مهاجرت

ویزای بازنشستگی ایسلند

ویزای بازنشستگی ایسلند

آگاهی از امکان یا عدم امکان اخذ ویزای بازنشستگی ایسلند برای عزیزانی که قصد مهاجرت به کشوری امن و توسعه یافته را دارند اهمیت زیادی دارد. کسانی که با شرایط سنی و تحصیلی خوب به این کشور مهاجرت کرده باشند پس از 40 سال کار در بازه زمانی 16 سالگی و 67 سالگی، بازنشسته می شوند و حقوق بازنشستگی دریافت خواهند کرد. منتهی عده ای ممکن است تا زمان بازنشستگی خود در ایران اقامت کشور دیگری را اخذ ننموده باشند و بخواهند از طریق چنین ویزایی مهاجرت کنند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص امکان یا عدم امکان اخذ ویزای بازنشستگی ایسلند در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • آیا کشور ایسلند از طریق سرمایه گذاری، خرید ملک و غیره به بازنشستگان خارج از اتحادیه اروپا اقامت می دهد یا خیر؟
  • بهترین راه برای مهاجرت بازنشستگان به اروپا کدام است؟
  • مهاجرت به ایسلند در سال 2022 از چه طرقی امکان پذیر است؟
  • آیا ایسلند مقصد مناسبی برای مهاجرت بازنشستگان است؟
  • محدودیت های مهاجرت به این کشور چیست؟
  • فرایند مهاجرت از طریق ویزای بازنشستگی به ایسلند چگونه است؟

بررسی امکان اخذ ویزای بازنشستگی ایسلند

قوانین مهاجرتی هر کشوری با توجه به این که در هر زمانی نیاز به نیروی کار متخصص یا سرمایه خارجی داشته باشد یا نداشته باشد، تفاوت خواهد داشت. مثلا انگلستان که تا چند سال پیش برنامه مهاجرتی ویژه ای برای بازنشستگان داشت و به کسانی که در کشور خودشان سالانه 25000£ (پوند) مستمری بازنشستگی می گرفتند، اجازه اقامت می داد، در حال حاضر چنین ویزایی را برای کسانی که تابعیت اتحادیه اروپا را نداشته باشند، صادر نمی نماید. مهاجرت به ایسلند نیز در حال حاضر ساده نیست چرا که این کشور برخلاف کانادا، اتریش، آلمان، مجارستان، هلند و غیره نیازی به سرمایه کلان خارجی یا نیروی کاری جدید ندارد. به همین دلیل است که نه تنها صدور ویزای تحصیلی و کاری آن برای ملل خارج از اتحادیه اروپا دشوار است، بلکه فعلا متاسفانه برنامه مهاجرتی ای تحت عنوان ویزای بازنشستگی ایسلند ندارد.

کسانی که با تحصیل یا کار در ایسلند به این کشور مهاجرت کرده اند پس از 4 سال می توانند اقامت دائم بگیرند و نهایتا بعد از 40 سال کار بازنشسته خواهند شد. البته برخلاف انگلستان که اگرچه دیگر ویزای بازنشستگی صادر نمی کند، از طریق سرمایه گذاری به ارزش 2000000£، 5000000£ یا 10000000£ (پوند) به افراد اجازه اقامت می دهد، ایسلند در حال حاضر چنین راه هایی را هم ندارد. حتی برخلاف خرید ملک در پرتغال، یونان، اسپانیا، قبرس و چند کشور دیگر، خرید ملک در ایسلند از سوی شهروندان کشورهای خارج از حوزه اقتصادی اروپا (EEA) با پیچیدگی زیاد و لزوم کسب اجازه از وزارت دادگستری و عدالت همراه است و در نهایت هم منجر به اخذ اقامت نمی شود. البته علیرغم دشواری اخذ مجوز، قیمت مسکن در ایسلند که در نمودار ذیل بیان شده، با توجه به سطح قیمت های اروپا ارزان تر است:

قیمت خرید یک متر مربع آپارتمان در کشور ایسلند

مهاجرت بدون اخذ ویزای بازنشستگی ایسلند

برای مهاجرت به ایسلند 2 راه وجود دارد منتهی در صورتی که افراد شرایط سنی لازم برای اخذ ویزای تحصیلی یا کاری را داشته باشند. آن گاه می توانند یا از یکی از دانشگاه های ایسلند پذیرش بگیرند یا با استخدام شدن برای کارفرمای ایسلندی مستقیما درخواست دهند و ویزای کاری این کشور را به دست آورند. البته تحصیل در ایسلند رایگان نیست و با توجه به رشته تحصیلی، نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی افراد میزان هزینه آن هم متفاوت خواهد بود. منتهی متوسط شهریه پرداختی از سوی دانشجویان حوزه اتحادیه اروپا کمتر است؛ مثلا در دانشگاه ملی ایسلند (University of Iceland) برای این افراد ترمی ISK60000 (کرون ایسلند) است در حالی که دانشجویان بین المللی باید شهریه بالاتری بپردازند.

با توجه به دشواری اخذ پیشنهاد شغلی بدون داشتن اقامت بلند مدت ایسلند در حال حاضر عملی ترین راه برای مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل است. خوشبختانه اگرچه دانشجویان در کشورهایی از جمله امارات، ژاپن و آذربایجان، اجازه کار ندارند، در ایسلند حتی دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا هم تا 15 ساعت در هفته می توانند مشغول به کار شوند. نرخ بیکاری در ایسلند در سال 2022 حدود 6.4% است و دانشجویان شانس خوبی دارند تا با استخدام شدن پس از فارغ التحصیلی، ویزای تحصیلی ایسلند را تبدیل به ویزای کاری کنند. سطح درآمد دانشجویان بین المللی در ایسلند در جدول ذیل نشان داده شده است:

سطح درآمد ماهانه دانشجویان بین المللی در ایسلند (کرون ایلسند)توضیحات
ISK350000حداقل درآمد دانشجویان در ایسلند
ISK760000حداکثر درآمد دانشجویان در ایسلند

مهاجرت بدون اخذ ویزای بازنشستگی ایسلند

راه جایگزین ویزای بازنشستگی ایسلند

در صورتی که بازنشستگان بخواهند به اروپا مهاجرت کنند در حال حاضر شانسی برای کشور ایسلند ندارند اما می توانند با روش تمکن مالی کشورهای مختلف مثل یونان، ثبت شرکت در کشورهایی از جمله اتریش یا با خرید ملک مهاجرت کنند. منتهی از بین روش های گفته شده در حال حاضر امن ترین روش، خرید ملک است هرچند از آن جایی که کشورها خرید ملک را با قوانین مربوط به نظم عمومی خود مرتبط می دانند رویکرد متفاوتی در این خصوص دارند. مثلا در برخی کشورها خارجی ها کلا اجازه خرید ملک ندارند یا تنها ملل خاصی می توانند صاحب خانه شوند از آن جمله می توان به اسلوونی اشاره نمود.

در واقع در اسلوونی تنها مللی می توانند صاحب عرصه و اعیان شوند که در کشورشان نیز شهروندان اسلوونی چنین حقی داشته باشند و از آن جایی که امکان خرید ملک غیرمنقول در ایران برای خارجی ها نیست، چنین امکانی برای ایرانی ها در اسلوونی وجود ندارد. هرچند کشورهایی هستند که نه تنها اجازه خرید ملک را به خارجی ها می دهند بلکه به منظور کسب درآمد و جذب سرمایه های خارجی به منظور تشویق خارجی ها، حتی بر این اساس به آن ها اجازه اقامت یا پاسپورت می دهند.

بهترین کشورهای اروپایی برای اقامت بازنشستگان

از جمله کشورهایی که بر مبنای خرید ملک برای فرد بازنشسته و خانواده وی اجازه اقامت صادر می نمایند می توان به مالتا، قبرس، اسپانیا، یونان و غیره اشاره نمود. مثلا با سرمایه گذاری 2000000€ (یورو) در بخش املاک غیرمنقول در قبرس و 6 ماه اقامت در این کشور فرد می تواند برای خود، همسر و فرزندان زیر 28 سال پاسپورت قبرس و نتیجتا اتحادیه اروپا را اخذ نماید. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص عدم امکان اخذ ویزای بازنشستگی ایسلند در سال 2022 بیان گردید و علاقه مندان به اخذ اقامت اروپا می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *