اروپا

ویزای کاری اروپا

ویزای کاری اروپا

ویزای کاری اروپا لازمه ورود به اروپا به منظور کار است چراکه چند نوع ویزا وجود دارد و تنها با ویزای کاری می توان بطور تمام وقت مشغول به کار شد. در مقاله پیش رو موضوع ویزای کاری اروپا از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مورد بررسی قرار گرفته است که امید است مطالعه آن برای شما عزیزان مفید باشد. کار در اتحادیه اروپا خصوصا برخی کشورهای صنعتی تر دشوار نیست و فقط کافی است فرد در کنار تحصیلات آکادمیک خود، تخصص کافی نیز داشته باشد اما شرایط وقتی سخت می شود که فردی خارج از اتحادیه بخواهد اجازه ورود به این حوزه یا همان ویزای کاری اروپا را اخذ نماید.

  • چگونه کشورهایی هستند که در اروپا ویزای کاری میدهد؟
  • آیا ویزای کاری اروپا نیازمند قرارداد کار یا همان جاب آفر هستند؟
  • بهترین کشور جهت دریافت ویزای کاری اروپا کدام کشور است؟

با توجه به قوانین حاکم در اروپا و شنگن اخذ روادید کاری اروپا کار ساده ای نیست چرا که افرادی که در آن کشور یا اروپا زندگی می کنند جهت استخدام در اولویت هستند.

شرایط کلی کار در اروپا

قانون جذب نیروی کار در اروپا می‌ گوید کارفرمایان ابتدا باید کار مورد نظر را به مدت سه ماه در کشور خود آگهی کنند و طبعا افرادی که در آن کشور ساکن هستند و زندگی می کنند نسبت به افراد ساکن در کشورهای دیگر در اولویت هستند و چنانچه شخصی از آن کشور متقاضی نشد این فرصت به افراد دیگر در اتحادیه اروپا می رسد تا بتوانند در این مسیر به کار برسند. به این جهت همان گونه که مشاهده می فرمایید رسیدن به ویزای کاری در اروپا کار ساده ای نیست اما در زیر کشورهایی که به سمت صدور ویزای کاری مستقیم اقدام کرده اند را بررسی و آنالیز می کنیم.

اخذ ویزای کاری اتحادیه اروپا از دو طریق صورت می گیرد که باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشنهاد کاری یا دعوت نامه کاری (Job offer)
  • ویزای جستجوی کاری (Job seeker)

در باب ویزاهای کاری: همان طور که می دانید، برای کار در اتحادیه اروپا دو راه وجود دارد.

  1. می شود از همان ابتدا ویزای کاری گرفت یا وارد کشورهایی شد که ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار دارند.
  2. منتهی راه دوم همواره نزد کسانی که خارج از اتحادیه هستند طرفداران بیشتری داشته است چرا که راه اول بسیار سخت و حتی در اغلب موارد غیر ممکن است.

کار در اروپا و اخذ ویزای کاری اروپا

پیشنهاد کاری یا دعوت نامه کاری اروپا (Job offer)

تنها روشی که فرد از همان اول بتواند با روادید کاری وارد اتحادیه اروپا شود، داشتن job offer از کارفرمای اروپایی است که کار بس دشواری می باشد. چرا که مطابق قوانین اتحادیه اروپا باید مشخص شود در این حوزه هیچ شخصی با توانایی های مورد نظر کارفرما وجود ندارد و به این منظور کارفرما می بایست کار را ابتدا 3 ماه در کشور خود آگهی کند، سپس سه ماه در کل اتحادیه و چنین کاری هم از سوی کارفرما بعید است و هم شانس این که در این 6 ماه شخصی با استانداردهای مورد نظر کارفرما در اتحادیه وجود نداشته باشد، بسیار کم است.

در نتیجه افرادی که متقاضی ورود به بازار کار و اخذ اقامت اروپا هستند و نمی خواهند رمز ورود خود را تحصیل و غیره قرار دهند معمولا سراغ کشورهایی می روند که ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوگر کار دارند تا این محدودیت آگهی شدن کار و غیره را نداشته باشند.

دریافت دعوت‌ نامه کاری از اتحادیه اروپا غیر ممکن نیست اما نیازمند رزومه‌ بسیار کامل و خاص از جانب متقاضی می‌ باشد زیرا کارفرمایان اروپایی سطح تحصیلات فوق العاده و چندین سال سابقه کار تخصصی می خواهند.

ویزای جستجوی کار اروپا (Job seeker)

در اتحادیه اروپا تنها 2 کشور اتریش و آلمان هستند که برای خارجی ها از جمله ایرانیان، ویزایی تحت عنون جستجوگر کار دارند یعنی اجازه می دهند فرد با اجازه کار تمام وقت وارد اتحادیه شود و به دنبال کار بگردد. البته هر کدام از این کشورها جزییات خاص خود را دارند که تفاوت اندکی با هم دارد! به عنوان مثال برای اخذ ویزای جستجوی کار اتریش مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی لازم است اما در آلمان فقط تسلط به زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 نیاز است که با توجه به شغل و تحصیلات متقاضی تعیین می گردد، هر چند یک سری کلیات است که از شرایط ضروری هر دوی این کشورها به شمار می رود:

فرآیند و شرایط ویزای جستجوی کار آلمان

خوب است بدانید که دریافت ویزای جستجوی کار آلمان سهل تر از اتریش اما وقت گیر تر از آن کشور می‌ باشد. سفارت آلمان در ایران بسیار شلوغ است و وقت ویزای جستجوی کار از 12 تا 18 ماه به متقاضیان داده می‌ شود؛ اتریش سفارت شلوغی ندارد و با توجه به سیستم امتیازبندی که برای صدور ویزای کار در سفارت این کشور تعریف‌ شده است ایرانیان کمتری به سمت اخذ ویزای کار اتریش می‌ روند. در واقع بررسی امتیازات متقاضیان اخذ ویزای جستجوی کار اتریش از طریق فاکتورهایی مانند سطح زبان، مدرک تحصیلی، سابقه کار و البته سن افراد تعیین می‌ گردد.

روادید کاری آلمان در 2023

در سال 2023 بیشترین روادید صادر شده در اروپا برای ایرانیان از سمت دولت آلمان بوده است و از طریق ویزای جستجوی کار آلمان انجام شده است. پیشبینی می شود با تغییر قوانین اداره مهاجرت آلمان به این سمت که ورود پناهندگان و به موفقیت رسیدن پناهنده ها در آلمان در سال 2023 با سختی همراه است. از آن سو بخشنامه ای صادر شده است که صدور ویزای کاری از سوی اداره مهاجرت آلمان و اروپا راحت تر صادر شود. حتی تا انجا که به افرادی هم که دارای مدرک تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم هم هستند ویزای کاری صادر میشود. در حالی که در گذشته حداقل مدرک لیسانس مورد نیاز بود. از سوی دیگر هزینه های کمتر ویزای کار آلمان نسبته به ویزای کاری اتریش اکثر متقاضیان را به این سمت و سو برده است که آلمان را جهت کار در اروپا انتخاب کنند.

شرایط کار در آلمان به گونه است که بسیاری از افراد تمایل دارند تا آینده کاری خود را در این کشور رقم بزنند و این مسئله سبب شده است تا دولت آلمان شرایطی را فراهم آورد که افراد بدون مدرک دانشگاهی نیز می توانند در این کشور به کار مشغول شوند و برای این کار کافی است تا به زبان آلمانی مسلط باشند و اثبات کنند که در یک حرفه خاص دارای تخصص ویژه هستند که آن ها را واجد شرایط کار در این کشور خواهد کرد.

سیتم امتیازبندی کشور اتریش

ویزای کاری اتریش به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

  • نیروی کار بسیار ماهر
  • نیروی کار ماهر در مشاغل مورد نیاز
  • سایر نیروهای کاری

در این قسمت به تفکیک به سیستم امتیازبندی کشور اتریش نیز اشاره می شود که در مقاله مربوطه در سایت موسسه ما می توانید اطلاعات خود را تکمیل نمایید.

مواردحداکثر امتیاز
ارزشیابی مدارک تحصیلی یا مدارک حرفه ایحداکثر 40 امتیاز
تجربه کاریحداکثر 20 امتیاز
دانش زبانحداکثر 10 امتیاز
 سن متقاضیحداکثر 20 امتیاز
مدارک تحصیلی از کشور اتریشحداکثر 10 امتیاز

در مقاله بالا اطلاعاتی راجع به ویزای کاری اروپا ارائه شد که در آن سعی شد تا اطلاعاتی کلی و در عین حال اساسی را در خصوص این موضوع به دست آورید هر چند برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید سایر مطالب سایت ما را نیز مطالعه فرمایید و در نهایت به منظور بررسی شرایط خود با تیم مشاوره متخصص و با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمایید.

سوالاتی در خصوص ویزای کاری اروپا

ابهاماتی که دائما در ذهن مخاطبان روادید کاری اروپا پی می آید عبارتند از:

  • در دسترس ترین ویزای کاری اروپا، کدام است؟ ویزای جستجوی کار آلمان.
  • چند نمونه ویزای کار در کشور در اروپا وجود دارد؟ ویزای جستجوی کار و ویزای کاری یا بلوکارت اروپا.
  • آیا ویزای کار اروپا، سیستم امتیاز بندی دارد؟ در کشوری مانند اتریش، سیستم امتیاز بندی نیز وجود دارد.
  • راه میان بر دریافت ویزای کار در اروپا چیست؟ اخذ ویزای تحصیلی و ادامه تحصیل در اروپا.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *