ویزای توریستی

ویزای توریستی اسکاتلند

ویزای توریستی اسکاتلند

کشور اسکاتلند در شمال غربی اروپا قرار دارد، ممکن است از لحاظ گستردگی کشور کوچکی باشد، اما مناظر خیره کننده و منحصر به فردی برای گرشگران دارد. کشوری جذاب و پر از رویدادهای ماجراجویانه برای توریست های خارجی است و اخذ ویزای توریستی اسکاتلند برای حضور در این کشور الزامی است. ویزاهای توریستی، ویزیت یا بیزینس اسکاتلند همگی تحت یک دسته با نام ویزای ویزیتور استاندارد شناخته می شود. توصیه کارشناسی برای اخذ این نوع ویزا، شروع درخواست ویزا 3 ماه پیش از درخواست می باشد. معمولا هزینه ویزای ویزیتور اسکاتلند در حدود GBP 87 (پوند انگلستان) می باشد. ضمنا مدت زمان رسیدگی به درخواست متقاضیان ویزای توریستی کشور اسکاتلند در حدود 3 هفته کاری می باشد.

شهروندان کشورهای اتحادیه اروپایی (EU) از اخذ ویزای مسافرتی کشور اسکاتلند معاف هستند. این دسته از متقاضیان برای ورود به این کشور فقط نیازمند داشتن پاسپورت و کارت شناسایی ملی هستند. اما شهروندان کشورهای غیر اروپایی نظیر شهروندان ایرانی نیازمند دریافت ویزای توریستی کشور اسکاتلند هستند. از مدارک لازم برای درخواست این ویزای اسکاتلند می توان به پاسپورت معتبر، عکس جدید، هدف از درخواست، انگیزه نامه، مدارک استخدامی، مدرک اثبات تمکن مالی اشاره کرد. ما در همین مقاله پاسخ برخی از سوالات اساسی درباره شرایط ویزای مسافرتی اسکاتلند را ارائه خواهیم کرد:

  • شرایط و مدارک لازم جهت دریافت ویزای توریستی کشور اسکاتلند چیست؟
  • مراحل اخذ ویزای مسافرتی اسکاتلند کدامند؟
  • هزینه و مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزای توریستی کشور اسکاتلند چیست؟

درباره کشور اسکاتلند

کشور اسکاتلند بخشی از پادشاهی بریتانیا به پایتختی شهر ادینبرو است. اسکاتلند با داشتن کوههای سربه فلک کشیده، سواحل زیبا، شهرهای فرهنگی و مدرن و مردمان مغرور و دوست داشتنی حقیقتا مقصد گردشگری باورنکردنی است. اسکاتلند یکی از کشورهای آیکونیک و مثال زدنی از جلوه های طبیعت بکر و سرسبز اروپا است. علاوه بر جاذبه های طبیعی، بزرگترین شهرهای اسکاتلند شامل ادینبرو و گلاسکو گالری ها و موزه ههای استثنایی، بوتیک های با سبک، رستوران های نوآورانه و هتل های مجلل و با شکوهی را به مسافران خارجی ارائه می کنند. شما در جدول زیر با حقایق کلیدی درباره کشور اسکاتلند آشنا می شوید:

مساحت78772 کیلومتر مربع
جمعیت5424800 میلیون
پایتختادینبرو
بزرگترین شهرگلاسکو

اما شرایط مهاجرت به اسکاتلند 2023 چگونه است؟ هزینه زندگی در کشور اسکاتلند در سطح متوسطی قرار دارد. در مقابل، شاخص قدرت خرید در این کشور اروپایی نیز در سطح متوسطی قرار دارد. بر این اساس، تعادل کار و زندگی در اسکاتلند بسیار بالا است. شاخص های کیفیت زندگی در اسکاتلند در سال 2023 از قرار جدول زیر می باشد:

شاخص هامقادیرنسبت ها
معیار قدرت خرید90.11متوسط
معیار امنیت69.03متوسط
مراقبت های درمانی78.35بالا
آب و هوا84.01بالا
هزینه زندگی70.54متوسط
نسبت قیمت املاک به درآمد9.09متوسط
زمان رفت و آمد ترافیکی27.44پایین
شاخص آلودگی26.27پایین
شاخص کیفیت زندگی182.53خیلی بالا

شرایط اخذ ویزای توریستی اسکاتلند

مطابق قوانین مهاجرتی کشور اسکاتلند، شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) و سوئیس برای مسافرت و گشت و گذار در اسکاتلند نیازی به اخذ ویزای توریستی اسکاتلند ندارند. این دسته از متقاضیان صرفا با داشتن پاسپورت معتبر و یا کارت شناسایی ملی می توانند به اسکاتلند ورود پیدا کنند. اما شرایط ویزای شهروندان کشورهای غیر اروپایی کمی متفاوت است. این دسته از متقاضیان مهاجرت به اسکاتلند نیازمند اخذ ویزا هستند. نوع ویزا هم به مدت اقامت و هدف سفر متقاضی بستگی دارد.

ویزای توریستی اسکاتلند یا ویزای ویزیت و یا ویزای بیزینس همگی تحت دسته ویزای ویزیتور استاندارد (Standard Visitor Visa) معروف است. این ویزا برای حداقل 6 ماه و حداکثر تا 10 سال می باشد. اخذ این ویزا همانند ویزاهای دیگر همانند ویزای تحصیلی اسکاتلند و یا ویزای کاری اسکاتلند صرفا از طریق سفارت اسکاتلند امکان پذیر است. در ادامه مبحث، مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای مسافرتی اسکاتلند را بررسی خواهیم کرد.

شرایط اخذ ویزای توریستی اسکاتلند

مدارک لازم برای اخذ ویزای توریستی اسکاتلند

در اینجا لیست مدارکی که متقاضیان می بایست برای درخواست ویزای توریستی اسکاتلند به سفارت این کشور ارائه نمایند، ارائه می شود:

مدارک لازمشرایط
دعوت نامهدعوت نامه از دوستان، فامیل، سازمان یا شرکت و یا ووچر رزرواسیون هتل معتبر
مدرک نشانگر هدف متقاضیهمانند رسید پرداخت هزینه حضور در کنفرانس یا همایش
پاسپورت بین المللیبا اعتبار حداقل معادل ویزا + 2 صفحه خالی
عکس پاسپورتیعکس گرفته شده در 3 ماه اخیر
مدرک مسافرتیبلیط رفت و برگشت به اسکاتلند
مدرک بودجه مالی کافی جهت اقامتشامل صورت حساب بانکی
وضعیت کارت اعتباری
فیش حقوقی
فرم درخواستدانلود و تکمیل شده به صورت آنلاین
مدرک گواهی پلیسگواهی عدم سوء پیشینه

مراحل اخذ ویزای توریستی اسکاتلند

فرآیند اخذ ویزای توریستی اسکاتلند تابع شرایط و مراحل مختلفی است. مسلما دریافت ویزای توریستی هر کشوری از جمله کشور اسکاتلند به این سادگی نیست. متقاضی بایستی با طی مراحل زیر صلاحیت خود را اثبات نماید:

  1. تکمیل فرم درخواست ویزای توریستی اسکاتلند (به صورت آنلاین)
  2. پرداخت هزینه درخواست ویزا (به صورت الکترونیکی)
  3. جمع آوری مدارک لازم (از جمله دعوت نامه)
  4. هماهنگی قرار دیدار با سفارت اسکاتلند (جهت ارائه اطلاعات بیومتریک و انجام مصاحبه)
  5. انتظار برای دریافت پاسخ سفارت (ریجکت یا اکسپت ویزا)

عوما دریافت این ویزا برای افرادی که طی 2 الی 3 سال گذشته به حوزه شنگن سفر داشتند راحت تر است.

مدت زمان رسیدگی و هزینه ویزای مسافرتی اسکاتلند

پس از حضور در سفارت اسکاتلند و انجام مصاحبه، کلا 3 هفته تا دست یابی به پاسخ سفارت طول می کشد. اما در صورت خرید یک سرویس رسیدگی فوری، درخواست ویزای متقاضیان در عرض 1 تا 5 روز رسیدگی خواهد شد. توصیه می شود که 3 ماه قبل از برنامه ریزی برای مسافرت به اسکاتلند، فرآیند درخواست خود را کلید بزنید. برای درخواست ویزای توریستی اسکاتلند، متقاضیان بایستی هزینه استاندارد ویزای توریستی را پرداخت نمایند. همانطوری که در مطالب قبلی هم ذکر شد، این هزینه ها مطابق مدت زمان اقامت درخواستی هر متقاضی متفاوت است. این هزینه ها در سال 2022 برای شهروندان خارجی به شرح ذیل می باشد:

هزینه استاندارد ویزای توریستی اسکاتلند 
هزینه ویزا (پوند)مدت اقامتنوع ویزا
£936 ماهویزای توریستی (کوتاه مدت)
£3502 سالویزای توریستی (بلند مدت)
£6365 سالویزای توریستی (بلند مدت)
£79810 سالویزای توریستی (بلند مدت)

با توجه به اینکه مدت اعتبار پاسپورت ایرانی حداکثر 5 سال است دریافت ویزای توریستی 10 ساله برای ایرانیان امکان پذیر نمی باشد. برای دریافت مشاوره های تخصصی و ارزیابی پرونده مهاجرتی خود جهت اخذ سریع ویزای مهاجرتی، توصیه می شود که با مراجعه به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هماهنگی های لازم را در این باره انجام دهید.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “ویزای توریستی اسکاتلند

  1. رحمت گفت:

    سلام،بنده اهل افغانستان هستم میخوام ویزای توریستی اسکاتلند رو درخواست بدم آیا دعوت نامه صددرصد لازمه یا نه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر دعوتنامه لازم نیست اما شما باید هدف سفرتون مشخص باشه.
      با توجه به احتمال درخواست پناهندگی، باید دلایل به شدت مشخصی داشته باشید که بعد از مدت ویزا، این کشور رو ترک می کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *