مهاجرت

ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

افرادی که برای امور موقت به آمریکا سفر کرده و قصد ماندن و مهاجرت دائمی به آمریکا را ندارند ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا را اخذ می نمایند. خاصیت و ویژگی این ویزاها این است که برای بازه زمانی خاص صادر گردیده و فرد پس از انقضای مهلت ویزا بایستی بلافاصله به کشورش بازگردد. ناگفته نماند که گروه ویزاهای مهاجرتی نیز برای سفر به کشور آمریکا وجود دارند که مختص افرادی که به قصد مهاجرت و اقامت دائم در این کشور راهی آمریکا می شوند.

در بخش های بعدی مقاله به نگارش در آمده از سوی محققان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به بررسی هر 2 گروه ویزاهای آمریکا پرداخته و ضمن بیان انواع آنها، هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

  •  مهم ترین ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا کدامند؟
  • مهم ترین مزایای اخذ ویزای غیرمهاجرتی آمریکا کدامند؟
  • شرایط مهاجرت به آمریکا با استفاده از ویزاهای غیر مهاجرتی چیست؟
  • بهترین نوع ویزاهای این کشور کدامند؟

مفهوم ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

منظور از ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا ویزاهایی است که فرد قصد ماندن و اقامت در آمریکا را نداشته و صرفا برای بازدید به صورت عادی راهی این کشور می گردد. آمریکا برترین کشوری است که اعطای ویزا یا اقامت می نماید. از این رو هر ساله شمار زیادی از مردم دنیا در راستای دریافت ویزای غیر مهاجرتی یا مهاجرتی اقدامات لازم را به عمل می آورند. باید در نظر داشت اخذ این نوع ویزا برای ایرانیان به سادگی اتفاق نمی افتد و باید شرایط خاص آن مدنظر قرار گیرد.

انواع ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

به طور مثال برای بیان انواع ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا لازم است بدانید به طور کلی 185 نوع ویزا برای کشور آمریکا وجود دارد. این نوع ویزاها به 2 گروه ویزاهای مهاجرتی و غیر مهاجرتی تقسیم بندی می شوند. ویزاهای مهاجرتی آمریکا عبارتند از:

  • ویزای O1 ،P1 ،P2 ،P3 ،P4 ،P1A و P1B ویژه هنرمندان و ورزشکاران آمریکا
  • ویزای تحصیلی و دانشجویی F1‌ و F2
  • ویزای J1 جهت فرصت مطالعاتی، تبادل فرهنگی یا نیروی کار
  • ویزای تحصیلی جهت گذراندن دوره های غیر آکادمیک کاربردی M1 و M2
  • ویزای توافقنامه تجارت آزاد H1 (ویزای کاری)
  • ویزای افراد ترویج دهنده مذهبی R1
  • ویزای تجاری E1 در زمینه صادرات و واردات

ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا عبارتند از:

  • ویزای نامزدی K1
  • ویزای IR2 ،CR2 ،IR5 و غیره جهت اخذ اقامت از طریق بستگان درجه اول
  • ویزای اقامت EB1 برای افراد نابغه
  • ویزای EB2 و EB3 برای دریافت اقامت از طریق کار و کارفرما
  • ویزای سرمایه گذاری EB5
  • ویزای سرمایه گذاری E2
  • ویزای گردشگری و توریستی B1 و B2

E2 از ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

یکی از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا، ویزای سرمایه گذاری E2 است. این نوع مجوز اقامت، مختص افرادی صادر می گردد که با هدف راه اندازی نوعی بیزینس و کسب و کار توسط سرمایه های شخصی خود راهی آمریکا می شوند. نوع بیزینس به حرفه و تخصص فرد بستگی دارد. اعتبار اولیه ویزای E2 به صورت 2 ساله است. پس مهلت انقضا، طبق اسناد و مدارک ارائه شده و گزارش عملکرد بیزینس، در صورتی که ثابت گردد تجارت مذکور برای فرد و کشور آمریکا سوددهی و منفعت دارد، ویزای مذکور قابلیت تمدید برای 2 سال دیگر را نیز خواهد داشت.

مجددا پس از اتمام مهلت مذکور در صورتی که فرد قادر به ادامه کار نباشد، می تواند در صورت واجد شرایطی یکی از ویزاهای آمریکا را با توجه به شرایط فعلی خود انتخاب نموده و برای تغییر ویزا اقدام نماید. به طور کلی پروسه دریافت ویزای سرمایه گذاری E2 برای مدت 6 ماه به طول می انجامد. حداقل میزان سرمایه گذاری در این امر، مبلغ 100000$ (دلار آمریکا) تخمین زده شده است. استفاده از ویزای همراه برای ویزای E2 امکان پذیر بوده و فرد به همراه خانواده خود می توانند وارد خاک آمریکا شود. از مزایای ویزای E2 این است که خانواده فرد متقاضی حق تحصیل و کار در آمریکا را خواهند داشت و در این زمینه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

E2 از ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

ویزای توریستی از ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

از نام این ویزا پیداست که افراد متقاضی اقامت کوتاه مدت در آمریکا از این ویزا استفاده نموده و پس از پایان مهلت آن بایستی فورا به کشور خود بازگردند. از ویژگی های ویزای توریستی فراهم آوردن موقعیت بازدید و ملاقات بستگان، خویشاوندان و دوستان در آمریکا است. لازمه دریافت آن، ارسال دعوتنامه از سوی آنان برای فرد متقاضی است. همچنین افرادی که به کنفرانس های علمی، تحقیقاتی، تجاری و غیره نیز دعوت شده اند می توانند با دریافت ویزای توریستی جهت شرکت در این کنفرانس ها و سمینارها راهی آمریکا شوند. برای دریافت ویزای توریستی متقاعد نمودن آفیسر کنسولی به ترک خاک کشور آمریکا پس از پایان مهلت تعیین شده، ضرورت دارد.

ویزای نامزدی آمریکا

از دیگر ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا، ویزای K1 است که موسوم به ویزای نامزدی است. این ویزای مختص افرادی صادر می گردد که قصد ازدواج با یکی از اتباع و شهروندان آمریکایی را دارند. اعتبار ویزای نامزدی 3 ماهه است. در واقع فرد متقاضی به مدت 90 روز فرصت دارد با همسر آینده آمریکایی خود ازدواج قانونی و رسمی کند. پس از آن، این امکان را خواهد داشت که نسبت به دریافت ویزای ازدواج و الحاق به همسر خود و در نتیجه اقامت در این کشور اقدامات لازم را انجام دهد. ارائه مدارک قانع کننده برای واقعی بودن رابطه نامزدی، شانس اخذ این نوع ویزا را افزایش می دهد.

هزینه زندگی در آمریکا در سال 2024

چه کسانی که قرار است مدت کوتاهی در آمریکا حضور داشته باشند و چه گروهی که قصد مهاجرت به این کشور را طریق کار، تحصیل و غیره دارند، باید در خصوص هزینه زندگی در آمریکا اطلاعات دقیقی داشته باشند. آمریکا کشور توسعه یافته و قدرتمندی است. بهترین دانشگاه های دنیا از جمله استنفورد، کلمبیا و هاروارد را دارد و کشور گران قیمتی هم می باشد. خصوصا در شهرهایی از جمله نیویورک و واشنگتن، هزینه های زندگی یک نفر ممکن است به ماهانه تا حدود 5645$ (دلار آمریکا) هم برسد. البته به طور متوسط زندگی در آمریکا ماهیانه در حدود 3039$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت.

یکی از اساسی ترین هزینه ها در سال 2024 در این کشور اجاره بها است که جزییات آن در جدول ذیل بررسی شده است:

نوع مسکنمتوسط اجاره بهای ماهانه در آمریکا (دلار آمریکا)
آپارتمان 1 خوابه1843$
آپارتمان 3 خوابه3078$

البته افراد می توانند با اجاره اشتراکی آپارتمان با یک یا چند نفر دیگر و همچنین از طریق اجاره خوابگاه ها یا هاستل ها، قدری در هزینه های خود در آمریکا صرفه جویی کنند. متقاضیان در صورتی که قصد سفر به آمریکا را دارند با توجه به این که هدف آنها اقامت در این کشور می‌ باشد یا خیر، می‌توانند طبق شرایطی که دارند یکی از ویزاهای نامبرده در مطالب فوق را انتخاب نموده و راهی این کشور شوند. سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز در موضوعات مختلف، از جمله چگونگی اخذ اقامت آمریکا از روش های مختلف، مقالات متعددی دارد.

سوالات مهم درباره ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

در بخش موخره مقاله ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا به سوالات تخصصی شما پاسخ خواهیم داد:

  • ویزای توریستی از ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا چگونه است؟ از نام این ویزا پیداست که افراد متقاضی اقامت کوتاه مدت در آمریکا از این ویزا استفاده نموده و پس از پایان مهلت آن بایستی فورا به کشور خود بازگردند. از ویژگی های ویزای توریستی فراهم آوردن موقعیت بازدید و ملاقات بستگان، خویشاوندان و دوستان در آمریکا است. لازمه دریافت آن، ارسال دعوتنامه از سوی آنان برای فرد متقاضی است. همچنین افرادی که به کنفرانس های علمی، تحقیقاتی، تجاری و غیره نیز دعوت شده اند می توانند با دریافت ویزای توریستی جهت شرکت در این کنفرانس ها و سمینارها راهی آمریکا شوند. برای دریافت ویزای توریستی متقاعد نمودن آفیسر کنسولی به ترک خاک کشور آمریکا پس از پایان مهلت تعیین شده، ضرورت دارد.
  • E2 از ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا چگونه است؟ یکی از انواع ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا، ویزای سرمایه گذاری E2 است. این نوع مجوز اقامت، مختص افرادی صادر می گردد که با هدف راه اندازی نوعی بیزینس و کسب و کار توسط سرمایه های شخصی خود راهی آمریکا می شوند. نوع بیزینس به حرفه و تخصص فرد بستگی دارد. اعتبار اولیه ویزای E2 به صورت 2 ساله است. پس مهلت انقضا، طبق اسناد و مدارک ارائه شده و گزارش عملکرد بیزینس، در صورتی که ثابت گردد تجارت مذکور برای فرد و کشور آمریکا سوددهی و منفعت دارد، ویزای مذکور قابلیت تمدید برای 2 سال دیگر را نیز خواهد داشت.
4.4/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ویزاهای غیر مهاجرتی آمریکا

  1. خورشیدوند گفت:

    سلام. چرا درمورد مهاجرت کانادا مطلبی نمیذارین. کانادا که برلی گرفتن ویزا کار و مهاجرت راحتتره

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما
      لطفا مقاله مهاجرت به کانادا را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *