ویزای کاری

ویزای نخبگان بلژیک

ویزای نخبگان بلژیک

ویزای نخبگان بلژیک با ویزاهای مشابهی که در آمریکا و انگلیس وجود دارد کمی متفاوت است و در واقع قوانینی مشابه ویزاهای کاری دارد. منتهی با توجه به این که اخذ آن بسیار دشوار می باشد اصطلاحا به ویزای نخبگان بلژیک یا ویزای افراد بسیار متخصص معروف شده است. البته اخذ ویزای نخبگان بلژیک برای کسانی که قبلا اقامت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، حوزه اقتصادی اروپا یا سوئیس را دارند، یا حتی ترجیحا دارای تابعیت یکی از کشورهای مزبور هستند، اصلا دشوار نیست. اگر می خواهید در بلژیک به عنوان کارگر خارجی تحت قرارداد کار کار کنید، باید مجوز کار داشته باشید؛ این قانون برای شهروندان خارج از اتحادیه اروپا، سوئیس، ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ اعمال می شود و به عنوان یک تبعه غیر اتحادیه اروپا یا EEA، باید برای اجازه کار برای زندگی و کار در بلژیک درخواست دهید.

بنابراین ابتدا باید برای ویزای طولانی مدت برای ورود به بلژیک اقدام کنید و پس از ورود باید برای اجازه اقامت با حقوق کاری اقدام کنید؛ شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا (ایسلند، لیختن اشتاین و نروژ) و سوئیس می توانند بدون ویزا یا مجوز کار در بلژیک کار کنند. علاوه بر این، شهروندان کشورهای ذکر شده در زیر می توانند پس از ورود به بلژیک بدون درخواست قبلی برای ویزا، اجازه اقامت و کار را دریافت کنند:

  • ایالات متحده آمریکا
  • ژاپن
  • کانادا
  • نیوزلند
  • استرالیا

در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به ویزای نخبگان بلژیک توضیحاتی ارائه شده است. در این مقاله موضوعات مختلفی پوشش داده خواهند شد که از آن جمله می توان به سوالات ذیل اشاره نمود:

  • قوانین حول اخذ ویزای نخبگان بلژیک در سال 2022 چگونه است؟
  • شرایط به دست آوردن ویزای نخبگان این کشور چیست؟
  • مدارک و الزامات اخذ ویزای نخبگان بلژیک کدام است؟

الزامات ویزای نخبگان بلژیک

مهاجرت به بلژیک نسبت به کشورهایی مثل فرانسه، دانمارک، سوئد، کانادا، انگلیس، آمریکا، ایتالیا و غیره پرطرفدار نمی باشد. با این حال افرادی هستند که ممکن است به دلایل مختلف به دنبال اخذ ویزاهای مختلف این کشور باشند؛ در سنین 18 تا 30 سال می توانند برای ویزای تعطیلات کاری درخواست دهند. هدف اصلی این ویزا سفر است، اما به شما این امکان را می دهد که به مدت یک سال بدون نیاز به مجوز کار در بلژیک کار کنید و شرایط لازم برای این ویزای یک ساله عبارتند از:

  • شما باید پول کافی برای سفر یعنی حداقل 2500€ (یورو) داشته باشید
  • باید بلیط رفت و برگشت داشته باشید
  • شما باید 365 روز بیمه درمانی داشته باشید
  • شما باید گواهی از پلیس محلی خود داشته باشید که رفتار خوب (گواهی عدم سوء پیشینه) شما را ثابت کند

انواع ویزای نخبگان بلژیک

کار در بلژیک با ویزای نخبگان امکان پذیر است؛ اما توجه شود این ویزا انواع مختلفی دارد. این ها عبارت هستند از:

نوع ویزای نخبگان بلژیکتوضیحات
Aبرای واجد شرایط بودن برای این مجوز کار، باید مجوز نوع B را به مدت 4 سال در مدت 10 سال اقامت در بلژیک داشته باشید؛ مجوزهای نوع A برای مدت نامحدود معتبر هستند.
Bبرای این مجوز نوع B، کارفرمای شما باید از طرف شما برای یک موقعیت خاص (که نمی تواند توسط یک تبعه بلژیک یا اتحادیه اروپا پر شود) درخواست دهد.
Cاگر شما یک بازدید کننده موقت یا یک پناهجو هستید که حق اقامت در بلژیک دائمی نیست و می خواهید در بلژیک کار کنید، به مجوز نوع C نیاز دارید که تا 1 سال اعتبار دارد.

انواع ویزای نخبگان بلژیک

مدارک لازم برای ویزای نخبگان بلژیک

به منظور اخذ ویزای نخبگان بلژیک افراد باید مدارکی تهیه کرده و ارائه دهند که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • گذرنامه: شما باید یک پاسپورت معتبر دریافت کنید.
  • مجوز کار قبل از درخواست ویزای کار، باید در بلژیک مشغول به کار شوید: مجوز کار به شما اجازه می دهد در بلژیک زندگی و کار کنید.
  • گواهی پزشکی: شما باید ثابت کنید که هیچ مشکل سلامتی ندارید که سلامت عمومی را به خطر بیندازد.
  • مدرک اقامت: شما باید ثابت کنید که در بلژیک مکانی برای اقامت خواهید داشت.
  • اثبات تمکن مالی: شما باید مدرکی داشته باشید که از نظر مالی توانایی زندگی در بلژیک را دارید.
  • اثبات عدم سوء پیشینه کیفری: شما باید در اداره پلیس بیانیه ای بخواهید مبنی بر اینکه شما فاقد هرگونه محکومیت کیفری هستید.

نحوه مهاجرت به بلژیک

مهاجرت به بلژیک راه های مختلفی دارد اما در این مقاله تنها بحث ویزای نخبگان مورد توجه بوده است. مراحل اخذ این ویزا در سال 2022 عبارت است از:

  1. در بلژیک کار پیدا کنید.
  2. برای مجوز کار اقدام کنید.
  3. برای ویزای کار اقدام کنید.
  4. به بلژیک سفر کنید.

به عنوان اولین گام در این فرآیند، طبیعتاً باید شغل داشته باشید؛ نرخ بیکاری در بلژیک به شرح ذیل است:

نرخ بیکاری بلژیک به نقل از tradingeconomics

می توانید به صورت آنلاین در پورتال های کار بلژیک به دنبال کار بگردید. در واقع EURES، پورتال تحرک شغلی اروپا، مکانی عالی برای شروع است؛ پس از تضمین شغل، کارفرمای شما باید قبل از اینکه بتوانید برای مجوز کار درخواست دهید، یک قرارداد کاری در بلژیک به شما ارائه دهد. پس از استخدام، حق دارید برای مجوز کار درخواست دهید و می توانید شخصاً در سفارت یا کنسولگری بلژیک در کشور خود درخواست دهید، یا کارفرمای شما می تواند در مرجع اقامت محلی خود برای شما درخواست دهد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به ویزای نخبگان بلژیک توضیحاتی بیان شده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *