ویترین

واگذاری نام شرکت

واگذاری نام شرکت

با بررسی مباحث ثبت شرکت می توان به راحتی متوجه این نکته گردید که واگذاری نام شرکت از متداول ترین سوالات مطرح شده توسط صاحبان شرکتهاست. در این زمینه بایستی به اطلاع هموطنان گرامی برسانیم که بر طبق ماده 579 از قانون تجارت ایران، امکان انتقال نام شرکت برای متقاضیان این امر فراهم است. منتها به استناد ماده 49 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری انتقال نام شرکت مستلزم واگذاری تمام و یا بخشی از امتیازات شرکت می باشد. با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ضمن افزایش اطلاعات حقوقی خود درباب شرکتها و شرایط ثبت آنها همچنین می توانید عملیات ثبت شرکت خود را با اطمینان تمام استارت بزنید.

شرایط انتخاب و ثبت نام شرکت

قبل از پرداختن به موضوع انتقال نام شرکت لازم است با فرآیند انتخاب و ثبت رسمی نام شرکت آشنا شوید. فرآیند انتخاب نام شرکت در طی همان مراحل مربوط به ثبت شرکت انجام می شود. افراد با مراجعه به بخش انتخاب نام شرکت در سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری (www.sherkat.ssaa.ir) مکلفند تا از بین 5 اسم مجاز پیشنهادی به انتخاب نام مناسب دست بزنند. پس از این انتخاب، کارشناسان اداره به بررسی و تایید نام شرکت می پردازند. فقط بایستی توجه کرد که نام انتخابی برای شرکت دارای شرایط زیر باشد:

  • از اسامی لاتین نباشد
  • ریشه فارسی داشته باشد
  • نام مورد نظر تکراری نباشد
  • نام مورد نظر اسامی اشخاص مروف مثل شعرا یا دانشمندان نباشد
  • نام مورد نظر جزء حروف اختصاری نباشد
  • نام منتخب جزء عناوین شاهد یا ایثارگران تحت نظر بنیاد شهید نباشد
  • نام مورد نظر از اعداد نباشد
  • منافاتی با شئونات انقلاب اسلامی نداشته باشد

شرایط واگذاری نام شرکت

یکی از سوالات مهم درباب موضوع ثبت شرکت این است که آیا امکان واگذاری نام شرکت وجود دارد یا خیر؟ بر طبق ماده 579 قانون تجارت ایران، امکان انجام این کار برای متقاضیان فراهم است اما این کار با توجه به شرایطی امکانپذیر است. به استناد ماده 49 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری انتقال نام شرکت مستلزم واگذاری تمام و یا بخشی از امتیازات شرکت می باشد. به عبارت دیگر افراد در صورتی قانونا می توانند نام شرکت را به غیر منتقل کنند که در کنار واگذاری نام شرکت تمام امتیازات یا بخشی از امتیازات شرکت را که معرف نام شرکت است را نیز واگذار کنند. بر این اساس شرایط واگذاری نام شرکت به صورت زیر می باشد:

شرایط واگذاری نام شرکت

پس از نظر قانون نام شرکت تجاری به تنهایی دارای ارزش خاصی نیست و قابل انتقال و واگذاری هم نیست. این واگذاری نام شرکت فقط در صورتی ممکن است که تمام شرکت یا بخشی از امتیازات آن هم واگذار شود.

چگونگی واگذاری نام شرکت منحله

از نظر حقوقی امکان انتقال نام شرکت منحله برای متقاضیان فراهم است اما این نوع انتقال مشروط اعلام شده است. مشروط از این لحاظ که به استناد ماده 49 از قانون ثبت اختراعات و علایم تجاری امکان انتقال نام شرکت منحله فقط با وگذاری خود شرکت امکان پذیر است. اما همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، ما در خصوص واگذاری نام شرکت با دو قانون متفاوت یعنی ماده 579 قانون تجارت و ماده 49 از قانون ثبت اختراعات مواجه هستیم:

  • ماده 579 به صورت مطلق حکم به واگذاری نام شرکت داده است
  • اما ماده 49 از قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری به صورت مقید حکم به انتقال نام شرکت داده است (به عبار دیگر انتقال نام شرکت+ انتقال کل شرکت یا بخشی از آن که با نام شرکت مرتبط است)

از نظر حقوقی نیز اعمال حکم مطلق ارزش قانونی و حکم مقید است که از اعتبار قانونی برخوردار بوده و قابل اجراست. از طرف دیگر انتقال صرف نام شرکت از نظر مردم نیز چندان افاده ای نداشته و این کار تنها در صورتی ارزشمند تلقی می شود که کیفیت کالاها یا خدمات ارائه شده نیز تغییر کند.

چگونگی واگذاری نام شرکت منحله

فرآیند واگذاری شرکت چگونه میسر است؟

در قوانین تجاری ایران منع یا محدودیتی برای خرید و فروش شرکت یا واگذاری شرکت تجاری جود ندارد. بنابراین شرکت تجاری را می توان به صورت کلی یا جزئی هم واگذار کرد. واگذاری شرکت نیز بدان معنا است که کلیه افراد یا اعضای حاضر در یک شرکت را خارج کرده و افراد یا اعضای جدید را جایگزین کرد. ما از مزایای واگذاری شرکت می توان به صرفه جویی در زمان و هزینه، اخذ فوری مجوز، انجام سریع پروژه های در دست، خرید و فروش سهام، ورود به بازار بورس و غیره اشاره نمود.

واگذاری نام شرکت همزمان با خرید شرکت

همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، امکان واگذاری نام شرکت با واگذاری کل یا بخشی از ارزش شرکت برای متقاضیان فراهم است. نکته مهم درباب واگذاری خود شرکت این است که به محض ثبت شرکت، آن شرکت دارای شخصیت حقوقی می شود. پس شرکت مذکور در مقابل اشخاص ثالث تعهداتی دارد که این حقوق و تعهدات در صورت واگذاری شرکت نیز همچنان باقی می ماند. پس بنابراین خریداران شرکت بایستی این نکته را مدنظر قرار دهند که شرکت خریدارای شده تسویه حساب کرده باشد و هیچ گونه بدهی مالیاتی نیز نداشته باشد. پس بنابراین در خرید شرکت یا واگذاری آن بایستی به نکات و موارد زیر توجه نمود:

واگذاری نام شرکت همزمان با خرید شرکت

فرآیند ثبت شرکت (شرکت تضامنی، سهامی و غیره)، ثبت تغییرات شرکت، ثبت برند تجاری و نیز واگذاری شرکت یک پروسه حقوقی و تخصصی است که شما برای انجام آن نیازمند اخذ مشاوره های حقوقی از وکلای حرفه ای هستید. از همین رو گروه کارشناسان دپارتمان ثبت شرکت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آمادگی دارند تا ضمن قبول انجام موارد مذکور همچنین مشاوره های برتری را در اختیار هموطنان قرار دهند.

سوالاتی پیرامون واگذاری نام شرکت

در زمینه واگذاری نام سوالاتی که مطرح می شود از قرار ذیل می باشد:

  • آیا از نظر قانونی واگذاری نام شرکت امری میسر است؟ بر طبق ماده 579 قانون تجارت ایران، امکان انجام این کار برای متقاضیان فراهم است.
  • شرایط واگذاری نام شرکت چیست؟ این شرایط شامل واگذاری کل ارزش شرکت و یا بخشی از ارزش شرکت می باشد که با نام شرکت در ارتباط است.
  • واگذاری شرکت به چه معنایی است؟ واگذاری شرکت بدان معنا است که مدیران جدید شرکت می توانند کلیه افراد یا اعضای حاضر در یک شرکت را خارج کرده و افراد یا اعضای جدید را جایگزین آنها بکنند.
  • آیا با واگذاری شرکت تمام مسئولیت ها نیز واگذار می شود؟ بله، واگذاری شرکت فقط به مفهوم تغییر اعضا نمی باشد بلکه این به معنای انتقال مسئولیت نیز می باشد.
  • مزایای واگذاری شرکت تجاری چیست؟ از امتیازات واگذاری شرکت تجاری می توان به صرفه جویی در زمان و هزینه، اخذ فوری مجوز، انجام سریع پروژه های در دست، خرید و فروش سهام، ورود به بازار بورس و غیره اشاره نمود.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *