ویزای تحصیلی

تحصیل در فنلاند

تحصیل در فنلاند

فنلاند در فهرست کشورهایی با قوی ترین سیستم آموزشی قرار دارد، بر همین اساس تحصیل در فنلاند و در نهایت اشتغال در آن از اهداف مهم متقاضیان میباشد. برای مثال در سال 2012 میلادی، سیستم آموزش و پرورش فنلاند توانست لقب بهترین را به خود اختصاص دهد. بورسیه های تحصیلی مختلفی در این کشور وجود دارد که دانشجویان بر اساس شرایط تحصیلی خود می توانند از آنها بهره مند گردند.

ارائه دروس تحصیلی و مهارت ها به دانشجویان در این کشور بر مبنای نیازهای مورد نظر در بخش های اجتماعی، صنعتی و تجاری می باشد. لذا فنلاند همواره کشوری دانشجو پذیر است. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله ای را در همین رابطه ارائه می نماید که گویای مطالب بسیار مفیدی برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فنلاند خواهد بود.

تحصیل کارشناسی در فنلاند در 2024

اعزام دانشجو به فنلاند و تحصیل در مقطع لیسانس امکان پذیر است. مدت زمان این دوره تحصیلی به صورت 3 تا 4 ساله بوده و بستگی به رشته تحصیلی خواهد داشت. دروس تحصیلی در دانشگاه های این کشور به دو زبان فنلاندی و سوئدی ارائه می گردد که دانشجویان بر اساس مدرک زبان می توانند یکی از این دو زبان را انتخاب نمایند. اما اکثریت رشته های تحصیلی به زبان رسمی فنلاندی است. بنابراین دارا بودن دانش کافی و لازم در زبان فنلاندی از الزامات پذیرش تحصیلی محسوب می شود.


در سال 2024 دانشجو در صورتی می تواند در این مقطع مشغول تحصیل شود که در آزمون ورودی دانشگاه ها شرکت نموده و نمره حد نصاب به دست آورد. تعداد واحدهای درسی 120 واحد بوده و امکان تحصیل رایگان نیز برای دانشجو فراهم می باشد.

تحصیل کارشناسی ارشد در فنلاند

دانشجویان بین المللی امکان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را خواهند داشت که به مدت 2 سال به طول می انجامد. زبان تحصیلی این مقطع، زبان انگلیسی بوده و دانشجوی متقاضی در هنگام پذیرش تحصیلی و ثبت نام، بایستی ضمن دارا بودن شرط معدل (بالای 15 از 20)، مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6.5 را اخذ نموده باشد.

اینفوگرافیک تحصیل در فنلاند

کلیه دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و شهروندان فنلاندی می توانند به صورت رایگان در این مقطع ادامه تحصیل دهند. اما دانشجویان بین المللی و کشورهای غیر اروپایی بایستی جهت تحصیل در مقطع فوق لیسانس، مبلغی را بابت شهریه تحصیلی بپردازند. از این جهت، دولت فنلاند، کار ضمن تحصیل را برای دانشجویان خارجی بلامانع دانسته و آنان همزمان با تحصیلات خود مجاز به کار به مدت 20 ساعت در طول هفته خواهند بود. گفتی است در ایام تعطیل نیز حق کار به مدت 40 ساعت در هفته را نیز دارند.

هزینه زندگی و تحصیل در فنلاند

تحصیل دکترا در فنلاند

برای ادامه تحصیل در مقطع PHD بازه زمانی مشخصی (Deadline) وجود نداشته و داوطلبان در هر زمانی از سال می توانند جهت این امر اقدامات لازم را به عمل آورند. مدت زمانی که برای تحصیل در فنلاند در مقطع دکترا طول می کشد، 3 الی 4 سال می باشد و کلیه دروسی که در دانشگاه های این کشور در این مقطع تدریس می گردد، به زبان انگلیسی است. لذا در هنگام پذیرش تحصیلی این موضوع ضرورت دارد که شخص داوطلب مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره 7 را ارائه نماید. همچنین معدل مقطع پیشین وی باید 16 از 20 کسب شده باشد. زیر مجموعه های رشته پزشکی مانند رشته ژنتیک در فنلاند، نیز از حوزه های پرطرفدار در بین دانشجویان خارجی است. مشروط بر این که بایستی در آزمون ورودی زبان سوئدی یا فنلاندی شرکت نموده و کسب نمره قبولی کنند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی فنلاند

درخواست پذیرش تحصیل و اعزام دانشجو در فنلاند

اخذ پذیرش های تحصیلی به دو صورت آنلاین و ثبت درخواست به دانشگاه مقصد در فنلاند انجام پذیر می باشد. تمامی درخواست ها به مراکز پذیرش در دانشگاه های فنلاند (UAF) ارائه می گردد. زمان درخواست پذیرش با توجه به نوع شروع دوره های دانشگاه متغیر می باشد که اکثرا دوره ها در ماه های نوامبر و ژانویه آغاز می گردد.

اما برای پذیرش از دانشگاه های فنلاند نیز همزمان تامین شرایط زیر الزامی است:

درخواست پذیرش تحصیل و اعزام دانشجو در فنلاند

در یکسری از دانشگاه ها نظیر دانشگاه های پلی تکنینک زمان شروع درخواست ها در ماه های اگوست و سپتامبر می باشد. از دیگر پارامترهای مدنظر در خصوص تحصیل و اعزام دانشجو در فنلاند زبان تحصیل در این کشور می باشد که به سه زبان فنلاندی، سوئدی و انگلیسی نیز امکان پذری می باشد که امکان اخذ دوره های زبان انگلیسی نیز برای افراد مهیا است.

آشنایی به بهترین شهرهای فنلاند برای تحصیل

نظام تحصیلی فنلاند همانند شرایط تحصیل در فرانسه، اتریش، نروژ، آرژانتین، آلمان و غیره تا سال 2017 تقریبا رایگان بود اما از این زمان به بعد تعداد زیادی از دانشگاه های دولتی فنلاند دیگر از بخش دولتی جدا شدند و دولت بودجه برای آن ها اختصاص نداد. این مسئله اگرچه مخالفان زیادی داشت اما در حال حاضر دانشگاه های فنلاند غالبا از دانشجویان شهریه دریافت می کنند که در ادامه مقاله به طور جزیی تر به آن پرداخته خواهد شد. علی رغم نبود نظام تحصیلی رایگان از آن جایی که کشورهای اسکاندیناوی از جمله فنلاند هم اقتصاد قدرتمندی دارند هم شاخص توسعه انسانی، متوسط درآمد، سطح رفاه اجتماعی و غیره در آن ها ایده آل است افراد زیادی در پی آن هستند که با تحصیل در فنلاند اقامت این کشور را به دست آورند.

منتهی باید توجه داشت که با فارغ التحصیل شدن اقامت افراد در فنلاند به پایان می رسد و اگر کسی بخواهد اجازه اقامت خود را تمدید کند باید استخدام شود. در نتیجه آگاهی از شهرهای مهم فنلاند که فرصت های شغلی بیشتری دارند دارای اهمیت است، برخی از این شهرهای عبارت هستند از وانتا، اسپو، کوئوپیو، لاپینرانتا، پوروو، واسا، اولو، تامپره، روونیه می و مهم ترین شهر فنلاند یعنی هلسینکی درآمد متوسط ماهیانه نیز در فنلاند ماهیانه 2787€ (یورو) است.

بررسی آن نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نمود و در نمودار ذیل در خصوص فنلاند و چند کشور دیگر به طور مقایسه ای بررسی شده است:

متوسط درآمد ماهیانه در کشورهای مختلف به یورو

برترین دانشگاه های فنلاند 2024

اکنون که با کلیات مربوط به شرایط و الزامات تحصیل در فنلاند آشنا شدید بد نیست با برترین دانشگاه های کشور فنلاند و رتبه های آنها نیز آشنا شوید. این کار مخصوصا در موقع انتخاب دانشگاه به درد متقاضیان می خورد.

بدین ترتیب برترین دانشگاه های فنلاندی بر طبق رنکینگ های بین المللی معروف جهانی عبارتند از:

دانشگاه هارنکینگ آموزش عالی تایمز (2024)رنکینگ دانشگاهی جیائو تونگ (2024)رنکینگ دانشگاهی برتر(2024)رنکینگ یو.اس. نیوز(2024)
دانشگاه هلسینکی121101-15011599
دانشگاه آلاتو201-250301-400109273
دانشگاه LUT251-300351698
دانشگاه تامپره301-350501-600436400
دانشگاه اولو251-300401-500313447
دانشگاه تورکو301-350301-400315342

مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در فنلاند

شرایط نمره زبان انگلیسی برای حضور در دانشگاه های فنلاند و تحصیل در این کشور به دوره و نیز سطح تحصیلی دانشجو بستگی دارد. در این زمینه بایستی در نظر داشته باشید که ارائه نمره IELTS حدود 6.0 یا 6.5 و یا نمره TOEFL iBT نمره 79 تا 92 مورد قبول دانشگاه های فنلاند می باشد.

در جدول زیر می توان به شرایط زبان در دانشگاه های برتر فنلاند 2024 آشنا شد:

دانشگاه های فنلاندنمره IELTS لازمنمره TOEFL IBT لازم
دانشگاه هلسینکیحداقل نمره 6.5نمره کل 92
دانشگاه آلاتوحداقل نمره 6.5نمره کل 92
دانشگاه تورکونمره 6.0 برای دانشجویان مقطع کارشناسی و نمره 6.5 برای دانشجویان ارشدنمره کل 80
دانشگاه جیواسکیلانمره 6.5 برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و نمره 7.0 برای دانشجویان دکترا PhDنمره کل 92
دانشگاه اولوحداقل نمره 6.5نمره کل 92
دانشگاه تمپرهحداقل نمره 6.5نمره 78 برای کارشناسی ها و نمره 80 برای کارشناسی هی ارشد
دانشگاه فنلاند شرقیحداقل نمره 6.5نمره کل 90 الی 92
دانشگاه آبو آکادمیحداقل نمره 6.5نمره کل 92

مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در فنلاند

شرایط نمره زبان انگلیسی برای حضور در دانشگاه های فنلاند به دوره و سطح تحصیلی دانشجو بستگی دارد. در این زمینه بایستی در نظر داشته باشید که ارائه نمره IELTS حدود 6.0 یا 6.5 و یا نمره TOEFL iBT نمره 79 تا 92 مورد قبول دانشگاه های فنلاند می باشد.

در جدول زیر می توان به شرایط زبان در دانشگاه های برتر فنلاند آشنا شد:

دانشگاه های فنلاندنمره IELTS لازمنمره TOEFL IBT لازم
دانشگاه هلسینکیOverall minimum score 6.5, with a minimum 6.0 in the Writing section.total of 92, with a minimum of 22 points in the Writing section.
دانشگاه آلاتوoverall 6.5, minimum 5.5 in Writing.total of 92, with a minimum of 22 points in the Writing section.
دانشگاه تورکوBachelors: Overall 6.0, no section below 5.5 scores; Masters: overall 6.5, no section below 6.0 scores.For Bachelors: Overall Score of 80, no section below 16; For Masters: overall score of 92, no section below 20.
دانشگاه جیواسکیلاminimum 6.5 bands for Master’s programs and 7.0 bands for Ph.D. programs.A minimum total of 92 for Master’s programs, 95 for Ph.D. programs.
دانشگاه اولوOverall minimum score 6.5, with a minimum of 5.5 per section.total of 92, with a minimum of 20 points in the Writing section.
دانشگاه تمپرهAn overall minimum score of 6.5.total of 92 points.
LUT Universityoverall minimum score 6.0 with a minimum of 5.5 in Writing.For Bachelors: a total of 78; For Masters: a total of 80.
دانشگاه فنلاند شرقیOverall minimum score 6.5, with a minimum of 5.5 in the writing section.90–92 with a minimum of 22 points in the writing section.
دانشگاه آبو آکادمیOverall minimum 6.5, with scores not below 5.5 per section.Total score minimum 92 points.

هزینه زندگی و تحصیل در فنلاند

از سال 2017 میلادی تاکنون، دولت فنلاند شرایط تحصیل را ملغی اعلام نمود و تحصیل در فنلاند به صورت رایگان صرفا مختص شهروندان فنلاندی و عضو کشورهای اتحادیه اروپاست. از این رو، دانشجویان خارجی برای تحصیل در مقاطع مختلف موظف به پرداخت شهریه می باشند. اما لازم است بدانید تنها تحصیل در مقطع دکترا در این کشور به صورت رایگان انجام می شود. ضمن این که تحصیل دکترا در این کشور به عنوان شغل محسوب شده و به دانشجو حقوق پرداخت می شود.

هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در هر سال تحصیلی بین 8000€ الی 12000€ (یورو) بوده و به نوع رشته و دانشگاه انتخابی دانشجو بستگی دارد. هزینه زندگی در فنلاند نیز از موضوعات مهمی است که بایستی به آن توجه گردد. این هزینه با در نظر گرفتن سبک زندگی دانشجو و شهر اقامت وی، متغیر خواهد بود. اما میانگین این هزینه ها از 700€ الی 900€ (یورو) در ماه تخمین زده شده است.

هزینه زندگی در فنلاند

شرایط اقامت پس از تحصیل در فنلاند

به محض اتمام دوره تحصیلی در فنلاند گزینه های مختلفی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار دارد تا پس از فارغ التحصیلی در این کشور مانده و به زندگی خود ادامه دهند. این گزینه ها عبارتند از:

شرایط اقامت پس از تحصیل در فنلاند

فنلاندی که یکی از پردرآمدترین و ثروتمندترین کشورهای اروپایی نیز محسوب می شود و در حال حاضر متوسط درآمد ماهیانه در این کشور حدود €4690 (یورو) می باشد. این درحالی است که متوسط درآمد در آلمان €3810 (یورو) می باشد:

مقایسه میانگین درآمد ماهیانه در آلمان و فنلاند

مزایا و معایب تحصیل در فنلاند

تحصیل در فنلاند نیز همانند تحصیل در کشورهای مختلف جهان در کنار مزایا بی شماری که برای اتباع کشورهای خارجی به همراه دارد، دارای معایب محدودی نیز در حوزه های مختلف می باشد. به همین جهت، ضروری است که متقاضیان تحصیل در فنلاند، قبل از ورود به این کشور با مزایا و معایب تحصیل در این کشور به خوبی آشنا شوند. به طور کلی تحصیل در فنلاند چیزهای زیادی جهت ارائه برای دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف جهان دارد.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست اعزام دانشجو برای تحصیل در فنلاند را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست اعزام دانشجو برای تحصیل در فنلاند

برای اینکه بیشتر با مزایا و معایب تحصیل در فنلاند آشنا شوید جدولی را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در این بخش از مقاله به آن می پردازیم:

مزایا تحصیل در فنلاندمعایب تحصیل در فنلاند
دانشجویان بین المللی می توانند با ثبت نام در دانشگاه های دولتی فنلاند از تحصیل رایگان در این کشور بهره مند شوند.موانع زبانی یکی از اصلی ترین معایب این کشور برای تحصیل می باشد.
فنلاند یکی از قدرتمندترین اقتصادهای اروپا را دارد.دانشگاه های فنلاند فقط به دانشجویان اروپایی اجازه می دهند تا حین تحصیل در این کشور کار کنند.
چشم انداز شغلی پس از تحصیل در فنلاند بسیار ایده آل است.در فنلاند، بسیاری از دانشگاه های دولتی فاقد امکانات کافی برای دانشجویان بین المللی هستند.
در فنلاند دانشگاه معتبر بین المللی بسیاری آماده پذیرایی از دانشجویان بین المللی در هر رشته ای می باشند.برخلاف اغلب کشورهای اروپایی، مردم فنلاند به هیچ عنوان دوستانه نیستند.

از سال 2012 میلادی تاکنون، کارت اقامت به صورت مستقیم و با توجه به دوره تحصیلی دانشجو برای وی توسط سفارت فنلاند در تهران صادر می گردد. به طور قطع در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری خواهید داشت که با مراجعه به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانید برای سوالات خود، پاسخ دریافت کنید. روش دیگر ارتباط با موسسه مذکور، تماس تلفنی است.

سوالات مهم در خصوص تحصیل در فنلاند 2024

فنلاند جزء گزینه های خوب برای ادامه تحصیل در قاره سبز محسوب می شود و از همین رو نیز سوالات زیادی درباره ادامه تحصیل در این کشور وجود دارد:

  •  شرایط لازم برای تحصیل در فنلاند چیست؟ البته که شرایط اخذ پذیرش و اپلای از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. اما از جمله شرایط مشترک می توان به ارائه مدرک دیپلم متوسطه، مدرک زبان انگلیسی و یا فنلاندی و نیز قبولی در آزمون ورودی اشاره کرد.
  • آیا دانشجویان خارجی ضمن تحصیل از حق کار دانشجویی هم برخوردارند؟ بله آنها میتوانند تا 25 ساعت در هفته کار کرده و کسب درآمد کنند.
4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *