ویزای کاری

ویزای کاری اسلواکی

ویزای کاری اسلواکی

برای مهاجرت کاری به کشور اسلواکی، کسب ویزای کاری اسلواکی و اطلاع از شرایط و قوانین آن در سال 2023 امری بسیار ضروری می باشد. کشور اسلواکی به دلیل اینکه یکی از کشورهای جز اتحادیه اروپا و شنگن است و از هزینه های پایین برای زندگی برخوردار می باشد، این روزها انتخاب بسیاری از افراد برای مهاجرت شده است و ویزای کاری اسلواکی از پر مخاطب ترین ویزای برای این کشور می باشد. ویزای کار به دلیل کم هزینه ترین نوع ویزا و آسانی، مورد توجه خیلی از افراد قرار گرفته است.

اما نکته ای که باید دقت شود این است که افرادی که قصد مهاجرت کاری و اخذ ویزای کار در کشورهای اروپایی را دارند باید حتما JOB OFFER یا دعوت نامه از سمت کارفرما در کشور مقصد داشته باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما پیشنهاد می کند اگر قصد مهاجرت کاری را دارید حتما کشوری را انتخاب نمایید که دارای اقتصاد بسیار قوی و نرخ بیکاری پایین باشد و از طریق مقالات ما می توانید با این کشورها آشنا شوید.

  • شرایط کار در اسلواکی چیست؟
  • وضعیت بازار کار اسلواکی 2023 چگونه است؟
  • نحوه کاریابی در اسلواکی به چه صورتی است؟
  • آیا درآمد کار در اسلواکی بالاست؟
  • برای اخذ ویزای کار اسلواکی چه باید کرد؟
  • شرایط اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا از اسلواکی چیست؟
  • هزینه درخواست ویزای کار اسلواکی چقدر است؟

اقتصاد کشور اسلواکی در 2023

کشور اسلواکی در اروپای مرکزی با پایتختی براتیسلاوا و با جمعیتی حدود ۵.۴ میلیون نفر واقع شده است. واحد پول این کشور یورو می باشد و زبان های رسمی این کشور هند و اروپایی از خانواده زبان اسلاوی می باشد. این کشور با کشورهای دارای صنعت قوی همسایه می باشد به همین منظور دارای اقتصاد رو به پیشرفت می باشد. در سال 2023 از اقتصاد این کشور می توان به تولید و صدور وسایل الکترونیکی و خودرو که به آلمان وابسته است، اشاره کرد. رشد اقتصادی این کشور به صورت انحصاری تقاضای خارجی است و دارای منابع طبیعی غنی از زغال سنگ، نفت، گاز آهن، مس و زمین های کشاورزی می باشد.

کشوری که دارای یک بازار کاری باثبات و رو به رشدی است. و این را می توان از نرخ بیکاری کاهشی این کشور متوجه شد:

توزیع نرخ بیکاری در اسلواکی

شرایط کار و زندگی مهاجران در اسلواکی

پیش از بحث درباب ویزای کاری اسلواکی، بهتر است با شرایط کار و زندگی کارگران خارجی در این کشور آشنا شویم. در شرایط فعلی و پس از احتساب مالیات بر درآمد، متوسط درآمد خالص یک کارگر ساده در کشور اسلواکی در حدود €947.22 (یورو) می باشد. این در حالی است که متوسط هزینه زندگی ماهیانه در همین کشور حدود €1100 (یورو) می باشد. سطح درآمدی که همانند اغلب کشورهای شرق اروپا به سختی کفاف هزینه زندگی را می کند:

مقایسه دخل و خرج در اسلواکی

در کل هزینه زندگی در اسلواکی خیلی بالا نیست بلکه سطح درآمدی در این کشور پایین تر است. به همین دلیل خیلی از کارجویان رغبتی به کار در اسلواکی ندارند. اگر به نمودار زیر هم توجه کنید درمی یابید که بیشترین بودجه هر فرد مهاجر در اسلواکی صرف خرید خواروبار از بازارها می شود:

توزیع درصدی هزینه زندگی در اسلواکی

فرآیند درخواست ویزای کار اسلواکی

اولین مرحله از درخواست ویزای کار اسلواکی این است که کارفرمای اسلواک از طرف شما برای اخذ مجوز اقامت اقدام کند. و برای همین نیز کارفرما بایستی حدود 15 روز قبل از درخواست ویزای کاری، گزارش شغلی را به اداره کار اسلواکی ارائه دهد. در صورت تایید اداره کار است که متقاضی یا کارجو می تواند برای اخذ ویزای کاری اسلواکی از سفارت این کشور اقدام نماید. به همین دلیل نیز اولین مرحله از درخواست ویزای کاری اسلواکی انتخاب درست نوع ویزاست.

بر این اساس انواع ویزای کاری اسلواکی از این قرار است:

  • سینگل پرمیت اسلواکی
  • ورک پرمیت (مجوز کاری)
  • ویزای کار فصلی
  • بلوکارت اتحادیه اروپایی

مرحله بعدی آماده سازی مدارک لازم می باشد. و بعد از آن نیز متقاضی بایستی هزینه درخواست ویزای خود را با توجه به جدول زیر پرداخت بکند و بالاخره درخواست را به سفارت اسلواکی تحویل دهد:

نوع ویزاهزینه درخواست
سینگل پرمیت و ورک پرمیت (مجوز کار) اسلواکی€170
ویزای کار فصلی€35
بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپایی€170

پیش شرط درخواست انواع ویزاهای اسلواکی نیز داشتن پیشنهاد کاری است و متقاضیان برای این امر نیز می توانند از روش های متداول جست و جوی کار مثل سایت های کاریابی در اسلواکی بهره گیرند.

هزینه درخواست ویزای کاری اسلواکی

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که اتباع کشورهای خارجی قبل از درخواست ویزای کاری اسلواکی باید به طور دقیق بررسی کنند، هزینه درخواست ویزای کاری این کشور می باشد. زیرا یکی از مهمترین مراحل در روند درخواست ویزای کاری اسلواکی پرداخت هزینه درخواست ویزای کاری اسلواکی می باشد. در صورت پرداخت نکردن هزینه درخواست ویزای کاری اسلواکی، روند درخواست ویزای کاری متقاضیان متوقف خواهد شد. هزینه درخواست ویزای کاری اسلواکی برای هر تبعه خارجی 98€ (یورو) می باشد. البته هزینه درخواست ویزای کاری اسلواکی بسته به سفارتی که از آن درخواست کرده اید متفاوت خواهد بود.

در نمودار زیر می توانید هزینه درخواست ویزای کاری اسلواکی را با کشورهای مختلف اروپایی مقایسه کنید:

مقایسه هزینه درخواست ویزای کاری اسلواکی را با کشورهای مختلف اروپایی

انواع مختلف ویزای کاری اسلواکی

یکی از اصلی ترین دلایلی که سالانه افراد بسیاری به دنبال دریافت ویزای کاری اسلواکی هستند، وجود انواع مختلف ویزای کاری برای اتباع خارجی می باشد. وزارت امور خارجه اسلواکی با همکاری دولت انواع ویزای کاری را با توجه به اهداف متقاضیان به آنها ارائه می دهد. به عبارت دیگر، انواع مختلفی از ویزای کاری اسلواکی وجود دارد که متقاضیان می توانند بسته به نوع کار خود در این کشور برای آنها درخواست دهند. نکته قابل توجه در خصوص انواع ویزای کاری در اسلواکی این است که، روند درخواست انواع مختلف ویزای کاری در این کشور بسیار ساده است و تمامی افراد از کشورهای مختلف می توانند برای درخواست اقدام کنند.

در جدول زیر می توانید انواع مختلف ویزای کاری اسلواکی را با توجه به اهداف متقاضیان مشاهده فرمایید:

انواع مختلف ویزای کاری در اسلواکیتوضیحات
ویزای کاری فصلیاین نوع از ویزای کاری زمانی صادر می شود که یک فعالیت کاری بیش از 180 روز در سال نباشد.
ویزای تک سلولییکی از رایج ترین نوع ویزای کاری در اسلواکی، ویزای کاری تک سلولی در این کشور است. که این نوع از ویزای کاری برای اتباع کشورهای خارجی که به دنبال کار در اسلواکی هستند، در دسترس می باشد.
کارت آبی اتحادیه اروپاکارت آبی اتحادیه اروپا، یک نوع اقامت موقت کار در این کشور است که اغلب بریا متقاضیان از کشورهای ثالث صادر می شود. این نوع از ویزای کاری در اسلواکی، به دارندگان این اجازه را می دهد تا حق ورود، اقامت و کار رد اسلواکی را داشته باشند.

مجوز کار در اسلواکی

اخذ مجوز کاری پیش شرط لازم برای درخواست ویزای کاری اسلواکی (ویزای ورود) می باشد. در حقیقت این کارفرمای اسلواکی است که از طرف کارجو بایستی درخواست مجوز کار دهد. بر طبق قوانین نیز مجوز کار در اسلواکی در موارد زیر برای افراد صادر می شود:

  • فرد به منظور الحاق به خانواده و دیدار مجدد خانواده دارای اقامت موقت در طول 12 ماه می باشد.
  • فرد دارای اجازه اقامت موقت از یک کشور ثالث اروپایی و یا اجازه اقامت دائم از کشور اروپایی در طول 12 ماه می باشد.
  • فرد در طول 12 ماه متوالی به منظور اشتغال فصلی برای مدت بیش از 180 روز استخدام شود.
  • فرد به عنوان یک دریانورد در یک کشتی ثبت شده از اسلواکی یا در کشتی ای که تحت پرچم جمهوری اسلواکی شناور می باشد، کار کند.
  • فرد در رابطه شغلی با کارفرمایی می باشد که دارای صندلی ثبت شده یا صندلی واحد سازمانی با شخصیت مشاغل حقوقی خارج از قلمرو جمهوری اسلواکی است و فرد بر اساس توافقی بین المللی و معاهده بین المللی کشور مبدا با جمهوری اسلواکی (به عنوان مثال انتقال داخلی تحت توافق در مورد سازمان تجارت جهانی) در جمهوری اسلواکی مشغوا به کار می باشد.

قوانین مجوز کار در اسلواکی

اجازه کار به مدت 2 سال برای افراد در شرایط عادی و تا 6 ماه برای کارگران فصلی صادر می شود. مجوز کار و قرار داد از سوی یک کارفرما غیر قابل انتقال است و هر قرارداد و مجوز برای یک کارمند و یا کارگر خاص و همچنین کارفرمای خاص صادر می شود. اگر می خواهید کارفرمای خود را تغییر دهید، باید مجوز کار جدید درخواست کنید. مجوز کار جدید توسط اداره کار به صورت منطقه ای و محلی طبق محل کار آینده فرد صادر می شود. کارفرمای آینده باید قبل از ارسال درخواست برای اجازه کار حداقل 15 روز کاری عنوان شغلی مربوطه را آگهی کند.

استخدام افراد خارجی برای اخذ ویزای کاری اسلواکی

استخدام افراد خارجی برای اخذ ویزای کاری اسلواکی

اگر می خواهید در اسلواکی کار کنید و شما یک ملیت اروپایی نیستید، باید شرایط مختلفی را با توجه به نوع اقامت، نوع کاری که می خواهید انجام دهید، مدت اقامت و سایر عوامل را بپذیرید. به صورت کلی اگر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا هستید ممکن است در اسلواکی استخدام شوید اگر:

  • دارای کارت آبی اروپا (بلو کارت) می باشید.
  • به عنوان پر کردن فرصت شغلی ای که برای آن هیچ تبعه اسلواک یافت نشده است و فرد مجوزاقامت موقت کار در اسلواکی را دریافت کرده است.

مدارک لازم جهت ویزای کاری اسلواکی

ویزای کاری اسلواکی نوعی ویزای بلند مدت است که توسط سفارت این کشور برای کارجویان خارجی صادر می شود. و مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری اسلواکی عبارت است از:

  • فرم تکمیل شده درخواست رسمی مجوز کار، ترجمه شده به زبان اسلواک
  • کپی پاسپورت
  • کپی از نامه محل سکونت و اقامت فرد در اسلواکی
  • قرارداد کار همراه با مشخص شدن نوع وظیفه و شغل فرد و میزان حقوق و بیمه مالیات ماهیانه شخص
  • اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی شخص
  • کپی از سند معتبر توافقنامه تجاری و همچنین کپی از مجوز انتقال برای اشخاصی که بر اساس توافقنامه تجاری و معاهده بین المللی بین کشور مبدا و کشور اسلواکی، در کشور اسلواکی مشغول به کار هستند.
  • وکالت نامه نوشته شده از کارفرمای اسلواکی که شمارا استخدام کرده است.

دوره ارزیابی پایه درخواست برای اجازه کار 30 روز است. تمامی مدارکی که در بالا ذکر شد همگی باید به زبان اسلواک ترجمه شوند و همچنین دارای مهرهای وزارت امور خارجه و دادگستری و مهر مترجم باشند. اگر کارفرمایی خارج از قانون و خارج از تایم قرارداد، فردی را اخراج کند باید ظرف مدت هفت روز کاری دلیل آن را به دولت توپیح دهد. معتبر بودن مجوز کار می تواند تا دو سال ادامه یابد.

اخذ کارت آبی اتحادیه اروپایی در اسلواکی

بلوکارت Blue card نوعی مجوز اقامت موقتی میباشد که برای اتباع کشورهای ثالث که هدفشان کار مهارت بالا در اسلواکی است صادر می شود. با بلوکارت شما می توانید به مدت ماکسیمم 4 سال در اسلواکی کار و زندگی کرده و یا به این کشور به کرات وارد و خارج شوید. متقاضیان برای درخواست بلوکارت نیز بایستی به سفارت اسلواکی مراجعه کنند. و کارفرمای اسلواک نیز بایستی حداقل 15 روز قبل از درخواست بلوکارت، پست شغلی مورد نظر را به اداره کار مرکزی اسلواکی تحویل دهد.

در ادامه نیز شرایط اصلی برای درخواست بلوکارت در اسلواکی از این قرار است:

شرایط اصلی برای درخواست بلوکارت در اسلواکی

مدارک لازم برای درخواست این کارت اقامتی از قرار زیر می باشد:

  • فرم درخواست رسمی برای اقامت اسلواکی (به زبان اسلواکی و امضاء شده توسط متقاضی)
  • دو قطعه عکس پاسپورتی جدید
  • قرارداد کاری به مدت حداقل یکسال با حقوق 1.5 برابر متوسط درآمدی در اسلواکی
  • مدارک تحصیلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک اسکان در اسلواکی
  • هزینه درخواست از طریق سفارت اسلواکی حدود €170 (یورو)
  • هزینه اداری بابت کارت اقامت حدود €4.50 (یورو)

مجوز کار نامعتبر در اسلواکی

در چه صورت مجوز کار در اسلواکی نامعتبر شناخته می شود:

  • اقامت فرد منقضی شده باشد.
  • مجوز کارفرما برای استخدام خارجی، منقضی شده باشد.
  • هویت و اقامت فرد خارجی در اسلواکی توسط پلیس خارجی ناشناخته و یا باطل شده باشد.
  •  درخواست برای اقامت موقت به منظور اشتغال ممنوع است یا محل اقامت موقت به منظور استخدام به پایان رسیده باشد.
  • اقامت خانواده فرد که به صورت الحاق وارد می شود، باطل شده باشد.
  • درخواست اقامت موقت یک مهاجرت خارجی که دارای اقامت طولانی مدت در یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، به حالت تعلیق درآمده یا محل اقامت موقت یک مهاجر ثالث که دارای اقامت طولانی مدت در کشور عضو اتحادیه اروپا است، به پایان برسد.

در مقاله بالا که متعلق به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد سعی بر این شد تا شرایط اخذ ویزای کاری اسلواکی به شما عزیزان توضیح داده شود. در نهایت به شما عزیزان پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی در مورد مهاجرت به اسلواکی و کار در اسلواکی با وکلای خبره در امر مهاجرت مشورت نمایید.

سوالات پرتکرار درخصوص ویزای کاری اسلواکی

متقاضیان اخذ ویزای کاری اسلواکی با سوالات زیر روبرو می شوند:

  • چه کسانی می توانند مجوز کار در اسلواکی را بدست آوردند؟ تمام افرادی که توانسته اند یک قرارداد کاری در این کشور امضا کنند، می توانند مجوز کار اسلواکی را دریافت کنند.
  • مجوز اولیه کار در اسلواکی چه مدت اعتبار دارد؟ افرادی که ویزای کاری اسلواکی را بدست آورده اند می توانند به مدت 2 سال در این کشور اقامت داشته باشند و در صورت تمایل به ادامه زندگی در این کشور، می توانند اقامت خود را تمدید کنند.
  • آیا دارنده ویزای کار اسلواکی می تواند خانواده خود را به همراه خود به این کشور ببرد؟ این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که فرد مدتی به صورت انفرادی در اسلواکی اقامت داشته باشد و ثابت کند می تواند هزینه های زندگی خانواده خود را تامین کند.
  • مزایای ویزای کاری اسلواکی چیست؟ مهم ترین مزیت ویزای کاری اسلواکی امکان اخذ اقامت دائم و پاسپورت کشوری در حوزه شنگن است.
  • هزینه درخواست ویزای کار اسلواکی 2023 چقدر است؟ EUR 170 (یورو)
  • آیا امکان تمدید ویزای کار اسلواکی وجود دارد؟ بله، تمدید ویزای کار اسلواکی به مدت 2 سال البته به شرط کار برای همان کارفرما و با همان مدت مشابه امکان پذیر است.
  • سطح درآمدی لازم برای اخذ بلوکارت از اسلواکی باید چقدر باشد؟ حدود 1.5 برابر سطح متوسط درآمدی در این کشور
5/5 - (19 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ویزای کاری اسلواکی

  1. ترانه گفت:

    بسیار سپاسگذارم از اطلاعات دقیق شما و تمامی مقالات شما دارای بهترین اطلاعات مهاجرتی هستند سایت شما فوق العاده هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *