ویترین

پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها

پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها

تصمیم گیرنده نهایی درباره اعطای پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها مجمع عمومی است که موظف است تا سقف پاداش مذکور را هم تعیین کند. البته که پرداخت این پاداش اصلا الزامی نبوده بلکه مجمع دراینباره اختیار دار است. از دیگر شرایط اصلی برای تخصیص پاداش مدیران این است که در اساسنامه شرکت بندی نیز به این موضوع پرداخته باشد. به هر حال، منبع تامین پاداش مذکور غالبا از طریق سود خالص سالیانه شرکت ها است. گروه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله درصدد تشریح دلایل، شرایط و مقدار پاداش سالانه به هیات مدیران شرکت می باشد. همچنین کارشناسان مجرب ما آماده پاسخ گوئی به همه سوالاتتان درباب شرایط ثبت و راه اندازی شرکت تجاری هستند.

آشنایی با ساختار هیات مدیره شرکت ها

همان طوری که می دانید هر شرکت تجاری متشکل از 3 ساختار مشتمل بر هیات مدیره، مجمع عمومی و مجمع عمومی فوق العاده می باشد. در واقع هیات مدیره شرکت ها بازوی اجرایی و رکن اداره کننده شرکت هاست. معمولا شرکاء یا سهامداران از بین خود افرادی را به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب کرده و با اعتماد به عملکردشان سرکایه خود را به دست آنها می سپارند و هیات مدیره نیز با به کار بستن هوش تجاری و خلاقیت کاری خود باعث سودآوری بیشتر برای شرکت ها می شوند. طبق قانون مجمع موسسان یا مجمع عممومی شرکت ها موظفند تا اعضای هیات مدیره را انتخاب کنند و بر طبق مواد 119 و 124 قانون تجارت، اعضای هیات مدیره موظفند تا در همان اولین جلسه خود نسبت به انتخاب افراد زیر اقدام کنند:

آشنایی با ساختار هیات مدیره شرکت ها

اما مجمع عمومی بایستی در انتخاب اعضای هیات مدیره دقت داشته باشد تا انتخاب این افراد مطابق ماده 111 اصلاحیه قانون تجارت صورت بگیرد. بنابر مفاد این قانون افراد ورشکسته، محجورین و نیز اشخاص دارای سوء سابقه کیفری حق انتخاب و عضویت در هیات مدیره شرکت ها را ندارند.

حق الزحمه و پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره

یکی از مباحث مهم درباره هیات مدیره شرکت ها، بحث درباب شرایط حق الزحمه و نیز پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره است. مورد بعدی هم اینکه معیار در زمینه پرداخت حق الزحمه و یا تخصیص پاداش سالیانه به اعضای هیات مدیره چه می تواند باشد. در زمینه پرداخت حق الزحمه اعضای هیات مدیره بایستی بدانید که این حق الزحمه به شرایط عضویت افراد در هیات مدیره شرکت ها بستگی دارد.

حق الزحمه و پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها

معمولا اعضای هیات مدیره شامل:

  • اعضای موظف هیات مدیره
  • اعضای غیر موظف هیات مدیره

افرادی عضو موظف هستند که علاوه بر عضویت در هیات مدیره شرکت همچنین در شرکت سمت رسمی مثل مدیر عاملی، مدیر حقوقی و غیره هم دارند. این دسته از افراد با شرکت قرارداد تمام وقت داشته و از کلیه حقوق و مزایا هم برخوردارند. اما اعضای غیرموظف افرادی هستند که به جز شرکت در جلسات هیات مدیره هیچ سمتی در شرکت ندارند و از همین رو نیز حق الزحمه آنها متناسب با تعداد جلساتی است که آنها در این جلسات شرکت کرده اند. در مورد مقدار و نحوه پرداخت حق الزحمه اعضای موظف و غیر موظف نیز مجمع عمومی به تشخیص خود عمل خواهد کرد. طبق ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت نیز:

ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت

شرایط پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها

با توجه به مسئولیت خطیر و اثرگذار هیات مدیره شرکت ها و به جهت ایجاد انگیزه در بین مدیران، قانون تجارت جدا از حقوقی که برای اعضای هیات مدیره شرکتها پیش بینی کرده همچنین برای آنها پاداش سالانه ای را هم مدنظر قرار داده است. به همین دلیل نیز به استناد ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت، تخصیص پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها فقط در صورتی امکان پذیر است که در اساسنامه شرکت ها بدان اشاره شده باشد. فقط در این صورت است که مجمع عمومی میتواند درباره تخصیص نسبت مشخصی از سود خالص سالانه شرکت بعنوان پاداش به کلیه اعضای هیات مدیره تصمیم بگیرد. بنابراین:

شرایط پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها

لازم به یادآوری است که سقف مقدار پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها در قانون تعیین نشده و قانونگذار این وظیفه را بر عهده مجمع عمومی شرکت ها سپرده است. بنابراین درباره تعیین سقف پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره تشخیص مجمع عمومی شرکت ها فصل الخطاب محسوب می شود.

سقف پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها

همان طوری که در مباحث قبلی هم گفته شد، برای اعطای پاداش سالانه به هیات مدیران این کار بایستی در اساسنامه قید شود. نکته بعدی اینکه در صورت وجود این بند در اساسنامه نیز مجمع عمومی شرکت ها بایستی با تخصیص این پاداش از سود خالص شرکتها تصمیم بگیرند. علاوه بر این مجمع همچنین تصمیم گیرنده نهایی درباب سقف پاداش اعطایی به هیات مدیره نیز می باشد. به استناد ماده 241 از اصلاحیه قانون تجارت ایران، سقف پاداش سالانه برای مدیران شرکتهای سهامی از قرار ذیل می باشد:

سقف پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها

همان طوری که در نمودار فوق نیز مشخص شده، پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره از سود خالص سالانه شرکت های سهامی خاص دو برابر شرکت های سهامی عام می باشد. هموطنان گرامی درجریان باشند که امکان ثبت شرکت در کشورهای اروپایی و اخذ اقامت اروپا در سال 2021 برای آنها کاملا فراهم است. علاقه مندان ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار در اروپا می توانند از طریق دریافت مشاوره های تخصصی از وکلای مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گام های عملی در این زمینه با ما بردارند.

سوالات مهم در زمینه پاداش اعضای هیات مدیره

در این بخش از مقاله به برخی از سوالات مهم درباب شرایط پاداش به هیات مدیره پاسخ داده می شود:

  • وظیفه هیات مدیره شرکت ها چیست؟ انجام کلیه امور جاری شرکت ها مطابق اساسنامه و تصمیمات مجامع بر عهده هیات مدیره می باشد.
  • مسئول انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت ها کیست؟ مجمع عمومی مسئول این کار می باشد
  • هیئت مدیره متشکل از چه اعضایی است؟ اعضا پس از انتخاب توسط مجمع و در همان جلسه اول از بین خود افرادی را به عنوان رئیس، نایب رئیس و مدیر عامل انتخاب می کنند. ضمنا اعضای هیات مدیره ممکن است عضو موظف یا عضو غیر موظف محسوب شود.
  • شرط اصلی اعطای پاداش به هیات مدیره شرکت ها چیست؟ بر طبق ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت، اعطای پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت ها فقط در صورتی میسر است که در اساسنامه شرکت ها بدان موضوع صراحتا اشاره شده باشد.
  • منبع تامین پاداش هیات مدیره شرکت ها چیست؟ سود خالص سالانه شرکت
  • مقدار پاداش سالیانه اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی چقدر است؟ 5% از سود خالص سالانه در شرکت های سهامی عام و 10% در شرکتهای سهامی خاص متعلق به مدیران شرکت است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *