ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی عمان

ویزای تحصیلی عمان

ویزای تحصیلی عمان یکی از مهم ترین ویزاهای موجود در این کشور است که شرایط نسبتا ساده ای برای دریافت آن وجود دارد. البته شایان ذکر است هرچند عمان طی 10 سال گذشته پیشرفت زیادی در عرصه های مختلف آموزشی و اقتصادی داشته و بین سال 2001 تا 2006 دانشگاه های متعددی در این کشور تاسیس شده، همچنان کشوری در حال توسعه است. به همین دلیل است که غالب کسانی که عمان را برای تحصیل انتخاب می کنند یا تبعه این کشور هستند یا تبعه کشورهای کمتر توسعه یافته ای مثل عراق، کویت، پاکستان و یمن. در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده، توضیحاتی راجع به تحصیل در عمان و اخذ ویزای تحصیلی این کشور ارائه شده است.

  • چه کسانی می توانند ویزای تحصیلی عمان را به دست آورند؟
  • بهترین دانشگاه های عمان برای تحصیل کدامند؟
  • آیا ویزای تحصیلی عمان شامل ویزای همراه نیز می شود؟
  • فرآیند دریافت ویزای تحصیلی عمان چیست؟
  • مدت اعتبار ویزای تحصیلی عمان چقدر است؟

تحصیل در عمان

اگرچه عمان در گروه کشورهای در حال توسعه قرار می گیرد و طبیعتا سطح رفاه اجتماعی دانشجویان و همچنین سطح آموزشی دانشگاه ها در این کشور به مراتب پایین تر از اروپاست، نظام تحصیلی این کشور نه تنها رایگان نیست بلکه در برخی موارد حتی از بعضی دانشگاه های اروپایی نیز گران تر است. از جمله کشورهای ارزان قیمت حوزه شنگن می توان به مجارستان اشاره کرد زیرا علاوه بر هزینه ماهیانه زندگی در این کشور که بین 400€ (یورو) تا نهایتا 550€ (یورو) می باشد، هزینه تحصیل در مجارستان نیز بسیار پایین است بین سالی 4000€ (یورو) تا 8000€ (یورو) می باشد.

این در حالی است که شهریه دانشگاه های عمان با توجه به مقطع تحصیلی، رشته انتخابی دانشجو و دانشگاهی که فرد در آن ثبت نام کرده، سالیانه بین 5500€ تا 17500€ (یورو) می باشد. البته باید توجه داشت که اخذ بورسیه از دانشگاه های عمان در صورت داشتن رزومه درخشان یعنی نمرات بالای تحصیلی، تسلط کامل به زبان انگلیسی و عربی، فعالیت های داوطلبانه غیردرسی و غیره امکان پذیر است.

بهترین دانشگاه ها برای اخذ ویزای تحصیلی عمان

هر چه رنکینگ جهانی و ملی دانشگاهی که فرد از آن پذیرش گرفته بالاتر باشد، امکان صدور ویزای تحصیلی عمان نیز بالاتر خواهد بود. همچنین صدور ویزای تحصیلی عمان برای دوره های تحصیلی در دانشگاه ها راحت اتفاق می افتد تا کالج های زبان. در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه های عمان در سال 2022 ارائه شده است:

  • دانشگاه سلطان قابوس
  • دانشگاه آلمانی تکنولوژی در عمان (GUtech)
  • کالج تکنولوژی ابراء
  • کالج مهندسی Caledonian
  • دانشگاه البورایمی
  • دانشگاه تکنولوژی المصنعة
  • کالج علوم الشرعیة
  • دانشگاه Majan

بهترین دانشگاه ها برای اخذ ویزای تحصیلی عمان

شرایط لازم برای اخذ ویزای تحصیلی عمان

یکی از مزایای انتخاب عمان سخت گیر نبودن این کشور در صدور ویزای تحصیلی است خصوصا زمانی که فرد متقاضی اخذ ویزا از یکی از دانشگاه ها یا کالج های فنی-مهندسی مذکور پذیرش اخذ کرده باشد. منتهی مدارک متعددی باید به سفارت به منظور اخذ ویزا تقدیم شود که مهم ترین این مدارک به شرح ذیل است:

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی عمانتوضیحات
نامه پذیرشکالج یا دانشگاهی که پذیرش فرد را صادر کرده، پس از ثبت نام قطعی، ایمیلی تحت عنوان “نامه پذیرش” برای وی می فرستد.
گواهی تمکن مالیمتقاضی تحصیل در عمان باید با نامه بانکی ثابت نماید حداقل 4000$ (دلار آمریکا) در حساب خود دارد
پرداخت شهریه دانشگاه یا کالجبرای بالاتر رفتن شانس اخذ ویزا بهتر است دانشجو شهریه دانشگاه را حداقل یک ترم جلوتر پرداخت نموده باشد
گواهی عدم سوء پیشینه کیفریگواهی عدم سوء پیشینه کیفری فرد می بایست ترجمه رسمی شود و به سفارت تقدیم گردد
کپی برابر اصل پاسپورتپاسپورت فرد لازم است تا حداقل به میزان یک سال و ترجیحا به تعداد سالهای تحصیل فرد در عمان اعتبار داشته باشد
ترجمه رسمی مدارک شناساییاز مدارک شناسایی یعنی شناسنامه و کارت ملی فرد باید کپی تهیه شده باشد
عکس پاسپورتیدو قطعه عکس پشت سفید که حداقل در 6 ماهه گذشته گرفته شده باشد باید به زبان انگلیسی پشت نویسی شود

اجازه کار با ویزای تحصیلی عمان

علاوه بر کشورهای عربی زبان، دانشجویان سایر کشورها از جمله پاکستان، ارمنستان و غیره به تحصیل در عمان علاقه نشان داده اند. البته شهریه تحصیلی باید از پیش تهیه شده باشد ولی برای تامین هزینه ها دانشجویان اجازه خواهند داشت که حین تحصیل مشغول به کار باشند. این مسئله از آن جایی اهمیت بیشتری پیدا می کند که دوره های کارشناسی در عمان غالبا 5 سال طول می کشد و تامین هزینه زندگی در این دوره طولانی مدت غالبا بر دوش خود دانشجو قرار می گیرد و اخذ فاند که تامین کننده هزینه زندگی باشد در عمان معمول و متداول نیست.

عمان اخیرا قانونی وضع کرده که به دانش آموزان بالای 15 سال، دانشجویان و همچنین بازنشستگان این اجازه را می دهد تا به صورت پاره وقت مشغول به کار باشند. دانش آموزان بالای 15 سال تنها در ایام تعطیل اجازه خواهند داشت در عمان کار کنند و روزهای کاری آن ها می بایست در قرارداد کاری ذکر شده باشد. پیدا کردن شغل در عمان در صورت تسلط به زبان عربی دشوار نیست و آمار بیکاری در نمودار پایین نمایش داده شده است:

نمودار درصد بیکاری در عمان طی سالهای اخیر

در مقاله ای که از نظر گذرانده شد توضیحاتی در خصوص ویزای تحصیلی عمان از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بیان گردید. اگرچه هزینه زندگی در عمان پایین است و این کشور به لحاظ اقتصادی در حال پیشرفت می باشد اما کسانی که قصد برخورداری از نظام آموزشی مدرن و رفاه اجتماعی بالا را دارند بهتر است کشورهای دیگری از جمله فرانسه، اتریش، سوئد، نروژ، کانادا و ایتالیا را انتخاب نمایند. البته از آن جایی که هزینه تحصیل در مجارستان، ترکیه، اوکراین و برخی کشورهای دیگر ارزان قیمت تر است، دسته دوم نیز به کسانی پیشنهاد می شود که علاوه بر کیفیت آموزشی، با بودجه کمتری قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *