مهاجرت

ویزای بازنشستگی ایرلند

ویزای بازنشستگی ایرلند

کسانی که عاشق پیاده روی، گلف و فعالیت های دیگر در فضای باز هستند ایرلند را به عنوان مکانی عالی برای دوران بازنشستگی خود انتخاب می کنند. برای بسیاری از افراد بازنشسته، تحت شرایطی از پیش مشخص شده، اخذ ویزای بازنشستگی ایرلند امکان پذیر خواهد بود که مورد بررسی میباشد. ایرلند، یا به طور دقیق تر جمهوری ایرلند، به عنوان یک کشور عضو اتحادیه اروپا با مزایای خاص خود می تواند یک مقصد عالی برای بازنشستگی باشد.

این کشور خیره کننده ترین مناظر و سواحل جهان را دارد و به خاطر حومه های زیبای خود شهرت دارد. همچنین، ایرلند کشوری بسیار امن برای زندگی می باشد. تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را برای راهنمایی ایرانیان علاقه مند به بازنشستگی در ایرلند در سال 2022 تهیه نموده است. باید خاطر نشان ساخت سیاست و قانون رسمی در مورد مهاجرت به طور مداوم تغییر می کند و اطلاعات موجود در این مقاله به عنوان راهنما در نظر گرفته شده است.

  • آیا ایرلند مقصد مناسبی برای کار است؟
  • چه کسانی می توانند در ایرلند به عنوان بازنشسته شناخته شوند؟
  • هزینه مهاجرت به ایرلند از طریق کار چیست؟
  • پس از چند سال می توان در ایرلند به عنوان بازنشسته معرفی شد؟

چرا بازنشستگی در ایرلند؟

ایرلند از مدت ها قبل به عنوان “دروازه ورود به اروپا” شناخته می شده است. از نظر تاریخی، گرفتن گذرنامه دوم در ایرلند، چه از طریق اقامت و چه از طریق نسب، نسبتاً آسان بوده است. پس از دریافت گذرنامه، به عنوان یک شهروند ایرلندی، آزادانه می توان در سایر نقاط اروپا سفر کرد. با این حال، اخذ تابعیت از طریق اقامت اخیراً تا حدودی دشوارتر شده است. اینکه ایرلند پایگاه خوبی برای گشت و گذار در اروپا می باشد یا این که در این کشور بیشتر انگلیسی صحبت می شود شاید از دلایل برخی افراد برای بازنشستگی در این کشور باشد. به علاوه، این کشور دارای سیستم بهداشتی خیلی خوبی می باشد. اما دلایل خوب دیگری نیز برای این کار وجود دارد. جزیره ایرلند به طور گسترده ای دارای حومه روستایی می باشد، بنابراین اگر فردی عاشق تفریح در فضای باز باشد، این کشور مکانی عالی برای فعالیت است.

برخی از مناطق این کشور به طور استثنایی بارانی هستند، اما دما در کل ملایم است. ایرلند کشوری بسیار امن برای زندگی می باشد. به طور کلی، ایرلند کشوری بزرگ برای بازنشستگی است. طبق داده های اوت 2019 از SafeAround، جرم خطرناک در ایرلند غیر معمول است. برخی از شهرهای بزرگتر مانند دوبلین دارای مشکلات جیب بری هستند، اما نسبتاً جزئی می باشد. به طور کلی، ایرلند در حدود یک کشور امن است و بعید به نظر می رسد جرایم کوچک برای کسی که قصد دارد در آنجا بازنشسته شود، مشکلی ایجاد کند. همچنین، ایرلند یک گزینه برتر جهت بازنشستگی نیمه وقت برای کسانی است که می خواهند ماه های زیبای بهار و تابستان را در “جزیره زمرد” بگذرانند، اما پس از آن از بدترین هوای زمستان ایرلند فرار کنند.

بررسی ویزای بازنشستگی در ایرلند

می توان به عنوان یک جهانگرد تا 3 ماه از ایرلند بازدید کرده و در آن اقامت داشت. اگرچه این ممکن است زمانی کافی برای جستجوی خانه قبل از مهاجرت به ایرلند باشد، اما ویزای بازنشستگی ایرلند برای اقامت طولانی تر در این کشور لازم است. برای به دست آوردن این ویزا، فرد باید به مقامات ایرلند ثابت کند که حداقل 50000€ (یورو) (از آگوست 2019 حدود 56000€ (یورو)) در سال درآمد دارد و اگر متقاضی زوج باشد این مبلغ در حدود €100000 (یورو) درآمد در سال خواهد بود. در مواقع اضطراری، اثبات مبلغ زیادی در حدود 250000$ (دلار) نیز لازم خواهد بود. متاسفانه، با ویزای بازنشستگی نمی توان برای درآمد مکمل کار کرد. فرد باید در پنج سال اول اقامت در مرزهای ایرلند هر سال ویزای خود را تمدید کند.

پس از پنج سال، فرد می تواند ویزای پنج ساله بگیرد. تنها پس از یک دهه اقامت در ایرلند می توان درخواست اقامت دائم داد. ایرلند در دسامبر 2011 گزینه جدید اجازه اقامت را به نام Stamp 0 معرفی نمود. طبق شرایط جدید Stamp 0 برای واجد شرایط بودن جهت اقامت، فرد باید 50000€ (یورو) به ازای هر نفر به عنوان درآمد سالانه به علاوه مبلغ یکجای در دسترس برای شرایط اضطراری برابر با قیمت یک خانه نشان دهد. در ایرلند، اندازه یا نوع خانه مشخص نشده است، بنابراین مشخص نیست که مبلغ کل باید چقدر باشد، اما فرد باید حداقل 150000€ (یورو) داشته باشد. باید خاطر نشان ساخت اقامت Stamp 0 واجد شرایط تابعیت نیست و راهی برای تابعیت ایرلند نمی باشد.

بررسی ویزای بازنشستگی در ایرلند

هزینه زندگی بازنشستگی در ایرلند

همانند هر کشور دیگری، هزینه زندگی بازنشستگان در ایرلند به شدت به محل انتخاب آن ها برای زندگی بستگی دارد. دوبلین – پایتخت ایرلند – گرانترین شهر این کشور است (به خصوص برای اجاره و خرید ملک بسیار گران است) و هزینه زندگی در مرکز این شهر هزینه زیادی خواهد داشت. ایرلند به خاطر حومه های زیبای خود شهرت دارد. بنابراین اگر زندگی در یک شهر کوچک مدنظر بازنشستگان باشد، انجام این کار می تواند به آن ها در پس انداز پول کمک کند. نکته جالب توجه این است ساکنان بالای 66 سال می توانند از حمل و نقل عمومی ایرلند به صورت رایگان استفاده کنند. در زیر قیمت برخی اقلام مصرفی در ایرلند در سپتامبر سال 2022 ارائه می گردد:

قیمت اقلام مصرفی (برحسب یورو)جمهوری ایرلند
شیر معمولی (1 لیتر)0.97€
قرص نان سفید تازه (500 گرم)1.45€
برنج سفید (1 کیلوگرم)1.49€
فیله مرغ (1 کیلوگرم)8.40€
گوشت گاو (1 کیلوگرم)9.61€
گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)2.52€
سیب زمینی (1 کیلوگرم)1.65€

ایرلند خدمات بهداشتی عمومی و خصوصی ارائه می دهد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سیستم بهداشتی ایرلند در رده نوزدهم جهان قرار دارد، اما حدود نیمی از ساکنان نیز بیمه خصوصی را انتخاب می کنند. مراقبت های بهداشتی در ایرلند رایگان نیست. هزینه مراقبت های بهداشتی عمومی به ازای هر ویزیت از فرد دریافت می شود. هزینه بیشتر ویزیت های اورژانس حدود 100€ (یورو) خواهد بود، در حالی که ویزیت مطب پزشک ممکن است 25€ (یورو) باشد. ساکنین بالای 70 سال می توانند بدون بیمه خصوصی سیستم بهداشت عمومی را انتخاب کنند.

سوالات پرتکرار درباره ویزای بازنشستگی در ایرلند

مهم ترین سوالاتی که در خصوص ویزای بازنشستگی در ایرلند معمولا مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا ویزای بازنشستگی ایرلند اجازه کار در این کشور را می دهد؟ خیر. این ویزا اجازه کار در ایرلند را نمی دهد اما هنوز هم فرد باید مالیات خود را در آن جا ثبت کند. در بیشتر موارد، درآمد بازنشستگی در ایرلند مشمول مالیات نخواهد بود.
  • بهترین مکان برای بازنشستگی در ایرلند کجاست؟ 5 مکان برتر برای بازنشستگی در ایرلند وجود دارد: دوبلین، کیلکنی، گالوی، کیلارنی و کورک.
  • آیا یک خارجی می تواند در ایرلند خانه بخرد؟ هیچگونه محدودیتی برای خرید ملک در ایرلند توسط اتباع خارجی وجود ندارد. این بدان معنی است که هم اتباع اتحادیه اروپا/ منطقه اقتصادی اروپا و هم اتباع غیر اتحادیه اروپا/ غیر منطقه اقتصادی اروپا می توانند بدون محدودیت در ایرلند ملک خریداری کنند. البته داشتن ملک مسکونی در ایرلند به هیچ عنوان حق اقامت در آن را به مالک نمی دهد.
  • آیا زندگی یا بازنشستگی در ایرلند برای اتباع همه کشورها ممکن است؟ بله. این امکان پذیر است حتی اگر فرد از نظر تولد یا تبار ایرلندی نباشد یا حتی شهروند اتحادیه اروپا نباشد.
  • معایب بازنشستگی در ایرلند چیست؟ مراقبت های ویژه و اضطراری در خارج از شهرهای اصلی وجود ندارد. اگر فرد دارای مشکلات جدی سلامتی باشد، یک مکان دورافتاده در ایرلند مکانی ایده آل برای بازنشستگی نیست. همچنین، در خارج از شهرهای بزرگ، زیرساخت ها می توانند محدود شوند. به علاوه، باید مراقب زمستان های سخت ایرلند بود.
  • چه نکته ای را باید در زمینه بازنشستگی در ایرلند به خاطر داشت؟ مراقبت های بهداشتی در ایرلند رایگان نیست، بنابراین فرد باید بیمه کند.

علاقه مندان مهاجرت به ایرلند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس گرفته و از مشاوره های مفید کارشناسان و وکلای این موسسه استفاده نمایند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *