ویزای مسافرتی آذربایجان

ویزای توریستی آذربایجان

ویزای توریستی آذربایجان

آذربایجان معروف به سرزمین آتش جاذبه های توریستی بسیاری دارد و اخیرا تقاضا برای اخذ ویزای توریستی آذربایجان در بین ایرانیان افزایش یافته است. همین امر نشانگر این است که شهروندان ایرانی از بین کشورهای خارجی دیگر رغبت فراوانی به گشت و گذار در آذربایجان دارند. در واقع پس از ترکیه آذربایجان دومین مقصد گردشگری ایرانیان محسوب می شود و اطلاع از شرایط اخذ ویزای ورود آذربایجان از اهمیت زیادی برای متقاضیان برخوردار است. در همین راستا ما در این نگارش به تشریح جزئیات ویزای توریستی کشور آذربایجان می پردازیم.

این کشور سرزمینی زیبا است که اماکن تاریخی، اسرار آمیز و جذاب را با مناظر بکر و طبیعی ترکیب کرده و برای هر گردشگری خاطره خوشایند و جذابی را رقم می زند. برای همین گردشگران زیادی از ایران و سایر نقاط جهان برای بازدید از این زیبایی ها وارد کشور آذربایجان می شوند. اخیرا نیز با کاهش قیمت نفت، دولت آذربایجان هم با معرفی سیستم e-visa برای جذب حداکثری گردشگران تلاش می کند. از دلایل اصلی بازدید آذربایجان توسط توریست ها می توان به مقرون به صرفگی، فرآیند آسان و سریع اخذ ویزا، دیدنی های طبیعی و تاریخی و غیره اشاره کرد. هموطنان عزیز با مطالعه این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است، می توانند به پاسخ تمام سوالات خود برسند.

درباره سیاست ویزای آذربایجان در سال 2022

توریست ها و بازدیدکنندگان از آذربایجان برای ورود به این کشور بایستی ویزایی را از یکی از هیئت های دیپلماتیک آذربایجان دریافت کنند. مگر اینکه آنها جزء شهروندان کشورهای دارای معافیت ویزایی (بلاروس، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین و ازبکستان) باشند. شهروندان کشورهای فوق می توانند بدون اخذ ویزا تا مدت 90 روز از آذربایجان دیدن کنند. شهروندان سایر کشورهای جهان از جمله ایران برای بازدید از آذربایجان نیازمند اخذ ویزا هستند. بازدید کنندگان حتما بایستی دارای پاسپورتی باشند که برای مدت حداقل 3 ماه فراتر از دوره اقامت مورد نظر معتبر باشد.

اما برای اخذ ویزای توریستی 2 روش پیش روی متقاضیان قرار دارد. روش اول که راحت ترین و در ضمن سریع ترین روش اخذ ویزای ورود به کشور آذربایجان در سال 2022 محسوب می شود. همان درخواست e-visa یا ویزای الکترونیکی است. اما روش دوم جهت اخذ ویزای توریستی آذربایجان همان روش سنتی و از طریق درخواست ویزا از سفارت یا کنسولگری آذربایجان است. ما در ادامه این بحث به شرح کامل این 2 روش و شرایط و مدارک لازم آن ها می پردازیم.

درخواست ویزای توریستی آذربایجان با e-visa

همانطور که در مطالب فوق نیز بیان شد، e-visa سریع ترین و آسان ترین روش برای درخواست ویزای توریستی کشور آذربایجان محسوب می شود که اخیرا توسط دولت آذربایجان و از طریق سامانه ASAN VISA عملیاتی شده است. اما مزایای e-visa هزینه پایین، رسیدگی آنلاین و انجام تمام امور به صورت الکترونیک و عدم نیاز به چاپ و نیز امکان ورود به این کشور از هر نقطه مرزی می باشد. جزئیات ویزای مذکور به شرح زیر می باشد:

عنوان ویزاتوریستی
مدت اعتبار30 روز
هزینه ویزا$20 (دلار آمریکا)
مدت رسیدگی3 روز
نحوه درخواستEvisa.gov.az

نحوه اخذ ویزای گردشگری این کشور از طریق e-visa شامل تکمیل فرم درخواست، آپلود اسکن پاسپورت، پرداخت هزینه ویزا و دست آخر انجام مکاتبات ایمیلی توسط متقاضی می باشد. لازم به ذکر است که ویزاهای الکترونیک تنها برای 81 کشور جهان صادر می شود. از 15 می سال 2018، کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به همراه ترکیه از خدمات ترمینال سلف سرویس صدور ویزای ورود در فرودگاه بین المللی باکو برخوردار هستند.

درخواست ویزای توریستی آذربایجان با روش سنتی

درخواست ویزای توریستی آذربایجان با روش سنتی

روش دوم درخواست ویزا همان روش سنتی از طریق سفارت یا کنسولگری جمهوری آذربایجان است. برای اخذ ویزای توریستی آذربایجان از طریق این روش، شما نیازمند دعوت نامه (LOI) رسمی از یک موسسه یا آژانس مسافرتی هستید که دارای مجوز کار از طرف پزارت فرهنگ و توریسم آذربایجان می باشد. همچنین نامه شتیبان ویزا بایستی کاغذ سربرگ دار با مهر دوبل و نیز عکس های پاسپورتی در انداره 3 در 4 و نیز پاسپورت یا مدرک مسافرتی معتبر نیز به سفارت آذربایجان تحویل داده شود.

بدیهی است که بنا بر قوانین جمهوری آذربایجان پاسپورت متقاضیان می بایست حداقل 6 ماه پس از تاریخ انقضای ویزای آذربایجان هم دارای اعتبار باشد. با این شیوه گفته شده، متقاضی مجاز به اخذ ویزای توریستی 30 روزه از نوع تک ورود می باشد. اما نبایستی فراموش کرد که امکان مصاحبه و اخذ انگشت نگاری در این روش دور از انتظار نیست.

مدارک لازم برای اخذ ویزای گردشگری آذربایجان

همانطوری که در مطالب پیشین نیز بیان شد، دولت جمهوری آذربایجان در سال 2017 به شهروندان کشورهای خارجی مایل به مسافرت به آذربایجان ویزاهای الکترونیک را پیشنهاد کرد. این سیستم در آن زمان با عنوان ASAN VISA شناخته می شد و از نوع تک ورود و برای صرفا مدت 30 روز صادر می شد. بنابراین گردشگران و مسافران خارجی در سفر به کشور آذربایجان هم بایستی ویزای توریستی پرینت شده و هم پاسپورت معتبر خود را به همراه داشته باشند. برای صدور e-visa هم متقاضی نیازمند ارائه مدارک زیر خواهد بود:

  • کپی اسکن پاسپورت
  • کپی اسکن مدارک شناسایی
  • فرم آنلاین در خواست تکمیل شده
  • پرداخت هزینه درخواست

ورود بدون ویزا به آذربایجان

ایرانی ها چه برای ورود توریستی، چه برای تحصیل یا کار در کشور جمهوری آذربایجان نیاز به اخذ ویزا دارند. تنها منطقه ای که بدون ویزا می توانند به آن وارد شوند، نخجوان آذربایجان است که به مدت حداکثر 15 روز می توانند بدون داشتن ویزا در خاک آن حضور داشته باشند. چرا که لغو روادید به صورت کلی بین ایران آذربایجان وجود ندارد. همین مسئله یکی از عواملی است که سبب می شود تحصیل در ترکیه در مقایسه با آذربایجان پرطرفدارتر باشد. از جمله مزایای انتخاب ترکیه به آذربایجان در سال 2022 می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • غالب دانشگاه های برتر آذربایجان در شهر باکو قرار دارند و والدین برای دیدن فرزندان خود حتما باید ویزا تهیه کنند. در حالی که بدون اخذ ویزا ایرانی ها می توانند تا 3 ماه در کشور ترکیه حضور داشته باشند و پیش فرزندان خود بمانند.
  • شهریه دانشگاه های آذربایجان معمولا سالانه بین 1000$ تا 2500$ (دلار آمریکا) است. در حالی که در ترکیه تنها دوره پیش دانشگاهی کمی پرهزینه تر است و شهریه دوره 1 ساله آن 4500$ (دلار آمریکا) می باشد. ولی اگر دانشجویان موفق به اخذ قبولی از دانشگاه های دولتی شوند، در دوره هایی که به زبان ترکی استانبولی تدریس می شوند سالانه بین 340$ تا 750$ (دلار آمریکا) و در دوره های انگلیسی زبان سالانه 600$ تا 1500$ (دلار آمریکا) می پردازند.
  • ترکیه تابعیت مضاعف را می پذیرد ولی آذربایجان خیر. یعنی وقتی پس از 5 سال اقامت قانونی در کشور ترکیه افراد بتوانند تحت شرایطی درخواست دهند و پاسپورت این کشور را ترک کنند لازم نیست از ملیت پیشین خود ترک تابعیت نمایند در حالی که در آذربایجان این الزام وجود دارد.

وضعیت توریست های خارجی در آذربایجان

همانطوری که می دانید صنعت توریسم و گردشگری آذربایجان یکی از صنایع پیشرو و مدرن در توسعه اقتصادی آذربایجان پس از صنعت نفت و گاز این کشور محسوب می شود. وجود مناطق گردشگری ویژه و پارک ها و جنگل های حفاظت شده همراه با مناظر طبیعی و بکر و نیز برخورداری آذربایجان از تاریخ و فرهنگ کهن که یادمان های آن هنوز هم چشم نواز هر گردشگر خارجی است، همه و همه نشانگر وضعیت گردشگری خاص آذربایجان است. توریست ها توجه کنند این کشور در سال 2022 امنیت خوبی هم دارد:

امنیت در آذربایجان

آمارهای دولتی هم مبین این وضعیت خاص توریستی جمهوری آذربایجان است. چرا که جمعیت گردشگر خارجی 576000 نفری سال 2002 در سال 2022 به حدود تقریبی 2635000 نفر رسیده است. دولت آذربایجان نیز با مشوق هایی همانند معرفی e-visa به دنبال تسهیل ورود هر چه بیشتر توریست ها به این کشور است. بیشترین متقاضیان ویزای توریستی آذربایجان از کشورهای زیر می باشند:

رتبهکشورتعداد متقاضی
1روسیه853082
2گرجستان537710
3ایران362597

متقاضیان گرامی برای اخذ سریع و آسان انواع ویزا، جهت مهاجرت به آذربایجان از طرق قانونی می توانند سایر مطالب وبسایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را مطالعه نمایند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *