ویزای کاری

ویزای نخبگان سوئد

ویزای نخبگان سوئد

ویزای نخبگان سوئد به کسانی تعلق می گیرد که از کارفرمایی در این کشور پیشنهاد شغلی داشته باشند و جهت کار اقدام نمایند. اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستید و مایل به کار در سوئد هستید، در بیشتر موارد به مجوز کار نیاز دارید؛ سریع ترین و ساده ترین راه برای درخواست مجوز کار یا همان ویزای نخبگان، انجام آن به صورت آنلاین است. درخواست ها از طریق اینترنت مستقیماً به اداره مهاجرت سوئد می روند و در اولویت هستند. برای دریافت مجوز، باید:

  • پاسپورت معتبر داشته باشید (اگر گذرنامه شما در آستانه انقضا است، باید آن را تمدید کنید زیرا نمی توانید برای مدت بیشتر از اعتبار پاسپورت خود مجوز دریافت کنید)
  • با برگزار کننده در سوئد قرارداد داشته باشید.
  • یک پیشنهاد کتبی کار در سوئد داشته باشید.
  • شرایط استخدامی ارائه شده است که حداقل در همان سطح قراردادهای جمعی سوئد یا آنچه در این حرفه یا صنعت مرسوم است.
  • به حدی پیشنهاد شده است که حقوق حداقل 13000 کرون در ماه قبل از کسر مالیات باشد.
  • برای کار کمتر از سه ماه، شهروندان برخی از کشورها نیز باید ویزا داشته باشند.

شهروندان سوئیسی برای کار در سوئد بیش از 3 ماه به اجازه اقامت نیاز دارند؛ اما ایرانی ها برای ورود به این کشور نیز به ویزا نیاز دارند. شما پس از ورود به سوئد برای اجازه اقامت خود (pdf) اقدام می کنید و به محض ورود به این کشور می توانید شروع به کار کنید؛ همچنین هنگام ورود به سوئد باید پاسپورت معتبر داشته باشید. در این مقاله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • اخذ ویزای نخبگان سوئد در سال 2022 چگونه می باشد؟
  • ویزای نخبگان سوئد چگونه ویزایی می باشد؟

درباره ویزای نخبگان سوئد

بیشتر مجوزهای کار با ویزای نخبگان حدود 2000SEK (کرون سوئد) یا حدود 200$ (دلار آمریکا) هزینه دارند؛ انتظار برای صدور مجوز هم به این صورت است که اکثر مهاجرانی که برای یک شرکت سوئدی کار می کنند باید 1 تا 3 ماه منتظر بمانند تا مجوز کار خود را دریافت کنند. با اخذ ویزای نخبگان یا ویزای کاری سوئد افراد اجازه خواهند داشت به طور تمام وقت در این کشور مشغول به کار شوند؛ برای دریافت مجوز کار، باید یک پیشنهاد کار در سوئد داشته باشید. کارفرمای شما باید حداقل 10 روز قبل از ارائه پیشنهاد کار، شغل خود را در سوئد، اتحادیه اروپا/EEA و سوئیس آگهی کرده باشد؛ ولی ساکنان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیز می توانند بدون کار به سوئد نقل مکان کنند و چند ماه را صرف جستجوی شغل کنند.

برای ساکنان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا که مهاجرت به سوئد می کنند، شرط اصلی ویزا داشتن یک پیشنهاد شغلی قبل از ورود به این کشور است. مدت زمان اولین مجوز کار سوئد شما معمولاً 2 سال است، اما بسته به شرایط می تواند کوتاهتر باشد. تمدید شما 2 سال دیگر به شما فرصت می دهد و پس از آن می توانید برای اقامت دائم اقدام کنید. داشتن مجوز کار در سوئد به این معنی است که محدودیت هایی در مورد کاری که شما مجاز به انجام آن هستید وجود دارد. درخواست برای مجوز کار برای سوئد نباید فرآیند دشواری باشد، مشروط بر اینکه مهاجران یک پیشنهاد شغلی محکم دریافت کرده باشند و تمام مدارک لازم را آماده کرده باشند. در سال 2022 تنها مشکلی که یک مهاجر ممکن است با آن مواجه شود، در واقع یافتن شغل در وهله اول است.

درباره ویزای نخبگان سوئد

مدت زمان اخذ ویزای نخبگان سوئد

زمان انتظار برای مجوز کار شما بسته به عوامل مختلفی می تواند بسیار متفاوت باشد: اینکه آیا به صورت آنلاین یا حضوری درخواست داده اید، اینکه آیا شما خوداشتغال هستید یا در یک شرکت استخدام می شوید و صنعتی که در آن کار خواهید کرد. برای اکثر مهاجرانی که در یک شرکت سوئدی استخدام می شوند، زمان انتظار 1 تا 3 ماه است. برای استفاده از خدمات الکترونیکی باید:

  • برای دریافت یک ایمیل از کارفرمای خود با پیوندی که شما را به خدمات الکترونیکی می برد.
  • کپی صفحات گذرنامه شما که اطلاعات شخصی، عکس، امضا، شماره پاسپورت، کشور صادرکننده، مدت اعتبار و اگر اجازه اقامت در کشورهایی غیر از کشور خود را دارید (اگر گذرنامه شما در شرف اتمام است، شما را نشان می دهد. باید آن را تمدید کنید زیرا نمی توانید برای مدت بیشتر از اعتبار پاسپورت خود مجوز دریافت کنید)
  • قادر به پرداخت هزینه درخواست با کارت اعتباری باشید.
  • قراردادی که برنامه تور (در صورت وجود)، حق الزحمه شما (پرداخت) و زمان و مکان نامزدی را ذکر می کند؛ قرارداد باید توسط شما و سازمان دهنده امضا شده باشد.

پیشنهاد می شود به منظور آشنا شدن با محیط کار در سوئد افراد ابتدائا با تحصیل در این کشور یا حداقل اخذ ویزای توریستی، شرایط را از نزدیک بسنجند. هزینه این ویزا به شرح نمودار ذیل می باشد:

هزینه های عمده ویزای سوئد

مهاجرت با اخذ ویزای نخبگان سوئد

اگر شما نیازی به مجوز کار ندارید:

  • یک تعهد موقت برای پخش رادیویی یا تلویزیونی توسط Sveriges Radio AB، Sveriges Television AB، Sveriges Utbildningsradio AB یا Nordisk Television AB داشته باشید.
  • قرار است به طور موقت در سوئد به مدت حداکثر 14 روز در یک دوره 12 ماهه کار کنند؛ این برای شما به عنوان یک مجری، تکنسین های شما و سایر کارکنان تور صدق می کند. پیش نیاز علاقمندان اخذ ویزای نخبگان سوئد این است که یک دعوت نامه از یک برگزار کننده معتبر وجود داشته باشد.

با این حال، شهروندان برخی از کشورها ممکن است نیاز به ویزا داشته باشند که این موضوع شامل حال ایرانی ها نیز می شود. اگر بیش از سه ماه به شما اجازه داده شود، کارت اجازه اقامت به شما داده می شود؛ این کارت مدرکی است که نشان می دهد شما مجوز حضور در سوئد را دارید و شامل اثر انگشت و عکس شما می باشد. اگر برای سفر به سوئد نیاز به ویزا دارید، باید به سفارت یا سرکنسولگری سوئد مراجعه کنید تا در اسرع وقت اثر انگشت و عکس از شما گرفته شود و حتی اگر قبلاً کارت اجازه اقامت داشته اید، باید این کار را انجام دهید زیرا عکس و اثر انگشت شما ذخیره نمی شود. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به ویزای نخبگان سوئد، قوانین این کشور، پیدا کردن کار در سوئد و غیره توضیحاتی ارائه شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *