ویزای کاری

ویزای نخبگان سوئیس

ویزای نخبگان سوئیس

ویزای نخبگان سوئیس ویزایی مجزا نیست و در واقع همان ویزای کاری می باشد که نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در کشور سوئیس است. با توجه به این که اخذ ویزای مزبور دشوار می باشد، بین غیر اروپایی ها اصطلاحا به ویزای نخبگان معروف شده است. وگرنه در واقع تعداد معدودی از کشورها هستند که در سال 2022 ویزای نخبگان را به معنی واقعی آن صادر می نمایند. مهم ترین آن ها عبارت هستند از:

  • The USA (O-1 Visa)
  • Australia (Distinguished Talent Visa)
  • UK (Global Talent Visa)
  • New Zealand (Talent Visa)
  • China (Talent R Visa)

با این وجود سوئیس نیز به دنبال جذب نیروهای متخصص و جوان می باشد تا رشد اقتصادی بلند مدتش را با سرعت دنبال نماید. در حالی که مبارزه با بحران کرونا ضروری است، رقابت بلندمدت سوئیس نیز بسیار مهم است؛ یکی از عناصر کلیدی برای اطمینان از شکوفایی بلندمدت سوئیس – تقویت سوئیس – چارچوب بهتری برای تحرک استعدادهای جهانی است. دریافت ویزای کار در سوئیس از سال 2015 به طور فزاینده ای دشوار شده است و دلیل این امر این است که دولت سوئیس اخیراً سهمیه مجوز کار را برای اتباع غیر اتحادیه اروپا/EFTA افزایش داده است.

شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا (EU) و اتحادیه تجارت آزاد اروپا (EFTA) با موانع کمتری روبرو هستند و سهمیه کارگران خارجی ندارند یعنی لازم نیست حتما تعداد معدودی کارمند اروپایی استخدام شود؛ این در حالی است که تمام این محدودیت ها برای ویزای نخبگان سوئیس برای غیر اروپایی ها وجود دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالاتی در خصوص چگونگی اخذ ویزای نخبگان سوئیس پاسخ داده می شود:

  • مهم ترین شرایطی که برای اخذ ویزای نخبگان سوئیس در سال 2022 وجود دارد چیست؟
  • قوانین و شرایط سال جاری برای ویزای نخبگان سوئیس (ویزای افراد متخصص) به چه صورت است؟

درباره ویزای نخبگان سوئیس

مهاجرت به سوئیس با ویزای نخبگان دشواری های زیادی ندارد و مهم ترین نکته آن داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در این کشور می باشد. دلیل این امر این است که دولت سوئیس اخیراً سهمیه مجوز کار را برای اتباع غیر اتحادیه اروپا /EFTA افزایش داده است. سهمیه های غیر اتحادیه اروپا /EFTA برای مجوزهای کار کوتاه مدت (مجوزهای L) و مجوزهای کار طولانی مدت (مجوزهای B) هر کدام از ویزاها در روند پذیرش متقاضیان حدود 1000 درخواست کاهش یافت. آنها همچنین الزامات زبان را بسته به نوع ویزایی که برای آن درخواست می کنید افزایش دادند و روند درخواست ویزا را پیچیده کردند و این به عنوان یک استدلال متقابل در پس زمینه رشد احساسات ضد مهاجرت انجام شد.

هنگامی که کارمندان شما برای ویزای سوئیس درخواست می دهند، در واقع ویزای شینگن دریافت می کنند. این سند به کارمندان اجازه می دهد تا از طریق هر کشور شینگن سفر کنند. اگر شهروندان اتحادیه اروپا /EFTA را استخدام می کنید، آنها می توانند برای یکی از گزینه های زیر درخواست دهند:

  • مجوز L این مجوز برای ساکنین کوتاه مدتی که می خواهند کمتر از یک سال در سوئیس زندگی کنند مناسب است؛ متقاضیان به یک قرارداد کاری با اعتبار 3 تا 12 ماه نیاز دارند و ویزا با این مدت مطابقت دارد.
  • مجوز B مهاجرانی که می خواهند بیش از یک سال در سوئیس زندگی کنند، در صورتی که قرارداد کاری حداقل 12 ماهه داشته باشند، می توانند برای مجوز B درخواست دهند.
  • مجوز G مسافران برون مرزی که در سوئیس کار می کنند اما در کشور دیگری از اتحادیه اروپا /EFTA زندگی می کنند، واجد شرایط دریافت مجوز G هستند؛ آنها باید حداقل هفته ای یک بار به محل زندگی اصلی خود بازگردند.

درباره ویزای نخبگان سوئیس

اخذ ویزای نخبگان سوئیس

کار در سوئیس با ویزای نخبگان به صورت تمام وقت ممکن است اما لازمه های فراوان و دشواری دارد. به عبارت دقیق تر سوئیس در سال 2015 دریافت مجوز کار یا ویزای کار را دشوارتر کرد. از آن زمان، این کشور سهمیه هایی را در نظر گرفته است که تعداد مجوزهایی را که هر سال توزیع می کنند محدود می کند. پس از رسیدن به سهمیه، مهاجران بالقوه باید یک سال دیگر برای درخواست مجوز صبر کنند. از آنجایی که سوئیس شامل 26 کانتون یا کشور عضو است، الزامات نیز در مکان‌های مختلف متفاوت است. شهروندان غیر اتحادیه اروپا /EFTA با الزامات بیشتری روبرو هستند.

برای مثال، اتباع غیر سوئیسی باید در سطح معینی به زبان غالب کانتون خود مسلط و باسواد باشند. هر چه فردی بیشتر بخواهد در کشور بماند، باید تسلط بیشتری داشته باشد. اگر کارمندان شما برای مجوز B درخواست می کنند، اگر هر چهار زبان رسمی را نمی دانند، باید مدرکی دال بر ثبت نام در دوره زبان ارائه دهند. مدارک لازم برای اخذ ویزای نخبگان سوئیس عبارت هستند از:

  • داشتن یک موقعیت ماهر
  • مدرک دانشگاهی یا مشابه از یک موسسه آموزش عالی
  • چندین سال سابقه کار حرفه ای
  • اثبات قصد برای بهبود پیشرفت حرفه ای و اجتماعی در حین حضور در کشور
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • 2 قطعه عکس پاسپورت
  • اصل پاسپورت و کپی ویزای قبلی
  • 2 صفحه گذرنامه خالی

هزینه اخذ ویزای کاری کشور سوئیس یا همان ویزای نخبگان سال 2022 نیز به شرح نمودار ذیل می باشد:

هزینه اخذ ویزای نخبگان سوئیس

مجوز کار نخبگان در سوئیس

اتباع غیر اتحادیه اروپا/EFTA که می خواهند در سوئیس زندگی و کار کنند، باید بدانند که دولت سوئیس سهمیه های مجوز را در نظر گرفته است. منظور این است که دولت فقط اجازه می دهد هر سال تعداد مشخصی مجوز توزیع شود. هر کانتون با تعداد معینی توزیع شده است و هنگامی که این سهمیه قبلاً برآورده شده است، مهاجران باید یک سال دیگر برای درخواست مجوز صبر کنند. دولت سوئیس هر سال گزارشی از این سهمیه ها منتشر می کند.

برای اتباع کشورهای ثالث (کشورهای غیر اتحادیه اروپا /EFTA)، شما فقط در صورتی واجد شرایط دریافت مجوز کار سوئیس هستید که واجد شرایط باشید. به این معنی که شما فقط می‌توانید در مشاغل حرفه‌ای کار کنید که به تحصیلات عالی نیاز دارند و این باید با پیشنهاد کاری باشد که از قبل دریافت کرده‌اید. تنها پس از دریافت آن می توانید برای اقامت و اجازه کار اقدام کنید. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به ویزای نخبگان سوئیس اطلاعاتی ارائه شده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *