ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

کارآفرینی در پرتغال

کارآفرینی در پرتغال

یکی از دغدغه های تجار و سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در پرتغال در سال 2024، نحوه و شرایط کارآفرینی در پرتغال است. مهاجرت از طریق این برنامه در پرتغال و دیگر کشورها یکی از سریع ترین راه های اقامت می باشد در صورتی که فردی به فکر بیزینس در پرتغال یا به فکر تبدیل شدن به یک خویش-کارفرما به عنوان یک مقیم خارجی باشد، درک فضای بیزینس برای استارت آپ ها جزو ملزومات او می خواهد بود و ممکن هست سوالاتی مانند سوالات زیر قبل از هر اقدامی برایش پیش بیاید.

چه نوع شرکتی را فرد می تواند راه اندازی کند؟ چگونه می توان شرکت را ثبت کرد؟ مقدار سرمایه لازم برای استارت آپ ها به چه میزان است؟ شرایط و نیازمندی های ثبت شرکت کدامند؟ و سوالاتی از این قبیل. سطح کارآفرینی در پرتغال هنوز نسبتا پایین است ولی در طی سال های اخیر کارآفرینی در پرتغال خیز خوبی گرفته است. در همین راستا، توجه کنید که اکثر شرکت های تجاری درپرتغال از نوع شرکت های کوچک و خویش- کارفرما هستند این بدان معناست که ممکن است پول خیلی زیادی که فرد انتظارش را دارد، کسب نکند در نتیجه فرد ناگزیر است به پروسه هایی با یک طرح بیزینس قوی وارد شود.

تعریف کارآفرینی در پرتغال

بحث کارآفرینی و استارت آپ ها در پرتغال، دارای پیشینه تاریخی و فلسفه پیدایش و توسعه خاص خود می باشد. ولی به گمان مولف مقاله، گسترش کارآفرینی در پرتغال بدلیل احساس خلا بازار پرتغال برای کارآفرینی بوده است، که باعث رشد و تکوین کارآفرینی در این کشور شده است. همانند دیگر کشورهای اروپایی که در آنجا نرخ بیکاری همچنان بالا باقی مانده بود، کارآفرینان پرتغالی به سادگی شکاف در بازار را پر کردند و نبوغشان را در این راه به کار گرفتند.


در پروسه ای آنها به گذار اقتصاد بومی با استفاده از ریشه های تولید سنتی به یک اقتصاد مبتنی بر خلاقیت کمک کردند و پس از سالهای متمادی رکود، به پشتوانه همین انقلاب استارت آپی، GDP تا 1.6% رشد داشت، برای همین، دولت به اهمیت روز افزون کارآفرینی در اقتصاد پرتغال پی برد و کارآفرینی از حمایت دولت برخوردار گشت، که شامل راه اندازی آژانس سرمایه گذاری می باشد که بر روی سرمایه گذاری ها در شرکت های دارای تکنولوژی ابتکاری و نیز استارت آپ ها در بخش های سنتی تر متمرکز است.

نحوه ثبت یک برند تجاری در پرتغال در 2024

اگر شخص خارجی در سال 2024 خواهان راه اندازی یک شرکت تجاری در پرتغال باشد، لازم است که مراحل زیر را طی کند:

الف) اطمینان از صلاحیت قانونی برای تاسیس شرکت تجاری: فرد باید مطمئن شود که شرایط قانونی برای انجام تجارت به عنوان خود- کارفرما در پرتغال را دارا میباشد، در این راستا، فرد به مدارک زیر نیاز خواهد داشت:

  • کارت اقامت پرتغال
  • شماره مالیات از اداره مالیات پرتغال
  • شماره تامین اجتماعی از تامین اجتماعی پرتغال

ب) اطمینان از داشتن یک ایده عملیاتی جهت تشکیل شرکت تجاری: اگر فرد متقاضی یک کارآفرینی با یک ایده بیزینس در پرتغال باشد، لازم هست که تحقیق بازار را انجام دهد و همچنین یک طرح بیزینس قوی را توسعه دهد و همچنین او می تواند با دانلود الگوهای طرح شرکت تجاری و بررسی طرحهای شرکت تجاری از صنایع مختلف از یک وب سایتی کار را استارت بزند.

ج) تصمیم گیری درباره ساختار قانونی شرکت تجاری: انتخاب یک نام تجاری و آدرس برای شرکت جهت ثبت، انتخاب روش تشکیل شرکت تجاری. سه روش برای تشکیل یک شرکت تجاری در پرتغال وجود دارد، دو روش ساده (آنلاین و در محل) و یک روش سنتی است.

د) زمانیکه فرد این مراحل را انجام دهد، چیزی در حدود کمتراز دوهفته به طول می انجامد که متقاضی بتواند شرکت را در پرتغال راه اندازی کنید و در ابتدا او باید چک کند که آیا زمینه فعالیت شرکتش نیازمندی دیگری همانند گواهینامه یا صلاحیت های خاصی ندارد.

نحوه ثبت یک برند تجاری در پرتغال

انواع شرکتهای تجاری جهت ثبت در پرتغال

تعدادی ساختارهای قانونی مختلف برای شرکتهای تجاری جهت کار در پرتغال وجود دارد که از شرکت های تک تاجران انفرادی تا شرکتهای تعاونی بزرگ متفاوت می باشد:

نوع شرکتتوضیحات
شرکتها با مالکیت فردی A-1، تک تاجر (Empresario em Nome Individual)این شکل اصلی خود اشتغالی در پرتغال می باشد که افرادی که به عنوان شرکت های تجاری تجارت می کنند آزاد هستند در صورتیکه مالیاتها را پرداخت کرده باشند و تعهد نامحدودی در قبال بدهی های شرکت داشته باشند سودآوری نمایند. حداقل نیاز سرمایه ای و قانون رسمی برای راه اندازی وجود ندارد.
شرکت سهامی تک عضو (Sociedade Unipessol por Qutas)این نوع از شرکت را یک فرد پرتغالی تشکیل می دهد اما تعهد بدهی محدود به دارایی های شرکت تجاری است حداقل سرمایه برای تشکیل 5000€ (یورو) می باشد.
بنگاه با تعهد محدود فردی (Estabelecimeto Individul de Responsabilldade Limitada)مشابه شرکت سهامی تک عضو است اما سرمایه گذاری سرمایه اولیه 5000€ (یورو) باید که حداقل دو سوم نقدینگی باشد.
فریلانسر (Freelancer)در صورتی که فرد یک کاسبی را از طریق پیش فرض های ثابت (مثلا روزنامه نگار و پیرایشگر و تکنسین برق) عرضه کند، می تواند به عنوان یک فریلانسر در پرتغال کار کنند.
مالکیت بیش از یک نفرشرکت های سهامی عام و سهامی خاص را شامل می شوند.
سهامی خاص (Sociedad por Quotas)شرکت پرتغالی با حداقل دو شریک و حداقل سرمایه 5000€ (یورو) می باشد و سهامداران حداقل 100€ (یورو) را به ازای هر سهم پرداخت می کنند و مشترکا مسئول هر چیز مورد توافق در اساسنامه شرکت هستند.
سهامی عام (Sociedad Anomina)این نوع از شرکت که نیازمند حداقل 5 سهامدار است و حداقل سرمایه گذاری سرمایه 5000€ (یورو) است و تعهد بدهی ها محدود به دارایی های شرکت است.

ثبت شعبه ای از شرکت های خارجی در پرتغال

شرکتهای خارجی که خواهان افتتاح شعبه از شرکت در پرتغال هستند باید که نام رسمی شعبه را توسط IRN ثبت نمایند و شعبه را در دفتر ثبت اسناد رسمی ثبت و تشکیل دهند. در رابطه با ثبت شرکتهای خارجی در پرتغال اسناد زیر لازم است:

  • اسناد تشکیل شرکت مادر
  • مدارک محضری دال بر تبعیت از هیئت مدیره شرکت مادر به هنگام افتتاح شعبه
  • یک وکالت نامه

در کنار تمام مراحل یاد شده، یکی از مسیرهای دیگر کارآفرینی در کشور پرتغال را می توان استارت آپ پرتغال نامید. همچنین در این مسیر افراد می توانند به راحتی مسیر مهاجرت به کشور پرتغال را طی کنند و از همه مهم تر همراه با خانواده خود وارد این کشور شوند.

ویزاهای بیزینس جهت کارآفرینی در پرتغال

فرد برای ثبت و شروع به کار یک شرکت تجاری در پرتغال به مجوز اقامت پرتغالی نیازمند است. افراد با تابعیت غیر اتحادیه اروپایی که خواستار مهاجرت به پرتغال جهت شروع یک شرکت تجاری یا کار به عنوان یک فریلانسر هستند لازم است که ویزای کار پرتغال و اقامت پرتغال را اخذ بکنند. در ضمن افراد علاقه مند جهت سرمایه گذاری پول در پرتغال ممکن است که واجد شرایط اخذ ویزای طلایی پرتغال یا Golden Visa باشند که برای جذب سرمایه خارجی طراحی شده است.

کشور پرتغال دارای زمینه ها و پتانسیل های خوبی جهت توسعه ثبت شرکت می باشد و از طریق همین راه توانسته است که هم با جذب سرمایه خارجی، نرخ بیکاری خود را کاهش داده و هم به رشد اقتصادی مطلوبی دست یابد.

شرایط درخواست ویزای کارآفرینی در پرتغال

تمامی کارآفرینان، که قصد توسعه یک یا چند استارت آپ در پرتغال را دارند باید شرایط زیرا داشته باشند:

  • کارآفرینانی که قبلا در کشورشان استارت آپی را راه اندازی کرده اند اما خواهان شروع به کار آن در پرتغال هستند.
  • کارآفرینی که وضعیت اقامت در یک کشور ناحیه شنگن را ندارد.
  • متقاضی که تعهدات مربوط به مالیات و تامین اجتماعی را انجام داده است.
  • متقاضیان سوابق کیفری نداشته باشند.
  • متقاضیان زیر 18 سال نباشند.

امتیازات اصلی ایجاد شغل در پرتغال

امتیازبندی بر مبنای ارزیابی درخواست بر اساس درجه خلاقیت، ابتکار، مقیاس پذیری بیزینس، پتانسیل بازار، استعداد و ظرفیت تیم مدیریت و پتانسیل ایجاد مشاغل می باشد. اما مزیت اصلی برنامه ویزای کارآفرینی در پرتغال ان است که نیازی به سرمایه و سرمایه گذاری ندارد در واقع تفاوت اصلی این ویزا با ویزای طلایی پرتغال هم در همینجاست، از مزیت دیگر این است که با اخذ این ویزا همچنین برای فرد شرایط تحصیل در پرتغال هم ایجاد خواهد شد که این به نفع متقاضی اصلی و خانواده او خواهد بود.

در حقیقت، افراد مقیم ممکن است که از صندوق های اعتباری اتحادیه اروپایی و دیگر اعتبارات استفاده بکنند. با این وجود، افراد مقیم بایستی که در پرتغال زندگی بکنند تا شرکت را مدیریت کرده و سود بدست آورند. با به همراه داشتن ویزای کارآفرینی، صلاحیت اقامت در اروپا را به مدت بیش از 90 روز متوالی (سالانه 180 روز) بدست می آید و نه تنها به استعداد بزرگی دست می یابید بلکه همچنین به رژیم مالیاتی دسترسی پیدا می کنید که بیزینس دوست می باشد. ویزای کارآفرینی در پرتغال به سبب وجود مزایا و امتیازات فراوانش برای کارآفرینی در پرتغال همواره در کانون توجه متقاضیان و علاقه مندان مهاجرت و اقامت پرتغال بوده است. پروسه کارآفرینی در پرتغال دارای روند قانونی و مراحل اداری خاص خود است در این رابطه، شما می توانید از مشاوره با مشاورین و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برخوردار شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *