ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی چین

ویزای تحصیلی چین

ویزای تحصیلی چین یکی از مراحلی است که پس از گرفتن پذیرش از دانشگاه چینی مورد نظر و پیش از ورود به این کشور باید برای اخذ آن اقدام نمود. از آن جایی که برخی از کشورهای دنیا از جمله اسپانیا و ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به سختی برای ایرانی ها ویزا صادر می کنند این نگرانی در خصوص ویزای چین نیز ممکن است برای افراد پیش آید. در این راستا لازم به ذکر است که خوشبختانه چین در گروه کشورهایی قرار می گیرد که سختگیری های زیادی اعمال نمی کند. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده راجع به اخذ ویزای تحصیلی چین در سال 2023 و نکات ضروری در این خصوص اطلاعاتی ارائه شده است.

مهاجرت به چین در سال 2023

افرادی که قصد تحصیل در کشوری دیگر را دارند 2 دسته هستند: گروهی که می خواهند پس از تحصیل به کشور خود بازگردند و گروهی که قصد دارند از طریق تحصیل به کشور مورد نظر خود مهاجرت کنند. دسته دوم باید مقصد تحصیلی خود را از میان کشورهای مهاجرپذیری مثل کانادا، فرانسه، سوئد، استرالیا، نیوزیلند، مجارستان، هلند وغیره  انتخاب کنند. چراکه مهاجرت به چین با توجه به این که این کشور در حال حاضر بیش از 1 میلیارد نفر جمعیت دارد و نتیجتا نیازی به استخدام نیروی کار خارجی ندارد، دشوار است. در واقع پس از اتمام تحصیلات در هر کشور خارجی دانشجویان باید برای تمدید اقامت خود شغلی پیدا کنند و پس از چند سال، با توجه به قوانین آن کشور، درخواست اخذ اقامت دائم و در نهایت درخواست پاسپورت دهند.

در چین معمولا هم پیدا کردن کار از سوی خارجیان کمی دشوار است و هم غالبا اجازه اقامت دائم به سادگی قابل دستیابی نیست. اما برای کسانی که قصد دارند با توجه به روابط تجاری میان ایران و چین، آینده شغلی خوبی در ایران داشته باشند، تحصیل در چین، علی الخصوص در رشته های مدیریتی و تجارت محور، می تواند انتخاب نسبتا خوبی باشد. البته از آن جایی که خارجی ها معمولا موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی چین می شوند ذکر این نکته ضروری است که باید هزینه های زیادی به منظور پرداخت شهریه های دانشگاه پرداخت نمایند.

مراحل پیش از اخذ ویزای تحصیلی چین

پیش از اخذ ویزای تحصیلی چین، دانشجو باید نسبت به دانشگاه و رشته مورد نظر خود تحقیقات لازم را انجام دهد. لازم به ذکر است برای تحصیل در مقطع کارشناسی در غالب موارد تسلط به زبان چینی و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها ضروری است. برخی از بهترین دانشگاه های چین در سال 2023 عبارت هستند از:

  • Peking University
  • Xi’an Jiaotong-Liverpool University
  • Tsinghua University
  • Xiamen University
  • Beijing Institute of Technology

برای اخذ پذیرش تحصیلی چین از هر رشته ای در هر دانشگاهی مدارک متفاوتی باید تهیه گردد منتهی اصلی ترین آن ها عبارت هستند از:

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی چینتوضیحات
CVدانشجو باید CV خود را که شامل تمامی دستاوردهای تحصیلی و تجارب شغلی وی است به زبان انگلیسی تهیه کند.
ترجمه رسمی ریز نمراتریز نمرات مقطع قبلی تحصیلی باید به انگلیسی ترجمه رسمی شود.
ترجمه رسمی مدارکتمامی مدارکی که در CV به اخذ آن ها اشاره شده است از جمله مدرک تحصیلی باید به انگلیسی ترجمه رسمی گردد.
توصیه نامه از اساتیدبرای اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در چین باید حداقل از 2 تن از اساتید مقطع قبلی توصیه نامه گرفت.
قبولی در آزمون ورودیبرای اخذ پذیرش از مقطع کارشناسی چین علاوه بر توصیه نامه از 2 استاد پیشین، قبولی در آزمون ورودی ضروری است.
انگیزه نامهدانشجو باید انگیزه نامه (motivational letter) خود را به زبان انگلیسی و در نهایت صداقت نگارش کند.
مدرک زبانداشتن مدرک زبان چینی برای دوره های چینی زبان یا مدرک آیلتس یا تافل برای دوره های انگلیسی زبان ضروری است.
پرداخت هزینه بررسی مدارکهزینه بررسی مدارک یا Application fee در هر کدام از دانشگاه های چین متفاوت است که باید به دانشگاه پرداخت شود.

مراحل پیش از اخذ ویزای تحصیلی چین

کار دانشجویی با ویزای تحصیلی چین

تمامی دارندگان ویزای تحصیلی چین می توانند حین تحصیل در این کشور به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند. البته برخی از قوانین و محدودیت هایی برای کار دانشجویی در چین برای دارندگان ویزای تحصیلی این کشور وجود دارد که باید رعایت کنند. به طور مثال، متقاضیان فقط مجاز به کار در داخل و خارج از دانشگاه فقط 8 ساعت در هفته و حداکثر 40 ساعت در ماه هستند. علاوه بر این، اگر قصد دارید بیرون از دانشگاه مشغول به کار شوید، باید حداقل 18 سال سن داشته باشید و شرایط فیزیکی را نیز رعایت کنید.

در تصویر زیر می توانید برخی از محبوب ترین مشاغل دانشجویی در چین را از دیدگاه دانشجویان بین المللی مشاهده فرمایید:

محبوب ترین مشاغل دانشجویی در چین را از دیدگاه دانشجویان بین المللی

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی چین

طی سالهای اخیر روند درخواست ویزای تحصیلی چین با توجه به رشد قابل توجه این کشور در حوزه های مختلف آموزشی، بیش از پیش افزایش یافته است. به همین جهت، تمامی متقاضیان که به دنبال دریافت ویزای تحصیلی چین هستند، باید فرآیند درخواست این نوع از ویزا را به خوبی مطالعه کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در حوزه های مختلف آموزشی در طول تحصیل در این کشور مواجه خواهند شد. اما لازم به ذکر است که بدانید، فرآیند درخواست ویزای تحصیلی چین به نسبت اغلب کشورهای مدرن آسیایی به طور مثال، بسیار ساده تر صورت می گیرد.

برای درک بهتر از فرآیند درخواست ویزای تحصیلی چین به جدول زیر مراجعه فرمایید:

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی چینتوضیحات
دریافت نامه پذیرشمتقاضیان در قدم اول باید یکی از دانشگاه های معتبر چین را برای تحصیل انتخاب کنند، و سپس نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه را دریافت کنند.
فرم درخواستمتقاضیان تحصیل در چین، باید فرم درخواست ویزای تحصیلی چین را تکمیل کرده و در آخر امضا نمایند.
جمع آوری مدارک مورد نیازیکی از اصلی ترین مراحل که در فرآیند درخواست ویزای کاری چین باید به آن توجه کنید، جمع آوری دقیق مدارک مورد نیاز می باشد.
ثبت درخواست ویزای تحصیلی چیناتباع کشورهای خارجی باید در مرکز خدمات درخواست ویزای چین و یا کنسولگری چین درخواست خود را ثبت کنند.
هزینه درخواستهزینه درخواست ویزای تحصیلی چین را باید به صورت حضوری در کنسولگری چین پرداخت نمایید.

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی چین

پس از این که فرد موفق شد پذیرش تحصیلی دانشگاه مورد نظر خود را اخذ نماید باید به منظور دریافت ویزا اقدام کند. به منظور اخذ ویزای تحصیلی چین مدارک متعددی باید به سفارت ارائه گردد که مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • عکس پاسپورتی
  • کپی برابر اصل پاسپورت
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی یعنی کارت ملی و شناسنامه به زبان انگلیسی
  • گواهی سلامت یا اصطلاحا Health certificate
  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری که اثبات نماید فرد تا به حال مرتکب جرمی در ایران یا سایر کشورها نشده است.
  • مدرک زبان انگلیسی یا چینی
  • ضمانتنامه ای که باید توسط والدین یا سرپرست دانشجو امضا شده باشد مبنی بر این که فرد یادشده مسئولیت پذیری دانشجو را جهت تبعیت از قوانین کشور چین و دانشگاه مربوطه ضمانت می نماید.
  • گواهی تمکن مالی که ثابت کند فرد می تواند هزینه تحصیل و زندگی خود در چین را پرداخت نماید (پیش پرداخت یک سال جلوتر شهریه دانشگاه می تواند شانس اخذ ویزا را بالاتر ببرد)
  • فرم تکمیل شده
  • نامه پذیرش دانشگاه در چین
  • فرم JW201 یا JW202 که تنها برای متقاضیان ویزای X1 ضروری است.
  • هزینه بررسی مدارک ویزایی یا اصطلاحا visa fee

انواع ویزای تحصیلی چین

ویزای تحصیلی چین که به عنوان ویزای X شناخته می شود 2 نوع است:

  • X1 visa: برای دوره های تحصیلی بلند مدت بیش از 180 روز
  • X2 visa: برای دوره های تحصیلی کوتاه مدت 180 روز یا کمتر

همان طور که در بالا ذکر شد کسانی که قصد ویزای X1 را دارند باید فرم JW201 یا JW2020 را دریافت کنند؛ در واقع فرم JW201 برای دانشجویان بین المللی است که از دولت چین یا موسسات مربوطه بورسیه تحصیلی اخذ کرده اند در حالی که فرم JW202 برای گروهی از دانشجویان است که خود هزینه های تحصیل خود را پرداخت می نمایند. نکته بسیار مهم نداشتن اجازه کار برای دانشجویان دارنده ویزای X است؛ البته آن ها می توانند به کار پاره وقت یا کارآموزی خارج از دانشگاه مشغول شوند منتهی لازم است از قبل مجوز مربوطه را اخذ کنند وگرنه حتی ممکن است از دانشگاه اخراج شوند.

مقایسه تحصیل در چین و کانادا

همان طور که ذکر شد چین نیازی به نیروی متخصص خارجی ندارد و نتیجتا قوانین وی مبنی بر جذب مهاجرین تنظیم نشده است؛ این در حالی است که کشور کانادا برنامه های متعددی برای جذب نیروی جوان و متخصص بین المللی ایجاد کرده است. به علاوه چین خود یکی از مهاجرفرست ترین کشورهای دنیا است و غالب چینی ها نیز برای مهاجرت کشور کانادا را انتخاب می کنند. چراکه نه تنها دانشگاه های کانادا رنکینگ بسیار بهتری نسبت به دانشگاه های چین دارند بلکه اخذ ویزای تحصیلی کانادا گامی است که به راحتی به اخذ ویزای کاری و در نهایت اقامت دائم و پاسپورت کانادا منجر می گردد. شایان توجه است که تحصیل در کانادا و زندگی در این کشور در نهایت خیلی گران تر از چین است. در نمودار ذیل هزینه های زندگی کانادا و چین با هم مقایسه شده است:

مقایسه هزینه ماهیانه زندگی در کانادا و چین

البته چین و کانادا هر دو در گروه کشورهای توسعه یافته و بسیار صنعتی قرار می گیرند منتهی به لحاظ رفاه اجتماعی و اقتصادی، آزادی های فردی و حقوق شهروندی، کانادا به مراتب بهتر از چین است و وجود مهاجران چینی فراوان در کانادا خود اثبات کننده همین موضوع است. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به ویزای تحصیلی چین و مدارک مورد نیاز برای اخذ آن اطلاعاتی ارائه شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

سوالات متداول در خصوص ویزای تحصیلی چین

در بخش پایانی مقاله قصد داریم تا با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص شرایط اخذ ویزای تحصیلی چین، به برخی از این سوالات پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما عزیزان در این حوزه عبارت اند از:

  • روند درخواست ویزای تحصیلی چین چگونه است؟ روند درخواست ویزای تحصیلی چین بر خلاف اغلب کشورهای اروپایی مدرن، داری بورکراسی های اداری پیچیده ای نمی باشد. بنابراین تمامی متقاضیان می توانند به راحتی برای ویزای تحصیلی چین درخواست دهند.
  • هزینه درخواستی ویزای تحصیلی چین چقدر است؟ هزنیه درخواست ویزای تحصیلی چین بسته به ملیت متقاضیان متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی هزینه های اداری در هزینه در روند درخواست ویزای تحصیلی چین 590¥ (یوآن چین) می باشد.
4.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *