مهاجرت

ویزای بازنشستگی آلمان

ویزای بازنشستگی آلمان

ویزای بازنشستگی آلمان یکی از راه های اقامتی است که اگرچه خیلی پرطرفدار نیست اما با این حال ممکن است مدنظر برخی از افراد باشد. چرا که آلمان بزرگ ترین اقتصاد اروپا و چهارمین اقتصاد دنیا می باشد و مردم آن نیز استاندارد زندگی بالایی دارند. آلمان به دلایل مختلف مقصد مهاجرتی تمامی گروه های سنی، علی الخصوص دانشجویان و متخصصین، است؛ از آن جمله می توان به نظام تحصیلی رایگان، فرصت های شغلی زیاد، سطح بالای درآمد، امید به زندگی بالا، امکانات آموزشی و رفاهی، بهداشت و درمان درجه یک و غیره اشاره نمود. البته تمایل آلمان در مهاجرپذیری بیشتر به جذب نیروهای جوان و متخصص است چرا که اگرچه حدود 83 میلیون نفر جمعیت دارد، با توجه به نرخ تولد، جمعیت آن رو به پیر شدن است.

در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص ویزای بازنشستگی آلمان در سال 2022 اطلاعاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده است:

  • شرایط اخذ ویزای بازنشستگی آلمان چگونه است؟
  • آیا می توان پس از بازنشستگی به آلمان مهاجرت کرد؟
  • آیا آلمان ویزای تمکن مالی دارد؟

اخذ ویزای بازنشستگی آلمان از طریق تمکن مالی

ویزای بازنشستگی در کشورهای مختلف به طرق متفاوتی صادر می شود؛ مثلا در استرالیا سرمایه گذاری به ارزش 500000$ (دلار استرالیا) برای فردی که بالای 55 سال سن داشته باشد و همسر وی منجر به اخذ اقامت 4 ساله می گردد. در برخی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، یونان و اسپانیا نیز روشی تحت عنوان تمکن مالی (خود حمایتی) وجود دارد که البته شانس اخذ آن در اتریش، به دلایل مختلف از جمله کم بودن سهمیه سالانه، پایین است. اما در آلمان در سال 2022 روشی به نام تمکن مالی وجود ندارد و کسانی که اخذ اقامت اروپا را دارند می توانند ویزای بازنشستگی سایر کشورها را اخذ نمایند. البته کسانی که اصرار به اخذ اقامت آلمان را داشته باشند اما شرایط سنی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی یا کاری این کشور را نداشته باشند می توانند به ثبت شرکت بپردازند.

اخذ ویزای بازنشستگی آلمان از طریق تمکن مالی

اخذ ویزای بازنشستگی آلمان از طریق ثبت شرکت

برای ثبت شرکت در آلمان داشتن 25000€ (یورو) سرمایه اولیه لازم است و متقاضی باید طرح اقتصادی (business plan) داشته باشد و آن را به تایید سازمان مربوطه در آلمان برساند. منتهی پروسه های ثبت شرکت اگرچه ممکن است سرمایه اولیه کمی لازم داشته باشند، در نهایت بسیار پرهزینه خواهند بود؛ مثلا ثبت شرکت در آلمان با پرداخت ماهانه حقوق کارمندان، مالیات و غیره همراه خواهد بود. در حالی که ممکن است تجارت مورد نظر در آلمان با شکست مواجه شود در نتیجه ریسکی تر از سایر روش های سرمایه گذاری از جمله خرید ملک است.

اخذ ویزای بازنشستگی آلمان از طریق خرید ملک

خرید ملک در هر کشوری قوانین خاص خود را دارد چرا که کشورها آن را مرتبط با نظم عمومی خود می دانند و حتی برخی قوانین آن را برای خارجی ها ممنوع کرده اند. به لحاظ خرید ملک توسط خارجی ها کشورها را می توان به 3 دسته عمده تقسیم نمود:

  1. کشورهایی که خرید ملک توسط خارجی ها را ممنوع دانسته اند؛ مثل ایران، یا کشورهایی که خرید ملک را تنها برای ملیت های خاصی مجاز دانسته اند؛ مثلا رومانی و اسلوونی.
  2. دولت هایی که خرید ملک را مجاز دانسته اند اما خارجی ها را مالک زمین نمی دانند یعنی عرصه و اعیان را همزمان به خارجی ها منتقل نمی کنند؛ مثل جمهوری آذربایجان.
  3. کشورهایی که خرید ملک را برای خارجی ها مجاز می دانند؛ مثل آلمان را اسپانیا.

البته آلمان اگرچه هیچ محدودیتی در خصوص خرید ملک از جانب خارجی ها اعمال نمی کند، بر این اساس اجازه اقامت یا پاسپورت هم نمی دهد. در نتیجه کسانی که اقامت آلمان را نداشته باشند هرچند در خرید ملک در این کشور آزاد هستند، بر این مبنا دارای اقامت هم نخواهند شد. نرخ خرید ملک در آلمان در سال 2022 به صورت نمودار ذیل است:

نرخ خرید ملک در آلمان

مقایسه خرید ملک آلمان و چند کشور دیگر

البته کشورهایی هستند که به کسانی که ملک یا املاکی به ارزش خاصی را خریداری نمایند اجازه اقامت یا حتی پاسپورت می دهند؛ مثلا ترکیه اگر ملک یا املاکی به ارزش 250000$ (دلار آمریکا) در خاک آن خریداری شود پاسپورت صادر می کند. با توجه به ریسکی بودن مهاجرت بازنشستگان از طریق تمکن مالی و ثبت شرکت در حال حاضر امن ترین روش خرید ملک است؛ به همین دلیل در جدول ذیل تعدادی از کشورها که بر این مبنا اقامت می دهند معرفی شده اند:

نام کشورسرمایه مورد نیاز برای خرید ملک به یوروشرایط
پرتغال€500000اخذ اقامت دائم پس از 5 سال و پاسپورت پس از 6 سال
اخذ اقامت برای نفر اصلی و خانواده
قبرس€300000اخذ اقامت برای نفر اصلی و همراه (پدر بزرگ و مادر بزرگ، والدین و فرزندان زیر 25 سال)
شرط بازدید هر 2 سال 1 بار
اسپانیا€500000اخذ اقامت برای خانواده
اخذ اقامت دائم پس از 5 سال و پاسپورت بعد از 10 سال
یونان€250000اخذ اقامت برای خانواده
اخذ اقامت دائم فوری
نبود شرط حضور مگر در صورت درخواست اخذ تابعیت

کشورهای معرفی شده در جدول بالا تنها گزینه های اقامت بازنشستگان در اروپا نیستند اما جزو محبوب ترین روش ها محسوب می شوند. در خصوص کشور قبرس ذکر این نکته مهم است که در صورتی که میزان سرمایه گذاری فرد 2000000€ (یورو) باشد بدون شرط حضور، نفر اصلی و اعضای خانواده وی و حتی فرزندان او تا سن 28 سالگی، پاسپورت این کشور را اخذ خواهند نمود. این روش را می توان سریع ترین راه برای اخذ تابعیت اتحادیه اروپا (EU) دانست چرا که از طریق آن متقاضیانی که موفق شوند ظرف 3 ماه پاسپورت اتحادیه اروپا را خواهند داشت.

اخذ ویزای بازنشستگان آلمان از طریق اقامت کوتاه مدت

با توجه به این که برخلاف کشورهای پرتغال، اسپانیا، استرالیا و غیره، امکان اخذ اقامت بلند مدت بازنشستگی در آلمان وجود ندارد و ثبت شرکت هم روشی پرریسک است، کسانی که به دلایل مختلف از جمله داشتن اقوامی در آلمان اصرار به اخذ اقامت این کشور را دارند می توانند از طریق ویزای توریستی اقدام کنند. ویزای توریستی نوع C و کوتاه مدت است منتهی هر مرتبه سفر به این کشور موجب خواهد شد مدت زمان ویزای مزبور برای درخواست بعدی طولانی تر باشد. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقه مندان به مهاجرت به آلمان تهیه شده است اطلاعاتی راجع به عدم امکان اخذ ویزای بازنشستگی آلمان در سال 2022 ارائه گردید که امید است مفید بوده باشد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *