3 سطحی جهت تحصیل در روسیه بهره می برند:

سطوح یا Levelsدوره تحصیلی
سطح 1Bakalavr یا دوره لیسانس
سطح 2Magistr یا دوره فوق لیسانس
سطح 3Kandidat nauk (داوطلب علوم) و doctor nauk (دکتر علوم)

دانشجویان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه بایستی مستقیما از طریق وب سایت دانشگاه مربوطه اقدام نمایند. اما بایستی توجه کرد که تحصیل در روسیه علی الخصوص در مقطع لیسانس به زبان روسی است و بنابراین داشتن مدرک مهارت زبان روسی برای متقاضیان الزامی است. افرادیکه هنوز مدرک زبان روسی ندارند نیز می توانند قبل از شروع به تحصیل آکادمیک در دوره های پاتفک یک ساله شرکت جسته و مدرک زبان روسی خود را اخذ نمایند.

شرط دیگر برای تحصیل در روسیه 2023 اخذ ویزای تحصیلی روسیه با ارائه مدارک ذیل به سفارت این کشور می باشد:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از دانشگاه روسیه
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • گواهی پزشکی معتبر
  • یک قطعه عکس پاسپورتی

هزینه تحصیل دانشگاهی در روسیه

تحصیل در روسیه در حقیقت بهره مندی از ترکیب بهینه قیمت و کیفیت می باشد. با این حساب، دانشجویان بین المللی می توانند با یک هزینه بسیار منطقی از دانشگاه های روسی فارغ التحصیل شده و مدرک خود را اخذ نمایند. شاید دلیل اصلی پایین بودن هزینه تحصیل در روسیه هم این امر باشد که حداقل سطح شهریه ها را وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه تعیین می کند. اما نباید از این نکته مهم نیز غافل شد که این هزینه ها نیز می تواند بسته به برنامه تحصیلی، مدت تحصیل و دانشگاه مربوطه متفاوت باشد.

اما بر اساس اعلام وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه شهریه های تحصیلی سال 2023 از این قرار است:

دوره تحصیلیمیانگین شهریه سالیانهحداقل هزینه سالیانهحداکثر هزینه سالیانه
لیسانس420 تا 260 هزار روبل (3690-4000$ دلار)122500 روبل (1880$ دلار)880000 روبل (13540$ دلار)
فوق لیسانس260 تا 280 هزار روبل (4000-4300$ دلار)147000 روبل (2260$ دلار)460000 روبل (7000$ دلار)
دکتری280 تا 300 هزار روبل (4300- 4615$ دلار)79300 روبل (1220$ دلار)413000 روبل (6350$ دلار)

اما علاوه بر اینها شهریه دوره های مدارس تابستانه نیز در روسیه وجود دارد که متقاضیان خاص خود مثل فراگیران زبان روسی را دارد. شهریه اخذ شده از دانشجویان در این دوره در حدود 45000 روبل (690$ دلار) می باشد. گاها دانشگاه ها از دانشجویان فقط پرداخت هزینه های مسافرتی و اقامتی را طلب می کنند و خود برنامه آموزشی رایگان حساب می شود.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه

پزشکی از جمله رشته های محبوب و پر طرفدار برای تحصیل در دانشگاه های روسیه به حساب می آید. رشته ای که طول مدت آن در کشور روسیه حدود 6 سال می باشد. در طی این مدت دانشجویان علاوه بر دیدن آموزش های تئوری و عملی همچنین می توانند زبان روسی را هم به طور کامل یاد بگیرند. جالب است بدانید که همواره 2 عامل اساسی باعث ترغیب دانشجویان بین المللی به تحصیل این رشته در کشور روسیه می شود. اولا دانشگاه های علوم پزشکی روسیه برای پذیرش دانشجوی خارجی در کورس پزشکی هیچ آزمون ورودی برگزار نکرده و پذیرش در دانشگاه های روسیه بدون مدرک زبان امکانپذیر است. دوما هزینه تحصیل پزشکی در روسیه به مراتب پایین تر از دیگر کشورهاست. همان طوری که در قالب نمودار زیر هم مشاهده می شود، متوسط شهریه سالانه دانشجویان پزشکی در روسیه بین $4000 تا $7000 (دلار) متغیر است. در حالی که متوسط شهریه سالانه دانشجویان پزشکی در آمریکا بین $52456 تا $84996 (دلار) متغیر است:

متوسط شهریه سالانه دانشجویان پزشکی در آمریکا

روش های تامین هزینه تحصیل در روسیه

با وجود اینکه هزینه تحصیل در روسیه نسبت به تحصیل در کشورهای دیگر بسیار بسیار پایین است. و تامین آن از عهده اکثر دانشجویان بین المللی برمی آید. ولی واقعیت این است که دانشجویان بین المللی در همین کشور فرصت های زیادی برای تامین مخارج تحصیلی اشان در اختیار دارند. اینها شامل امکان کار پارت- تایم در طول تحصیل و نیز فرصت دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه های این کشور می باشد.

شرایط کار نیمه وقت دانشجویی در روسیه

اولین راهکار برای تامین هزینه تحصیل در روسیه 2023 استفاده از فرصت کار پاره وقت در این کشور می باشد. اما شرایط کار دانشجویی در روسیه برای خیلی از دانشجویان بین المللی در هاله ای از ابهام قرار دارد. طبق قوانین کشور روسیه، دانشجویان بین المللی به دو روش زیر مجاز به کار ضمن تحصیل در روسیه هستند:

شرایط کار نیمه وقت دانشجویی در روسیه

پس اگر چنانچه دانشجو در داخل دانشگاه کاری پیدا بکند او برای انجام آن کار نیازی به مجوز خاص نداردو و تنها مدارک لازم برای کار کردنش شامل پاسپورت، کارت مهاجرتی و نیز کارت تامین اجتماعی صادره از طرف دولت (SNILS) و گواهی عدم سوء پیشینه است. اما اگر دانشجویی بیرون از دانشگاه کاری برای خودش دست و پا کند در آنصورت او حتما بایستی برای اخذ مجوز کاری اقدام کند و این مجوز برای دانشجویانی صادر می شود که در قالب یک برنامه فول تایم در یک دانشگاه دولتی معتبر ثبت نام کرده اند. مجوزی که توسط اداره مهاجرت منطقه با اعتبار 1 ساله صادر شده و قابل تمدید است.

مدارک لازم برای درخواستش نیز عبارتند از:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت
  • کارت مهاجرتی
  • هزینه درخواست حدود 3500 روبل
  • قرارداد کاری
  • گواهی پزشکی معتبر
  • معرفی نامه از دانشگاه روسی

شرایط اخذ بورسیه در روسیه

همان طوری که در مطالب فوق هم بیان شد، فقط امسال دولت روسیه در حدود 15000 برنامه بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی ارائه می کند. این بورسیه ها بر طبق سهمیه به دانشجویان متقاضی داده می شود. اختصاص سهمیه نیز توسط آژانس فدرال دولت های مشترک المنافع مستقل یا Rossotrudinchestov از طریق شبکه ادارت بین المللی و نیز سفارت روسیه صورت می گیرد. این بورسیه ها معمولا به دانشجویان با استعداد و بر اساس شایستگی های تحصیلی آنها اعطاء می شود. از شرایط اخذ این بورسیه ها نیز علاوه بر ارائه مدارک هویتی مثل پاسپورت، متقاضیان بایستی کپی مدرک تحصیلی و ریزنمرات همراه را نیز تحویل اداره مربوطه در روسیه یا سفارت این کشور دهند.

هزینه زندگی در روسیه 2023

پیش از پرداختن به مبحث هزینه زندگی دانشجویی در کشور روسیه، لازم است ابتداء متقاضیان با واحد پول روسیه یعنی روبل آشنا شوند. هر یک دلار آمریکا معادل حدود 73.75 روبل روسیه است. این پول واحد پولی روسیه بوده و کلیه دادوستدها در این کشور با آن انجام می شود. اما گفته می شود که هزینه زندگی در روسیه ارزانتر از اروپا است و ماهانه برای هر نفر به حدود 104417 روبل معادل 1415$ (دلار) می رسد. که البته دانشجویان با 600$ (دلار) نیز می توانند زندگی خود را سپری کنند. اکنون این سطح هزینه ها را با هزینه زندگی دانشجویی در آمریکا مقایسه می کنیم. مطابق آمار، هزینه زندگی ماهانه یک دانشجو در آمریکا حدود 2500$ (دلار) می باشد که نمودار زیر هم به خوبی نشانگر اختلاف فاحش هزینه ها در این دو کشور است:

نمودار مقایسه هزینه زندگی در روسیه و آمریکا

جالب است بدانید که هزینه زندگی در روسیه حتی 15.02% پایین تر از ایران می باشد. در مورد توزیع هزینه های مختلف زندگی در روسیه نیز باید بگوییم که بالاترین بخش بودجه هر دانشجویی در روسیه با 31% به بخش بازارها و خرید اقلام زندگی اختصاص می یابد. اما بدنیست با گرانترین شهرهای روسیه هم آشنا شوید. این شهرها شامل مسکو، ولادی ووستوک و سن پترزبورگ می باشد همچنین ارزانترین شهرهای روسیه نیز ایژوسک، کراسنودار و تومسک می باشد. جهت دریافت سریع ویزاهای تحصیلی کشورهای خارجی مثل ویزای تحصیلی فرانسه، کانادا، آلمان و سایر از مشاوره های وکلای ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره مند شوید.

سوالات مکرر درباب هزینه تحصیل در روسیه

و در آخر به مرور سوال و جواب ها پیرامون همین موضوع می پردازیم:

  • شهریه سالانه تحصیل دانشجویان کارشناسی در روسیه چقدر است؟ متوسط شهریه دانشجویان لیسانس در روسیه سالانه حدود 3690$ الی 4000$(دلار) می باشد.
  • شهریه سالانه تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد در روسیه چقدر است؟ متوسط شهریه دانشجویان فوق لیسانس در روسیه سالانه حدود $4000 الی $4300 (دلار) می باشد.
  • شهریه سالانه تحصیلی دانشجویان دکترا (PhD) در روسیه چقدر است؟ متوسط شهریه دانشجویان دکترا در روسیه سالانه حدود $4300 الی $4615 (دلار) می باشد.
  • متوسط شهریه دانشجویان رشته پزشکی در کشور روسیه چقدر می باشد؟ متوسط شهریه سالانه دانشجویان پزشکی در روسیه بین $4000 تا $7000 (دلار) متغیر است
  • آیا به دانشجویان خارجی در روسیه بورسیه نیز تعلق می گیرد؟ بله، آنها در دانشگاه های روسیه به انواع بورس تحصیلی نیز دسترسی دارند.
  • دانشجویان بین المللی در روسیه مجازند تا در هفته چند ساعت کار بکنند؟ 20 ساعت در هفته تایم کاری دانشجویان بین المللی در کشور روسیه است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *