مهاجرت

ویزای بازنشستگی انگلستان

ویزای بازنشستگی انگلستان

امکان یا عدم امکان اخذ ویزای بازنشستگی انگلستان یکی از مواردی است که مورد توجه افراد می باشد چرا که انگلستان سطح رفاه و امکانات بالایی دارد و یکی از مقصدهای پرطرفدار مهاجرت است. در حال حاضر نیز کشورهای مختلفی از جمله اتریش، استرالیا، پرتغال، قبرس و غیره روش هایی برای صدور ویزا و حتی بعضا پاسپورت برای بازنشستگان در نظر گرفته اند، منتهی باید دید که آیا انگلستان نیز چنین قوانینی دارد یا خیر. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص ویزای بازنشستگی انگلستان در سال 2022 به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • آیا در حال حاضر انگلستان ویزایی تحت عنوان ویزای بازنشستگی صادر می کند یا خیر؟
  • بهترین کشورها برای مهاجرت بازنشستگان کدام اند؟
  • محدودیت های دریافت ویزای بازنشستگی انگلستان چیست؟
  • بهترین راه برای دریافت ویزای بازنشستگی انگلستان چیست؟
  • فرایند کار در انگلستان و دریافت بازنشستگی در این کشور چگونه است؟
  • متوسط درآمد در این کشور برای بازنشستگان چقدر است؟

بررسی امکان اخذ ویزای بازنشستگی انگلستان

علاقه مندان به مهاجرت ضروری است پیش از انتخاب کشور مقصد خود ابتدائا قوانین و شرایط مهاجرتی تمامی کشورها را بررسی کنند چرا که هر کدام فرآیندهای مهاجرتی متفاوتی در نظر گرفته اند. در انگلستان در حال حاضر بهترین راه مهاجرت از طریق تحصیل است چرا که کار در انگلستان نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی است و روش سرمایه گذاری هم نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد. همچنین اگرچه انگلستان در سال 2022 همچنان علی رغم عدم عضویت در اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو ویزای بازنشستگی صادر می کند، چنین برنامه مهاجرتی ای را برای سایر کشورها ندارد. البته تعدادی کشور غیراروپایی از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره استثنا هستند و بازنشستگان آن ها طبق توافقی که بین کشورهای مذکور با انگلستان وجود دارد می توانند به راحتی اقامت انگلستان را به دست آورند، اما ایران جزو این کشورها نیست.

نتیجتا اتباع ایرانی در حال حاضر امکان اخذ ویزایی تحت عنوان ویزای بازنشستگی انگلستان را ندارند. اگرچه در گذشته چنین امکانی فراهم بود و برنامه مهاجرتی در انگلستان وجود داشت به نام “استقلال افراد بازنشسته” که به کسانی که اثبات می کردند درآمدی برابر حداقل 25000£ (پوند)، بدون کار کردن در انگلستان، دارند، اجازه اقامت در این کشور را می داد. این برنامه مهاجرتی چند سال قبل دیگر کنار گذاشته شد بدون این که دولت انگلستان روش جایگزینی برای آن در نظر گرفته باشد. البته خوشبختانه کسانی که قبلا از طریق این نوع ویزا اقامت انگلستان را اخذ کرده اند همچنان می توانند آن را تمدید کنند و در این کشور بمانند.

بررسی امکان اخذ ویزای بازنشستگی انگلستان

چگونگی اخذ ویزای بازنشستگی انگلستان توسط ایرانیان

همان طور که گفته شد چنین ویزایی دیگر برای افراد خارج از اتحادیه اروپا و تعدادی کشور دیگر، که ایران جزو آن ها نیست، وجود ندارد. با این حال بازنشستگان ایرانی در صورتی که از تمکن مالی بالایی برخوردار باشند و بتوانند مبلغ 2000000£ (پوند) در بورس یا دولت این کشور به مدت حداقل 5 سال سرمایه گذاری کنند، می توانند اقامت این کشور را اخذ نمایند. به محض موافقت دولت انگلیس ابتدائا به متقاضی اقامت 3 ساله ای داده می شود که برای 2 سال دیگر هم قابل تمدید است و در نهایت فرد می تواند اقامت دائم انگلستان را اخذ کند.

داشتن اقاما دائم انگلستان این مزیت را به همراه دارد که فرد آزادانه به خارج از این کشور هم سفر کند در حالی که پیش از آن زمانی که فرد تنها اقامت موقت انگلستان را دارد ضروری است حداقل سالی 9 ماه در خاک این کشور حضور داشته باشد. برخلاف ویزای کارآفرینی انگلستان، این روش که از آن به نام Tier 1 Program یاد می کنند نیازی به مصاحبه، معاینه پزشکی یا آزمون زبان ندارد. همچنین افرادی که متمول تر و ثروتمندتر باشند می توانند مبلغ 5000000£ (پوند) یا حتی 10000000£ (پوند) در انگلستان سرمایه گذاری کنند و به این ترتیب مدت زمانی که باید منتظر باشند تا اقامت دائم انگلستان را اخذ کنند به ترتیب به 3 یا 2 سال کاهش دهند. هزینه زندگی از جمله نکاتی است که باید مدنظر بازنشستگان باشد و در نمودار ذیل نشان داده شده است:

متوسط هزینه زندگی ماهیانه یک نفر در انگلستان

راه های جایگزین اخذ ویزای بازنشستگیانگلستان

از آن جایی که امن ترین روش مهاجرتی برای بازنشستگان خرید ملک است در این بخش به بررسی برخی از کشورهایی پرداخته خواهد شد که به موجب خرید ملک به خارجی ها اقامت یا حتی بعضا پاسپورت می دهند. البته لازم به ذکر است نه تنها برخی کشورهای دنیا با خرید ملک برای کسی ویزا صادر نمی کنند، مثلا آلمان، بلکه برخی دیگر حتی اجازه خرید ملک را به خارجی ها نمی دهند، از جمله ایران.

خرید ملک اروپا راه حل امن برای مهاجرت بازنشستگان

در جدول ذیل تعدادی از کشورهای مطرح اروپایی که با خرید ملک به خارجی ها اجازه اقامت می دهند معرفی شده اند:

نام کشورحداقل مبلغ برای خرید ملکمدت زمان برای بررسی پروندهتوضیحات
اسپانیا€500000 (یورو)3 ماهاخذ اقامت دائم اتحادیه اروپا
اخذ پاسپورت اسپانیا پس از 10 سال
مالتا€250000 (یورو)15 ماهبه ایرانیان تنها اجازه اقامت دائم می دهد در نتیجه روش 1000000€ (یورو) که منجر به اخذ پاسپورت می شود برای شهروندان ایران، کره شمالی و افغانستان وجود ندارد.
بدون شرط حضور
پرتغال€350000 (یورو)4 تا 6 ماهاخذ پاسپورت پرتغال بعد از 6 سال اقامت
محبوب ترین برنامه خرید ملک
قبرس€300000 (یورو)3 تا 5 ماهاخذ پاسپورت قبرس برای نفر اصلی، همسر و فرزندان زیر 28 سال
ایالات متحده آمریکا$500000 (دلار آمریکا)12 تا 18 ماهاخذ پاسپورت آمریکا بعد از اقامت به مدت 5 سال در بازه زمانی 7 ساله
اجازه اقامت در هر نقطه ای از کشور آمریکا
یونان€250000 (یورو)6 تا 8 ماهاقامت دائم اتحادیه اروپا
نداشتن شرط حضور در یونان

لازم به ذکر است هر کدام از کشورهای گفته شده شرایط خاص خود را دارند که به طور خلاصه در جدول بالا ذکر گردید. شاید بتوان پرطرفدارترین روش مهاجرتی برای بازنشستگان را خرید ملک در پرتغال دانست چرا که علاوه بر امکان اقامت متقاضی و خانواده وی، روشی مطمئن، به صرفه، با مزایای زیاد و پرسود است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده برای علاقه مندان به مهاجرت به این کشور از طریق اخذ ویزای بازنشستگی انگلستان در سال 2022 اطلاعاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *