هزینه زندگی

هزینه زندگی در آذربایجان

هزینه زندگی در آذربایجان

از موضوعات با اهمیتی که در مهاجرت تحصیلی به آذربایجان وجود دارد، هزینه زندگی در آذربایجان است که توسط فرد مهاجر تحلیل میگردد. این هزینه ها در کشور آذربایجان بسیار پایین است و افراد می توانند در شرایط ایده آلی در این کشور زندگی و اقامت داشته باشند. این هزینه ها شاخه های مختلفی نظیر خوراک و غذا، پوشاک و لباس، حمل و نقل، شهریه دانشگاهی، بیمه درمانی، اجاره مسکن، هزینه خوابگاه دانشجویی و غیره دارد که هر کدام هزینه های جداگانه ای را شامل می شوند. این مقاله به همین موضوع اختصاص دارد و توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای مهاجران عزیز ارائه می گردد.

امید است با مطالعه این مقاله و دریافت راهنمایی از مشاوران ما اطلاعات مفیدی را بدست آورید:

  • شرایط کار در کشور آذربایجان چیست؟
  • آیا زندگی در این کشور مقرون به صرفه است؟
  • آیا تحصیل در آذربایجان ارزان است؟
  • راه های کسب درآمد در آذربایجان چیست؟
  • چگونه می توان در آذربایجان ویزا دریافت کرد؟
  • آیا می توان ضمن تحصیل در آذربایجان در این کشور کار کرد؟
  • شهریه دانشگاه در کشور آذربایجان چقدر است؟
  • آیا دانشجویان خارجی می توانند در کشور آذربایجان بورسیه تحصیلی دریافت کنند؟
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های آذربایجان چیست؟
  • هزینه زندگی دانشجویان در این کشور چگونه است؟
  • هزینه تحصیل در باکو چقدر است؟
  • هزینه تحصیل در آذربایجان برای دانشجویان ایرانی چقدر است؟
  • آیا با فاند میشه هزینه تحصیل در آذربایجان را پوشش داد؟

مهاجرت به جمهوری آذربایجان

در بررسی موضوع هزینه زندگی در آذربایجان، ابتدا لازم است کمی درباره انواع راه های مهاجرت به آذربایجان بدانیم. برای زندگی و اقامت در آذربایجان طرق مختلفی وجود دارد که افراد با توجه به شرایطی که دارند، از روش مورد نظر استفاده می کنند. برای مثال فردی که قصد ازدواج با یکی از شهروندان آذربایجانی را دارد، می تواند از طریق ازدواج، اقامت این کشور را به دست آورد. شخص خارجی که سرمایه لازم برای راه اندازی یک شرکت را در کشور آذربایجان داشته باشد، می تواند از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت در آذربایجان اقدام به کارآفرینی و در نهایت گرفتن اقامت آذربایجان نماید.

یک فرد خارجی که مهارت و تخصص لازم در انجام مشاغل حرفه ای را داشته باشد نیز این امکان را دارد که با ارائه مدرک تخصصی خود در مشاغل مختلفی در آذربایجان اشتغال یافته و پس از گذشت چند سال کار در این کشور، درخواست اقامت دائم دهد. روش های تولد فرزند، خرید ملک و غیره نیز برای این منظور وجود دارد که هر یک شرایط خاص خود را خواهند داشت.

در کل برای مهاجرت به آذربایجان روش های مختلفی وجود دارد که شامل:

  • مهاجرت به آذربایجان از طریق تحصیل
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق کار
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق کارآفرینی
  • مهاجرت به آذربایجان از طریق ازدواج

شرایط دخیل در هزینه زندگی در آذربایجان

برای محاسبه هزینه زندگی در آذربایجان، بایستی از هزینه های دانشگاه های مختلف این کشور آگاهی یافت. به طور حتم می دانید که هر یک از دانشگاه ها در کشورهای مختلف، هزینه های متفاوتی را از دانشجو دریافت می دارند که بستگی به نوع رشته، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی دانشجو داشته و با در نظر گرفتن این 3 فاکتور، هزینه های تحصیلی متغیر می شود. حتی زبان تحصیلی نیز در هزینه تحصیل در آذربایجان دخیل بوده و شهریه متغیری را برای دانشجو در بر دارد. در مجموع 3 نوع زبان تحصیلی ترکی آذربایجانی، روسی و انگلیسی در دانشگاه های آذربایجان وجود دارد که دانشجو می تواند به صورت اختیاری یکی از آنها را انتخاب نماید.

برای مثال دانشجویی که دانش کافی در زبان روسی را نداشته باشد اما بخواهد زبان تحصیلی روسی را انتخاب کند، می بایست در دوره های یادگیری زبان روسی که در کالج ها برگزار می شود،‌ شرکت نموده و مدرک خود را بگیرد. برای این منظور ملزم به پرداخت شهریه های مشخص شده در این خصوص خواهد بود. فی المجموع، متوسط هزینه زندگی در آذربایجان برای هر نفر در حدود AZN 1417 (مانات آذربایجان) معادل USD 833 (دلار آمریکا) است.

در ضمن، توزیع انواع مخارج زندگی در این کشور از قرار زیر است:

هزینه زندگی در شهرهای آذربایجان

پرداخت هزینه زندگی در آذربایجان

دانشجویان باید شهریه دانشگاه را از یک سال جلوتر پرداخت کنند و هزینه های زندگی خود را برای یک سال در حساب بانکی در ایران داشته باشند و به عنوان یکی از مدارک اخذ ویزای تحصیلی به سفارت نشان دهند. آن ها همچنین می توانند برای کاهش هزینه های خود در صورتی که رزومه خوبی داشته باشند درخواست دهند تا بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی اخذ نمایند. راه حل دیگر که برای دانشجویان در غالب کشورهای دنیا از جمله کانادا و اتریش وجود دارد اجازه کار پاره وقت است. منتهی در تعداد معدودی از کشورها از جمله ژاپن و امارات دانشجویان اجازه کار ندارند. جمهوری آذربایجان نیز در گروه دوم قرار می گیرد یعنی دانشجویان در این کشور اجازه ندارند مشغول به کار شوند.

در واقع کارفرمایان برای استخدام افراد باید ویزای آن ها را بررسی کنند و با ویزای دانشجویی نمی توان مشغول به کار شد. راه حل آن شروع به کار پس از فارغ التحصیلی یا رها کردن تحصیلات در نیمه راه و اخذ ویزای کاری بر مبنای پیشنهاد شغلی مربوطه است. لازم به ذکر است که هزینه اخذ ویزای کاری آذربایجان بسته به نوع ویزای کار صادره و مدت اعتبارش بین 350 الی AZN 1400 (مانات آذربایجان) می باشد. در ضمن کسانی که در آذربایجان ویزای کاری دارند با توجه به مهارت ها، سطح تحصیلات و حوزه کاری خود ماهانه حقوق دریافت می کنند.

این افراد همچنین با توجه به سبک زندگی خود هزینه های زندگی متفاوتی خواهند داشت که به طور متوسط به شرح نمودار ذیل است:

هزینه زندگی ماهانه در آذربایجان بدون احتساب اجاره بهای مسکن

ریز هزینه های زندگی در آذربایجان

همان طور که در بخش قبلی گفته شد مقطع تحصیلی،‌ رشته و نوع دانشگاه در محاسبه هزینه زندگی در آذربایجان دخالت مستقیم دارد. برای مثال فردی که در حال تحصیلی در مقطع کارشناسی است، بایستی در هر سال تحصیلی به طور متوسط هزینه ای برابر با 1000$ الی 2500$ (دلار آمریکا) در نظر بگیرد. همچنین دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز ضمن این که می بایست به مدت 2 سال به تحصیل بپردازند، بایستی مبلغ 1000$ الی 4000$ (دلار آمریکا) را برای این منظور هزینه کنند تا بتوانند مدرک تحصیلی خود را اخذ نمایند. مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از مقاطع پر هزینه در هر کشوری است. بنابراین اعطای بورسیه های تحصیلی اکثرا در این مقاطع انجام می گیرد.

کشور آذربایجان نیز مستثنی نبوده و شامل این مزیت می شود. به طوری که در مقطع دکتری بورسیه هایی وجود دارد که تحصیل رایگان را برای دانشجو به ارمغان می آورند. چنانچه دانشجو قصد اخذ بورسیه تحصیلی را نداشته باشد، بایستی مبلغ 1500$ الی 4000$ (دلار آمریکا) را در این راستا در نظر داشته باشد. دانشجویان رشته پزشکی، برای تحصیل پزشکی در آذربایجان نیاز به پرداخت شهریه دانشگاهی به مبلغ 5000$ الی 7000$ (دلار آمریکا) در هر سال تحصیلی دارند.

ریز هزینه های زندگی در آذربایجان

حمل و نقل بخشی از هزینه زندگی در آذربایجان

متاسفانه تمامی مهاجرانی که قصد ادامه زندگی در آذربایجان را دارند، قبل از ورود به این کشور، هزینه زندگی در آذربایجان را به ویژه در بخش حمل و نقل نادیده می گیرند. به همین جهت حین زندگی و کار در این کشور با مشکلات گسترده ای مواجه می شوند. بنابراین به شدت توصیه می شود که، قبل از ورود به آذربایجان، هزینه های حمل و نقل در این کشور را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. اما نگران نباشید، زیرا علاوه بر پایین بودن هزینه حمل و نقل عمومی در آذربایجان، هزینه سوخت نیز در این کشور به دلیل ذخایر نفتی بالای آذربایجان بسیار مقرون به صرفه می باشد. به همین جهت، مالکان و رانندگان خودرو در آذربایجان، همواره از قیمت بنزین در این کشور بسایر راضی هستند.

هزینه حمل و نقل در آذربایجان برای یک تبعه خارجی در این کشور حدود 12% از کل مخارجش یعنی معادل حدود 170AZN (منات آذربایجان) در ماه می باشد. البته لازم به ذکر است که هزینه زندگی در آذربایجان به ویژه در بخش حمل و نقل، به سبک زندگی مهاجران در این کشور ارتباط مستقیمی دارد. علاوه بر این هزینه حمل و نقل در این کشور نیز بسته به منطقه ای که در این کشور زندگی می کنید ارتباط مستقیمی دارد. به طور مثال هزینه حمل و نقل در پایتخت آذربایجان، باکو بالاتر از شهرهای کوچکتر مانند نخجوان می باشد. اما به طور کلی حمل و نقل عمومی در آذربایجان به نسبت اغلب کشورهای اروپای غربی ارزان تر است.

در تصویر زیر می توانید انواع وسایل حمل و نقل عمومی در آذربایجان را مشاهده فرمایید:

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در آذربایجان

هزینه های اقامت در آذربایجان

از آن جایی که آذربایجان دانشگاه های خیلی مطرحی در سطح جهانی ندارد، کسانی که این کشور را انتخاب می کنند بیشتر تمایل به کاهش هزینه های خود دارند. آن ها می توانند در صورتی که رزومه خوبی داشته باشند درخواست دهند تا بورسیه تحصیلی اخذ کنند تا به این ترتیب بتوانند بخشی از شهریه یا حتی هزینه های زندگی خود در آذربایجان را پرداخت نمایند. منتهی در آذربایجان همانند تعداد معدودی از کشورها مثل ژاپن و امارات، دانشجویان بین المللی اجازه کار ندارند.

کارفرمایان نیز اجازه استخدام دانشجویان بین المللی را نخواهند داشت. چرا که به این منظور دانشجو باید از تحصیل انصراف داده و بر مبنای پیشنهاد شغلی، ویزای کاری اخذ کند که هزینه آن بسته به نوع ویزای کار صادره و مدت اعتبارش بین 350 الی AZN 1400 (مانات آذربایجان) است. برای اطلاع یافتن از سایر ریز هزینه زندگی در آذربایجان لازم است با مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط گرفته و هر نوع اطلاعاتی که برای مهاجرت به آذربایجان یا سایر کشورها نیاز دارید، جویا شوید.

سوالات متداول در باب هزینه زندگی در آذربایجان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات شما در باب هزینه زندگی در آذربایجان می باشیم:

  • هزینه تحصیل پزشکی در آذربایجان و باکو چقدر است؟ در این بخش از مقاله هزینه تحصیل در آذربایجان قصد داریم در خصوص رشته پزشکی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. هزینه های تحصیلی که برای دانشجویان علاقمند به رشته پزشکی وجود دارد، متفاوت اما مشخص شده می باشد. بدین معنا که در سال اول تحصیلی بایستی تقریبا مبلغ 7900$ (دلار آمریکا) بپردازند. از سال دوم به بعد این مبلغ به 5900$ (دلار آمریکا) کاهش می یابد که کلیه این هزینه ها شامل خوابگاه دانشجویی، بیمه درمانی، شهریه دانشگاهی، هزینه ثبت نام و امور اداری و غیره می گردد. هزینه های تحصیلی در یکی از دانشگاه های آذربایجان به اندازه ای پایین است که می توان گفت تحصیل رایگان در این دانشگاه وجود دارد. چرا که استفاده از خوابگاه، خدمات درمانی، اتاق مطالعه و کتابخانه برای دانشجویان این دانشگاه با مبالغ بسیار پایین و تقریبا رایگان در نظر گرفته شده است.
  • ریز هزینه های زندگی و تحصیل در آذربایجان چقدر است؟ همان طور که در بخش قبلی گفته شد مقطع تحصیلی،‌ رشته و نوع دانشگاه در محاسبه هزینه زندگی در آذربایجان دخالت مستقیم دارد. برای مثال فردی که در حال تحصیلی در مقطع کارشناسی است، بایستی در هر سال تحصیلی به طور متوسط هزینه ای برابر با 1000$ الی 2500$ (دلار آمریکا) در نظر بگیرد. همچنین دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز ضمن این که می بایست به مدت 2 سال به تحصیل بپردازند، بایستی مبلغ 1000$ الی 4000$ (دلار آمریکا) را برای این منظور هزینه کنند تا بتوانند مدرک تحصیلی خود را اخذ نمایند. مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از مقاطع پر هزینه در هر کشوری است. بنابراین اعطای بورسیه های تحصیلی اکثرا در این مقاطع انجام می گیرد.
4/5 - (5 امتیاز)

18 دیدگاه برای “هزینه زندگی در آذربایجان

  1. فاطمه گفت:

    سلام من فوق لیسانس فقه و حقوق هستم و مدرک دستیاری دندانپزشکی دارم ۱۵ سال سابقه کار دارم ولی دلم میخواد دندانپزشکی بخونم و بتونم برگردم ایران کجا و چطور میتونم بخونم اینجا بخونم باید تغییر رشته بدم خیلی طولانی میشه ۳۶ سال دارم خودمم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      دانشگاه های جمهوری آذربایجان مورد تایید نظام پزشکی ایران نیست و اگر مدرک بگیرید نمی تونید در اینران کار کنید

  2. مریم گفت:

    ایا هنگاه تحصیل پزشکی در باکو میشه برا دانشگاه دولتی ترکیه انتقالی گرفت

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      انتقالی گرفتن کار ساده ای نیست به ویژه در رشته های علوم پزشکی چون تقریبا همه دانشگاه های جهان آزمون ورودی دارن

  3. حسینی گفت:

    سلام در خصوص رشته دندان پزشکی مدرک داده شده توی ایران اعتبار داره

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر دانشگاه های آذربایجان مورد تایید نیستند

      1. خالي گفت:

        سلام اخه سايت هاي ديگه نوشتن توي 50 كشور معتبر هست
        اون كشور ها كدومان؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          در ایران مورد تایید قرار نگرفتند و سوال ایشان هم در رابطه با ایران پاسخ داده شد.
          در برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی مورد تایید هستند.

  4. Setareh گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من 22سالمه مجردم و لیسانس مهندسی شهرسازی دارم
    مربی و داور رسمی فدراسیون ووشو و رزمی ایرانم
    سابقه کاری دارم و از بچگی تو حیطه ورزشی فعالیت داشتم.
    عضو تیم ملی هم بودم سال 96و 98
    و زبان مادری ام ترکی هست و کاملا مسلطم
    میتونم برای ادامه تحصیل و یاااا برای کار در رشته ورزشیم در کشور آذربایجان اقدام کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مشکلی از این بابت ندارید اما آذربایجان از نظر کیفیت آموزش اصلا در شرایط مناسبی نیست. شما خیلی گزینه های دیگه در دسترس دارید برای مهاجرت

  5. محسن گفت:

    ببخشید از کجا میتونم پیگیر بشم
    میتونم حضوری در کشور آذربایجان پیگیر باشم به نطر شما امکانش هست که پیگیر باشم

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار بله میتونید به صورت حضوری پیگیر باشید

  6. محسن گفت:

    باسلام من کارمند بانک و 40 ساله هستم 15 سال سابقه بانکی دارم تخصص خارج از بانکم رگولاتور پیانو هست دوتا بچه دارم 2 و 6 ساله میخوام در آذربایجان هم کار داشته باشم هم آپارتمان و بطور کلی زندگی کاملی داشته باشم و در صورت امکان ادامه تحصیل هم بدم به نظرتون این امکان هست که تو بانک‌های آذربایجان مشغول بکار شم درضمن زبان مادری آذری زبان هستم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. داوری گفت:

      سلام
      نظام بانکی هر کشوری متفاوت با کشور دیگه است به همین خاطر برای کار در بانک های این کشور باید یک دعوتنامه کاری دریافت کنید تا بتونید مشغول به کار بشید

  7. ميوند گفت:

    سلام ميخواهم راجعه به هزينه ىکساله بدانم و به چند مدت اکادمى شما تحت تدريس خواهد قرار گرفت

    1. داوری گفت:

      سلام
      متوجه منظور شما نمیشم دوست عزیز لطفا واضح تر بفرمائید

  8. دنیا گفت:

    سلام؛ روز بخیر، من بخوام برای مقطع فوق لیسانس در کشور آذربایجان ادامه تحصیل بدهم باید چه کاری انجام بدم؟ لیسانس رشته راهنمایی و مشاوره دارم و 32 ساله هستم و چقدر سرمایه لازم دارم برای شروع. و اینکه مدرک زبان هم ندارم. ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      ابتدا مقاله مهاجرت تحصیلی به آذربایجان رو مطالعه کنید اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *