ویزای تحصیلی

تحصیل در هند به زبان انگلیسی

تحصیل در هند به زبان انگلیسی

امروزه متقاضیان زیادی در صدد ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، بیشتر متقاضیان ترجیح می دهند در دانشگاه هایی ادامه تحصیل دهند که دروس به زبان انگلیسی تدریس شود. تحصیل در هند به زبان انگلیسی برای متقاضیان خارجی و بین المللی امکان پذیر است چراکه زبان رایج در هندوستان زبان هندی و زبان انگلیسی است. اگر شخصی قصد داشته باشد پس از فارغ التحصیلی در این کشور اقامت داشته باشد می تواند به راحتی در این کشور زندگی کند. با تحصیل در هند متقاضیان از مزایایی مانند تحصیل با هزینه کم، امکان اخذ بورسیه تحصیلی، هزینه زندگی مقرون به صرفه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، امکان اقامت پس از تحصیل بهره مند خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل در هند به زبان انگلیسی با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله همراه باشید.

برنامه های سیستم آموزشی در هند 2024

کارگران ماهر و متخصص می‌ توانند ماشین ‌ها و تکنیک ‌های پیچیده را اداره کنند. کارگران غیر ماهر نمی ‌توانند این امور را عملی نمایند. این میزان تخصص در سرمایه انسانی بهره‌ وری سرمایه فیزیکی را افزایش می ‌دهد. از این رو تولید افزایش ‌یافته و منجر به رشد اقتصادی کشور می‌ شود. میزان بالاتر تحصیلات و نرخ بیشتر مشارکت سرمایه انسانی متخصص در صنعت منجر به نرخ اشتغال بیشتر می‌ شود. طبیعتا با افزایش میزان استخدام، میزان تولید هم در کشور افزایش خواهد یافت. همچنین استاندارد زندگی متعادل شده و با افزایش درآمد و افزایش فرصت ‌های شغلی به کاهش نابرابری توضیع ثروت کمک می‌کند.


تحصیل در هند به معنای فرآیند تدریس، یادگیری و آموزش سرمایه انسانی در مدارس و دانشگاه‌ ها است. این امر دانش و نتایج در توسعه مهارت ‌ها را بهبود و افزایش می‌ دهد و در نتیجه کیفیت سرمایه انسانی را افزایش می‌ دهد. دولت هند همواره اهمیت تحصیل در هند را ارج می‌ نهد و این موضوع در سیاست ‌های اقتصادی این کشور هم منعکس شده ‌است. با این حال در 2024 شرایط اقتصادی، نرخ بیکاری، جمعیت بالا و غیره، تحصیل در هند را نامطلوب کرده است.

دوره های زبان انگلیسی در کشور هند

دروس تحصیلی در دانشگاه های کشور هند به زبان انگلیسی تدریس می شود و در برخی از دانشگاه های محلی دروس به زبان هندی ارائه می شود. دانشجویانی که به زبان انگلیسی تسلط ندارند و قصد دارند در کشور هندوستان ادامه تحصیل دهند نگران نباشند، زیرا در این کشور دوره های آموزش زبان انگلیسی برگزار می شود. دوره های آموزشی در دانشگاه ها و کالج های این کشور در دوره های 4 ماهه، 6 ماهه، 8 ماهه و 12 ماهه برگزار می شود. دوره های آموزشی در برخی از دانشگاه های شهر پونا، بنگلور، حیدرآباد و میسور ارائه می شود. پس از گذراندن دوره فرد باید در آزمون در نظر گرفته شده شرکت نماید و حداقل نمره تعیین شده را بدست آورد. دانشگاه های هند که برگزاری دوره های زبان انگلیسی می پردازند عبارتند از:

  • دانشگاه پونا (در شهر پونا)
  • دانشگاه تیلاک ماهراشترا (در شهر پونا)
  • دانشگاه سیمبایسس (در شهر پونا)
  • دانشگاه میسور (در شهر میسور)
  • دانشکده کریر (در شهر بنگلور)
  • دانشکده برینداوان (در شهر بنگلور)
  • دانشگاه عثمانیا (در شهر حیدرآباد)
  • دانشگاه زبان های خارجه (در شهر حیدرآباد)
  • دانشگاه جواهر (در شهر حیدرآباد)

همچنین متقاضیان می توانند در دوره های زبان موسسات خصوصی کشور هندوستان شرکت کنند. دوره های آموزشی در این موسسات در سطح بسیار خوبی برگزار می شود ولی دارای تنوع زیادی نیستند. طول مدت این دوره ها بین 2 تا 6 ماه است. موسسات خصوصی معتبر در هند که به برگزاری دوره های زبان انگلیسی می پردازند عبارتند از:

  • موسسه زبان آکسفورد (شهر بنگلور)
  • شعبه های کنسولگری کشور انگلستان (شهر بنگلور، پونا، حیدرآباد)
  • آکادمی زبان کمبریج (شهر بنگلور)

مهمترین مزیت های مهاجرت تحصیلی به هند

مهاجرت تحصیلی به هند برای متقاضیانی که به دنبال ادامه تحصیل در این کشور هستند، مزیت های بی شماری را ارائه می دهد. برخی از مهمترین مزیت های مهاجرت تحصیلی به هند به شرح زیر می باشند:

مهمترین مزیت های مهاجرت تحصیلی به هندتوضیحات
کار ضمن تحصیلیکی از اصلی ترین مزیت های مهاجرت تحصیلی به هند امکان کار حین تحصیلی در این کشور می باشد.
بورسیه های دانشجویی متنوعدولت هند با همکاری دانشگاه های این کشور، برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند، بورسیه های تحصیلی متنوعی را ارائه می دهند.
دانشگاه های معتبروجود دانشگاه های معتبر بین المللی در هند، بهترین مشوق برای دانشجویان جهت مهاجرت به این کشور می باشد.
هزینه تحصیلهزینه تحصیل در هند در مقایسه با کشورهای مدرن اروپایی بسیار پایین تر است.

مزایای کلیدی برای تحصیل در هند به زبان انگلیسی

تحصیل در هند به زبان انگلیسی مزیت های بی شماری را برای تمامی افرادی که قصد انجام این فرآیند را دارند ارائه می دهد. برخی از مهمترین مزیت های تحصیل در هند به زبان انگلیسی به شرح زیر می باشند:

مزایا تحصیل در هند به زبان انگلیسیتوضیحات
کیفیت آموزششرایط تحصیل در هند به زبان انگلیسی در بالاترین سطح کیفیت در این کشور صورت می گیرد.
اساتید مجرباغلب دانشگاه های انگلیسی زبان در هند از اساتید مجرب بین المللی استفاده می کنند.
ارتباط گستردهدانشجویان با تحصیل در هند به زبان انگلیسی می توانند ارتباط قوی و گسترده ای را با دوستان خود در این موسسات آموزشی داشته باشند.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هند به زبان انگلیسی را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل در هند به زبان انگلیسی

شرایط تحصیل در هند به زبان انگلیسی

متقاضیانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشور هندوستان را دارند باید آگاه باشند که می توانند بدون وجود محدودیت و شرایط پیچیده در تمامی مقاطع دانشگاهی ادامه تحصیل دهند. طول مدت تحصیل در دانشگاه های هند در مقطع کارشناسی 4 سال، در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و در مقطع دکتری بین 4 تا 5 سال است. در دانشگاه های هند امکان تحصیل در رشته های مختلف وجود دارد، تحصیل در رشته های فنی و مهندسی، پزشکی و فناوری جزء رشته های پر مخاطب بوده و پشتوانه علمی بالایی دارند. در کشور هند 23 دانشگاه معتبر وجود دارد که از این بین 9 دانشگاه جزء 100 دانشگاه برتر در دنیا هستند. برای مهاجرت تحصیلی به هند دانشجو باید پس از بررسی دانشگاه های این کشور اقدامات لازم را در جهت اخذ پذیرش تحصیلی انجام دهد.

به این منظور لازم است فرد مدارک تحصیلی پیشین، ریز نمرات تحصیلی، گواهی تمکن مالی، مدرک معتبر زبان، انگیزه نامه و اسکن از مدارک شناسایی و پاسپورت به دانشگاه مورد نظر ارسال کند. اگر قصد ادامه تحصیل در رشته های پزشکی در این کشور را دارید مقاله تحصیل پزشکی در هندوستان را با دقت مطالعه کنید.

شرایط تحصیل در هند به زبان انگلیسی

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور هند

اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های و موسسات آموزشی را دارید باید بدانید که طول مدت تحصیل در این مقطع بین 3 تا 4 سال است که با توجه به رشته تحصیلی این مدت متغیر است. در این مقطع امکان تحصیل در رشته های مختلف وجود دارد اما رشته های تحصیلی علوم کامپیوتر و گرایش های مختلف پزشکی جزء رشته های پر مخاطب و پر متقاضی محسوب می شود. زبان تحصیل در دانشگاه های هند زبان انگلیسی است پس لازم است دانشجو مدرک معتبر زبان انگلیسی (TOEFL- IELTS) ارائه نماید. برای اخذ پذیرش در مقطع لیسانس دانشجو باید مدارکی مانند: مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (حداقل معدل 14) و ریز نمرات، تکمیل فرم مربوطه، گواهی تمکن مالی، اسکن از پاسپورت معتبر، انگیزه نامه، مدرک معتبر زبان و اسکن مدارک شناسایی را به دانشگاه مورد نظر ارسال نماید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هند

طول مدت تحصیل در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های هند 2 ساله است، دروس آموزشی نیز در این مقطع به زبان انگلیسی تدریس می شود. در رابطه با رشته های پر مخاطب در مقطع کارشناسی ارشد می توان به رشته های تحصیلی علوم اجتماعی، رشته های فنی و مهندسی، پزشکی، داروسازی و علوم کامپیوتر اشاره کرد. متقاضیان به این نکته توجه داشته باشند که برای تحصیل در برخی از دانشگاه های این کشور باید در آزمون ورودی در نظر گرفته شده شرکت نمایند و حداقل نمره تعیین شده را بدست آورند. جهت اخذ پذیرش برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد لازم است فرد مدارکی که عبارتند از: مدرک فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی (با کسب حداقل معدل 14)، ریز نمرات تحصیلی، مدرک معتبر زبان، انگیزه نامه، گواهی تمکن مالی، پاسپورت و مدارک شناسایی را به دانشگاه مورد نظر ارسال نماید و در انتظار بررسی درخواست خود باشد.

ویزای تحصیلی جهت تحصیل در هند به زبان انگلیسی

متقاضیان خارجی و بین المللی برای مهاجرت تحصیلی به ویزای تحصیلی هند نیاز دارند. پس از موفق شدن در اخذ پذیرش تحصیلی، متقاضی می تواند اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی انجام دهد. در جهت اخذ ویزای تحصیلی دانشجو باید درخواست خود را به سفارتخانه جمهوری هندوستان اعلام نماید. پس از مشخص شدن زمان مصاحبه حضوری فرد باید مدارک ذیل را به مسئول مربوطه در سفارتخانه یا کنسولگری هند تحویل دهد.

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن
  • ارائه پاسپورت معتبر با حداقل یک سال اعتبار
  • عکس پاسپورتی
  • ارائه رسید از پرداخت هزینه های مربوط به ویزای تحصیلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده
  • گواهی تمکن مالی
  • مدرک معتبر زبان
  • گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر
  • بیمه مسافرتی
  • ارائه رزرو از بلیط رفت و برگشت به کشور هند
  • مشخص شدن محل زندگی در کشور هند (رزرو خوابگاه دانشجویی یا اجاره نامه خانه)
  • آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده

هزینه تحصیل در هند به زبان انگلیسی

آگاهی از شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در کشور هند برای متقاضیانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند بسیار مهم است. هزینه تحصیل در این کشور با توجه به نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است. به طور کلی هزینه تحصیل در مقطع لیسانس بین 500$ تا 3000$ (دلار)، مقطع فوق لیسانس بین 1500$ تا 4500$ (دلار)، مقطع دکتری بین 4000$ تا 5000$ (دلار) و رشته های پزشکی بین 70000$ تا 80000$ (دلار) است.

برای هزینه زندگی در هند دانشجویان باید در هر ماه مبلغ 4000$ (دلار) در نظر داشته باشند که ممکن است این مبلغ با توجه به نوع زندگی و محل اقامت کمتر یا بیشتر شود.

امکان تحصیل رایگان در هند برای هندی ها

همان طور که پیش تر به درستی اشاره شد بخش عمده ای از مردم هند فقیر هستند و قادر نیستند هزینه های تحصیل را پرداخت نمایند. این گروه از هندی های می توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی با هزینه بسیار کم و تقریبا رایگان تحصیل کنند. شهریه دانشگاه های دولتی برای این دسته از دانشجویان هندی سالیانه تنها 50$ (دلار آمریکا) می باشد. در واقع دانشگاه های دولتی چه از هندی ها و چه از دانشجویان بین المللی شهریه پایینی دریافت می کنند چرا که بودجه ای از دولت دریافت می کنند؛ با این حال دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه های دولتی هند با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی سالیانه حدود 400$ (دلار آمریکا) شهریه می پردازند. برخی از دانشگاه های دولتی هند عبارت هستند از:

  • Indian Institute of Technology Bombay
  • University of Delhi
  • Indian Institute of Technology Madras
  • Indian Institute of Technology Kharagpur
  • Savitribai Phule Pune University
  • Anna University
  • Indian Institute of Technology Kanpur
  • Tata Institute of Social Sciences
  • Indian Institute of Technology Delhi
  • Baba Ghulam Shah Badhshah University

پس همان طور که مشاهده می شود شهریه دانشگاه های دولتی هند همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا از جمله انگلیس، اتریش و غیره در خصوص دانشجویان بومی و بین المللی متفاوت است. اما دانشگاه های خصوصی هند از تمامی دانشجویان صرف نظر از تابعیت آن ها شهریه یکسانی دریافت می کنند که به طور متوسط سالیانه 3000$ (دلار آمریکا) می باشد. برخی از دانشگاه های خصوصی هند عبارت هستند از:

  • Ahmedabad University
  • Anant National University
  • Atmiya University
  • U. Shah University
  • Charotar University of Science and Technology
  • Ganpat University
  • Gujarat Maritime University
  • Gokul Global University
  • GLS University
  • Indrashil University

امکان تحصیل رایگان در هند برای دانشجویان خارجی

دانشجویان خارجی همان طور که گفته شد باید شهریه ای بیشتر از هندی ها به دانشگاه های دولتی این کشور پرداخت کنند. با این وجود افرادی که رزومه خوبی داشته باشند می توانند از دانشگاه محل تحصیل خود در هند بورسیه بگیرند. منتهی نکته مهمی که علاقه مندان به تحصیل در هند باید به آن توجه کنند این است که به دلیل فقیر بودن هند، در مجموع شانس زیادی برای اخذ بورسیه تحصیلی وجود ندارد. با این وجود دانشجویانی که شرایط ذیل را داشته باشند، شانسی برای اخذ بورسیه خواهند داشت:

  • عضویت در گروه های علمی برجسته ایران مثل بنیاد نخبگان، نظام مهندسی، کانون وکلای دادگستری و غیره
  • داشتن مقالات ISI
  • داشتن سمینارهای بین المللی
  • رقابت و پیروزی در مسابقات بین المللی مثل موت کورت
  • رنکینگ بالای دانشگاه محل تحصیل مقطع قبلی
  • معدل بالای تحصیل
  • نمره زبان بالا

با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در خصوص تحصیل در هند به زبان انگلیسی کسب کردید، برای کسب اطلاعات دقیق و جامع در رابطه با دانشگاه های معتبر در دنیا که دروس تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند با کارشناسان و وکلاء موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات کلیدی در خصوص تحصیل در هند به زبان انگلیسی

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در خصوص تحصیل در هند به زبان انگلیسی پاسخ دهیم. برخی از مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • امکان تحصیل در هند به زبان انگلیسی برای اتباع کشورهای خارجی وجود دارد؟ تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال تحصیل در هند به زبان انگلیسی هستند، می توانند از موسسات آموزشی بین المللی در این کشور استفاده کنند.
  • آیا برای تحصیل در هند به زبان انگیسی به مجوز اقامت نیاز داریم؟ اتباع کشورهای خارجی که قصد تحصیل در هند به زبان انگلیسی را دارند، باید در قدم اول برای دریافت مجوز اقامت تحصیلی این کشور اقدام نمایند.
5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل در هند به زبان انگلیسی

  1. الناز گفت:

    سلام. من دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه غیر انتفاعی هستم. 45 سال سن دارم. امکان دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برای من وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      مقداری ریسک داره اما ناامید نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *