ویزای تحصیلی

ویزای تحصیلی کویت

ویزای تحصیلی کویت

ویزای تحصیلی کویت از جمله موضوعاتی است که دانشجویان خارجی باید پس از اخذ پذیرش از موسسه های آموزشی مورد نظر خود، به آن بیندیشند. کویت کشوری عربی با بیش از 4 میلیون نفر است که در انتهای خلیج فارس واقع شده است و از سال 1946 که برای اولین بار نفت صادر کرد تا زمان حال پیشرفت چشم گیری داشته است. در واقع به دلیل این که کویت صاحب ششمین ذخایر نفتی عظیم دنیاست، این کشور درآمد کلان و اقتصاد ثروتمندی دارد و دینار کویت باارزش ترین واحد پول در کل دنیا می باشد. به دلایل مذکور برخی افراد خصوصا طی سال گذشته، همواره در پی به دست آوردن اقامت کویت از راه کار یا تحصیل بوده اند. در مقاله ذیل تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به ارائه اطلاعاتی راجع به ویزای تحصیلی کویت و مطالب مرتبط پرداخته اند.

  • شرایط تحصیل در کشور کویت چیست؟
  • هزینه تحصیل در این کشور چقدر است؟
  • چه کسانی می توانند ویزای تحصیلی کویت را به دست آورند؟
  • آیا ویزای تحصیلی کویت شامل ویزای همراه نیز می شود؟
  • بهترین رشته های تحصیلی در کویت کدامند؟

تحصیل در کویت

در دنیای عرب، کشور کویت بالاترین آمار باسوادی را دارد که شاید یکی از دلایل آن رایگان بودن نظام آموزشی کویت در تمامی مقاطع یعنی از پیش دبستانی تا حتی دانشگاه باشد. البته این کشور خیلی مهاجرپذیر نیست و با دید باز با ورود توریست ها برخورد نمی کند و گردشگران تنها 1.5% تولید ناخالص داخلی کویت را تشکیل می دهند. البته کویت مدارس متعددی از جمله الشیوخ و الاحمدی دارد منتهی تنها یک دانشگاه در این کشور وجود دارد که در طبقه بندی های بین المللی نام آن برده می شود و آن دانشگاه کویت (Kuwait city university) است.

دانشگاه کویت (Kuwait city university)

رنکینگ دانشگاه کویت، مطابق طبقه بندی تایمز (Times Higher Education World University Rankings) در سال 2020، 801 تا 1000 قرار داده شده است. این دانشگاه در خیابان جمال عبدالناصر پایتخت کویت واقع شده است و اولین دانشگاه دولتی کویت است و در سال 1966 تاسیس شده است. بخش تحصیل خانم ها در دانشگاه کویت از بخش آقایان جدا می باشد و دانشجویان خانم و آقا در این دانشگاه در کنار هم تحصیل نمی کنند. این دانشگاه تقریبا در تمامی زمینه ها از مهندسی شیمی تا اسلام شناسی دوره های تحصیلی برای دانشجویان ارائه می دهد و 97% فارغ التحصیلان آن بلافاصله پس از اتمام تحصیلات موفق به یافتن شغل مناسبی می شوند. در نمودار ذیل درصد بیکاری افراد در کویت طی چند سال نشان داده شده است:

درصد بیکاری در کویت طی چند سال اخیر

اخذ ویزای تحصیلی کویت

دانشجویان بین المللی کسر بسیار کوچکی از دانشگاه کویت را تشکیل می دهند و همان تعداد معدود نیز غالبا از سایر کشورهای عربی از جمله عراق به کویت آمده اند. در واقع اکثر قریب به اتفاق دانشجویان، حتی اگر اهمیت زیادی به کم بودن هزینه تحصیل خود دهند، ترجیح می دهند با توجه به هزینه تحصیل در مجارستان که بسیار کم است این کشور را انتخاب کنند یا به تحصیل در ترکیه و کشورهای دیگر که آینده بهتر و دانشگاه های مدرن تری دارند بپردازند. منتهی از آن جایی که ممکن است تعداد معدودی افراد در پی اخذ ویزای تحصیلی کویت باشند عمده ترین مدارک لازم برای اخذ آن در جدول ذیل بیان شده است:

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کویتتوضیحات
نامه پذیرش دانشگاهپس از قطعی شدن ثبت نام، دانشگاه ایمیلی برای فرد متقاضی صادر می کند که باید به سفارت نشان داده شود.
گواهی تمکن مالیفرد باید با دریافت نامه بانکی ثابت نماید توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود در کویت را دارد.
گواهی عدم سوء پیشینه کیفریگواهی عدم سوء پیشینه کیفری باید ترجمه رسمی گردد و به سفارت تقدیم شود.
کپی برابر اصل پاسپورتکپی برابر اصل پاسپورتی که حداقل 2 سال اعتبار دارد می بایست ارائه شود.
1 قطعه عکس پاسپورتیمتقاضی ویزای تحصیلی کویت باید دو قطعه عکس پاسپورتی که در 6 ماه گذشته گرفته، تقدیم کند.
هزینه ویزامتقاضی باید مبلغ 175$ (دلار آمریکا) به علاوه 25$ (دلار آمریکا) به صورت نقدی داده شود.
تست HIVکسانی که علاقه مند به اخذ ویزای تحصیلی کویت هستند باید پیش از ورود تست ایدز بدهند.
تست سلامتعلاوه بر تست ایدز لازم است افراد تست هپاتیت B و C، سفلیس دهند و عکس قفسه سینه داشته باشند.

اخذ ویزای تحصیلی کویت

تبدیل ویزای تحصیلی کویت و اخذ اقامت این کشور

غالب افرادی که کویت را برای تحصیل انتخاب می کنند قصد دارند پس از اتمام تحصیلات نیز در این کشور بمانند منتهی باید توجه داشت ویزای تحصیلی کویت با فارغ التحصیل شدن فرد منقضی می شود. راه حل این است که متقاضی زندگی در کویت با پیدا کردن کار ویزای تحصیلی کویت را تبدیل به ویزای کاری کند البته باید توجه داشت آمار بیکاری در کویت تنها 2.17% است. هر چند نکته مهم رد خصوص کویت و سایر کشورهای عربی این است که کارفرمایان این کشورها اهمیت زیادی برای زبان عربی قائل اند و در غالب موارد توانایی صحبت به زبان انگلیسی را ندارند. در نتیجه برای وجود شانس استخدام، دانستن زبان انگلیسی و مهارت های شغلی به تنهایی کافی نیست و فرد لازم است به زبان عربی نیز تسلط کامل داشته باشد.

دانشجویان همچنین باید توجه داشته باشند بهترین مشاغل در کویت کدام اند که ترجیحا در رشته های تحصیلی مربوطه از دانشگاه کویت پذیرش بگیرند و این گونه شانس استخدام شدن خود را ارتقا دهند. بهترین مشاغل در کویت به لحاظ نیاز بازار کار و همچنین سطح درآمد عبارتند از: مدیرخرید و فروش املاک غیرمنقول، مشاور مالی و حسابدار، مدیر منابع انسانی، مدیر روابط دولتی، مهندس IT و غیره. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعاتی در خصوص موضوع ویزای تحصیلی کویت، دانشگاه کویت و نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری به منظور تمدید اقامت در این کشور بیان شد که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *