ویزای کاری

ویزای کار چک

ویزای کار چک

اقدام برای دریافت ویزای کار چک یکی از مسیرهای مطمئن و سودمند جهت ورود به این کشور و به تبع آن امکان ورود به کشورهای عضو پیمان شنگن است. کشور جمهوری چک در دهه های انتهایی قرن بیستم، فراز و نشیب های فراوانی را از سر گذرانده است. وضعیت پایداری که این روزها در این کشور مشاهده می شود، مرهون سیاست گذاری های صحیح و برنامه ریزی شده است. با خواندن این مقاله که تمام حقوق معنوی آن مربوط به موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت است، مختصری از شرایط کار در جمهوری چک و نحوه اخذ ویزای کار این کشور را بیان خواهیم کرد.

کشور جمهوری چک یکی از بازماندگان کشور سابق چکسلواکی است. این کشور بر اثر نابسامانی های سیاسی در سال های 1990 تجزیه شد. چک در کنار اسلواکی به عنوان یک کشور مستقل اعلام موجودیت کرد. این کشور نوپا از بدو تشکیل در قالب حکومتیِ نوین خود، مسیر پیشرفت در حوزه های اقتصاد و فناوری را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این با برنامه ریزی های مدون و هدفمند توانست در سال 2007 به عضویت اتحادیه اروپا درآید. ضمن پذیرش پیمان منطقه ای شنگن، عضو این خانواده متشکل و نظام مند شود.

  • شرایط دریافت ویزای کار چک چیست؟
  • آیا جمهوری چک کشور مناسبی برای کار در اروپا است؟
  • آیا می توان با تسلط به زبان انگلیسی، ویزای کار جمهوری چک را به دست آورد؟
  • مزایای دریافت این ویزا چیست؟
  • بهترین مسیر دریافت ویزای کاری چک چیست؟
  • آیا می توان با تحصیل در چک به اقامت این کشور رسید؟

کشور جمهوری چک یکی از بازماندگان کشور سابق چکسلواکی است. (EU) این کشور بر اثر نابسامانی های سیاسی در سال های 1990 تجزیه شد. چک در کنار اسلواکی به عنوان یک کشور مستقل اعلام موجودیت کرد. این کشور نوپا از بدو تشکیل در قالب حکومتیِ نوین خود، مسیر پیشرفت در حوزه های اقتصاد و فناوری را در دستور کار خود قرار داد. علاوه بر این با برنامه ریزی های مدون و هدفمند توانست در 1 می سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآید. ضمن پذیرش پیمان منطقه ای شنگن، عضو این خانواده متشکل و نظام مند شود

روش های اقدام برای ویزای کار چک در 2024

برخی از کشورهای اروپایی حوزه شنگن از قبیل آلمان و اتریش علاوه بر ویزای کار، ویزای دیگری را تحت عنوان ویزای جستجوی کار سال 2024 تدارک دیده اند. این روش سختی های مربوطه به دریافت دعوت نامه کاری را از مقابل متقاضیان حذف می کند. مسیر همواری را برای متقاضیان به ارمغان می آورد. اما جمهوری چک، از آن دسته کشورهایی است که ورود به آن به عنوان نیروی کار، از مسیرِ یافتن پیشنهاد و دعوت نامه کاری می گذرد. از این رو متقاضیان اخذ ویزای کار چک باید ضمن برخورداری از کارنامه حرفه ای و رزومه درخشان، مهارت های ارزشمندی را نیز داشته باشند. متقاضیان از این طریق باید بتوانند نظر کارفرمایان این کشور را جلب کنند.

اینفوگرافیک ویزای کاری چک

اشتغال به کار در جمهوری چک

با دریافت پیشنهاد کاری و مهاجرت به چک فرد می تواند اقامت دائم 3 ساله دریافت کند. متوسط زمان کار در کشور چک 40 ساعت در هفته است و کارکنان تعطیلات رسمی 11 روزه در سال دارند در صورتی که در سایر کشورهای اروپایی حدودا تعطیلات رسمی 20 روز است. مشاغلی که در کشور چک بازار کاری خوبی دارند به شرح زیر است:

  • فروش
  • مشاغل مرتبط با حسابداری و امور مالی
  • داروسازی
  • رشته های مرتبط با کامپیوتر و فناوری اطلاعات

اخذ ویزای کار چک از طریق دعوت نامه کاری

همان طور که اشاره شد تنها راه اخذ ویزای کار چک، داشتن دعوت نامه و پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایان حاضر در جمهوری چک است. لذا افرادی که تمایل به اخذ ویزای کار چک را داشته باشند، دو راه در پیش خواهند داشت. در صورتی که متقاضیان، ویزای یکی از کشورهای حوزه شنگن را داشته باشند، می توانند با ورود آزادانه به خاک جمهوری چک، با شرکت های موجود در این کشور وارد مذاکره شوند یا به صورت حضور به موسسه های کاریابی مراجعه کنند. آن ها با تکمیل فرم های مربوطه، در انتظار یافتن کارِ مناسب بمانند.

در این حالت پس از یافتن کار و عقد قرارداد با اشخاص حقوقی در داخل این کشور، می توانند برای دریافت ویزای کاری چک اقدام کنند. مسیر دیگر برای افرادی که مجوز حضور در کشورهای حوزه شنگن را کسب نکرده باشند، جستجو از راه دور است. در این صورت متقاضیان کار در جمهوری چک می توانند با مراجعه به سایت های اینترنتیِ موسسه های کاریابی اقدام کنند. در صورتی که مدرک زبان با نمره ممتاز، سابقه کاری درخشان، پیشینه های فعالیت های خلاقانه و همچنین فارغ التحصیلی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تراز اول کشورِ متبوع خود را داشته باشند، این شانس را خواهند داشت که توجه شرکت های فعال در جمهوری چک را به خود جلب کنند.

سپس این شرکت ها به خاطر قانون حمایت از نیروی کار داخلی ملزم به اعلان رسمی آگهی دعوت به همکاری در داخل جمهوری چک خواهند بود. پس از انتشار آگهی در خاک این کشور، همین عنوان آگهی باید در کشورهای حوزه شنگن نیز منتشر شود. در صورتی که نیروی کار با مشخصات اعلام شده در آگهی مذکور یافت نشود، نوبت به ارسال دعوت نامه کاری به متقاضی خارج از اتحادیه اروپا خواهد رسید.

اخذ ویزای کار چک از طریق دعوت نامه کاری

اخذ پیشنهاد از طریق موسسه های کاریابی چک

بر اساس قانون کار جمهوری چک، کار در این کشور در 3 قالب قرارداد استخدام (به شکل تمام وقت یا پاره وقت) وجود دارد. قراردادهای روزمزد (با دستمزدهای ساعتی) و توافق در فعالیت های کاری (امکان انتخاب آزادانه شغل های پاره وقت)، صورت می پذیرد. استفاده از امکانات و خدمات موسسات کاریابی در چک یکی از روش هایی است که نیروهای کار خارج از اتحادیه اروپا به منظور دریافت ویزای کار چک انجام می دهند. از مهم ترین موسسه های کاریابی می توان به این شرکت ها اشاره کرد:

عنوان موسسهمعرفی خدمات
خدمات کاریابی Kellyیک موسسه معتبر کاریابی در پراگ است که به طور مشخص در رشته هایی مانند امور مالی، بانکداری و IT خدمات ارائه می دهد.
موسسه People Placeهمکاری با شرکت های شاخص بین المللی و جذب سرمایه های خارجی در رشته های IT، ارتباطات از راه دور، تولیدات صنعتی، مهندسی و امور مالی و بانکی
موسسه کاریابی Link Consultingمشاوره در حوزه منابع انسانی، آموزش و استخدام نیروی انسانی
موسسه کاریابی William & Partnerمشاوره در زمینه جستجوی مدیران ارشد، مدیران اجرایی در رشته های مالی، بازاریابی، فروش و بانکداری
موسسه کارآفرینی Grafton Recruitmentارائه خدمات در زمینه استخدام قراردادی، انتقال کارمند و ارزش یابی مدارک و نیروی انسانی
شرکت Blacrek & Rekova, Spol. S.R.Oمعرفی نیروهای کارآزموده و ماهر مشغول در چک به شرکت های خارجی

مدارک مورد نیاز جهت درخواست ویزای کاری چک

یکی از اصلی ترین مراحل در روند درخواست ویزای کاری چک جمع آوری مدارک مورد نیاز می باشد. برخی از مهمترین مدارکی باید به کنسولگری چک ارائه دهید به شرح زیر می باشد:

مدارک ضروری برای درخواست ویزای کاری چکتوضیحات
پاسپورت معتبرپاسپورت متقاضیان باید 3 ماه پس از تاریخ بازگشت اعتبار داشته باشد.
عکسارائه 2 قطعه عکس در اندازه پاسپورت
بیمه مسافرتمتقاضیان باید یک سند بیمه پزشکی مسافرتی برای دوره کاری خود در این کشور ارائه دهند.
داده بیومتریکهنگام درخواست ویزای کاری باید اثر انگشت خود را نیز ارسال کنید.
ارائه قرارداد کار معتبرارائه مدارکی دال بر داشتن شغل معتبر در جمهوری چک

نکته مهم بعدی در باب مدت زمان رسیدگی به ویزای کاری چک می باشد که مطابق گزارش سایت visaguide معمولا بین 30 تا 60 روز به طول می انجامد. از همین رو نیز کارشناسان امر به متقاضیان توصیه می کنند که درخواستشان را حداقل 45 روز قبل از تاریخ سفرشان به سفارت این کشور تحویل دهند.

انواع ویزای کاری چک

بر خلاف اغلب کشورهای مدرن اروپایی، جمهوری چک، انواع مختلف ویزای کاری این کشور را در اختیار متقاضیانی که قصد کار در جمهوری چک را دارند ارائه می دهد. ویزای کاری چک، بر اساس اهداف متقاضیان به دسته های مختلفی تقسیم می شود. به عبارت دیگر، یکی از اصلی ترین مزیت های ویزای کاری چک برای اتباع کشورهای خارجی، وجود انواع مختلف ویزای کاری در این کشور می باشد. به این ترتیب، تمامی متقاضیانی که قصد انجام کار در جکهوری چک را دارند، می توانند از انواع ویزای کاری این کشور استفاده کنند.

برای اینکه بیشتر با انواع ویزای کاری چک با توچه به اهداف متقاضیان آشنا شوید، به لیست زیر ارایه شده مراجعه فرمایید:

  • کارت کاری The Employee Card
  • ویزای کاری انتقال گیرنده درون شرکتی The Intra-Company Transferee Card
  • کارت آبی اتحادیه اروپا Blue Card

فرآیند درخواست ویزای کار جمهوری چک

تا اینجا با شرایط، مقررات و نیز الزامات مربوط به ویزای کار چک 2024 آشنا شدیم. در این بخش قصد آن داریم تا شما عزیزان را با مراحل مختلف درخواست ویزای کاری جمهوری چک به شرح زیر آشنا کنیم:

  • مرحله A: مراجعه به سفارت جمهوری چک به منظور تعیین وقت قبلی که برای این کار متقاضی بایستی شخصا اقدام کند.
  • مرحله B: تحویل مدارک مورد نیاز به سفارت جمهوری چک که درست در روز انجام مصاحبه است. ضمن مصاحبه نیز شامل سوالاتی پیرامون سفرتان به جمهوری چک است.
  • مرحله C: ارساال درخواست به وزارت کشور چک که این کار توسط سفارت چک انجام می پذیرد. در واقع این وزارت کشور چک (MOI) است که درخواست را بررسی و در مورد آن تصمیم می گیرد و در صورت تایید MOI برایتان ویزای اقامت بلند مدت تایپ D چک صادر شده و متعاقب آن شما پس از ورود به این کشور می توانید برای اخذ کارت کاریتان اقدام بکنید.

ورود به کشور چک و دریافت کارت کاری که برای این منظور بایستی به وزارت کشور چک رفته و در آن ضمن ارایه بیومتریک همچنین مصاحبه کوتاهی انجام می دهید.

هزینه ویزای کار چک 2024 چقدر است؟

از جمله سوالات مهم و کاربردی در زمینه اخذ ویزای کار چک همین سوال است. سایت وزارت امور خارجه جمهوری چک (mzv.gov.cz) به این سوال پاسخ داده است. اما قبل از پرداختن به هزینه انواع ویزای کار چک، در همین خصوص متقاضیان بایستی به چند نکته مهم توجه داشته باشند. اولا هزینه ویزا بایستی در سفارت جمهوری چک و یا در مرکز ویزا پرداخت شود. دوم هزینه مذکور مخصوص تحویل درخواست ویزاست و نه به خاطر صدور ویزا! نکته بعدی اینکه هزینه ویزا نیز یک هزینه غیرقابل استرداد است.

با این توضیح اکنون به بررسی هزینه انواع ویزای کاری جمهوری چک در سال 2024 می پردازیم:

نوع یا عنوان ویزاهزینه به واحد کرونا چک
ویزای بلند مدت تایپ DCZK2500
مجوز اقامت (تایپ D)CZK2500
بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپایی (EU)CZK5000
ویزای بلند مدت برای هدف کارآفرینی (تایپ D)CZK5000

شرایط کار پس از اخذ روادید چک

پس از انعقاد قرارداد با شرکت های حاضر در جمهوری چک، افراد متقاضی به طور رسمی وارد بازار کار می شوند. میانگین کار هفتگی در جمهوری چک 40 ساعت در هفته است. تعطیلات رسمی کشور چک 11 روز بیشتر از تعطیلات متداول در سایر کشورها است. کشورهای دیگر معمولا 20 روز تعطیلی رسمی دارند. کار در چک و حضور به عنوان نیروی کار در این کشور منوط به ارائه مجوزها و مدارکی دال بر توانمندی های حرفه ایِ نیروهای کاری است. تمامی این فرایندها از طریق کارفرمایان این کشور انجام می پذیرد. در جمهوری چک، اداره کار این کشور به طور رسمی مجوز کار صادر می کند. این مجوز حاوی اطلاعاتی از قبیل کارفرمای بالقوه، شرح موقعیت شغلی، عنوان شغل مورد نظر، مدت زمان قرارداد و مواردی از این دست است.

نکته بعدی درباره سطح درآمد ماهانه در جمهوری چک است که طبق گزارش وب سایت Salaryexplorer در سال 2024 از قرار زیر می باشد:

رنج درآمد ماهیانه در جمهوری چک 2024
حداقل درآمدCZK15400
متوسط درآمدCZK61100
حداکثر درآمدCZK272000

کار در این کشور مستلزم داشتن اطلاعات جامع درباره قوانین است. مجوز کار، وضعیت بیکاری، بررسی بازار کار، سطح درآمدها و هزینه زندگی در جمهوری چک، استانداردهای زندگی و مواردی از این قبیل موارد است که متقاضیان باید پیش از اقدام، نسبت به جزئیات آن ها مطلع باشند. ناگفته پیدا است که دریافت ویزای کاری، در کنار اخذ ویزای تحصیلی از طریق تحصیل در چک، یکی از روش های اصلی اقامت در چک است. برای کسب اطلاعات دقیق و تخصصی درباره روش های مهاجرت و نحوه مهاجرت به کشورهای خارجی می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

سوالات تخصصی در باب ویزای کاری چک

در بخش پایانی مقاله قصد داریم به برخی از سوالات شما عزیزان در خصوص شرایط اخذ ویزای کاری چک پاسخ دهیم. برخی از مهمترین آنها عبارت اند از:

  • آیا می توانم ویزای کاری چک را تمدید کنم؟ بله، تمامی متقاضیان تمدیدی ویزای کاری چک می توانند ویزای کاری خود را ظرف 3 ماه قبل از تاریخ انقضا انجام دهند. اما زودتر از 3 ماه نمی توانند این فرآیند را انجام دهند.
  • مدت زمان اعتبار ویزای کاری چک چقدر است؟ مدت زمان اعتبار ویزای کاری چک بین 1 تا 3 سال است، البته این مدت زمان می تواند برای یک قرارداد کاری محدود یا موقت باشد. مثلا کارت کاری چک با اعتبار اولیه 2 ساله برای متقاضیان صادر می شود.
  • مرجع تصمیم گیری درباره صدور ویزای کار چک چیست؟ وزارت کشور چک (MOI) اصلی ترین مرجع رسیدگی است ولی صدور ویزا توسط سفارت جمهوری چک انجام می شود.
  • هزینه ویزای جمهوری چک 2024 چقدر می باشد؟ ویزای کاری چک در حدود CZK 2500 (کرون چک) ولی بلوکارت اروپایی چک در حدود CZK 5000 (کرون چک) اعلام شده است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *