ویزای کاری

ویزای کار هلند

ویزای کار هلند

در ابتدای این مقاله باید بیان کرد که ویزای کار هلند را می توان یکی از بهترین طرق مهاجرتی به کشور زیبای هلند با موقعیت های عالی دانست. این کشور یکی از شادترین کشورهای دنیا می باشد که اقتصاد قدرتمندی دارد و از سرتاسر دنیا افراد زیادی در پی اخذ اقامت آن هستند.

  • شرایط اخذ ویزای کار هلند چیست؟
  • هزینه اخذ ویزای کاری هلند چقدر است؟
  • مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزای کاری هلند چقدر است؟
  • مشاغل پر تقاضا برای افراد خارجی در هلند چه می باشد؟
  • آیا با تحصیل در هلند می توان به کار رسید؟
  • آیا از طریق این ویزا می توان اعضای خانواده را همراه با خود برد؟
  • نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری هلند چیست؟
  • راحت ترین مسیر برای دریافت ویزای کاری هلند چیست؟

اینفوگرافیک ویزای کاری هلند

داشتن یک موقعیت کاری مورد نیاز اساسی این برنامه و کار در هلند است. این مقاله که در باب ویزای کار هلند توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، تلاش بر این بوده تا به سوالات مطرح شده در بالا پاسخ داده شود.

شرایط مهاجرت کاری به هلند

از دیگر شرایط کار در کشور هلند می توام به موارد زیر اشاره نمود:

  • قرارداد کاری: مبتنی بر توافقات کار جمعی
  • ساعات کاری: حداکثر 45 ساعت در هفته
  • تعطیلات رسمی: 10 روز در سال
  • مرخصی با حقوق: بین 20 تا 30 روز در سال
  • نرخ مالیات بر درآمد: 36.93%
  • متوسط درآمد خالص ماهیانه: EUR 3441 (یورو)
  • متوسط هزینه زندگی: EUR 2166 (یورو)

و حالا اگر بخواهیم شرایط درآمدی افراد در هلند را با آلمان مقایسه کنیم. متوجه می شویم که سطح درآمدی هلندی ها نسبت به آلمان ها زیاد بوده و به همین دلیل نیز هلندی ها میزان پس انداز بیشتری نسبت به آلمانی ها دارند. اما در عوض هزینه زندگی در آلمان به مراتب پایین تر از هلند می باشد:

بررسی سطح هزینه ها و مبلغ احتمالی پس انداز یک نفر در هلند و آلمان

مسیر مهاجرت کاری به هلند

هلند از جمله کشورهای صنعتی و پیشرفته اروپا محسوب می شود. و نیروهای کار خارجی برای کار در این کشور نیازمند اخذ مجوز کاری و اقامت هلند هستند. برای این منظور نیز اولین اقدام یافتن کاری مناسب در این کشور اروپایی می باشد. پس از این نوبت به آگهی پست شغلی در روزنامه های هلند می رسد که وظیفه کارفرمای هلندی است. در ادامه در صورت اخذ تاییدیه و صدور مجوز کاری است که کارجوی خارجی صلاحیت درخواست ویزای کاری کشور هلند را به دست می آورد.

قوانین دریافت ویزای کار هلند برای شهروندان خارجی

ویزای کار هلند برای ایرانیان

پس با توجه به شرایط کاریابی و جستجوی کار در کشور هلند، می توان چنین گفت که ایرانیان در صورت یافتن یک شغل مناسب در این کشور می توانند به مجوز کار هلند دست یابند. منتها بسته به شرایطی که ممکن است هموطنان داشته باشند، آنها می توانند یکی از انواع مجوز کاری زیر را انتخاب بکنند و درخواست دهند:

GVVA یا سینگل پرمیتکه ترکیبی از مجوز کاری TWV و مجوز اقامتی است. مخصوص کار در هلند بمدت بیش از 3 ماه بوده و برای اخذ آن نیز کارفرمای هلندی بایستی تست بازار کار (آگهی شغلی) را انجام دهد
مجوز مهاجرت کارگران مهارت بالابرای اخذ این مجوز داشتن قرارداد کاری و نیز برخورداری از سطح حداقل درآمدی الزامی است
بلوکارت اروپاییشرایط اخذ آن شبیه مجوز مهاجرت کارگران مهارت بالاست
مجوز کار برای فارغ التحصیلان خارجی (Zoekjaar)به مدت 1 سال اعتبار داشته و با هدف جستجوی کار صادر می شود. این ویزا مخصوص فارغ التحصیلان از هلند می باشد
مجوز کارآفرینملاک صدور این ویزا شامل اخذ امتیاز با توجه به سه معیار سابقه کاری، شرایط بیزینس و ارزش افزوده برای هلند می باشد

فلذا اطلاع از شرط حداقل حقوق قید شده در قرارداد کاری برای متقاضیان ویزای مهارت بالا، جاب سیکر و بلوکارت هلند بصورت زیر الزامی است:

شرایط دریافت بلوکارت هلند برای ایرانیان

ویزای جستجوی کار هلند

فارغ التحصیلان از دانشگاه های هلند این شانس خوب را دارند که با اخذ ویزای جستجوی کار هلند در این کشور به مدت یکسال مانده و به کاریابی بپردازند. و این از امتیازات بسیار مهم و ارزشمند تحصیل در کشور هلند می باشد. در واقع آنها با توجه به شرایطشان می توانند برای اخذ دو نوع ویزای جستجوی کار هلند متقاضی شوند:

انواع ویزای جستجوی کار هلند

 

نوع اول ویزای جستجوی کار هلند یعنی ویزا Orientation year مخصوص دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکترا از کشور هلند است. که حداکثر در عرض 3 سال مدرکشان را دریافت کرده اند. اما نوع دوم مربوط به تمام دانشجویان بویژه دانشجویان کارشناسی است که در حال اتمام تحصیلاتشان بوده ولی مایل به کار در هلند هستند. آنها بایستی پیش از اتمام دوره تحصیلی اشان برای اخذ ویزای Search year اقدام بکنند. مشخصات کلی ویزای جستجوی کار هلند را با هم در قالب جدول زیر مرور می کنیم:

ویژگی های ویزای جستجوی کار هلند

انواع ویزای کار هلند

ویزای کار در هلند برای کار قراردادی بیش از 3 ماه اما حداکثر 1 سال است. ویزاهای موقت فعلی موجود عبارتند از ویزای کارگر فصلی که برای مشاغل کشاورزی است و مدت آن هم 6 ماهه است. ویزای Au pair افراد 18 تا 30 ساله می توانند از این ویزا برای کار به عنوان au pair در هلند تا 1 سال استفاده کنند. این ویزا برای اکثر قراردادهای کاری در هلند است، جایی که پیشنهاد کار معمولاً برای حداقل 1 سال است. ویزاهای کاری طولانی مدت فعلی در هلند عبارتند از کار عمومی در ویزای کار با حقوق مجوز استاندارد برای اکثر اشکال کار در هلند. اعتبار آن تا 3 سال و قابل تمدید است، معمولاً حداکثر تا 5 سال.

ویزای مهاجرتی با مهارت بالا برای موقعیت های سطح بالا با حداقل حقوق مورد نیاز، معمولاً برای 5 سال اعتبار دارد. کارت آبی اتحادیه اروپا مجوزی برای کارگران با مهارت بالا که می تواند در کشورهای اتحادیه اروپا/EFTA استفاده شود. این ویزا 4 سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. ویزای انتقال درون شرکتی (ICT) برای مدیران، متخصصان و کارآموزان شرکت های چند ملیتی که به هلند منتقل شده اند به مدت 3 سال (یا 1 سال برای کارآموزان) معتبر است. ویزای پژوهشگر برای انجام کارهای تحقیقاتی آکادمیک یا حرفه ای با اعتبار 5 سال.

شرایط ویزای جاب سیکر هلند

همان طوری که گفته شد، دولت هلند مجوز اقامت 1 ساله ای را برای فارغ التحصیلان خارجی از دانشگاه های این کشور صادر می کند. این ویزا با عنوان ویزای جاب سیکر Netherlands Job Seeker نامیده می شود. فارغ التحصیلان دانشگاهی از این طریق می توانند به جستجوی کار موردنظرشان در این کشور بپردازند. منتها اخذ جاب سیکر هلند شرایطی دارد که عبارتند از:

  • متقاضی بایستی مدرکش را از مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه های هلند دریافت کرده باشد.
  • متقاضی (فارغ التحصیلان ارشد و دکتری) بایستی مدرکش را حداکثر طی 3 سال اخیر از هلند دریافت کرده باشد.
  • متقاضی (بویژه فارغ التحصیلان کارشناسی) برای اخذ این ویزای هلند بایستی تا پیش از اتمام تحصیلاتش به اداره مهاجرت هلند (IND) درخواست دهد.

و اما برای اخذ ویزای جاب سیکر هلند، ارائه یکسری مدارک به شرح زیر الزامی است:

  • فرم درخواست تکمیلی ویزای جاب سیکر هلند
  • کپی از صفحات پاسپورت
  • کپی از ویزای دانشجویی هلند
  • کپی از مجوز اقامت تحصیلی
  • عکس پاسپورتی
  • مدرک فارغ التحصیلی از دانشگاه های هلند
  • بیمه سلامت
  • رسید واریز هزینه ویزا

اخذ ویزای کار هلند از طریق تحصیل

توجه به این نکته ضروری است که فارغ التحصیلان دانشگاه های اروپایی شانس بیشتری در اخذ ویزای کار دارند. بهتر است ابتدا ویزای تحصیلی هلند را بدست آورد و در کنار تحصیل همزمان به کار مشغول شد. راحت ترین و بهترین نوع از ویزا، ویزای تحصیلی هلند می باشد. دانشجویان می توانند در حین تحصیل کار کنند.

اما محدودیت هایی برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا/ EEA/ سوئیس و اهل کرواسی وجود دارد که در سال 2023 فقط می توانند تا 16 ساعت در هفته در طول سال کار کنند یا تمام وقت در ماه فوریه در ماه ژوئن، ژوئیه و اوت. اگر فردی با یک مدرک کارشناسی یا مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه هلندی فارغ التحصیل شده، می تواند یک سال اقامت در سال تحصیلی را بعد از فارغ التحصیلی درخواست کند تا اجازه اقامت در هلند برای یک سال دیگر برای جستجوی کار پیدا کند. در طول این مدت فرد می تواند بدون اجازه کار و بدون محدودیت کار کند.

وبینار تخصصی مهاجرت کاری به آلمان

راه های اخذ ویزای کار هلند

کار به عنوان یک مهاجر نیروی کار بسیار ماهر یا highly skilled worker: هلند مشتاق جذب کارگران ماهر، گاهی اوقات کارگران دانشمند به کشور است. اینها کارگران خارجی هستند که معتقدند قادر به کمک به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند. برای دریافت اجازه اقامت به عنوان یک مهاجر بسیار ماهر، باید حداقل 4 ماه با یک کارفرمای شناخته شده توسط مقامات مهاجر هلندی قرارداد کار یا وظیفه (یا توافق نامه کتبی) داشت و درآمد بیشتری کسب کرد. اگر فرد بیش از 30 سال سن دارد، این در حال حاضر 4500€ (یورو) در ماه است؛ اگر فرد زیر 30 سال است، این درآمد 3108€ (یورو) در ماه است. فارغ التحصیلان واجد شرایط برای برگزاری یا برگزاری یک سال زمان جستجوی کار، فقط باید به مبلغ 2228€ (یورو) در ماه دست یابند. این مبلغ حقوق معادل است.

ویزای کار برای کارگران مشغول به کار آزاد هلند

اگر کسی می خواهد برای شرکت در یک شرکت یا کار به عنوان یک فارغ التحصیل به هلند برود، باید برای اجازه اقامت (با اجازه کار) به عنوان یک فرد کارآفرین درخواست دهد. این مجوز برای 2 سال معتبر است اما می تواند تمدید شود. فرد باید از مقامات هلندی اجازه بگیرد تا به عنوان خود-کارمند کار کند متخصصان پزشکی باید در لیست رسمی ثبت نام BIG ثبت نام کنند، و اگر فردی می خواهد یک شرکت را راه اندازی کند، برنامه کاری و امور مالی شما توسط سازمان اداری هلند ارزیابی خواهد شد.

هزینه ویزای کار هلند چقدر است؟

حالا که با کلیات ویزای کار هلند آشنا شدید بد نیست کمی هم درباره هزینه این ویزا نیز بدانید. در وهله اول نیز بایستی بدانید که با توجه به انواع مختلف ویزای کاری هلند، هزینه درخواست این ویزاها نیز متفاوت است.

همان طوری که قبلا هم گفته شد ویزاهای کاری هلند از نوع ویزای بلند مدت هلند (MVV) بوده و هزینه درخواست آنها از این قرار است:

نوع ویزاهزینه به یورو (درخواست اول)
ورکینگ هالیدی (WHS/WHP)57€
نقل و انتقالات درون شرکتی285€
مهاجر مهارت بالا285€
ویزای اشتغال171€
ویزای جستجوی کار پس از تحصیل171€

مشاغل پر تقاضا در ویزای کار هلند

اخذ اقامت از طریق ویزای کار هلند

متقاضیان به وسیله کارفرما و سپری شدن شرایط لازم برای کار در هلند اقدامات لازم را انجام داده و ویزای کار هلند را اخذ می کنند. این امکان وجود دارد که به کار در کشور هلند مشغول شد و با در نظر گرفتن شرایط و رعایت این امر ویزا را تمدید کرد. با تمدید ویزا تا 5 سال، فرد می تواند برای دریافت اقامت دائم کشور هلند اقدام کند. لازم به ذکر است که افرادی که ویزای کار کشور هلند را اخذ می کند این اجازه را ندارند که همراه را همزمان با خود به کشور هلند بیاورند اول باید شخص اصلی برای کار در این کشور وارد شوند و سپس برای همراه خود اقدامات لازم را انجام دهند.

اقامت خانواده نیروی کار در هلند

معمولا یکی از سوالات مهم متقضیان کار در هلند این است که آیا با اخذ ویزای کار هلند می توان اعضای خانواده را هم به هلند آورد؟ جواب مثبت است. این کار را می توان از طریق درخواست ویزای خانوادگی و یا Family visa انجام داد. در واقع دارنده ویزای کار هلند به عنوان اسپانسر دیگر اعضای خانواده اش عمل می کند و امکان اخذ ویزای خانوادگی را برایشان فراهم می کند. ویزایی که تا پایان اعتبار ویزای اصلی اعتبار داشته و به همسر اجازه می دهد تا بدون اخذ مجوز کاری هلند در این کشور کار بکند.

با این حال سطح درآمدها بر حسب نوع بخش یا صنایع مربوطه در هلند متغیر است ولی در حالت کلی سطح درآمدها در آمستردام با سالانه حدود €36000 تا 40000€ (یورو) نسبتا بالاتر از متوسط هلند می باشد. حتی کارگران خارجی در آمستردام سالانه تا €34882 (یورو) نیز دریافت می کنند.

برای اینکه با برتری های شهر آمستردام آشنا شوید توصیه می شود حقایق زیر را نیز مرور کنید:

  • در آمستردام بیش از 2000 شرکت بین المللی وجود دارد.
  • در ین شهر بیش از 475 دفتر بین المللی وجود دارد.
  • 12% از کل مشاغل فهرست شده از این شهر یه زبان انگلیسی
  • آمستردام دارای یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در کل اروپاست.
  • در این شهخر تقاضای فزاینده ای برای جذب کارگران ماهر خارجی وجود دارد.

بررسی مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری هلند

علاوه بر نامه پیشنهاد شغلی که اصلی ترین مدرک لازم جهت دریافت ویزا است، مدارک دیگری باید به کنسولگری این کشور ارائه شود. گذرنامه معتبر با اعتبار بالای 6 ماه یکی از مدارک لازمه است. هم چنین 2 قطعه عکس پاسپورتی نیز می بایست در پرونده متقاضی وجود داشته باشد. در صورتی که فرد متقاضی ویزای کاری هلند متاهل باشد و مایل به دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندانش است، می بایست سند ازدواج و مدرک شناسایی همسر و فرزندانش (گذرنامه) را نیز به سفارت ارائه داده تا بتواند برای اعضای خانواده ویزای همراه دریافت نماید. مدارک تحصیلی و سابقه شغلی متقاضی در کشور خود نیز گاها از سوی سفارت اعلام می شود که ارائه شود.

  • دعوت نامه کاری از کارفرمای هلندی
  • پاسپورت معتبر بین المللی
  • عکس پرسنلی
  • مدارک تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • گواهی تمکن مالی

دلایل ریجکتی ویزای کار هلند

یکی از نکات حائز اهمیت در زمینه درخواست ویزای کار هلند 2024 اطلاع از شرایط و دلایلی است که منجر به ریجکتی ویزا می گردد. در حقیقت ریجکتی (رد) درخواست ویزا درصد خیلی ناچیزی را تشکیل می دهد اما همین درصد خیلی کم لزوم تجه به نکات مهم را برجسته می کند.

بر این اساس متقاضیان در هر گام از فرآیند درخواست ویزای کاری هلند بایستی به دلایل ریجکتی ویزا توجه نمایند:

  • ارائه مدارک نامعتبر و یا فیک
  • کافی نبودن تمکن مالی
  • تکمیل ناقص فرم درخواست
  • داشتن سوء سابقه
  • پاسخ نادرست به سوالات مصاحبه

آشنایی با تمامی راه های مهاجرت به هلند برای انتخاب بهترین مسیر

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار هلند و نحوه اخذ این ویزا به طور خلاصه توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توضیح داده شد.

سوالات پرتکرار در خصوص ویزای کار هلند

ویزای کار هلند قوانین خاصی دارد که سوالات زیر در این خصوص مطرح می شود:

  • دعوتنامه کاری کشور هلند را با چه ساز و کاری می توان دریافت کرد؟ اول باید شخص کارفرما در هلند آگهی استخدام بزند و به مدت 3 ماه اگر از افراد اتحادیه اروپا نیرویی پیدا نشد، شخص کارفرما باید در کل اتحادیه اروپا به مدت 3 ماه آگهی استخدام بزند و باز اگر کسی پیدا نشد کارفرما مجوز این را دارد که دعوت نامه کاری برای شما ارسال کند.
  • آیا دانشجویان خارجی بعد از اتمام تحصیل در هلند می توانند مشغول به کار شوند؟ اگر شما با یک مدرک کارشناسی یا مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه هلندی فارغ التحصیل شدید، می توانید یک سال اقامت را بعد از فارغ التحصیلی درخواست کنید تا اجازه اقامت در هلند برای یک سال دیگر را بیابید.
  • آیا هلند مقصد مناسبی برای کار به حساب می آید؟ این کشور هم برای کار دانشجویی و هم برای کار دائم یکی از بهترین ها در اروپا است. افرادی که قصد دارند در این کشور کار کنند، می توانند از فرصت های مختلفی برای رسیدن به خواسته های خود استفاده کنند.
4.8/5 - (28 امتیاز)

7 دیدگاه برای “ویزای کار هلند

  1. mehrzad گفت:

    سلام وقت بخیر
    به افراد زیر ۱۸ سال ویزای کار هلند میدن ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر

      1. Mehrzad گفت:

        سلام

        به چه دلیل نمیشه؟

        بعد ۱۸ سالگی ویزا میدن؟

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          مسئله اصلی این هست که اولویت اول با استخدام نیروی کار هلندی هست، دوم با شهروندان اروپایی و سوم با شهروندان غیر اروپایی.
          برای این مسئله عملا شما باید مدرک دانشگاهی داشته باشید و بعد از اون 3 سال سابقه کاری هم نیاز خواهید داشت. عملا شما تا حدود 24 سالگی شانس خیلی خیلی کمی خواهید داشت.

  2. علی گفت:

    سلام. وقت بخیر. من یک پزشک هستم 42 ساله و مجرد. در کشور هلند میتونم با این تخصص مشغول کار بشم؟ یا هر کشوری که راحت تر بشه ویزا گرفت؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید مهاجرت به هلند رو تجربه کنید ولی قبل از شروع کار باید معادلسازی انجام بدید

  3. Sana گفت:

    بسیار خووب. موید باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *