ویزای کاری

ویزای کاری اسپانیا

ویزای کاری اسپانیا

اسپانیا یکی از پرمخاطب ترین کشورهای جهان برای مهاجرت می باشد و یکی از راه های مهاجرت به این کشور اخذ ویزای کاری اسپانیا است. اسپانیا دومین کشور برتر جهان در زمینه گردشگری و از نظر تعداد توریست می باشد. زبان رسمی این کشور متمدن اسپانیایی است که به جز ایالات متحده، برزیل و کانادا زبان رسمی دیگر کشورهای اروپای می باشد. اسپانیا در جنوبی ترین بخش قاره اروپا واقع شده است و مساحتی برابر با 504 میلیون کیلومتر مربع دارد. کار در کشور اسپانیا همانند بسیاری از کشورهای اروپایی از قوانین مختص به خود برخودار می باشد.

در این مقاله که توسط کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نوشته شده است به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

  • شرایط اخذ ویزای کاری اسپانیا به چه نحوی است؟
  • مشاغل مورد نیاز اسپانیا کدامند؟
  • مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا چیست؟

اساسا بیکاری، بزرگ ترین ضعف و نقطه تاریک در اقتصاد اسپانیا به شمار می رود. طبق آخرین آمار کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا و برای سال 2024 میلادی، نرخ بیکاری در این کشور بیش از 11.6% گزارش شده است که این عدد به خوبی، گویای بازار کار در این کشور است.

درباره زندگی در اسپانیا

کشور اسپانیا در میان 3 کشور نخست در لیست پر بازدید ترین کشورهای جهان قرار دارد. 12٪ جمعیت اسپانیا مهاجر هستند، برای مثال حدود 375000 نفر انگلیسی، نزدیک به 200،000 آلمانی و 175،000 ایتالیایی در اسپانیا زندگی می کنند. افراد زیادی معتقدند اسپانیا یکی از بهترین مکان ها برای زندگی است. یکی از دلایلی که چرا تعطیلات در اسپانیا بسیار محبوب است به علت آب و هوای جذاب و منحصر به فرد این کشور است. در واقع، دریای اسپانیا و جنوبی این کشور بهترین آب و هوا در کل اروپا است. همچنین تنوع و سلامت مواد غذایی اسپانیا در کل اروپا زبان زد است و به عنوان غذاهای مفصل مدیترانه ای شناخنه می شود.


زبان اسپانیایی دومین زبان فراگیر در جهان است و حدود 500 میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می کنند. اگر شما برای مهاجرت به دنبال زندگی در یک محیط شهری حرفه ای برای پیشرفت کاری و استفاده از تکنولوژی هستید شهرهایی مانند مادرید، بارسلونا و سویا انتخاب خوبی هستند. اگر هدف از مهاجرت به اسپانیا تفریح و محیط آرام است بهتر است یک شهر در کنار کاستا دل سول، که در میان مهاجران بازنشسته اروپایی محبوب است، را در نظر بگیرید.

اسپانیا؛ نامناسب برای کار در اروپا!!!

متاسفانه این جمله واقعیت دارد و با نگاهی بر آمار و ارقام ها در این زمینه می توان سریعا متوجه این امر شد. برای همین به نظر کارشناسان مهاجرتی در شرایط کنونی مهاجرت کاری به اسپانیا اصلا مقرون به صرفه نبوده و به جز اتلاف وقت و هزینه دستاورد دیگری برای متقاضیان ندارد. از همین رو، بجای اسپانیا کار در کشورهایی نظیر آلمان، دانمارک، سوئد و غیره بیشتر توصیه می شود. اما چرا؟ دلیل این امر نیز ریشه در شرایط رونق اقتصادی و مدیریت بازار کار کشور اسپانیا در سال 2024 میلادی دارد. شرایطی که باعث آن شده است که اسپانیا از لحاظ نرخ بیکاری همتراز با یونان باشد.

یافتن کار در اسپانیا در 2024

ویزای کار اسپانیا می تواند سبب اقامت شهروندان غیر اسپانیایی در این کشور و اشتغال آنها گردد. در 2023 دعوت نامه کاری، نخستین و همچنین مهم ترین مورد جهت گرفتن ویزای کار اسپانیا می باشد. برای دریافت دعوت نامه باید به دنبال صاحب کار یا رئیس شرکتی باشید که به صورت غیابی آماده ارسال دعوت نامه برای شما باشد. به عنوان متقاضی کار در اسپانیا می توانید از طریق شبکه های مجازی و تارنماهای مختلف اینترنتی با کارفرمایان اسپانیایی آشنا شوید و درخواست کمک و پشتیبانی کنید.

ایجاد یک پرونده کامل از سابقه های آموزشی، کاری و موارد پر کاربرد دیگر می تواند بسیار کارآمد باشد. پس از تکمیل پرونده خود، آن را تحویل دفترهای مترجمی دهید و زبان پرونده را به اسپانیایی تبدیل کنید. همچنین با ایجاد یک پرونده سوابق کاری به زبان انگلیسی می توانید در ذهن صاحب کارهای شرکت های مختلف انگیزه ای برای استخدام شما ایجاد کنید. ایجاد حس امنیت در ذهن رییس خود می تواند بسیار کار ساز و مفید باشد. برای این کار می توانید در پرونده خود متنی با موضوع دلیل علاقه به اسپانیا اضافه کنید. این عمل باعث ایجاد حس امنیت در ذهن رییس شما می شود و به او نشان می دهید که سکونت شما دائمی می باشد و فعالیت شما برای او گذرا نیست.

در حالت کلی، یافتن کار در اسپانیا کار خیلی راحتی نیست و متقاضیان در این مسیر می توانند روش های کاریابی زیر را امتحان بکنند:

روش های کاریابی در اسپانیا

مدت زمان اعتبار ویزای کاری اسپانیا

یکی از موضوعات کلیدی که تمامی اتباع کشورهای خارجی باید قبل از درخواست ویزای کاری اسپانیا مورد بررسی قرار دهند، مدت زمان اعتبار این نوع از ویزا می باشد. زیرا مدت زمان اعتبار ویزای کاری هر کشوری با توجه به اهداف متقاضیان برای ورود به آن کشور متفاوت خواهد بود. علاوه بر این مدت زمان اعتبار ویزای کاری اسپانیا نقش مهمی را در روند کار متقاضیان در این کشور ایفا می کند. اما به طور کلی، ویزای کاری اسپانیا که توسط مقامات کنسولگری صادر می شود 1 سال اعتبار دارد، که این مدت زمان بسته به نوع ویزای کاری متقاضیان متفاوت خواهد بود.

در نمودار زیر می توانید مدت زمان اعتبار ویزای کاری برخی از کشورهای اروپایی را با یکدیگر مقایسه کنید:

مقایسه مدت زمان اعتبار ویزای کاری برخی از کشورهای اروپایی

اخذ ویزای کاری اسپانیا

قوانین کاریابی در اسپانیا برای شهروندان اتحادیه اروپا و شهروندان خارج از اتحادیه اروپا متغیر میباشد که عبارتست از:

  • شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا: این شهروندان نیازی به دریافت ویزای کار در اسپانیا ندارند.
  • شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا: این شهروندان نیاز به ارائه یک دعوت نامه از کارفرمای اسپانیایی برای مهاجرت به این کشور دارند.

برای دریافت دعوت نامه لازم است که ابتدا یک رزومه کاری مناسب (CV) و ترجمه شده به زبان اسپانیایی برای خود تهیه کنید. بالا بردن سطح دانش زبان انگلیسی و اسپانیایی شانس شما را برای یافتن شغل در این کشور افزایش خواهد داد.

شرایط پیشنهاد کاری در اسپانیا

اگر اولین هدف شما مهاجرت کاری به اسپانیا است باید از هر دعوت نامه‌ای برای استفاده از این فرصت بهره ببرید. افرادی که ساکن اسپانیا می باشد، فرصت های بهتر و بیشتری برای یافتن شغل های مورد نظر خود دارند. هنگامی که برای کارفرمایان اسپانیایی رزومه خود را ارسال می کنید، توجه کنید که حتماً یک شرکت معتبر با تمکن مالی را انتخاب کرده باشید. کارفرمایی که انتخاب می کنید باید شغل مورد نظر شما را قبل از آنکه برای شما دعوت نامه بفرستد به مدت 3 ماه در اسپانیا و 3 ماه در اروپا آگهی کرده باشد. در اولین مرحله بعد از دریافت دعوت نامه باید به سفارت اسپانیا در کشور جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. از زمان ارائه درخواست ویزای کار اسپانیا به سفارت این کشور در ایران حدود 6 ماه زمان لازم است تا ویزای شما بررسی و صادر شود.

اخذ ویزای کاری برای مشاغل مورد نیاز اسپانیا

اخذ ویزای کاری برای مشاغل مورد نیاز اسپانیا

اسپانیا یک کشور متمدن و پیشرفته در زمینه توریست و کارخانه های صنعتی می باشد که بیشترین نیاز شغلی را در موارد ذکر شده دارد. یافتن کار در اسپانیا به مانند کار در سایر کشورهای اروپایی ساده نیست: زیرا این کشور نرخ بیکاری بالایی دارد. تسلط به زبان اسپانیایی می‌تواند در بعضی مشاغل شرط لازم نباشد اما تسلط به زبان انگلیسی برای کسی که قصد کار در اسپانیا را دارد واجب است.

در لیست زیر برخی از رشته‌ های پر مخاطب شغلی این کشور را معرفی خواهیم کرد:

  • رشته حسابداری
  • اساتید دانشگاهی
  • اساتید زبان انگلیسی
  • مهندسان عمران
  • مهندس مکانیک
  • مهندسان صنایع
  • پزشکان عمومی
  • مدیریت گردشگری
  • هتلداری و توریسم
  • کارشناسان فروش

مشاغل پردرآمد در کشور اسپانیا

جراحان / پزشکان : میانگین درآمد بین 4880€ تا 14700€ (یورو) است. جراحان و پزشکان به دلیل ماهیت حیاتی شغلشان، ریسک بالا و دانش گسترده شان در فهرست مشاغل پردرآمد قرار دارند.

قضات: میانگین درآمد بین 4130€ تا 12400€ (یورو) است. قضاوت به دلیل مسئولیت سنگین، تصمیم گیری در مورد سرنوشت مردم حقوق بسیار بالایی دریافت می کنند.

وکلا: میانگین درآمد بین 3380€ تا 10100€ (یورو) است. دلیل اصلی دستمزدهای سنگین وکلا، ارزش درک شده بالای آنها در چشم مشتریانشان است. یک وکیل موفق می تواند شما را از مجازات اعدام معاف نماید.

مدیران بانک: میانگین درآمد بین 3190€ تا 9490€ (یورو) است. در اختیار داشتن صدها میلیون سرمایه و سرمایه گذاری با تمام ریسک های مرتبط، مدیریت یک بانک به وظیفه بسیار مهم تبدیل شده است.

متخصصان ارتودنسی: میانگین حقوق بین 2730€ تا 8040€ (یورو) است. ارتودنتیست ها در صنعتی فعالیت می کنند که در آن افراد مایل به پرداخت هزینه های بالا برای دریافت خدمات درمانی هستند.

خلبان: میانگین حقوق از 2070€ تا 6000€ (یورو) است. خلبانان برنامه های آموزشی سختی را پشت سر میگذرانند و مسئولیت ایمنی هزاران نفر را هر روز برعهده دارند.

اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی (EU) از اسپانیا

یکی از انواع ویزاهای کاری صادره برای اتباع خارجی از طریق دولت اسپانیا، بلوکارت اتحادیه اروپایی Blue Card می باشد. کارت اقامتی که به نیروهای متخصص دانشگاهی اجازه می دهد تا بتوانند با داشتن یک قراردادکاری معتبر با کارفرمای اسپانیایی در این کشور به کار و زندگی بپردازند. معمولا نیز بلوکارت اسپانیا تا یک سال اعتبار داشته ولی از قابلیت تمدید مجدد نیز برخوردار است.

از جمله مهمترین شرایط دریافت بلوکارت اروپایی از اسپانیا نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شرایط لازم بمنظور درخواست بلوکارت از اسپانیا 2023
شرط Aمتقاضی حتما باید از کشور غیر اروپایی باشد
شرط Bمتقاضی بایستی دارای قرارداد کاری از اسپانیا باشد
شرط Cمتقاضی باید دارای مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه ای حداقل 3 ساله باشد
شرط Dمتقاضی می بایست دارای حداقل 5 سال سابقه کاری باشد

اخذ اقامت دائم کارگران در اسپانیا

آنچه درباره ویزای موقت کاری و کاریابی در اسپانیا باید بدانید این است که می‌توانید خانواده خود را (همسر و فرزندان کمتر از 18 سال) همراه خود به اسپانیا بیاورید. اشخاصی که ویزای کاری موقت اسپانیا را دارند پس از اتمام اعتبار با ارائه گواهی عدم ارتکاب به جرایم کیفری و داشتن یک شغل در اسپانیا می‌توانند نسبت به تمدید اعتبار ویزای خود اقدام کنند. به طور میانگین 5 سال کار و زندگی در اسپانیا می تواند اقامت دائم را برای متقاضیان به همراه داشته باشد. اخذ تابعیت و پاسپورت اسپانیایی 10 سال بعد از اخذ اقامت دائم این کشور متمدن برای متقاضیان واجد شرایط میسر خواهد بود.

برای دریافت پاسپورت و تابعیت اسپانیایی باید به زبان و تاریخ این کشور تسلط نسبی داشته باشید. هنگامی که متقاضی ویزای اقامت دائم کشور اسپانیا را دریافت می کند برای خانواده او نیز این ویزا صادر خواهد شد. فرآیند دریافت ویزای کاری کشور اسپانیا می تواند متناسب با شرایط متقاضی از 6 ماه تا 15 ماه زمان ببرد. نمودار زیر نشانگر سیر اخذ ویزای اقامت موقت، دائم و تابعیت اسپانیایی در گذر زمان می باشد:

مراحل اخذ تابعیت اسپانیا

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کاری اسپانیا

مدارک مورد نیاز هر ویزای در سایت سفارت همان کشور اطلاع رسانی شده است و این مه در مورد اسپانیا نیز آمده است. که در زیر به آن میپردازیم و شما را با اهم موضوعات مورد درخواست سفارت به ترتیب چینش مدارک عنوان میکنیم. ارائه مدارک زیر برای ارائه درخواست اخذ ویزای کاری اسپانیا به سفارت یا کنسولگری این کشور لازم است:

  • اصل و کپی گذرنامه معتبر
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه
  • چند قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه شماره تامین اجتماعی از سوی کارفرما
  • دعوت نامه پیشنهاد کار با جزئیات کامل
  • ارائه گواهی تمکن مالی یا تعهد کارفرما برای تامین هزینه های زندگی کارمند

بهتر است مدارک شناسایی خود را تا حد امکان با ترجمه رسمی به زبان اسپانیایی به سفارت این کشور ارائه کنید.

روند درخواست ویزای کاری اسپانیا

تمامی اتباع کشورهای خارجی که به دنبال دریافت ویزای کاری اسپانیا هستند، باید در قدم اول روند درخواست ویزا را به صورت کامل مطالعه کنند. در غیر این صورت در روند درخواست ویزای کرای خود با مشکلات گسترده ای مواجه خواهند شد. به طور کلی برای درخواست ویزای کاری اسپانیا باید برخی از شرایط ویژه را داشته باشید، و همچنین مراحل درخواست را طبق تعیین شده توسط مقامات اسپانیا تکمیل کنید.

در نمودار زیر می توایند روند درخواست ویزای کاری اسپانیا توسط اتباع کشورهای خارجی را طی سالهای اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست ویزای کاری اسپانیا توسط اتباع کشورهای خارجی

برای آشنایی بیشتر با روند درخواست ویزای کاری اسپانیا به جدول زیر مراجعه فرمایید:

روند درخواست ویزای کاری اسپانیاتوضیحات
پیدا کردن شغلی مناسب در اسپانیامتقاضیانی که برای ویزای کاری اسپانیا درخواست می دهند، باید در یک شرکت، موسسه یا سازمانی در اسپانیا کار کنند.
زمان و مکان ویزای کرای خود را بررسی کنید.برای ویزای کاری اسپانیا، باید حداقل 3 مکاه قبل زا سفر به این کشور اقدام کنید. علاوه بر این، متقاضیان باید مطمئن شوند که از قبل به خوبی درخواست خود را ثبت کرده اند. در نهایت باید باید درخواست را در سفارت اسپانیا در محل اقامت خود ثبت کنید.
مدارک مورد نیاز را جمع اوری کنید.مهمترین بخش در روند درخواست ویزای کاری اسپانیا جمع آوری مدارک مورد نیاز می باشد.
تعیین وقت مصاحبهاتباع کشورهای خارجی باید از طریق تماس با کنسولگری اسپانیا وقت مصاحبه خود را جهت درخواست ویزا تعیین کنند.
منتظر پردازش ویزای خود باشید.مدت زمان پردازش ویزای کاری اسپانیا 2 ماه می باشد، به همین جهت متقاضیان باید صبور باشند.

مسیر میانبر کاریابی در اسپانیا

برای اینکه بتوانید به عنوان نیروی کار در کشور اسپانیا شناخته شوید، چنانچه پیشتر نیز به آن اشاره کردیم، باید بتوانید یک پیشنهاد شغلی از این کشور در اختیار داشته باشید اما آیا مسیر رسیدن به این پیشنهاد شغلی آسان است؟ قوانین اسپانیا و همچنین کشورهای اروپایی به گونه ای است که شهروندان اروپایی در اولویت اول قرار دارند و کارفرما باید اثبات کند که نتوانسته فردی را در اروپا برای آن کار انتخاب کند.

به همین دلیل به علاقمندان کار در اروپا توصیه می شود که همواره از راه های میانبر برای رسیدن به خواسته های خود استفاده کنند. در این مسیر، می توان به تحصیل در اسپانیا رو آورد. فرد در این بازه زمانی به خوبی فرصت خواهد داشت تا با فرهنگ کشور اسپانیا آشنا شود و زبان این کشور را نیز به طور کامل بیاموزد و به عنوان فردی که در اروپا سکونت دارد، شانس خود را برای رسیدن به کار افزایش دهد.

مزایای اقامت در اسپانیا

در مورد ویزای کاری اسپانیا باید بدانید که افرادی که این نوع ویزا را دریافت می کنند این امکان برای فرزند و همسر آن ها نیز فراهم می شود که در اسپانیا اقامت داشته باشند. از طرفی افرادی که به مدت 3 سال در اسپانیا شاغل باشند از اقامت دائم این کشور بهره مند می شوند. در اولین اقدام برای اخذ ویزای کار اسپانیا نیاز دارید یک روزمه از تخصص خود به زبان اسپانیایی آماده کنید تا در اختیار کارفرمایان اسپانیایی قرار دهید.

در مورد این که برای اخذ ویزای کاری اسپانیایی آیا نیاز به تسلط به زبان اسپانیایی دارید یا خیر باید بدانید که این امر در اخذ ویزای کار وابسته به شرایط تعیین شده از طرف کارفرما شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به اسپانیا کافیست با وکلای مجرب و کارشناسان متخصص موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید؛ همکاران ما با سال ها تجربه در زمینه اخذ انواع ویزا آماده راهنمایی و همراهی شما می باشند.

سوالات رایج راجع به ویزای کاری اسپانیا

اسپانیا یکی از مقاصد جذاب مهاجرتی است و طبیعی است مهاجرت کاری به این کشور نیز متقاضیان فراوانی داشته باشد. برخی از مهم ترین سوالات پیش آمده در این خصوص عبارتند از:

  • اصلی ترین شرط دریافت ویزای کاری اسپانیا چیست؟ در اختیار داشتن یک پیشنهاد کاری و همچنین تسلط به زبان اسپانیایی.
  • چگونه می توان شانس دریافت ویزای کار اسپانیا را افزایش داد؟ در صورتی که فردی در خاک این کشور تحصیل کرده باشد شانس بیشتری برای کار در اسپانیا خواهد داشت.
  • آیا می توان به کمک ویزای کاری اسپانیا اقامت این کشور را بدست آورد؟ یکی از راه های اخذ اقامت اسپانیا کار در این کشور است که در نهایت پس از 10 سال منجر به اخذ پاسپورت می شود.
  • آیا کاریابی در اسپانیا ساده است؟ طبق داده های اعلام شده، یکی از بدترین کشورهای اتحادیه اروپا برای کاریابی شهروندان غیراروپایی کشور اسپانیا است.
5/5 - (22 امتیاز)

17 دیدگاه برای “ویزای کاری اسپانیا

  1. مهسا گفت:

    امکان ثبت شرکت در اسپانیا دارم؟ چقد هزینه نیاز است؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      برای ثبت شرکت در اسپانیا رزومه شما باید مورد بررسی قرار گیرد. در این خصوص مقاله مورد نظر را مطالعه نموده یا با شماره های مشاوره ارتباط بگیرید.

  2. امیر عباس گفت:

    بابت مطالب خوب و جامعتون تشکر میکنم

  3. ارشاد گفت:

    من با یک موقعیت کاری که کمتر از سه ماه هست می تونم برای ویزای کار اقدام کنم اگه ویزای کار بگیرم اقامت من چی میشه؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      با موقعیت کاری کمتر از 3 ماه امکان اخذ ویزای کاری رو نخواهید داشت
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  4. لیدا بهرامی گفت:

    با سلام و سپاس بابت اطلاعات مفیدی که در این مقاله قرار دادین

  5. رفعت گفت:

    ویزا کار اسپانیا وجود داره مثل آلمان

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ادب
      شرایط ویزای کار اسپانیا با ویزای کار آلمان متفاوت می باشد. برای اخذ اطلاعات در این خصوص با ما ارتباط بگیرید.

  6. تبسم گفت:

    آیا با جستجوی کار از طریق اینترنت می توان قرارداد کاری بست؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      امکان کاریابی از طریق سایت و موسسات معتبر کاریابی در اسپانیا وجود دارد. توجه نمایید کاریابی در اسپانیا به شدت به رزومه و تخصص شما وابسته است.

  7. asal گفت:

    آیا میتونم به عنوان آرایشگر اونجا کار پیدا کنم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      اگر قرارداد کاری داشته باشید امکانپذیره
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  8. h!va گفت:

    با سلام و احترام ایا برای من که یک مدرس موسیقیه حرفه ای هستم در اسپانیا شانسی برای پیدا کردن کار هست؟ممنون

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      دوست عزیز برای کار در این کشور نیاز به داشتن پیشنهاد کاری در زمینه رشته تحصیلی خود می باشید.

  9. احمدرضا سروانی زاده گفت:

    برای کاریابی در اسپانیا شرایط به چه صورته؟ چه قدر حقوق میدن به یه نیروی کار بین المللی

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      شما بایستی در اون کشور حضور داشته باشید تا بتونید کاریابی کنید
      در این خصوص لطفا مقاله موسسات معتبر کاریابی در اسپانیا رو مطالعه فرمائید

  10. حسن کاظمی گفت:

    بنظرم آدمی که حقیقتا در کارش متخصص باشه، همه جا می تونه کار پیدا کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *