هزینه زندگی

هزینه زندگی در پرتغال

هزینه زندگی در پرتغال

برای یک سفر کوتاه مدت یا اقامت بلند مدت میزان هزینه زندگی در پرتغال 2024 متفاوت خواهد بود که به بررسی این هزینه ها میپردازیم. اگر شما به عنوان یک توریست وارد این کشور می شوید شاید بخواهید به اماکن توریستی، تفریحی و گردشگری تشریف ببرید و نوعی دیگر هزینه نمائید که با نوع خرج کرد شما به عنوان یک مهاجر برای زندگی بلند متفاوت خواهد بود. کشور پرتغال در جنوب اروپا واقع شده و از کشورهای کم هزینه اروپایی محسوب می گردد.

این کشور در سال های اخیر دچار بحران اقتصادی شد و در سال 2008 شرایط نامطلوب اقتصادی را پشت سر گذاشت تا اینکه با جذب سرمایه گذاران خارجی شرایط این کشور بهبود پیدا کرد و در یکی دو سال اخیر بهترین شرایط اقتصادی را در طی این سالها دارا بوده است.

  • آیا تحصیل در کشور پرتغال رایگان می باشد، هزینه تحصیل در دانشگاه های این کشور چه مقدرا است؟
  • هزینه زندگی با در نظر گرفتن هزینه های مسکن، خوراک، پوشاک و رفت و آمد چه مقدار می شود؟
  • آیا سطح درآمدی در پرتغال کفاف هزینه زندگی در این کشور را می کند؟
  • بیشترین بخش از بودجه مالی هر نفر در پرتغال صرف چه هزینه ای می شود؟
  • ارزانترین و گرانترین شهر پرتغال 2024 کدامند؟

در ادامه به تفکیک هزینه ها به صورت دقیق بر اساس آخرین آمار اعلام شده از منابع معتبر در رابطه با هزینه زندگی در پرتغال همراه شما عزیزان هستیم. همچنین توصیه می شود برای درک بهتر از میزان هزینه های مهاجرت و مخصوصا هزینه هایی که مربوط به ایران می شود با مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و مشاوره دریافت نمائید.

وضعیت اقتصادی کشور پرتغال

اقتصاد کشور پرتغال مبتنی بر صنایع شراب سازی، صنایع چوب پنبه سازی، ماهیگیری، کشاورزی و دامپروری بنا گشته است و معمولا برای یافتن کار در پرتغال در این مشاغل مشکلی وجود ندارد. کشت های اصلی در صنعت کشاورزی پرتغال بر پایه گندم، ذرت، گوجه فرنگی، انگور و سیب زمینی می باشد. در کشور پرتغال که جمعیتی برابر با 1/17 ایران را دارد دارای 50.000 مسلمان می باشند، امید به زندگی در این کشور تا سن 73 سال تخمین زده شده است. برای مهاجرت به کشور پرتغال و بررسی مهاجرت به پرتغال و اخذ ویزای کار پرتغال و اقامت پرتغال بهتر از با وکلای حاذق مشاور شوید و از آنان در این راه پر ریسک مشاوره کسب کنید.

بالاخره با توجه به نمودار زیر می توان فهمید که سطح درآمدی در کشور پرتغال نسبت به برخی از کشورهای اروپایی دیگر مثل ایتالیا و اسپانیا در وضعیت خوبی قرار دارد:

مقایسه رنج درآمد ماهیانه در پرتغال (یورو)


میزان هزینه زندگی در پرتغال در سال 2024

بر اساس آماری که هر ساله در مورد هزینه زندگی در کشور و شهرهای مختلف دنیا اعلام می شود، همچنان شهر سنگاپور پایتخت کشور سنگاپور گرانترین هزینه های زندگی را در میان شهرهای دنیا داراست، همچنین جالب است بدانید در میان ارزانترین شهرهای دنیا نامی از تهران دیده نمی شود. بر اساس آخرین آمار در مورد هزینه زندگی در پرتغال در سال 2024 می توان گفت:

تعداد نفراتهزینه ها بدون احتساب اجاره خانه به یورو
برای یک خانواده چهار نفره در پرتغالحدود 1890€
برای یک فرد تنها540€

اطلاعات بیشتر در باب برترین رستوران های پرتغال

در یک مقایسه کلی هزینه زندگی در پورتو 17% بالاتر از هزینه زندگی در پرتغال می باشد. بین 372 شهر دنیا از جهت هزینه های زندگی شهر پورتو در رتبه 188 ام قرار دارد. متقاضیان بایستی به این نکته مهم توجه کنند که علی رغم پایین بودن هزینه ها در پرتغال نسبت به بقیه کشورهای اروپایی اما اجاره خانه در این کشور کمی گران است. به همین دلیل هم بیشترین درصد از هزینه های زندگی افراد در کشور پرتغال و شهر پورتو صرف هزینه اجاره خانه می گردد و نمودار زیر هم به این درصدبندی توجه می کند:

توزیع هزینه های زندگی در پرتغال

این آمار نشان می دهد هزینه زندگی در یکی از کشورهای خوش آب و هوای اروپایی و با سواحلی وسیع و زیبا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بالا نمی باشد و می توان این کشور را در میان کشورهای اروپایی ارزان برای زندگی در اروپا نامید، البته هزینه زندگی در برخی شهرهای توریستی و بزرگ پرتغال بالاتر از سایر شهرهای دیگر این کشور است. شاید برای مثال برای یک زندگی دانشجویی در پرتغال با اجازه یک خوابگاه یا سوئیت دانشجویی هزینه های زندگی ماهیانه بین 800€ تا 1000€ (یورو) ماهیانه برآورد گردد. در ادامه میزان هزینه ها را به تفکیک برای شما عزیزان شرح داده ایم.

اطلاعات بیشتر: تفاوت زندگی در نیوزلند و نروژ

مسکن بخشی از هزینه زندگی در پرتغال در سال 2024

عمده ترین بخش از هزینه زندگی در پرتغال همانند زندگی در هر شهری تامین تهیه مسکن می باشد، در حالی که خرید ملک در پرتغال این روزها خیلی طرفدرا پیدا کرده است، در این بخش به بررسی هزینه تهیه مسکن برای خرید یا اجاره در منطقه های متفاوت از شهر پرداخته ایم.

نوع مسکن و منطقه شهرمیانگین هزینه به یوروحداقل و حداکثر هزینه به یورو
اجاره ماهیانه آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر674.18€500.00€ – 800.00€
اجاره ماهیانه آپارتمان (1 اتاق خواب) خارج از مرکز489.04€350.00€ – 600.00€
اجاره ماهیانه آپارتمان (3 اتاق خواب) در مرکز شهر1223.68€900.00€ – 1700.00€
اجاره ماهیانه آپارتمان (3 اتاق خواب) خارج از مرکز شهر820.73€600.00€ – 1000.00€
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر2712.10€1800.00€ – 4000.00€
قیمت هر متر مربع برای خرید آپارتمان در خارج از مرکز1495.75€1000.00€ – 2000.00€

در راستای خرید ملک در پرتغال می توان اشاره داشت که اتباع خارجی می توانند با خرید ملک در این کشور به اقامت این کشور و اروپا دست یابند، شما باید آن خانه را در مبالغ مشخص شده خریداری نمائید و بعد از رعایت اصول و قوانین مهاجرتی از جمله شرط حضور یک تا دو هفته ای در هر سال، بعد از گذشت 5 سال به اقامت دائم و بعد از 6 سال به پاسپورت این کشور دست یابید.

در واقع سرمایه گذاران خارجی از سه طریق زیر می توانند برای اخذ ویزای طلایی پرتغال اقدام کنند:

سه روش سرمایه گذاری در پرتغال

هزینه غذا و رستوران جزو هزینه زندگی در پرتغال

برای تهیه وعده های غذایی در رستوران در این کشور شما به طور میانگین در جدول زیر میزان هزینه ها را مشاهده می فرمائید.

نوع غذا، نوشیدنی و رستورانمیانگین هزینه به یوروحداقل و حداکثر هزینه به یورو
یک وعده غذایی برای یک نفر در رستوران7€6€ تا 10€
وعده غذایی برای 2 نفر در رستوران متوسط با پیش غذا، غذای اصلی و دسر30€25€ تا 40€
McMeal /McDonalds6€5.5€ تا 6.75€
کوکا یا پپسی بطری1€1€ تا 2€
آب معدنیکمتر از 1€0.5€ تا 1€

این میزان هزینه برای خورد و خوراک در سال 2020 بوده که در مقایسه با سال پیش تفاوت آن چنانی نداشته و این نشان از نرخ تورم پایین در مقایسه با هزینه ها در ایران است.

هزینه غذا و رستوران جزو هزینه زندگی در پرتغال

سوپر مارکت در پرتغال

در این بخش هزینه تهیه آن دسته از اقلام و مایحتاج اساسی روزانه در وعده های غذایی را گنجانده ایم و این هزینه ها به صورت میانگین در مارکت های شهری می باشد.

  • شیر (1 لیتر): 0.65€ (یورو)
  • کباب با نان تازه (500 گرم): 1.35€ (یورو)
  • برنج (1 کیلوگرم): 0.88€ (یورو)
  • تخم مرغ (12 عدد): 1.75€ (یورو)
  • پنیر محلی (1 کیلوگرم): 7.14€ (یورو)
  • سینه مرغ (1 کیلوگرم): 5.32€ (یورو)
  • گوشت گاو (1 کیلوگرم): 9.97€ (یورو)
  • سیب (1 کیلوگرم): 1.73€ (یورو)
  • موز (1 کیلوگرم): 1.18€ (یورو)
  • گوجه فرنگی (1 کیلوگرم): 1.40€ (یورو)
  • سیب زمینی (1 کیلوگرم): 0.86€ (یورو)
  • پیاز (1 کیلوگرم): 1.17€ (یورو)
  • کاهو (1 سر): 0.98€ (یورو)

تهیه مواد غذایی در پرتغال تفاوت زیادی با ایران ندارد، البته اگر شما به مغازه های محلی مراجعه نمائید شاید با هزینه ای بیشتر برخی اقلام را خریداری نمائید، شما می توانید برای تهیه مایحتاج اولیه خود به مارکت های ارزان همانند مارکت های همواره تخفیف در ایران رفته و خرید خود را ارزانتر انجام دهید.

گرانترین و ارزانترین شهرهای پرتغال چیست؟

بعد از اطلاع از متوسط هزینه زندگی در پرتغال اکنون مناسب است که متقاضیان و علاقه مندان مهاجرت به پرتغال با گرانترین و ارزانترین شهرهای پرتغال آشنا شوند. در کشوری که بیشتر با دو شهر پورتو و لیسبون برای همگان معروف است. اما علاوه بر این دو شهر از دیگر شهرهای پرتغال می توان به کویمبرا، براگا، لیریا و سایر اشاره کرد. به منظور اطلاع از وضعیت هزینه در این شهرهای پرتغالی نیز می توان از شاخصی به نام شاخص هزینه زندگی استفاده کرد.

در این صورت نیز گرانترین شهر پرتغال شهر لیسبون (با شاخص 53.7) و ارزانترین شهر این کشور نیز براگا (با شاخص 44.1) محسوب می شود:

مقایسه شهرهای پرتغال از نظر شاخص هزینه زندگی

هزینه تحصیل در پرتغال چقدر است؟

و حالا به یکی از سوالات کلیدی و بسیار مهم درباره هزینه ها در پرتغال می رسیم و آن هم درباره هزینه های دانشجویان بین المللی در این کشور می باشد. هزینه ای که به طور سالانه از دانشجویان بین المللی اخذ شده و تابعی از مقطع تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل در پرتغال می باشد. در حالی که هزینه زندگی دانشجویی در پرتغال 2024 بین €500 تا €800 (یورو) متغیر است. روی هم رفته می توان به یقین گفت که در بین کشورهای اروپایی پرتغال جزء ارزانترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان خارجی محسوب می شود:

دوره تحصیلی/ نوع دانشگاههزینه سالانه به یورو
کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی920€ تا €1250
دکتری PhD در دانشگاه های دولتی2500€ تا €3000
کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه های خصوصی2700€ تا €3120

هزینه زندگی در پرتغال برای دانشجویان بین المللی

همانطور که می دانید، پرتغال از دیرباز به عنوان برترین کشور تحصیلی در قلب اروپا برای دانشجویان بین المللی شناخته شده است. به همین جهت تمامی اتباع کشورهای خارجی به ویژه دانشجویان بین المللی، قبل از ورود به این کشور باید هزینه زندگی در پرتغال را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند. هزینه زندگی در پرتغال به ویژه برای دانشجویان بین المللی به نسبت اغلب کشورهای مدرن اروپای غربی بسیار پایین تر است. به همین جهت سالانه بیش از صدها تبعه خارجی از کشورهای مختلف جهان برای تحصیل در پرتغال تلاش می کنند. به طور کلی هزینه زندگی در پرتغال به ویژه بریت یک دانشجوی بین المللی حدود 1900PTE (اسکودوی پرتغال) می باشد.

وضعیت دخل و خرج در پرتغال

متوسط درآمد خالص یک کارگر ساده در کشور پرتغال چقدر است و اینکه آیا دخل و خرج افراد در این کشور با هم همخوانی دارد یا خیر. اینها سوالات اساسی و مهمی است که معمولا در ذیل موضوع هزینه زندگی در پرتغال 2024 می توان مطرح کرد. با اینکه متوسط هزینه زندگی در پرتغال 2024 ماهانه در حدود €1300 (یورو) است ولی متوسط درآمد خالص (پس از کسر مالیاتی) در این کشور اروپایی نیز در حدود €1732 (یورو) می باشد.

برای همین نیز هر مهاجر خارجی در حال کار و زندگی در کشور پرتغال به راحتی می تواند از عهده تامین خرج و مخارج زندگی خود برآید:

وضعیت دخل و خرج در پرتغال

مراقبت های بهداشتی بخشی از هزینه زندگی در پرتغال

یکی از مهمترین بخش ها در مقوله هزینه زندگی در پرتغال، مبحث مراقبت های بهداشتی در این کشور می باشد. به عبارت دیگر، تمامی متقاضیانی که به دنبال مهاجرت به پرتغال هستند، باید قبل از ورود به این کشور هزینه مراقبت های بهداشتی در پرتغال را مورد بررسی قرار دهند. در غیر این صورت با مشکلات پیچیده ای در طول زندگی در پرتغال مواجه خاهند شد. نکته قابل توجه این است که، پرتغال برخی از بهترین خدمات مراقبت های بهداشتی را در جهان، با قیمت های بسیار مقرون به صرفه در اختیار متقاضیان قرار می دهد. به عبارت دیگر، بخش مراقبت های بهداشتی در پرتغال یکی از اصلی ترین مزیت های این کشور برای ورود مهاجران می باشد.

در نمودار زیر می توانید روند رو به رشد هزینه های مراقبت های بهداشتی در پرتغال را مشاهده فرمایید:

روند رو به رشد هزینه های مراقبت های بهداشتی در پرتغال

بنابراین بررسی هزینه های زندگی در پرتغال به ویژه در بخش مراقت های بهداشتی در این کشور، جزء الزامات می باشد. به طور کلی هزینه مراقبت های بهداشتی در پرتغال برای هر تبعه خارجی در این کشور حدود 1100PTE تا 1500PTE (اسکودو پرتغال) می باشد. البته لازم به ذکر است که ساکنان این کشور می توانند از طرح های بیمه درمانی خصوصی مقرون به صرفه و بدون فرانشیز را انتخاب کنند، که معمولا از 70PTE (اسکودو پرتغال) آغاز می شود. نکته قابل توجه در خصوص مراقبت های بهداشتی در پرتغال این است که، بسیاری از متخصصان پزشکی در پرتغال، به ویژه در بخش خصوصی، به زبان انگلیسی مسلط هستند.

هزینه حمل و نقل در پرتغال 2024

برای حمل و نقل یکی از زیباترین خطوط مترو در اروپا را شهر پورتو داراست، همچنین هزینه تهیه بلیط آن ارزان و دسترسی به اکثر نقاط شهر از این طریق فراهم است، شما می توانید برای حمل و نقل همانند اکثر شهروندان پرتغالی از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمائید.

نوع رفت و آمدمیانگین هزینه به یوروحداقل و حداکثر هزینه به یورو
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)1.40€1.20€ – 1.95€
بلیط ماهیانه (قیمت معمول)32.00€30.00€ – 40.00€
هزینه کرایه تاکسی (تعرفه عادی)3.50€3.00€ – 3.80€
تاکسی 1 کیلومتر (تعرفه عادی)0.47€0.47€ – 0.70€
انتظار تاخیر 1 ساعته (تعرفه عادی)14.80€14.80€ – 25.00€
بنزین (1 لیتر)1.55€1.40€ – 1.64€
Volkswagen Golf 1.4 90 KW Trendline (یا خودروی جدید معادل)25000.00€22000.00€ – 28700.00€
تویوتا کرولا 1.6 لیتر 97 کیلو وات کمپرسور (یا خودروی جدید معادل)23350.00€21900.00€ – 28000.00€

در کنار این هزینه ها شما هزینه های دیگری از قبیل هزینه اینترنت، انرژی، تهیه پوشاک و تفریحات و سرگرمی خواهید داشت که با توجه به انکه سلیقه شما در میزان هزینه آنها دخیل خواهد بود، خود می توانید برای هر کدام از آنها نیز هزینه ای جداگانه در نظر بگیرید. نوع اقامت شما در پرتغال می تواند در میزان هزینه زندگی شما تاثیر گذار باشد، با توجه به اینکه یکی از بالاترین درخواست در میان انواع اقامت در پرتغال را اقامت دانشجویی داراست، شما دانشجویان عزیز می توانید بعد از مطالعه مقالات سوالات خود را با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در میان بگذارید.

سوالات درباب هزینه زندگی در پرتغال 2024

پرتغال برای خیلی از هموطنان مقصد ناشناخته ی است و برای همین نیز ابهامات و سوالات درباب زندگی در این کشور اروپایی زیاد است:

  • آیا پرتغال کشوری عضو اتحادیه اروپایی و ناحیه شینگن است؟ بله، پرتغال هم عضو اتحایه اروپا (EU) و هم عضو ناحیه شینگن اروپاست. از همین رو اخذ ویزای اقامت پرتغال معادل اخذ اقامت اتحادیه اروپایی است.
  • متوسط هزینه زندگی ماهیانه در کشور پرتغال چقدر است؟ هزینه مذکور برای هر مهاجر خارجی ماهیانه در حدود EUR 1300 (یورو) می باشد.
  • متوسط هزینه زندگی دانشجویی در پرتغال چقدر است؟ زندگی دانشجویی در پرتغال همراه با اجازه یک خوابگاه یا سوئیت دانشجویی هزینه های زندگی ماهیانه بین 800€ تا 1000€ (یورو) ماهیانه برآورد می شود.
  • بیشترین درصد از هزینه زندگی در پرتغال صرف چه هزینه ای می شود؟ اجاره خانه با حدود 31% از کل درصد هزینه ها بیشترین درصد را به خود اختصاص می دهد.
  • گرانترین و ارزانترین شهرهای پرتغال برای زندگی کدامند؟ گرانترین شهر پرتغال شهر لیسبون و ارزانترین شهر این کشور نیز براگا محسوب می شود.
  • متوسط حقوق ماهیانه یک کارگر ساده در پرتغال چقدری است؟ EUR 1732 (یورو)
4.9/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *