ویزای تحصیلی

تحصیل پزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی در بلغارستان

هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان سالانه در حدود €8000 (یورو) می باشد که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین و مقرون به صرفه است. به واقع همین ارزان بودن سطح شهریه های تحصیلی رشته پزشکی است که باعث افزایش درخواست متقاضیان تحصیل در بلغارستان و بوجود آمدن حس رقابتی در اخذ پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی می گردد. با این توضیح کوتاه، اکنون به طرح سوالاتی در این باب می پردازیم:

  • برای تحصیل پزشکی در بلغارستان چه شرایط و مدارکی لازم است؟
  • شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان چیست؟
  • برترین دانشگاه های پزشکی بلغارستان برای تحصیل دانشجویان ایرانی کدامند؟
  • شهریه پزشکی در دانشگاه های بلغارستان چقدر می باشد؟
  • هزینه زندگی دانشجویان پزشکی در بلغارستان چقدر است؟
  • شرایط و الزامات اخذ ویزای دانشجویی (نوع D) بلغارستان چیست؟
  • مدت اعتبار ویزای دانشجویی بلغارستان چند ماه است؟
  • شرایط تحصیل رایگان پزشکی چگونه است؟

تحصیل پزشکی در بلغارستان یک دوره تحصیلی 6 ساله و به زبان انگلیسی می باشد. از شرایط اخذ پذیرش در دوره پزشکی بلغارستان می توان به ارائه مدرک دیپلم متوسطه، قبولی در آزمون ورودی و نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی می باشد. با توجه به هزینه تحصیلی ارزان و شرایط آسان اعزام دانشجو، به نظر کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تحصیل پزشکی در بلغارستان می تواند ایده بسیار مناسبی برای اخذ اقامت اروپایی و کار و زندگی در اتحادیه اروپایی (EU) محسوب شود.

پروسه پزشکی در بلغارستان

پزشکی یا medicine از جمله بهترین و معروفترین رشته های تحصیلی در کشور بلغارستان است. رشته ای که خود زیر گرایشی از علوم پزشکی است. که شامل رشته های تحصیلی مختلف مثل پزشکی، داروسازی، پرستاری و دندانپزشکی است. برنامه ای که هم شامل مباحث تئوریکی و هم مباحث کاربردی (کلینیکی) است و در کل 6 سال طول می کشد. در جدول زیر می توان با شرایط کلی تحصیل این رشته در دانشگاه پزشکی صوفیه به عنوان برترین دانشگاه علوم پزشکی بلغارستان آشنا شد:

تحصیل پزشکی در بلغارستان 2024
عنوان برنامهMedicine study
مدت تحصیل6 سال
مدرک تحصیلیM.D.
بهترین دانشگاهدانشگاه پزشکی صوفیه
زبان آموزشیزبان انگلیسی و بلغاری
متوسط شهریه سالانهحدود EUR8000 (یورو) برای کورس پزشکی به زبان بلغاری

حدود EUR9000 (یورو) برای کورس پزشکی به زبان انگلیسی


منتها از شرایط مهم برای تحصیل پزشکی در بلغارستان این است که متقاضیان حتما از عهده تامین دو شرط زیر برآیند:

پیش شرط های تحصیل پزشکی در بلغارستان

معمولا آزمون ورودی پزشکی در بلغارستان نیز به صورت آنلاین برگزار می شود. مواد آزمون نیز شامل سوالاتی از زبان انگلیسی، زیست شناسی و شیمی است. نکته پایانی هم اینکه معیار اصلی دانشگاه پزشکی صوفیه در جذب دانشجوی پزشکی نیز معمولا بر اساس ترکیبی از نمرات دروس زیست شناسی و شیمی از دوره متوسطه و نیز نمره آزمون ورودی است که ماکسیمم امتیازش در حدود 30 است. در جدول زیر می توان با ددلاین های مهم اپلای از دانشگاه پزشکی صوفیه آشنا شد:

ددلاین هابرنامه
01.08.2024 تا 29.09.2024درخواست آنلاین
06.10.2024برگزاری آزمون ورودی آنلاین
09.10.2024اعلان نتایج
10.10.2024اعلان رتبه داوطلب
تا 20.10.2024ثبت نام دانشگاه
23.10.2024تاریخ شروع سال تحصیلی جدید

اینفوگرافیک تحصیل پزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی در بلغارستان بدون مدرک زبان؟

معمولا تحصیل پزشکی در بغارستان هم به زبان انگلیسی و هم زبان بلغاری فراهم است. ولی بلغارستان نیز مثل مجارستان این امکان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است تا بدون داشتن مهارت زبان نیز بتوانند از دانشگاه های علوم پزشکی این کشور پذیرش بگیرند. اما چگونه؟ منتها شرط پذیرش این است که دانشجوی خارجی حتما در سال آمادگی یا Preparation year دانشگاه های بلغارستان شرکت بکند. مدت زمان سال آمادگی یا همان دوره فونداسیون در بلغارستان نیز حداکثر 1 سال بوده ولی شهریه دوره های تحصیلی سال آمادگی بر حسب زبان انتخابی و دانشگاه مربوطه متفاوت است. مثلا سطح شهریه سال آمادگی در دانشگاه پزشکی صوفیه به صورت زیر است:

  • تحصیل دانشجویان خارجی در دپارتمان زبان به زبان بلغاری: EUR3700 (یورو) در سال
  • تحصیل دانشجویان خارجی در دپارتمان زبان به زبان انگلیسی: EUR4800 (یورو) در سال

تحصیل پزشکی در بلغارستان چند سال است؟

پس به منظور تحصیل پزشکی در بلغارستان شما هم می توانید به صورت مستقیم از دانشگاه پزشکی صوفیه درخواست پذیرش کنید. منتها به شرط اینکه از قبل مدرک مهارت زبان انگلیسی IELTS و یا TOEFL خودتان را اخذ کرده باشید. روش دوم این است که ابتداء شما سال آمادگی را در دپارتمان زبان دانشگاه پزشکی صوفیه طی کنید و پس از آن با اخذ مدرک زبان خودتان وارد کورس پزشکی این دانشگاه شوید. که همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، کورس پزشکی در دانشگاه پزشکی صوفیه یک دوره 6 ساله است:

دوره تحصیل پزشکی در بلغارستان

شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان

تحصیل پزشکی در بلغارستان یک دوره تحصیل 6 ساله است و در پایان دوره تحصیلی به دانشجویان متقاضی مدرک پزشکی معتبر اعطاء می گردد. درحقیقت، دوره پزشکی در بلغارستان برای شما دانش و مهارت اصلی برای کار به عنوان پزشک را فراهم می کند. شما در طی این دوره دروسی را مطالعه خواهید کرد که غالبا بر روی علوم پزشکی همانند زیست شناسی، زیست شیمی، فیزیولوژی، آناتومی و میکروبیولوژی متمرکز هستند. لازم است بدانید که تحصیل پزشکی در بلغارستان به زبان انگلیسی در لیست اولویت مقاصد تحصیلی اغلب دانشجویان این رشته از سراسر جهان قرار دارد.

شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان 2024توضیحات
نام دوره تحصیلیدوره پزشکی (Medicine)
شهریه سالانه€8,000 (یورو)
مدت تحصیلحداکثر تا 6 سال
زبان آموزشیانگلیسی
شرط پذیرشقبولی در آزمون ورودی
ویزای مورد نیازویزای دانشجویی بلغارستان یا ویزای نوع D

دانشگاه های علوم پزشکی زیادی در بلغارستان وجود دارد که از بین آنها می توان به دانشگاه پزشکی پلوودیف، دانشگاه پزشکی صوفیا، دانشگاه پزشکی وارنا، دانشگاه پزشکی پلون و دانشکده پزشکی دانشگاه تراکیا اشاره کرد. لازم به ذکر است که علاوه بر آموزش پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان دوره های تحصیلی خود را در رشته های دندانپزشکی، داروسازی، مامایی، پرستاری و دامپزشکی به متقاضیان عرضه می کنند.

شرایط پذیرش پزشکی در بلغارستان

ابتداء لازم است با دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان بیشتر آشنا شده و در جریان دوره های تحصیلی موجود و شرایط آن دوره ها و نیز شهریه رشته پزشکی در این دانشگاه ها آشنا شویم. در جدول زیر بیشتر و بهتر می توان با جزئیات تحصیل پزشکی در بلغارستان در سال 2024 آشنا شد:

نام دانشگاه علوم پزشکیدوره های تحصیلی/ زبان آموزشیمدت تحصیل- تعداد پذیرششهریه سالانه به یورو
دانشگاه علوم پزشکی پلودیفپزشکی و دندانپزشکی6 سال و 400 نفر ظرفیت پذیرش€8000
دانشگاه پزشکی وارناپزشکی و دندانپزشکی6 سال و 250 نفر پزشکی و 50 نفر ظرفیت پذیرش€8000
دانشگاه پزشکی صوفیاپزشکی و دندانپزشکی و داروسازی6 سال و 600 نفر ظرفیت پذیرش€8000
دانشگاه پزشکی پلونپزشکی6 سال و 100 نفر ظرفیت پذیرش€7500

به منظور اخذ پذیرش از متقاضیان خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی مذکور، این افراد ابتداء باید در آزمون چند گزینه ای مشتمل بر سوالات دروس شیمی و زیست شناسی قبول شوند. همچنین از شرایط تحصیل پزشکی در بلغارستان ارائه مدرک دیپلم متوسطه و نیز نمره آزمون زبان انگلیسی می باشد چرا که تحصیل پزشکی در کشور بلغارستان عموما به زبان انگلیسی است. لازم به یادآوری است که کمیته ارزیابی منتخب هر یک از دانشگاه های فوق مسئول رسیدگی و پاسخ به درخواست متقاضیان می باشند.

دانشگاه های پزشکی مورد تایید در بلغارستان

در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، بلغارستان یک مقصد تحصیلی تقریبا ناشناخته و یا کمتر شناخته شده ای است. از همین رو نیز شناخت شرایط، مقررات و قوانین تحصیل در این کشور بایستی در اولویت دانشجویان متقاضی قرار گیرد. یکی از موارد مهمی که قبل از اپلای از دانشگاه های علوم پزشکی بلغارستان بایستی مدنظر قرار گیرد، لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشور بلغارستان است. که در سال تحصیلی 2024- 2025 فقط دانشگاه پزشکی صوفیه به عنوان دانشگاه معتبر بلغارستان معرفی شده است.

ظرفیت دانشگاه صوفیه در بلغارستان

بررسی هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان

اصولا بلغارستان یک مقصد تحصیلی بسیار ارزان در سطح اروپا و بین الملل بوده و در این بین هزینه پایین تحصیل پزشکی در این کشور نیز موجب رقابت بیشتر برای ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور می شود. برآوردها نشانگر آن است که هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان حدود €2900 الی €8000 (یورو) در سال می باشد. اگر بخواهیم به این شهریه، هزینه دوره آمادگی زبان انگلیسی یا بلغاری یکساله را نیز اضافه کنیم هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان به €10500 (یورو) می رسد (هزینه جداگانه دوره زبان در بلغارستان حدود €2500 یورو می باشد).

نام کشور
هزینه به یورو
آمریکا€45000
انگلستان€44850
کانادا€18478
استرالیا€33189
بلغارستان€8000

همانطوری که در جدول فوق نیز مشاهده می گردد، هزینه تحصیل در بلغارستان در رشته پزشکی بسیار ارزانتر از هزینه تحصیل همین رشته در کشورهای اروپایی یا آمریکایی می باشد. همین اقتصادی بودن و مقرون به صرفه بودن شهریه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بلغارستان است که باعث جلب توجه هر چه بیشتر دانشجویان این رشته از سراسر دنیا می گردد.

بررسی هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان

شهریه دانشگاه پزشکی صوفیه

مطمئنا پس از اطلاع از اینکه تنها دانشگاه علوم پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت در بلغارستان، دانشگاه پزشکی صوفیه است توجهات به سوی این دانشگاه معروف جلب شده است. در این میان یکی از موارد مهمی که در خصوص تحصیل در دانشگاه پزشکی صوفیه بایستی مدنظر قرار گیرد، هزینه های این دانشگاه است. ابتداء از هزینه آزمون ورودی این دانشگاه شروع می کنیم که در حدود BGN 400 (لف بلغارستان) است. سپس به مرور سطح متوسط شهریه های تحصیلی در این دانشگاه به صورت زیر می پردازیم:

به زبان انگلیسی (یورو)به زبان بلغاری (یورو)
سال آمادگی در دپارتمان زبان48003700
پزشکی و دندانپزشکی90008000
داروسازی60005000
پرستاری40003000

هزینه زندگی دانشجویان در کشور بلغارستان

همانطوری که قبلا هم ذکر شد، هزینه زندگی در بلغارستان مخصوصا در مقایسه با دیگر مقاصد تحصیلی بسیار ارزان است. میانگین هزینه های زندگی دانشجویان پزشکی در کشور بلغارستان شامل اجاره خانه، هزینه حمل و نقل، خورد و خوراک و مخارج دیگر می باشد که احتمالا سالانه به حدود US$7200 (دلار) می رسد. البته نباید فراموش کرد که مدیریت این هزینه ها مستقیما به خود دانشجو بستگی دارد. در این میان سبک زندگی دانشجویی و نیز محل اقامت دانشجویان از فاکتورهای مهم اثرگذار بر روی هزینه زندگی در بلغارستان است. همانطوری که در جدول زیر نیز مشاهده می گردد، بیشترین درصد هزینه های دانشجویان پزشکی در کشور بلغارستان متعلق به هزینه های اجاره منزل می باشد که در صورت اسکان در خوابگاه دانشجویی این هزینه بسیار تقلیل می یابد:

ضروریاتهزینه ماهیانه (€)ملاحظات
آپارتمان (خوابگاه) خصوصی€100- €300اجاره بها در شهرهای بزرگ بلغارستان همانند صوفیه و پلوودیف گرانتر است
خوابگاه دانشجویی€35- €70بسته به کیفیت خوابگاه واگذار شده
خورد و خوراک€100- €200بسته به سبک زندگی هر شخص
ایاب و ذهاب€20- €30
ورزش و تفریحات€50- €100
برق، گاز و آب€40میانگین
اینترنت/تلوزیون€15قرارداد
تماس تلفنی€10قرارداد یا پیش پرداخت

تحصیل رایگان پزشکی در بلغارستان

همان طور که در مطالب قبلی هم گفته شد، تحصیل رشته پزشکی در بلغارستان حتی برای دانشجویان اروپایی هم رایگان نیست. پس کلیه دانشجویان پزشکی در بلغارستان ملزم به پرداخت شهریه هستند منتها سطح شهریه دانشجویان از اتحادیه اروپایی (EU) به مراتب پایین تر از سطح شهریه دانشجویان بین المللی است. ولی دنشجویان بین المللی در بلغارستان از طریق دو گزینه زیر می توانند هزینه تحصیل و زندگی خودشان را در بلغارستان حتی تا سطح رایگان پایین بیاورند:

شرایط کاهش هزینه های تحصیل پزشکی در بلغارستان

پس طبق قوانین کشور بلغارستان، هر دانشجوی خارجی دارنده ویزای تحصیلی این کشور مجاز است تا بدون هیچ محدودیتی تا 20 ساعت در هفته را به کار نیمه وقت بپردازد. ضمنا دانشجویان بین المللی صلاحیت این را دارند که برای اخذ بورس های فول- فاند بلغارستان نیز درخواست دهند. معمولا مبنای اعطای این بورسیه ها نیز برتری آکادمیک یا نیاز دانشجو یه کمک مالی است. از جمله این بورسیه ها برای دانشجویان پزشکی در بلغارستان 2024 عبارتند از:

  • بورسیه های دانشگاه پزشکی صوفیه
  • بورسیه های دانشگاه پزشکی پلوودیف
  • بورسیه برنامه اراسموس موندوس
  • گرانت های فولبرایت ویژه دانشجویان آمریکایی
  • بورسیه های OppU Achievers

اخذ ویزا جهت تحصیل پزشکی در بلغارستان

متقاضیان تحصیل پزشکی در بلغاستان باید بدانند که اخذ نامه پذیرش از دانشگاه پزشکی بلغارستان به معنای مجوز ورود به این کشور محسوب نمی شود. بنابراین شما با اخذ این نامه صرفا گام اول تحصیل در بلغارستان را برداشته اید. اما گام دوم مربوط به درخواست ویزای دانشجویی بلغارستان (ویزای نوع D) می باشد. که بسته به ملیت هر متقاضی از 3 تا 6 ماه معتبر است و متقاضیان پس از ورود به بلغارستان و در طی این مدت حتما باید ویزای اقامت یکساله درخواست دهند. اما برای اخذ ویزای دانشجویی شما شخصا با تهیه مدارک ذیل باید به سفارت بلغارستان در تهران مراجعه و این مدارک را به ضمیمه فرم درخواستتان تحویل آفیسر سفارت دهید:

  • فوتوکپی پاسپورت معتبر با اعتبار یک ساله
  • نامه پذیرش
  • بیمه پزشکی با پوشش کل کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU)
  • اثبات تمکن مالی با ارائه صورت حساب بانکی به مبلغ €4000 (یورو)
  • عکس پاسپورتی رنگی و جدید در ابعادسانتی متر با پس زمینه سفید
  • کپی و اصل بلیط برگشت
  • رضایت نامه مکتوب از والدین برای متقاضیان زیر 18 سال
  • فوتوکپی پاسپورت یا ویزای قبلی

لازم به ذکر است که کلیه اسناد و مدارک فوق فبل از تحویل به سفارت حتما باید به زبان انگلیسی و یا زبان بلغاری ترجمه و تایید رسمی گردد.

ویزای اقامت و هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، ویزای دانشجویی لهستان موسوم به ویزای نوع D حداکثر تا 6 ماه اعتبار داشته و قابلیت تمدید ندارد. به همین دلیل، قوانین مهاجرتی کشور بلغارستان دانشجویان را ملزم به اخذ ویزای اقامت دانشجویی پس از ورود به این کشور می نماید. ویزای اقامت دانشجویی بلغارستان را فقط با مراجعه به اداره مهاجرت محلی در بلغارستان و ثبت نام در این اداره می توان دریافت کرد. مدت زمان اعتبار این ویزا نیز یک ساله و قابل تمدید می باشد.

در این زمینه، دولت بلغارستان همچنین برای دارندگان ویزای اقامت دانشجویی به مدت بیش از یکسال کارت شناسایی بلغاری صادر می کند. لازم به ذکر است که برای اخذ ویزای اقامت دانشجویی دانشجویان حتما باید از قبل ویزای دانشجویی یا ویزای نوع D را از سفارت بلغارستان اخذ کرده باشند تا صلاحیت لازم را کسب کنند. همچنین فراموش نکنید که یکی از شروط صدور اقامت دانشجویی بلغارستان عدم وجود سوء سابقه کیفری است و در صورت وجود سابقه، درخواست متقاضیان سریعا رد می شود. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بیشترین سابقه و تجربه کاری را در زمینه اخذ ویزای تحصیلی و کاری اروپا همانند ویزای کار آلمان دارند و در این زمینه آماده ارائه مشاوره حرفه ای هستند.

سوالات متداول در باب تحصیل پزشکی در بلغارستان

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب تحصیل پزشکی در بلغارستان می باشیم:

  • هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان چقدر است؟ اصولا بلغارستان یک مقصد تحصیلی بسیار ارزان در سطح اروپا و بین الملل بوده و در این بین هزینه پایین تحصیل پزشکی در این کشور نیز موجب رقابت بیشتر برای ورود به دانشگاه های پزشکی این کشور می شود. برآوردها نشانگر آن است که هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان حدود €2900 الی €8000 (یورو) در سال می باشد. اگر بخواهیم به این شهریه، هزینه دوره آمادگی زبان انگلیسی یا بلغاری یکساله را نیز اضافه کنیم هزینه تحصیل پزشکی در بلغارستان به €10500 (یورو) می رسد (هزینه جداگانه دوره زبان در بلغارستان حدود €2500 یورو می باشد).
  • شرایط ویزای دانشجویی برای تحصیل پزشکی ر بلغارستان چیست؟ ویزای دانشجویی لهستان موسوم به ویزای نوع D حداکثر تا 6 ماه اعتبار داشته و قابلیت تمدید ندارد. به همین دلیل، قوانین مهاجرتی کشور بلغارستان دانشجویان را ملزم به اخذ ویزای اقامت دانشجویی پس از ورود به این کشور می نماید. ویزای اقامت دانشجویی بلغارستان را فقط با مراجعه به اداره مهاجرت محلی در بلغارستان و ثبت نام در این اداره می توان دریافت کرد. مدت زمان اعتبار این ویزا نیز یک ساله و قابل تمدید می باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *