ویزای کاری

ویزای نخبگان چک

ویزای نخبگان چک

ویزای نخبگان چک همان ویزای کاری است که به قدری اخذ آن دشوار است که عملا به اسم ویزای نخبگان شهرت پیدا کرده است. مهم ترین لازمه برای اخذ ویزای نخبگان چک، داشتن پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر از کارفرمایی در خاک چک است. منتهی به این منظور فرد باید کاملا نخبه باشد و توانایی هایی داشته باشد که در کل اتحادیه متمایز باشد. دلیل این امر آن است که کارفرمایان اروپایی وقتی می توانند به فردی خارج از اتحادیه اروپا پیشنهاد شغلی بدهند که آن موقعیت کاری در اتحادیه خواهان واجد شرایطی نداشته باشد. چک نیز از این قاعده مستثنی نیست اما کاریابی در این کشور غیر ممکن هم نمی باشد؛ به غیر از منابع معمولی مانند LinkedIn، Glassdoor و بخش جمهوری چک Indeed، منابع مفید دیگری هم وجود دارند.

مانند صفحه شغلی زبان اروپا با پیشنهادات شغلی برای افراد مختلف زبان در بسیاری از شهرهای کشور یا برخی از وب سایت های محلی مانند Jobs وجود دارد. دریافت مجوزهای کاری برای انتقال به شعبه پراگ یک شرکت خارجی کمی آسان تر از مجوزهای شغلی در شرکت های چک است. کارفرمایان چک باید قبل از صدور مجوز کار برای یک تبعه کشور ثالث ثابت کنند که یک شهروند چک یا اتحادیه اروپا نمی تواند موقعیت شغلی را پر کند. پس از اعطای مجوز کار، معمولاً به متقاضیان موفق ویزای ویژه برای اهداف ورود به کشور داده می شود تا مجوز کار خود را در قالب کارت آبی یا کارت کارمند دریافت کنند؛ مجوز کار حداکثر 2 سال اعتبار دارد اما قابل تمدید است. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • برای اخذ ویزای نخبگان چک ارائه چه مدارکی لازم است؟
  • مهم ترین قوانینی که حول محور اخذ ویزای نخبگان چک وجود دارد چیست؟

کار در چک برای نخبگان

کار در چک فراوان است اما یکی از لازمه های اصلی آن تسلط به دو زبان انگلیسی و چکی می باشد؛ همچنین فرد باید علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی در یکی از رشته های فنی مهندسی مثل مهندسی برق و غیره، سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی خود را نیز داشته باشد. در غیر این صورت شانسی برای اخذ ویزای نخبگان چک وجود ندارد و تنها را اخذ اقامت این کشور تحصیل در چک خواهد بود. پراگ – یکی از زیباترین شهرهای اروپا – با اقتصاد پر رونق خود برای بسیاری از مهاجران شهری جذاب است. راهنماهای کاری در چک تمام اطلاعات ضروری را برای کسانی که مایل به کار در پایتخت چک هستند در اختیار دارند – از مجوز کار، آداب کسب و کار، مالیات و موارد دیگر. وضعیت کار در چک و پایتخت آن پراگ به طور خلاصه به شرح ذیل می باشد:

  • بخش خدمات مهم ترین بخش در پراگ است و حدود 80% از جمعیت شاغل شهر را در خود استخدام می کند.
  • معلمان انگلیسی در پراگ، در مدارس و همچنین مشاغلی که زبان انگلیسی در آنها ضروری‌تر و ضروری‌تر می‌شود، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.
  • اگرچه انگلیسی به طور گسترده در شهرها صحبت می شود، مردم محلی هنوز از هر تلاشی برای صحبت کردن به زبان خود قدردانی می کنند – فرصت های یادگیری به طور گسترده در مدارس زبان در دسترس است.
  • شهروندان اتحادیه اروپا برای مشاغل در پراگ نیازی به مجوز کار ندارند، در حالی که شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید قبل از دریافت ویزای کار طولانی مدت خود برای مجوز کار اقدام کنند.

درباره ویزای نخبگان چک

درباره ویزای نخبگان چک

مهاجرت به چک علاقمندان کمتری نسبت به کشورهایی مثل آلمان، کانادا، آمریکا، اتریش و غیره دارد. شاید یکی از اصلی ترین دلایل آن را بتوان مهاجرپذیرتر بودن کشورهای مزبور نسبت به چک دانست. لازم به ذکر است کسانی که شایستگی های زیادی داشته باشند و بتوانند کاری با درآمد بیش از 53000€ (یورو) در سال در چک پیدا کنند میتوانند مستقیما بلوکارت اخذ کنند. با داشتن بلوکارت فرد اقامت دائم و اجازه کار در چک و سایر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، هلند و غیره را خواهد داشت.

پراگ به عنوان پایتخت جمهوری چک، مرکز اصلی اقتصادی و مالی این کشور است که تقریباً یک چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل میدهد؛ موقعیت مرکزی شهر در اروپا، آن را به یک مقصد محبوب در بین سرمایه گذاران خارجی تبدیل کرده است. اکثر شرکت های چندملیتی فعال در جمهوری چک و همچنین بسیاری از بزرگترین شرکت های چک دفتر مرکزی خود را در پراگ دارند؛ مزیت دیگر برای کسانی که قصد کار در پراگ را دارند نرخ پایین بیکاری است. در سالهای اخیر، نرخ بیکاری چک به طور پیوسته کاهش یافته است و به شرح نمودار ذیل می باشد:

مقایسه نرخ بیکاری چک با میانگین اتحادیه اروپا

فرصت های شغلی برای مهاجران وجود دارد، به ویژه برای کسانی که دارای مهارت های مالی، فناوری اطلاعات و توسعه تجارت هستند. اینها همچنین رشته هایی هستند که بالاترین میانگین حقوق را دارند البته متوسط درآمد ماهانه در چک 1200$ (دلار آمریکا) میباشد. راه های مختلفی برای یافتن کار در پراگ وجود دارد؛ از آنجایی که مشاغل چند ملیتی معمولاً بیشترین احتمال را دارند که مهاجران را استخدام کنند و حقوق رقابتی ارائه دهند، ایده خوبی است که جستجوی خود را از آنجا شروع کنید. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به ویزای نخبگان چک توضیحاتی ارائه شد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *