مهاجرت

ویزای بازنشستگی بلژیک

ویزای بازنشستگی بلژیک

برخی از بازنشستگان به دلایلی چون تمایل برای سفر و یا زندگی، اقدام به مهاجرت می کنند؛ به همین جهت به معرفی ویزای بازنشستگی بلژیک پرداخته ایم. زندگی در بلژیک از محبوب ترین انتخاب های مهاجران بوده و سالانه بر تعداد متقاضیان مهاجرت به این کشور افزوده می شود. دولت بلژیک با فراهم کردن استانداردهای بالای شهروندی، زندگی با کیفیتی برای ساکینی خود ساخته است. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به رشته تحریر درآمده است به سوالات شما عزیزان در مورد زندگی در بلژیک در دوران بازنشستگی و نحوه مهاجرت به این کشور پاسخ خواهیم داد.

معرفی کشور بلژیک و انواع ویزای این کشور

بلژیک، به پایتختی بروکسل، یکی از اعضای اتحادیه اروپا بوده و جمعیتی بالغ بر 11.5 میلیون نفر را در خود جای داده است. این کشور در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه دارای مرز مشترک است. بلژیک کشوری چند زبانه بوده و ساکنین آن به زبان های هلندی، فرانسوی و عده کمی از آنان به زبان آلمانی صحبت می کنند. بروکسل یکی از مهم ترین مراکز صنعتی اروپا یه شمار می رود و درصد زیادی از سود اقتصادی بلژیک به بازرگانی خارجی وابسته است. از مهم ترین کالاهای صادراتی این کشور می توان به اتوموبیل، مواد غذایی، آهن و فولاد، پلاستیک، تولیدات آهنی و الماس اشاره نمود. آب و هوای بلژیک معتدل بوده و در اکثر فصول روزهای پر بارانی را تجربه می کند.

نمودار رشد تولید ناخالص داخلی بلژیک

سالانه تعداد زیادی از مهاجران به طرق مختلفی موفق به اخذ اقامت بلژیک می شوند. بسیاری از افراد تصمیم به مهاجرت تحصیلی به بلژیک می گیرند. گقتنی است که طبق آخرین آمار اعلام شده از منابع معتبر، نرخ با سوادی در بلژیک %99 بوده که نشان دهنده ای اهمیت بالای تحصیلات در این کشور است. مدرک ارائه شده از سوی دانشگاه های بلژیک از اعتبار بالایی در سطح جهانی برخوردار بوده و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند از طریق اشتغال موفق به اخذ اقامت موقت و نهایتا اقامت دائم این کشور گردند. مهاجرت از طریق کار نیز یکی دیگر از روش های قانونی اخذ ویزا و اقامت بلژیک می باشد. برای اخذ ویزای کاری بلژیک، همانند اکثر کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، به یک دعوت نامه کاری نیاز است. به طور کلی روش های مهاجرت به بلژیک عبارتند از:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق کار
  • از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت
  • مهاجرت از طریق ازدواج با یک تبعه بلژیک

در مورد ویزای بازنشستگی بلژیک

با توجه به آب و هوای معتدل بلژیک، تنوع فرهنگ و زبان ها و کیفیت بالای زندگی، ممکن است عده ای به گذراندن دوران بازنشستگی شان در این کشور فکر کنند. قابل ذکر است که دولت بلژیک این امکان را فراهم کرده تا افراد بتوانند پس از بازنشستگی شان به این کشور مهاجرت کنند. به این منظور افراد باید از طریق سرمایه گذاری در حوزه املاک و یا ثبت شرکت موفق به اخذ ویزای سرمایه گذاری شده و بتوانند اقامت این کشور را به دست بیاورند. از نکات منفی مهاجرت به بلژیک در دوران بازنشستگی می توان به مالیات بالا اشاره کرد. به همین دلیل بهتر است تا متقاضیان گزینه هایی هم چون خود حمایتی اسپانیا را نیز در نظر بگیرند. از مزایای زندگی در بلژیک می توان به امکان سفر آسان به سایر نقاط اتحادیه اروپا، گوناگونی فرهنگی، جاذبه های توریستی گوناگون و تنوع غذایی بالا اشاره کرد.

پارامترهزینه زندگی در بلژیک به یورو
یک وعده غذا در رستورانی ارزان قیمت15€
McMeal در مک دونالد8.1€
یک بطری 1.5 لیتری آب0.9€
رفت و آمد ماهیانه49€
هزینه ماهیانه قبوض (آب، برق و غیره)140€
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر731€
اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در اطراف شهر610€

در مورد ویزای بازنشستگی بلژیک

شرایط اخذ ویزای بازنشستگی بلژیک

به طور کلی ویزای بازنشستگی که با عناوینی از جمله ویزای خود حمایتی و تمکن مالی نیز شناخته می شود، شاخه ای از ویزای سرمایه گذاری به حساب می آید. این ویزا مبتنی بر سرمایه داری بوده و فرد باید تمکن مالی سرمایه گذاری و زندگی در کشور مقصد را داشته باشد. دولت کشور بلژیک برای متقاضیان مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، وارد کردن سرمایه ای برابر با حداقل 500000€ (یورو) در حوزه املاک را شرط اصلی در نظر گرفته است. شایان ذکر است که امکان مهاجرت از طریق سرمایه گذاری با ثبت شرکت نیز فراهم است. هم چنین افراد باید با ارائه گواهی تمکن مالی ثابت کنند که توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود در 6 ماه آینده را خواهند داشت.

نحوه اخذ ویزای بازنشستگی بلژیک

متقاضیان اخذ ویزای بازنشستگی بلژیک باید با ارائه مدارک خود و مراجعه به سفارت این کشور جهت آغاز پروسه مهاجرت اقدام کنند. همان طور که ذکر شد، از اصلی ترین مدارک لازم می توان به مدارک ثابت کننده سرمایه گذاری حداقل 500000€ (یورویی) اشاره کرد. هم چنین گواهی تمکن مالی نیز باید ارائه گردد. ویزا با اعتبار حداقل 15 ماه، مدارک هویتی مثل شناسنامه و آدرس منزل و شماره تلفن، عکس پاسپورتی و گواهی عدم سو پیشینه برای افراد بالای 18 سال نیز از موارد الزامی است. هم چنین افراد باید گواهی سلامت داشته و مدارک اخذ بیمه خصوصی در بلژیک را نیز ارائه دهند. در صورت مهاجرت با همسر و فرزندان، فرم های مربوطه برای این افراد نیز باید تکمیل شده و به همراه مدارک ازدواج و گواهی تولد به کنسولگری بلژیک تحویل داده شوند.

هزینه اخذ ویزای بازنشستگی بلژیک $216 (دلار آمریکا) بوده که پس از پرداخت، رسید آن نیز باید به همراه سایر مدارک تحویل داده شود. شایان ذکر است که این نوع ویزا تنها امکان اقامت بلند مدت را به فرد داده و برای اخذ اقامت دائم بلژیک افراد می توانند پس از گذشت چند سال از زندگیشان در این کشور و با داشتن شرایطی از جمله تسلط بر یکی از زبان های آلمانی، فرانسوی و هلندی و گواهی عدم سو سابقه کیفیری نسبت به اخذ اقامت دائم این کشور اقدام نمایند. در صورت تمایل برای مهاجرت به بلژیک از سایر روش ها، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله کار در بلژیک است. جهت اخذ مشاوره می توانید با وکلای مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *