ویزای کاری

شرایط ویزای کار سوئد

شرایط ویزای کار سوئد

یک مهاجر با اخذ اطلاعات صحیح از شرایط ویزای کار سوئد میتواند وارد این پروسه مهاجرتی شود. چرا که سوئد در سال 2024 شرایط کاری نسبتا خوبی دارد و آمار بیکاری آن تنها 7.1% است. از طرفی هزینه های زندگی نیز در سوئد نسبت به سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی کمتر است. به عنوان مثال در حالی که زندگی در نروژ ماهیانه حدود 2300€ (یورو) هزینه دارد زندگی در سوئد در سال 2024 برای فردی که به تنهایی زندگی می کند حدود 1900€ (یورو) هزینه خواهد داشت.

  • اقتصاد در کشور سوئد در کجا قرار دارد؟
  • شرایط اخذ ویزای کاری سوئد چیست؟
  • مدارک لازم جهت اخذ ویزای سوئد کدام ها است؟
  • نحوه تمدید ویزا در سوئد به چه شکل است؟

در مقاله پیش رو که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده اطلاعاتی در خصوص شرایط ویزای کاری سوئد در سال 2024 ارائه شده است.

ویزای کار سوئد

اولین چیزی که باید در مورد ویزای سوئد بدانید این است که اگر شما یک شهروند غیر اتحادیه اروپا EEA هستید، نمی توانید هنگام درخواست در این کشور باشید. شهروندان اتحادیه اروپا منطقه اقتصادی اروپا حق اقامت در سوئد را دارند و بنابراین می توانند با یا بدون شغل به این کشور مهاجرت کنند. با این حال، اگر قصد دارند طولانی مدت در این کشور بمانند، باید روند درخواست ویزای سوئد را آغاز کنند. از آنجایی که نمی توانید قبل از گرفتن ویزای/ اجازه کاری خود وارد سوئد شوید، مهم است که به خاطر داشته باشید که برای اکثر متقاضیان، تنها باید 1 تا 2 ماه صبر کنید تا درخواست شما تایید شود. با این حال، قوانین برای انواع مختلف ویزا متفاوت است. برای مثال، کارگران خوداشتغال ممکن است بیش از 1 سال منتظر بمانند.


بسته به کشور مبدا، برای کار در سوئد به مجوز کار یا ویزای کار نیاز دارید. هنگامی که شغلی دارید و در سوئد مستقر شدید، باید در اداره مالیات سوئد ثبت نام کنید. به عنوان یک ساکن غیر اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، برای واجد شرایط بودن برای مجوز کار به یک پیشنهاد شغلی نیاز دارید که برای ورود به سوئد به آن نیاز دارید. بدون مجوز کار در سوئد نمی توانید به صورت قانونی کار کنید. برای ویزای کار سوئد می توانید به صورت حضوری در سفارت سوئد یا به صورت آنلاین درخواست دهید.

اینفوگرافیک ویزای کاری سوئد

انواع ویزای کار سوئد

کارت آبی اتحادیه اروپا هم به عنوان اجازه کار و هم اجازه اقامت برای کارگران بسیار ماهر استخدام شده توسط یک شرکت سوئدی عمل می کند. دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا می توانند پس از 4 سال برای اقامت دائم ثبت نام کنند. مجوز انتقال درون شرکتی (ICT) این مجوز برای مهاجرانی است که برای یک شرکت خارج از اتحادیه اروپا کار می کنند. مجوز ICT به افرادی که به شعبه سوئد شرکت منتقل می شوند داده می شود. این موارد فقط برای پست های مدیریتی یا تخصصی قابل اجرا هستند. ویزای تجاری یک مجوز به یک شهروند غیر اتحادیه اروپا داده می شود که می خواهد برای یک سفر کاری در سوئد بماند. معمولاً 90 روز اعتبار دارد (مقایسه با ویزای مسافرتی).

ویزای خوداشتغالی سوئد مجوزهای کاری را در صورتی که کارمند آزادکار باشد یا صاحب کسب و کار خود باشد، ارائه می دهد و به آنها اجازه می دهد تا بیش از 3 ماه وارد سوئد شده و کار کنند. ویزای دانشجویی هم در دل خودش یک مجوز کار به دانشجویان اجازه می دهد در حین تحصیل برای تحصیلات عالی درآمد کسب کنند. ویزای تعطیلات کاری ویزای 1 ساله است که به افرادی از استرالیا، کانادا، هنگ کنگ، ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی برای کار در سوئد داده می شود. برای اینکه یک تاجر انحصاری باشید، باید شرکت شخصی خود را (دومین دوره، Enskild Firma ) با مسئولیت شخصی راه اندازی کنید. شما باید حساب های خود را به دقت پیگیری کنید، اگرچه اگر کمتر از 10 کارمند دارید نیازی به حسابدار ندارید.

ویزای کار سوئد برای ایرانیان

پیشنهاد شغلی خود را دریافت کنید. شما باید با یک کارفرمای سوئدی با شغلی که در سوئد، اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس آگهی شده است تماس بگیرید. آنها باید یک پیشنهاد شغلی کتبی ارائه کنند و قبل از شروع به کار، تأییدیه اتحادیه صنفی را دریافت کنند. شروع برنامه کارفرمای شما درخواست مجوز کار شما را آغاز می کند. شما باید اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار دهید. یک ایمیل دریافت کنید. شما یک ایمیل از کارفرمای خود در مورد نحوه درخواست مجوز کار دریافت خواهید کرد. اگر بخواهید خانواده خود را بیاورید، آنها همچنین اطلاعاتی را ارائه خواهند کرد. مدارک لازم را ارائه دهید. کپی های اسکن شده درخواست، صفحات پاسپورت و وکالتنامه خود را به سازمان های مربوطه ارسال کنید.

پرداخت کنید و درخواست خود را ارسال کنید. هزینه درخواست خود را با استفاده از ویزا یا مسترکارت پرداخت کنید. منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی شود. اداره مهاجرت سوئد تمام مدارک شما را بررسی خواهد کرد. اطلاعات کارت اجازه اقامت خود را ارائه دهید. این فقط برای اقامت های بیش از 90 روز اعمال می شود. پاسخ را از سفارت دریافت کنید. شما و کارفرمایتان تصمیمی را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد. پس از رسیدن به آنجا، باید در اداره مالیات سوئد ثبت نام کنید تا نگرانی های مالیاتی خود را برطرف کنید. زمانی که ویزای کاری شما منقضی شد، باید به خانه برگردید و اعتبار خود را بیش از حد باقی نگذارید.

ویزای جاب آفر سوئد (Job Offer)

هنگام درخواست برای مجوز کار، باید مدارکی را ارائه دهید که اداره مهاجرت سوئد بررسی می کند. حتی برخی از شهروندان اتحادیه اروپا برای دریافت مجوز کار در سوئد، بسته به قرارداد و شرایط کاری، نیازمند چند الزام هستند. همه اینها بر اساس قراردادهای جمعی سوئد است. مدارکی برای اضافه کردن به چک لیست خود در هنگام درخواست ویزای کار و مدارک مورد نیاز از نظر شغلی وجود دارد که ممکن است لازم باشد با کارفرمای خود هماهنگ کنید. بسته به نوع قرارداد کاری خود، باید سن، سابقه تحصیلی و حتی زبان گفتاری خود را برای مدارک شخصی بیشتر در نظر بگیرید.

متقاضیان برای درخواست مجوز کار باید حداقل 18 سال سن داشته باشند ، به خصوص اگر قصد دارید مجوزی را دریافت کنید که به عنوان اجازه اقامت دو برابر شود. با این حال، ویزاهای خاصی برای افراد 18 تا 30 ساله وجود دارد، به ویژه برای تعطیلات کاری. استخدام در سوئد معمولا نیازمند مدرک دانشگاهی معادل 180 واحد است. آنها همچنین 5 سال تجربه حرفه ای مرتبط در همان صنعت را می پذیرند. شما باید هر گونه گواهی از این صلاحیت ها را به کارفرما و سرکنسولگری نشان دهید.

در بخش زیر برخی از مدارک لازم برای ویزای کار سوئد را مشاهده می کنید:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت معتبر
  • CVیا رزومه
  • حقوق ماهانه 13000SEK (کرون سوئد) قبل از کسر مالیات یا حقوقی همتراز با موقعیت شما
  • پیشنهاد شغلی برابر با استاندارد شغل یا قراردادهای جمعی سوئد
  • مدرک اقامت
  • شغلی که بیمه درمانی، بیمه عمر و تامین اجتماعی را پوشش می دهد
  • قصد خروج از کشور پس از پایان قرارداد کار
  • نظر اتحادیه مربوطه (برای ورزشکاران و مربیان حرفه ای لازم نیست)
  • کپی از صفحات پاسپورت شما (همه صفحات، از جمله جلو و پشت)

الزامات کار در سوئد

در ابتداء یک خبر خوب برای متقاضیان کار در سوئد اینکه بر طبق مطالعه HSBC 2017 Expat Explorer کشور سوئد رتبه دوم را در شاخص امتیت شغلی و رتبه سوم را در معیار تعادل کار/زندگی به خود اختصاص می دهد. با این توضیح، شرایط کار در سوئد بدین فرار است که افراد قبل از اینکه بخواهند مجوز کار در کشور سوئد و همچنین ویزا برای ورود به این کشور را دریافت نمایند، باید یک پیشنهاد شغلی JOB OFFER از یک کارفرمای سوئدی داشته باشند. معمولا قراردادهای کاری در سوئد به صورت دائمی همراه با دوره آزمایشی 3 تا 6 ماهه است. در سوئد، قانون حداقل حقوق در کار نیست و حقوق بر پایه نظر سندیکاهای کاری تعیین می شود.

صدور مجوز کار: شهروندان حوزه Nordic (شمالی): اگر متقاضی از شهروندان دارنده پاسپورت حوزه Nordic (دانمارک، جزیره فارو، فنلاند، گرینلند، ایسلند، نروژ و سوئد) باشد نیازی به اجازه یا ثبت نام برای زندگی و کار در سوئد را ندارد.

شهروندان عضو EU/EEA

اگر فردی دارنده پاسپورت و شهروندی منطقه EU /EEA است و در کمتر از 3 ماه در سوئد اقامت دارد، نیازی به اجازه برای زندگی و کار در سوئد را ندارد و می توانید بدون ثبت نام در این 3 ماه در کشور سوئد کار کند. اگر افراد عضو منطقه EU /EEA قصد داشته باشند که بیش از سه ماه در کشور سوئد اقامت داشته و مشغول به کار باشند، باید اقدام به ثبت نام و اقامت قانونی در این کشور نمایید. این یک تضمین برای دانشجویان دارنده ویزای تحصیلی، کارمندان، خوداشتغالان،ارائه دهندگان خدمات و افرادی که دارای وجوه کافی برای حمایت از آن ها هستند، خواهد بود و این تضمین همچنین برای اعضای خانواده آن ها نیز خواهد بود.

شهروندان غیر اتحادیه اروپا

اگر فردی شهروند کشورهایی خارج از EU/EEA باشد، برای کار و اقامت در کشور سوئد نیازمند اجازه و ثبت نام خواهند بود، شرایط کار و اقامت برای افرادی هم اکنون دارای اقامت دائم از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا EU و یا سوئیس باشند، مانند افراد عضو EU /EEA خواهد بود. در موارد دیگر فرد باید اجازه کار را اگر قصد ماندن بیش از سه ماه در کشور را دارد اخذ نماید که این کار همراه با مجوز کار انجام پذیر است.

نکات مهم شرایط ویزای کار سوئد

ویزای کار سوئد برای ایرانیان

پیشنهاد شغلی خود را دریافت کنید. شما باید با یک کارفرمای سوئدی با شغلی که در سوئد، اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس آگهی شده است تماس بگیرید. آنها باید یک پیشنهاد شغلی کتبی ارائه کنند و قبل از شروع به کار، تأییدیه اتحادیه صنفی را دریافت کنند. شروع برنامه کارفرمای شما درخواست مجوز کار شما را آغاز می کند. شما باید اطلاعات شخصی خود را در اختیار آنها قرار دهید. یک ایمیل دریافت کنید. شما یک ایمیل از کارفرمای خود در مورد نحوه درخواست مجوز کار دریافت خواهید کرد. اگر بخواهید خانواده خود را بیاورید، آنها همچنین اطلاعاتی را ارائه خواهند کرد. مدارک لازم را ارائه دهید. کپی های اسکن شده درخواست، صفحات پاسپورت و وکالتنامه خود را به سازمان های مربوطه ارسال کنید.

پرداخت کنید و درخواست خود را ارسال کنید. هزینه درخواست خود را با استفاده از ویزا یا مسترکارت پرداخت کنید. منتظر بمانید تا درخواست شما بررسی شود. اداره مهاجرت سوئد تمام مدارک شما را بررسی خواهد کرد. اطلاعات کارت اجازه اقامت خود را ارائه دهید. این فقط برای اقامت های بیش از 90 روز اعمال می شود. پاسخ را از سفارت دریافت کنید. شما و کارفرمایتان تصمیمی را از طریق ایمیل دریافت خواهید کرد. پس از رسیدن به آنجا، باید در اداره مالیات سوئد ثبت نام کنید تا نگرانی های مالیاتی خود را برطرف کنید. زمانی که ویزای کاری شما منقضی شد، باید به خانه برگردید و اعتبار خود را بیش از حد باقی نگذارید

مراحل اخذ مجوز کار سوئد در 2024

سوالات بسیاری درباره نحوه اخذ ویزای کار سوئد توسط متقاضیان ایرانی مطرح می شود. ابتدا و قبل از هر چیزی باید بدانید که فاکتور رزومه کاری (CV) قدرتمند شامل تحصیلات دانشگاهی و سابقه کار مفید کلید موفقیت در اخذ ویزای کاری سوئد می باشد. اما مراحل اخذ ویزای کار کشور سوئد در سال 2024 بنا بر اعلام اداره مهاجرت سوئد (Migrationsverket) به صورت زیر می باشد:

مراحلعنوان مرحلهشرایط
1پیشنهاد کارجهت اخذ مجوز کار سوئد الزامی است
2پیگیری درخواست مجوز کاری سوئد توسط کارفرماارائه اطلاعات تکمیلی و رزومه به کارفرما و نیز داشتن email برای مکاتبه با کارفرما و اداره مهاجرت سوئد (Migrationsverket) الزامی است
3دریافت ایمیلدریافت ایمیل از اداره مهاجرت مبنی بر اطلاع از مدارک لازم برای خود و اعضای خانواده
4آماده سازی مدارکاسکن مدارک درخواستی لازم است (این مدارک در این مقاله بررسی می شود)
5پرداخت هزینه ویزاSEK2000 (کرون سوئد) برای متقاضی و SEK1000 (کرون سوئد) برای اعضای خانواده
6رسیدگی به درخواست متولی این کار اداره مهاجرت سوئد (Migrationsverket) می باشد

مراحل دریافت ویزای کاری سوئد

کسب ویزای کاری کشور سوئد و مهاجرت کاری به این کشور دارای چندین مرحله می باشد. در مرحله اول، متقاضیان می بایست اقدام به کاریابی در سوئد کنند. پس از یافتن شغل مناسب، متقاضی خارجی می بایست از کارفرمای کمپانی معتبر دعوت نامه و یا پیشنهاد کاری دریافت کند. کارفرمای کمپانی سوئدی می بایست جهت جذب نیروی کار خارجی مجوز کسب کند، همچنین شایان ذکر است که شغل مورد نظر می بایست حداقل به مدت 10 روز آگهی شود.

بعد از این مرحله، کارفرمای کمپانی معتبر سوئد قادر است تا پروسه ارسال دعوت نامه کاری به متقاضی خارجی را شروع کند. متقاضی خارجی می بایست بعد از دریافت دعوت نامه کاری از کمپانی معتبر، مدارک خود را به همراه دعوت نامه کاری به کنسولگری و یا سفارت کشور سوئد تحویل دهند و همچنین فرم های دریافت ویزای کاری این کشور را نیز به صورت دقیق و درست تکمیل کنند.

مراحل دریافت ویزای کاری سوئد عبارتست از:

  • کاریابی در کشور سوئد
  • دریافت دعوت نامه معتبر
  • مراجعه برای اخذ ویزای کار

نکات مهم شرایط ویزای کار سوئد

از شرایط لازم برای اخذ ویزای کار سوئد در سال 2024 عبارتند از:

  • برای کسب مجوز کار قبل از ورود به سوئد باید پیشنهاد شغلی از سمت کارفرمای سوئدی داشت.
  • شغل مورد درخواست شخص متقاضی کار در سوئد باید به مدت حداقل 10 روز کاری در خود کشور سوئد، منطقه اقتصادی اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سوئیس آگهی شوند.
  • شرایط استخدام باید مساوی یا بهتر از شرایط عادی در سوئد باشد.
  • اتحادیه مربوط به تجارت باید فرصتی برای بازبینی شرایط از جمله شرایط حقوق ماهیانه باشد، به عنوان مثال حقوق ماهیانه قابل پرداخت باید مساوی یا بیشتر از SEK13000 (کرون سوئد) معادل 1265€ (یورو) قبل از پرداخت مالیات باشد.
  • هزینه برای اولین درخواست SEK2000 (کرون سوئد) می باشد و هزینه برای گسترش درخواست (بدون تغییر شرایط استخدامی) SEK1000 (کرون سوئد) خواهد بود.
  • اجازه کار همچنین به طول مدت اقامت موقت بر اساس قرارداد کار و یا برای 2 سال معتبر است.
  • پس از گشذت 48 ماه از استخدام فرد در کشور سوئد، متقاضی واجد شرایط برای اجازه اقامت دائم خواهد بود.
  • مجوز کار و اقامت در سوئد باید از خارج از کشور سوئد بدست بیاید و قبل از ورود فرد به کشور به صورت استیکر به پاسپورت فرد متصل شود.

شرایط ویزای کار سوئد برای دانشجویان و همراهان

مواردی برجسته و استثنایی برای دارندگان ویزای تحصیلی سوئد که پس از فارغ التحصیلی قصد کار در سوئد را دارند وجود دارد. به صورت انحصاری، کاندیدای موجود در کشور برای مصاحبه کاری به راحتی می توانند مجوز کسب نمایند در صورتی که شرایط اشتغال فورا شروع شود و تقاضا در یک بخش خاص بالا باشد. اگر فردی موفق به استخدام در کشور سوئد شود و اجازه کار در سوئد و اقامت را دریافت نماید به صورت خودکار به خانواده او که شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال به میزان اقامت خودش، اجازه کار و تحصیل داده می شود.

ویزای جستجوی کار سوئد

همان طوری که از اسم این ویزا هم برمی آید، ویزای جستجوی کار سوئد یا Sweden Job Seeker Visa یک نوع ویزای جدید است. که به اشخاص متخصص خارجی اجازه می دهد تا بدون هیچ دغدغه ای به کشور سوئد سفر کرده و با این کار به دو هدف زیر برسند:

اهداف دریافت ویزای جستجوی کار سوئد

بر این اساس نیز دولت سوئد برای واجدین شرایط مجوز اقامتی صادر می کند که بسته به شرایط و ملیت متقاضیان ممکن است از حداقل 3 ماه تا حداکثر 9 ماه اعتبار داشته باشد. ولیکن در طی مدتی که شما دارای این مجوز اقامتی هستید، اعضای خانواده اتان حق الحاق به شما در سوئد را نخواهند داشت. نوع دیگر این ویزا مخصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی از سوئد می باشد که با عنوان ویزای جاب سیکر سوئد پس از تحصیل شناخته میشود و مدت اعتبار آن تا 6 است.

ولیکن برای درخواست این ویزای سوئد متقاضیان بایستی حتما شرایط زیر را داشته باشند:

  • شرط 1: مدرک پیشرفته شامل مدرک فوق لیسانس و دکترا (PhD) و یا مدرک فنی حرفه ای سطح پیشرفته
  • شرط 2: تمکن مالی کافی برای کل مدت اقامت در کشور سوئد
  • شرط 3: پاسپورت ملی معتبر برای کل دوره اقامت مورد نظر
  • شرط 4: زندگی خارج از کشور سوئد
  • شرط 5: داشتن بیمه سلامت معتبر

و نکته آخر اینکه این ویزای سوئد را میتوان به دو روش دیجیتال (e-service) و یا از طریق سفارت سوئد درخواست نمود. و برای همین امر نیز ارایه یکسری مدارک با ترجمه سوئدی آنها بصورت زیر الزامی است:

  • کپی صفحات پاسپورت
  • کپی گواهی معاینه پزشکی
  • کپی کارنامه تحصیلی
  • کپی صورتحساب بانکی
  • کپی بیمه سلامت
  • کپی رسید پرداخت هزینه ویزا

آدرس سایت سفارت سوئد: swedenabroad.se

جاب سیکر سوئد

عنوان انگلیسی ویزای جستجوی کار سوئد همان جاب سیکر سوئد Sweden job seeker می باشد. ویزایی که در واقع منجر به اخذ مجوز اقامت سوئد از 3 تا 9 ماه شده و هدف از آن هم جستجوی کار در این کشور می باشد. و مطابق قوانین سوئدی نیز این ویزا صرفا در اختیار اشخاص متخصص یا higly qualified persons گذاشته می شود که قصد کار و زندگی در سوئد دارند ولی تا بحال نتوانسته اند به پیشنهاد کاری از این کشور برسند. و برای اینکه آنها در دسته افراد تخصص بالا قرار گیرند حتما بایستی دارای مدرک پیشرفته یا advanced degree به صورت زیر باشند:

شرایط مدرک پیشرفته برای اخذ ویزای جاب سیکر سوئد
فوق لیسانسمعادل 60 واحد
فوق لیسانسمعادل 120 واحد
دکترا (PhD)مدرک سطح PhD
مدرک حرفه ایبه ارزش 60 تا 330 واحد

در ضمن داشتن پاسپورت ملی معتبر، بیمه سلامت با پوشش خدماتی در کشور سوئد و نیز داشتن تمکن مالی کافی برای طول مدت اقامت به مبلغ حدود SEK 13000 (کرون سوئد) الزامی است. از مهمترین نکات در مورد جاب سیکر سوئد 2024 نیز می توان به موارد مهم زیر اشاره نمود:

مهم ترین نکات درباره ویزای جاب سیکر سوئد

به هر حال ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص صدور جاب سیکر سوئد بر عهده اداره مهاجرت این کشور می باشد. و متقاضیان در صورت یافتن پیشنهاد شغلی در سوئد می توانند برای درخواست مجوز کاری این کشور و در صورت راه اندازی یک بیزینس نیز برای درخواست مجوز اقامت اشخاص خوداشتغال در این کشور اقدام کنند.

شرایط خود اشتغالی در سوئد

شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای کار سوئد

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کاری سوئد در سال 2024 شامل موارد زیر می شود:

  • گذرنامه معتبر
  • قرارداد کاری از سوی کارفرما سوئدی که مطابق با قوانین و مقررات و چارچوب رعایتی مبتنی بر قانون کار کشور سوئد باشد و از جمله مشاغل مرتبط با صنعت باشد.
  • حقوق و دستمزد ماهیانه اعلامی و میزان بیمه و مالیات مبتنی بر قانون بیمه تامین اجتماعی سوئد باشد.
  • فرد باید شرایط را به گونه ای ارائه دهد که نشان دهد میزان درآمد کافی برای گذراندن زندگی در سوئد را دارد مثل اینکه حقوق دریافتی خالص ماهیانه به غیر از مالیات ماهیانه SEK13000 (کرون سوئد) باشد.
  • بیمه فرد از سوی کارفرما در برگیرنده پوشش هایی مانند سلامت، بهداشت و بازنشستگی باشد.

نقش اسپانسر (کارفرما) در ویزای کار سوئد

اخذ ویزای کشور سوئد امری حقوقی است که باید مراحل قانونی و حقوقی آن سپری شود و همچنین کارفرما باید مجوز این را داشته باشد تا برای متقاضیان، تقاضای ویزای کار کند. در صورتی که کارفرما در سوئد بتواند مالیات شخص متقاضی را پرداخت کند و حقوق کافی را برای فرد پرداخت کند، در اصطلاح به وی اسپانسر گویند، بدون داشتن اسپانسر، اقدام برای ویزای کار، امری بسیار سخت است. افراد متخلف برای اینکار بسیار زیاد هستند و شما باید مراقب این افراد باشید.

بنابراین اسپانسر Sponser همان شرکت کارفرمای سوئدی است که قصد استخدام کارگر خارجی را دارد. و مطابق قوانین کشور سوئد نیز درخواست مجوز کار یا work permit بر عهده کارفرمای سوئدی است. و او برای انجام این کار اولا بایستی قرارداد کاری فی مابین را بر اساس قراردادهای جمعی کشور سوئد تنظیم کند. دوما آگهی مربوط به پست شغلی مربوطه را به مدت حداقل 10 روز کاری در روزنامه های کثیرالانتشار خود کشور سوئد و اتحادیه اروپایی (EU) منتشر کند. و فقط در این صورت است که مقامات سوئدی با درخواست صدور مجوز کاری موافقت می کنند.

تمدید و نحوه درخواست مجوز کار سوئد

اگر فردی قصد دارد که پس از پایان مجوز کار، این اجازه را تمدید کند و برای مدت 6 ماه یا بیشتر به عنوان کارمند مشغول به کار است و مجوز فعلی وی منقضی نشده است، قادر خواهد بود که برای تمدید اقامت و اجازه کار خود در این حین درخواست دهد. زمانی که فرد برای تمدید مجوز درخواست می دهد، اداره مهاجرت بررسی می نماید که در حین مجوز فعلی آیا فرد تمامی شرایط استخدامی را رعایت کرده است یا خیر، که به این منظور باید از ادراه مالیات سوئد درخواست درآمد و نامه مالیاتی نماید. برای تمدید مجوز کار نیز شخص مدارکی که در بالا متذکر شدیم باید آماده کرده باشد، همچنین فرد متقاضی می تواند در مقاله کار پس از تحصیل در سوئد بیشتر در این راستا مطالعه کند.

بعضی قوانین خاص برای موقعیت های زیر برای کار اعمال می شود:

  • درخواست کار برای برخی موقعیت های شغلی معین و بعضی از کشورها
  • تقاضای کار برای اشخاصی که به صورت پناهنده هستند
  • درخواست کار برای برای ملاقا ت با کارفرما به سوئد رفته اند
  • درخواست کار برای تمدید مجوز کار

مقایسه شرایط ویزای کار در سوئد و آلمان

برخلاف سوئد که تنها راه ورود به آن با ویزای کاری داشتن پیشنهاد شغلی است، کشور آلمان ویزایی تحت عنوان جستجوگر کار دارد. این ویزا مزیت فوق العاده بزرگی است چرا که داشتن پیشنهاد شغلی بدون حضور در خاک کشور مورد نظر تقریبا غیر ممکن است. اما آلمان با آمار بیکاری حدود 5% نیاز شدیدی به نیروی کار متخصص در زمینه مهندسی برق، مهندسی IT و مهندسی نرم افزار و غیره دارد در نتیجه ویزایی 6 ماهه تحت عنوان ویزای جستجوی کار صادر می کند. این ویزا باعث می شود متقاضیان کار در آلمان وارد خاک این کشور شوند بدون این که لازم باشد از قبل پیشنهاد شغلی داشته باشند. مقایسه دیگر درباره متوسط درآمد کار در دو کشور آلمان و سوئد می باشد. با توجه به نمودار زیر می توان متوجه این نکته مهم شد که میزان درآمد متوسط کارگر آلمانی بسیار بیشتر از کارگر سوئدی است:

مقایسه درآمد در سوئد و چند کشور اروپایی

شرایط کار دانشجویان در سوئد

دانشجویان در سوئد بر خلاف بسیاری از کشورهای دیگر، می توانند به مدت 40 ساعت کار تمام وقت در سوئد را تجربه کنند و همین امکان برای همسر و همراهان بالای 18 سال آن ها نیز میسر است. با این وجود دانشجویانی که حقوق ماهانه خوبی دریافت کنند، در پایان سال اول اقامت دانشجویی خود در این کشور می توانند برای دریافت ویزای کار سوئد اقدامات لازم را انجام دهند و در صورتی که ویزای کاری به آن ها تعلق گیرد، امکان تحصیل رایگان در این کشور را خواهند داشت.

مشاغل مورد نیاز در سوئد

حرفه پزشکی یکی از مشاغلی است که تقاضای زیادی در سوئد دارد، و آنها بیشترین دستمزد را دارند. پزشکان با توجه به دوره آموزشی طولانی و آموزش مناسب برای کسب تجربه، شایسته یک بسته عالی هستند. مامایی در سوئد برای 3 قرن بخشی از سیستم سلامت مادران بوده است که طولانی ‌ترین دوره در میان کشورهای توسعه ‌یافته دیگر است. این عمل از طریق آموزش پرستاری و مذاکرات سیاسی به یک هنجار در زایمان در بیمارستان ‌های مدرن تبدیل شده است. با افزایش جمعیت در سوئد، متخصصان ارتودنسی بیماران بیشتری خواهند داشت که می خواهند بهداشت دهان و دندان خود را بهبود بخشند. ارتودنتیست ها مسئولیت های متفاوتی را از دندانپزشکان بر عهده می گیرند، آنها باید مدرک پزشکی در دندانپزشکی داشته باشند و سپس از هیئت ملی بهداشت و رفاه ( Socialstyrelsen ) تأییدیه بگیرند.

بانک های بزرگ و بورس اوراق بهادار اسکاندیناوی در استکهلم، قلب امور مالی سوئد قرار دارند. تجربه، جنسیت و موقعیت مکانی عوامل اصلی تعیین کننده دستمزد یک متخصص مالی هستند. سوئد قطب تولید خودرو برای خودروهای بزرگی مانند ولوو و اسکانیا است. این پیشگام فناوری های پیشرفته پاک و سازگار با محیط زیست است که برای تولید وسایل نقلیه سبزتر طراحی شده است، از این رو تقاضای زیادی برای مهندسین اتوماسیون دارد. در بیشتر موارد، تجربه عامل اصلی تعیین حقوق سوئدی ها است. طبیعی است که افرادی که سال ها تجربه بیشتری در تخصص خود دارند دستمزد بیشتری دریافت کنند. در اینجا حقوق مهندسان عمران بسته به سطح تجربه است. صنعت گردشگری یکی دیگر از بخش ‌های با رشد سریع در سوئد است که منجر به محبوب ‌ترین مقاصد گردشگری بین ‌المللی می‌ شود. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند.

سوالات پرتکرار در خصوص شرایط ویزای کار سوئد

از جمله سوالات مربوط به شرایط ویزای کار سوئد عبارتند از:

  • شرایط اقتصادی سوئد چگونه است؟ در حال حاضر شاهد پیشرفت اقتصادی صنعتی در این کشور هستیم و میانگین نرخ بیکاری آن کمتر از اتحادیه اروپا است.
  • شرایط ویزای کاری سوئد برای شهروندان خارجی چیست؟ شهروندان خارجی ملزم به داشتن پیشنهاد کاری هستند که در ابتدا به مدت 3 الی 6 ماه صادر می گردد.
  • شرایط آگهی کار در سوئد چیست؟ پیشنهاد کار می بایست در ابتدا به مدت 10 روز در سوئد و اتحادیه اروپا آگهی شود و در صورت عدم تامین نیرو فرد خارجی می تواند اقدام کند.
  • هزینه ویزای کاری سوئد چقدر است؟ هزینه درخواست اولیه به میزان 1000SEK الی 2000SEK (کرون) است.
  • مدارک لازم برای اخذ مجوز کار از سوئد چیست؟ ارائه پیشنهاد کاری با حداقل حقوق 13000SEK (کرون) در ماه به همراه مدارک هویتی معتبر و بیمه نامه.
4.9/5 - (44 امتیاز)

42 دیدگاه برای “شرایط ویزای کار سوئد

  1. محمد گفت:

    باسلام بنده پیشنهاد شغلی به عنوان personlig Assistent از یک شرکت سوئدی دارم و تمامی مدارک مورد نیاز رو در سایت اداره مهاجرت ارسال کردم، تقریبا بعد از 40روز قوانین تغییر کرده و
    با توجه به قانون جدید کشور سوئد، شرکت قرارداد استخدامی رو هم تحویل اداره مهاجرت داده، بنظرتون ممکنه تصمیم ادارا مهاجرت منفی باشه؟ و حدودا چقدر زمان میبره ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      به هیچ عنوان نمیشه در مورد تصمیم نهایی سفارت صحبت کرد. در صورتی که مدارک به طور کامل ارسال شده باشه، میشه امید داشت که پاسخ مثبت دریافت کنید

  2. اسماعيل گفت:

    با عرض سلام
    پيش از ورود به كشور سوئد آيا واكسينه شدن الزامى است؟ اگر شخصى دو دوز واكسنه اسپوتنيك را دريافت كرده باشد مشكلى ندارد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر مشکلی نیست

  3. محمد جواد گفت:

    سلام.
    برادر خانم من در استکهلم مدیر یه فروشگاه هست و گفته که نیرو لازم داره
    از این حالت میتونم برای ویزای کاری اقدام کنم؟ حقوق خالص هم که کسر مالیات شده 14 هزار کرون اعلام کردن

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ایشون باید برای شما یا همسرتون یک دعوت نامه رسمی ارسال کنه. در صورتی که با تقاضا موافقت بشه شما می تونید به صورت خانوادگی مهاجرت کنید.

  4. عبید گفت:

    سلام
    من دعوتنامه کاری دریافت کردم. میخواستم بدانم شرکت دعوت کننده شرایط خاصی داشته باشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرکت باید در رابطه با شرایط شما در کشور سوئد تعهداتی رو به اداره کار سوئد داده باشه.
      در صورتی که دعوتنامه دریافت شده رسمی باشد، شما می تونید از این طریق راهی سوئد بشید.

  5. مهدی گفت:

    با سلام و عرض ادب
    شما به عنوان یک موسسه که در زمینه مهاجرت فعالیت دارید با توجه به شرایطی که قبلا عرض کردم می توانید ویزا کاری یا مهاجرت با اخذ دعوتنامه با کار را برای من فراهم نمایید.

    با احترام

    1. داوری گفت:

      سلام
      اخذ آفر کار به عهده شماس تا از این طریق بتونید اقامت سوئد رو بدست بیاریت

  6. مهدی گفت:

    سلام
    شما می توانید شرایط و مقدمات ویزا کار و یا دعوتنامه کاری را فرهم کنید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      ما میتونیم برای شما ویزای کاری رو بگیریم اما داشتن کار یا دریافت دعوتنامه کاری در اون کشور به عهده خودتونه

  7. مهدی گفت:

    سلام
    با مدرک دانشگاهی ایمنی و بهداشت حرفه ای [HSC] و پنج سال سابقه کار میتونم با ویزای کار به سوِئد مهاجرت کنم./

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در کشور سوئد نیاز به دعوتنامه کاری خواهید داشت

  8. امير ارسلان گفت:

    سلام من يك پيشنهادى كارى از سوئد داشتم كه به علت شرايط اقتصادى شركت ميزبانم از طرف اداره مهاجرت سوئد رد شد.
    ميخواستم بدونم دوباره با عوض شدن شرايط شركت كارفرما ميتونه درخواست جديد بده؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله مشکلی برای درخواست دوباره وجود نداره

  9. سُرور گفت:

    سلام
    من فارغ التحصيل رشته پزشكي عمومي هستم و بدون سابقه كار، ميخواستم براي مهاجرت به سوئد و معادلسازي مدركم اقدام كنم، لطفا من روراهنمايي كنيد

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا ابتدا مقاله ویزای کاری سوئد گروه پزشکی رو مطالعه فرمایید اگر سوالی بود در خدمتتون هستم

      1. سُرور گفت:

        مرسي ، من اين مقاله رو مطالعه كردم،
        ولي بيشتر نگرانيم از بابت اين بود كه سابقه كار ندارم، اين درسته كه چون سابقه كار ندارم دوره هاي كاراموزي من در سوئد ممكنه طولاني تر بشن؟

        1. داوری گفت:

          بله همینطوره دوست من

          1. سُرور گفت:

            ?ممنونم، فقط من براي وقت مشاوره حضوري بايد زنگ بزنم به دفترتون و رزرو كنم؟

          2. داوری گفت:

            بله با شماره 02191003232 تماس بگیرید من در خدمتتون هستم

  10. ایمان گفت:

    سلام و عرض ادب
    من اط طریق کارفرما میخوام دعوت شم ب سوئد
    گفت باید برای اداره کار 50هزار کرون بپردازی.
    این 50هزار کرون درسته؟ 50هزار کرون برای چیه؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      از این قضیه اطلاعی ندارم ازشون بپرسید از چه بابت باید پرداخت کرد

  11. مهراد گفت:

    ویزای کار سوئد رو میشه از کشورهای دیگر شنگن هم ورود کرد و گرفت؟ برای کار در حرفه های پزشکی باید آزمون تطبیق مدارک رو در سوئد داد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله میشه از کشورهای دیگه ای که شانس ویزا دارید اقدام کنید و پلی بزنید برای ورود به سوئد
      برای کار پزشکی هم تطبیق مدرک رو نیاز دارید و هم مدرک زبان سوئدی

  12. مهشید رحمانی گفت:

    سلام و خسته نباشید. میتونم برای کار در کشور سوئد تو زمینه برق اقدام کنم؟ کارفرما ندارم میتونید کمکم کنید؟

    1. رهنما گفت:

      سلام و عرض ارادت
      برای کار در سوئد موسسه ما خدماتی ارائه نمیکند. در این خصوص ما به شما سایت ها و موسسات کاریابی در سوئد را پیشنهاد می کنیم همچنین تحصیل در سوئد می تواند راه ورود مناسبی برای کار در این کشور محسوب شود. در این خصوص پیشنهاد میکنیم جهت مشاوره با موسسه ما ارتباط بگیرید.

  13. امیر عباس گفت:

    سلام بابت مطالب به روزتون تشکر میکنم

  14. مهراد گفت:

    برای همراهان هم میشه ویزای کار گرفت؟ فرزند من می تونه رایگان درس بخونه ؟ الان این کشور ویزای جست و جوی کار داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      همراه فردی که تحصیلی اقدام میکنه به عنوان همسر فرصت کار خواهد داشت
      و فرزند هم میتونه در مدرسه رایگان تحصیل کنه
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  15. hesam گفت:

    سپاس از مقاله ی خوبتون … با این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با شرایط ویزای کار سوئد کسب کردیم … آیا محدودیت سنی برای ویزای کار سوئد وجود داره ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      سپاس از لطفتون
      برای ویزای کار محدودیت سنی خاصی وجود نداره بیشتر شرایط کاریه شماست که مهمه.
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  16. ارسلان رکنی گفت:

    سلام بعد از ۱۰ روز آگهی استخدام چگونه میتوان استخدام شد؟

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوال شما واضح نیست. در صورت امکان مجدد شرایط و سوال خود را مطرح نمایید.

  17. سحر گفت:

    سلام ممنون میشم در مورد ویزای تحصیلی سوئد توضیح دهید.
    ممنون از مطالب به روزتون

    1. رهنما گفت:

      سلام دوست عزیز
      مقاله ویزای تحصیلی سوئد را برای مطالعه شما لینک نمودیم.

  18. لیدا بهرامی گفت:

    خیلی ممنون بابت اطلاعات مفیدتون در این مقاله

  19. پدرام کوهی گفت:

    آیا به ما ایرانی ها خوب ویزا می دهند؟

    1. رهنما گفت:

      عرض ارادت
      برای کار در سوئد باید از این کشور پیشنهاد یا دعوت نامه کاری داشته باشید.

  20. محمدحسین گفت:

    استفاده کردیم ممنون

  21. باقر قلم بر گفت:

    خیلی خوب و مفید بد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *