ویزای تحصیلی

تحصیل در ژاپن

تحصیل در ژاپن

ژاپن جزو کشورهای تکنولوژیک و پیشرفته در دنیاست و همیشه متقاضیان فراوانی جهت تحصیل در ژاپن به دانشگاه های این کشور تقاضا می دهند. از نظر پیشرفت تکنولوژی در دهه های اخیر بسیاری از رشته های کامپیوتری، مکانیک و الکترونیک در این کشور با سرعت فوق العاده از دیگر کشورهای دنیا سبقت گرفته است.

تحصیل در ژاپن شبیه اکثر کشورهای دنیا برای کودکان از سن 6 سالگی، از دوره ابتدایی آغاز می شود و به طور کلی هر فرد با گذراندن 9 سال می تواند وارد دبیرستان شود که فرد با 3 سال دوره دبیرستان، یعنی با 12 سال تحصیل می تواند مجوز لازم برای ورود به دانشگاه را در این کشور دریافت کند. در این مقاله تلاش داریم جزئیات بحث تحصیل در ژاپن را تا حد امکان برای شما علاقه مندان گرامی شرح دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر همیشه می توانید با کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

کیوتو، پایتخت فرهنگی ژاپن مملو از سایت های مختلف فرهنگی و تاریخی ژاپن است. Kyoto Universit دومین دانشگاه ژاپن و رتبه 35 جهانی در این شهر واقع شده است. علاوه بر این دانشگاه در حدود 30 کالج و دانشگاه دیگر نیز در شهر کیوتو وجود دارد.


انواع دانشگاه ها برای تحصیل در ژاپن

در ژاپن انواع دانشگاه ها به 3 دسته تقسیم بندی می شوند که می توان به دانشگاه های دولتی، دانشگاه های محلی و دانشگاه های خصوصی اشاره کرد. دانشگاه های دولتی و محلی به طور کلی زیر نظر وزارت علوم کشور ژاپن می باشد و دانشگاه های خصوصی به طور کلی به صورت مستقل و خصوصی اداره می شوند اما بخش مشخصی از هزینه های خود را همواره از دولت دریافت می کنند. طبق آمار %18 دانشگاه های کشور متمدن ژاپن دانشگاه دولتی، %9 دانشگاه محلی و %73 از آن ها دانشگاه خصوصی هستند.

ما در اینجا برای آشنایی بهتر شما عزیزان، بهترین دانشگاه های کشور ژاپن را به صورت نموداری نشان می دهیم:

دانشگاه های برتر ژاپن

همانطوری که در نمودار فوق هم مشاهده می شود، دانشگاه توکیو امسال نیز جزء برترین دانشگاه های کشور ژاپن محسوب می شود. در رتبه های بعدی برترین های ژاپن نیز دانشگاه کیوتو و اوزاکا قرار دارند.

معرفی جایگاه علمی و تحصیلی دانشگاه های ژاپن

یکی از مسائلی که می تواند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند، شمار فراوان دانشگاه های ژاپن در میان دانشگاه های برتر جهانی است. در جدول زیر به بررسی این مهم پرداخته ایم.

نام دانشگاهجایگاه QSجایگاه USN
دانشگاه توکیو2881
دانشگاه کیوتو46141
موسسه تکنولوژی توکیو91360
دانشگاه اوساکا80286
دانشگاه توهوکو113286
دانشگاه ناگویا176333
دانشگاه کیوشا164349
دانشگاه هوکایدو196432
دانشگاه واسدا199579
دانشگاه کیو214517

دوره های تحصیلی دانشگاهی در ژاپن

در ژاپن دوره تحصیلی کاردانی به معنی تحصیل 2 ساله بعد از دبیرستان است که شامل 62 واحد تحصیلی دانشگاهی می باشد. دوره بعد از کاردانی دوره لیسانس است که 4 سال تحصیل دانشگاهی را شامل می شود و حدود 124 واحد است. دوره بعدی دانشگاهی در کشور ژاپن دوره فوق لیسانس است که زمان آن 2 سال تحصیلی می باشد و برای کسب اجازه تحصیل در این دوره باید مدرک لیسانس توسط دانشجو اخذ شده باشد و ظبیعتا باید امتحانات ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارد.

این دوره 30 واحد را شامل می شود. در فوق لیسانس بعد از تمام شدن امتحانات یک دانشجو موظف است که با موفقیت، تز تحقیقاتی خاص و اصولی خود را به پایان برساند تا موفق شود مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه دریافت کند. دوره دکتری در کشور متمدن ژاپن شامل 3 سال و 30 واحد درسی است که حضور در این دوره مشروط به اخذ سابق مدرک فوق لیسانس توسط دانشجو می باشد. از میان دوره های تحصیلی در کشور ژاپن بسیاری از متقاضیان جویای اخذ پذیرش از رشته تخصص اطفال در ژاپن و رشته مدیریت بهداشت عمومی در ژاپن هستند.

انواع بورسیه جهت تحصیل در ژاپن

هزینه تحصیل در ژاپن

تحصیل در دانشگاه های ژاپن چه دولتی و چه خصوصی برای کلیه دانشجویان داخلی و بین المللی توام با پرداخت شهریه است. منتهی قانون کشور ژاپن علاوه بر الزام دانشجویان نسبت به پرداخت شهریه تحصیلی خود همچنین سالانه یک سقف شهریه ای ثابتی را نیز تعیین می کند. شهریه سالانه به خودی خود هر سال در قیمت 585800¥ (ین ژاپن) معین می شود که معادل 5348$ (دلار) می باشد. اما علاوه بر این سطح شهریه ثابت، دانشجویان خارجی در کشور ژاپن هزینه دیگری نیز به عنوان هزینه ثبت نام دارند که فقط در سال اول باید پرداخت شود. هزینه قابل پرداخت برای ثبت نام دانشگاهی در ژاپن نیز حدود 282000¥ (ین) معادل 2575$ (دلار) است.

گذشته ازاین هزینه ها، دانشجویان در ژاپن همچنین مخارج زندگی ماهیانه نیز دارند که به حدود 138000¥ (ین) می رسد. این هزینه ها شامل مخارج غذایی، حمل و نقل، اجاره خانه، تفریحات و سرگرمی و غیره می باشد. مهمترین فاکتور اثرگذار بر روی هزینه های زندگی در ژاپن نیز فاکتور تعیین محل اسکان می باشد. چراکه شهر محل اسکان در ژاپن تاثیر زیادی بر روی هزینه اجاره خانه دارد. مثلا همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود به لحاظ منطقه ای، منطقه شیکوکو با هزینه زندگی 104000¥ (ین) ارزانترین منطقه اما منطقه کانتو شامل توکیو با میزان 154000¥ (ین) گرانترین منطقه ژاپن برای زندگی دانشجوئی محسوب می شود:

مقایسه گرانترین و ارزانترین مناطق ژاپن برای اسکان دانشجویی

انواع بورسیه جهت تحصیل در ژاپن

ژاپن به دلیل موقعیت خاص جهانی خود و البته ارتباطی که در آن به طور مستقیم و قوی با بخش صنعت برقرار است، امکان بورسیه های فراوان و متفاوت برای دانشجویان واجد شرایط و با استعداد را ایجاد نموده است. علاوه بر آن سفارت ژاپن نیز همواره بورسیه هایی را برای دانشجویان خوب و با استعداد خارجی فراهم می آورد. به دلیل هزینه های بالای تحصیل در ژاپن بیشتر افراد و دانشجویانی که اقدام به اعزام دانشجو به ژاپن می کنند نیاز به بورسیه دارند.

از مهمترین برنامه های بورسیه تحصیلی ژاپن می توان به برنامه های زیر اشاره نمود:

  • بورسیه MEXT یا برنامه بورسیه دانشگاهی ژاپن تحت حمایت و مدیریت وزارت آموزش ژاپن
  • بورسیه JASSO یا برنامه بورسیه سازمان خدمات دانشجوئی ژاپن

اگر قصد جدی برای مهاجرت تحصیلی به ژاپن دارید و می دانید که از پس هزینه های ابتدایی خود بر می آیید می توانید با خیال راحت قدم بردارید زیرا به احتمال زیاد و با توجه به شرایط ذکر شده در کشور ژاپن بعد از حداقل ترم اول می توانید به راحتی بورسیه تحصیلی دریافت کنید و به ادامه تحصیل بپردازید.

افرادی که مایل به درخواست بورسیه تحصیلی هستند باید که یکی از معیارهای فهرست شده در زیر را تامین نمایند که عبارتند از:

  • توصیه شده توسط سفارت ژاپن (Embassy Recommendation)
  • توصیه شده توسط دانشگاه ژاپنی که افراد را پذیرش خواهد کرد (University Recommendation)

امکان کار دانشجویان همزمان با تحصیل در ژاپن

دانشجویان می توانند روزانه به میزان 4 ساعت مشغول کار در ژاپن باشند؛ این مقدار در روزهای تعطیل هر هفته می تواند به 8 ساعت افزایش پیدا کند. میزان حقوق 1 ساعت کار ساده و بدون تخصص در ژاپن (برای مثال کار در مغازه های شخصی یا فروشگاه ها و رستوران های زنجیره ای) حدودا 600¥ تا 800¥ (ین) در ساعت است. با نظر به هزینه زندگی در ژاپن و نظر به درآمدهای حاصل از کارهای بدون تخصص در ژاپن برای اشخاص این سوال پیش می آید که:

آیا با این هزینه ها می توان بدون بورسیه تحصیلی به کار در ژاپن فکر کرد؟ با توجه به هزینه های بالای زندگی در کشور متمدن ژاپن پاسخ نسبتا منفی می باشد! اما با در نظر گرفتن امکانات فراوان و حقوق های بالایی که در ژاپن وجود دارد، هستند دانشجویانی که بدون دریافت بورسیه تحصیلی وارد این کشور شده و بعد از یک سازمان محلی یا نهاد دولتی بورسیه دریافت کرده اند و در کنار حقوق کار خود هزینه های یک زندگی ساده را فراهم کرده اند. همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با سال ها تجربه تخصصی در زمینه امور مهاجرت به سراسر جهان همواره آماده راهنمایی و همکاری با شما عزیزان گرامی می باشند.

مهم ترین سوالات در خصوص تحصیل در ژاپن

ژاپن یکی از بهترین مقاصد کاری در ذهن ایرانیان است و تحصیل در این کشور یکی از راه های رسیدن به این هدف است. در زیر به برخی از مهم ترین پرسش های مطرح شده در این خصوص پاسخ داده میشود.

  • هزینه تحصیل در ژاپن چه میزان است؟ هزینه تحصیل در ژاپن معادل 3000$ تا 20000$ (دلار) در یک ترم تحصیلی است.
  • چه کسانی می توانند در دانشگاه های ژاپن تحصیل کنند؟ تنها افرادی که مدرک دیپلم 12 ساله یا مدرک دانشگاهی داشته باشند می توانند برای ادامه تحصیل راهی ژاپن شوند.
  • آیا فراگیری زبان ژاپنی برای تحصیل در ژاپن الزامی است؟ خیر، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در ژاپن برای دانشجویان فراهم شده است.
5/5 - (24 امتیاز)

27 دیدگاه برای “تحصیل در ژاپن

  1. آریان گفت:

    سلام وقت بخیر. تا مدتی پیش تو سایت سفارت ژاپن برای بورسیه مونبوشو mext گفته بودند که حتما هنگام خروج از کشور میبایست کارت پایان خدمت سربازی داشته باشید. اما یکی دوساله که اون بند رو حذفش کردند، پس آیا الان امکان داره یه مدرک یا نامه ای از سفارت یا دانشگاه پذیرفته شده گرفت و به وزارت علوم بردش و معافیت موقت خدمت تا پایان تحصیل گرفت؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ملاک اطلاعاتی هست که در سفارت منتشر میشه.

  2. ملینا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۶ سالمه و قصد بورسیه شدن رو به طور جدی در ژاپن دارم.
    چند تا سوال داشتم ازتون:
    من توی سایت ملک پور خونده بودم که هزینه های تحصیل رو خود کشور ژاپن میده و دیگ نیازی نیست ماهم پول بدیم. ایا درست هست یا شرایط خاصی میخواد؟
    اگر من بورسیه بشم میتونم با با انجام چه اموری میتونم اقامت دائم کسب کنم؟
    من از الان دارم زبان ژاپنی رو به طور فشرده یاد میگیرم بنظرتون این توی بورسیه شدنم در رشته علوم تجربی کمکی میکنه یا حتما باید مدرک N4 داشته باشم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      من همچنین چیزی رو تایید نمی کنم و اینکه چرا از خودشون نپرسیدید؟
      برای اقامت دائم پیشنهاد میکنم ابتدا مقاله تحصیل در ژاپن به همراه بورسیهرو بخونید و بعد با مشاورینمون تماس بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنن

  3. فرحناز گفت:

    سلام.ممنون میشم یکی پاسخ گو باشه.ژاپن بورسیه تحصیلی رشته انیمیشن سازی هم داره؟؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اخذ بورس ارتباط زیادی به رشته نداره و بیشتر در مورد نحوه بورس و روزمه تحصیلی شماست که این بورس رو بشه دریافت کرد یا خیر

  4. گلبهار گفت:

    سلام روزتون بخیر
    برای یک ایرانی کار ساده به راحتی به دست میاد؟
    منظورم اینکه اگر در حین تحصیل بخواهیم در جایی مشغول به کار شویم به راحتی اعتماد میکنن؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      منظورتون از کار ساده چه کاریه؟ ضمن اینکه برای کار در این کشور در حال حاضر به ایرانیها ویزا نمیدن متاسفانه

  5. شیرین گفت:

    سلام من دو دختر دارم ۱۴ و۱۷ ساله میخوام برای تحصیل بفرستم ژاپن آیا میشه براشون اقدام کنید؟و شرایط رو بفرمایید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  6. هما گفت:

    کره‌ی جنوبی رو ترجیح میدم زبانشون هم شیرینتره

  7. ترانه گفت:

    با توجه به مقاله این که در مورد کره جنوبی خوندم من کره جنوبی و یا همچنین حوزه شنگن را بیشتر دوست داشتم مرسی از سایت علمیتون

  8. sohrab گفت:

    آیا میشه بعد از تحصیل تو این کشور اقامت دائم گرفت ؟ ظاهرا اقامت های بلند مدت داده میشه و اقامت دائم سالها طول میکشه درسته ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      خیر اقامت دائم رو نمیشه از ژاپن گرفت متاسفانه

  9. لیدا بهرامی گفت:

    بد رفتاری میکنن با ایرانیا و این که اجازه کار به این راحتیا نمیدن بعد از اتمام تحصیل یا در حین تحصیل

    1. گلبهار گفت:

      سلام.ببخشید شما خودتون همچین تجربه ای داشتید؟

      1. داوری گفت:

        در کل میشه گفت صحبت ایشون درسته

  10. صبا صابری گفت:

    با سلام
    ممنون از مقاله خوبتون
    یک سوال داشتم آیا بعد از تمام شدن تحصیل اجازه کار در ژاپن را دارم ؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله، شما میتوانید در صورت یافتن شغل مناسب به کار در ژاپن بپردازید.

  11. ناصر زارعی گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم در حال حاضر برای کار میتونم به ژاپن برم؟
    چون مدرک تحصیلی دیپلم دارم و فقط کار فنی بلدم

    1. رهنما گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برای کار در کشور ژاپن باید از این کشور کارفرما داشته باشید در غیر این صورت بهترین روش اقدام از راه تحصیل می باشد.

  12. بیژن مرتضوی گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون ولی زندگی در شرق آسیا واقعا برای ما ایرانی ها سخته

  13. diana گفت:

    ba salam va khaste nabashid az site khoobetoon،aya emkane taqire reshte dar dore karshenasi Arshad dar zhapon vojood dare?

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      شما چه رشته ای رو در ژاپن تحصیل میکنید که میخواین تغییرش بدید؟

  14. مصطفی گفت:

    مرسی از مقاله خوبتون
    یعنی میشه برای تحصیل در ژاپن اقدام کرد؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله، امکان اقدام برای ژاپن با توجه به شرایط شما وجود دارد. در این خصوص با ما ارتباط بگیرید.

  15. مهسا گفت:

    سلام و خسته نباشید
    به نظرم تحصیل در کشورهای اروپایی نسبت به کشور ژاپن مناسب تر و آسان تر خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *