ویزای کاری

ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

این مقاله به بررسی و تجزیه و تحلیل ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا که هر دو جزو ویزاهای کاری آمریکا هستند و متقاضیان خاص خود را دارند، اختصاص دارد. هر کدام از این ویزاها شرایط و مدارک مخصوص به خود را دارند. مقاله ذیل حاوی کلیه اطلاعات لازم در این زمینه بوده و موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیشنهاد بر مطالعه آن دارد.

شرایط کاری در کشور آمریکا به گونه ای است که بسیاری از افراد تمایل دارند خود را به خاک این کشور برسانند و بتوانند از مزایای آن بهره ببرند. افرادی که مجوز حضور در آمریکا را به دست می آورند در بسیاری از موارد می توانند تابعیت این کشور را به دست آورند و در این صورت شرایط بسیار مناسبی  را برای آینده خود رقم بزنند. به متقاضیان اخذ اقامت کاری آمریکا از طریق مطالعه این مقاله می توانند پاسخ سوالات کلیدی زیر را دریافت کنند

  • ویزای EB-3 و EB-2 برای چه اهدافی صادر می شود؟
  • برای اخذ ویزای کاری EB-2 و EB-3 آمریکا چه مدارکی لازم است؟
  • کدام دسته از شاغلین صلاحیت اخذ ویزاهای EB-3 و EB-2 را دارند؟

مزایای اخذ ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

مهاجرت به آمریکا از طریق کار، تحصیل، سرمایه گذاری، ازدواج و غیره انجام می شود. از جمله راه های محبوب هم می توان به اخذ ویزای EB-2 یا EB-3 اشاره نمود. از جمله مزایای مهاجرت به کشور آمریکا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • در حالت عادی پس از 5 سال اقامت که 2.5 سال آن با حضور در خاک آمریکا همراه بوده باشد و در حالتی که فرد با شهروند آمریکایی ازدواج نموده باشد پس از 3 سال که 1.5 سال آن با حضور در خاک این کشور همراه باشد، فرد می تواند درخواست دهد و پاسپورت آمریکا را اخذ کند.
  • آمریکا کشور توسعه یافته ای است که مردم آن به لحاظ امکانات آموزشی، بهداشتی و غیره سطح بسیار خوبی در جهان دارند.
  • نرخ تورم در آمریکا در دسامبر سال 2023 نسبت به قبل کمتر شده و در حدود 3.7% است.
  • سطح درآمد مردم آمریکا بسیار بالا است به طوری که حداقل حقوق دریافتی در آمریکا، یعنی 2000$ (دلار آمریکا) در ماه، از حداکثر حقوق دریافتی در کشورهای آذربایجان، ارمنستان، بولیوی، گرجستان، ونزوئلا و غیره، بیشتر است.
  • آمریکا تابعیت دوگانه را می پذیرد پس فرد برای اخذ پاسپورت این کشور اجباری به ترک تابعیت قبلی خود ندارد.

بررسی ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

برای تشریح و توضیح ویزای EB-2 و EB-3، ابتدا به بررسی ویزای EB-2 آمریکا می پردازیم. این ویزا مبتنی بر اشتغال بوده و برای آن دسته از مهاجرانی صادر می گردد که در رشته و زمینه خاصی دارای تخصص و مهارت در سطح بین المللی هستند. برای دریافت این ویزا می بایست مدارکی دال بر جوایز معتبر در سطح جهانی و یا مواردی از جمله آثار منتشر شده ارائه گردد. از جمله ویژگی های فرد متقاضی برای دریافت این ویزا دارا بودن توانایی های استثنایی است. برای اخذ ویزای EB-2 جهت دریافت گرین کارت آمریکا معیارهایی مورد نیاز است. چنانچه فرد متقاضی دارای این معیارها باشد می تواند ویزای EB-2 را اخذ نماید.

این معیارها عبارتند از:

  • ارائه مدرک پیشرفته و تخصصی (شامل مدرک لیسانس همراه با 5 سال سابقه کار به صورت مستمر در حرفه مربوطه)
  • دارا بودن توانایی خاص و ویژه
  • صرف نظر از منافع ملی
  • ارائه مدرک تحصیلی رسمی مانند دیپلم یا گواهی مشابه آن از کالج، دانشگاه، مدرسه یا مرکز آموزشی که در زمینه توانایی و تخصص فرد باشد.
  • نامه رسمی جهت اثبات سابقه کاری به مدت حداقل 10 سال به صورت تمام وقت
  • ارائه مجوز کار در حرفه و تخصص مربوطه
  • ارائه اسنادی که درآمد بالای فرد را ثابت نماید.
  • عضویت در انجمن های تخصصی و حرفه ای
  • تکمیل فرم ETA705 وزارت کار
  • درخواست کارگر خارجی با تکمیل فرم I-140 توسط کارفرما و ثبت آن

افرادی که دارنده ویزای کاری EB-2 هستند، می توانند خانواده خود شامل همسر و فرزندان کمتر از 21 سال را از طریق دریافت ویزای همراه E-22 با خود به کشور ایالات متحده آمریکا ببرند. در این حالت همسر فرد متقاضی این امکان را خواهد داشت که از طریق درخواست مجوز EAD در این کشور به اشتغال بپردازد.

بررسی ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

ویزای اشتغال EB-3 آمریکا

در بررسی ویزای EB-3 از بین ویزای EB-2 و EB-3 که از انواع ویزای کاری می باشند، به طور کلی 3 گروه در این نوع ویزا جای می گیرند که به شرح ذیل است.

  • نیروی متخصص (skilled worker): این دسته از افراد جهت دریافت ویزای EB-3 بایستی به مدت حداقل 2 سال در حرفه مورد نظر کار کرده باشند و یا به مدت 2 سال به صورت تمام وقت به آموزش شغلی در زمینه مربوطه پرداخته باشند.
  • مشاغل حرفه ای (Professional): برای مشاغل حرفه ای نیز، اشخاص متقاضی بایستی در یک انجمن حرفه ای عضویت داشته و حداقل مدرک لیسانس اخذ شده از آمریکا یا خارج از کانادا را دارا باشند.
  • سایر مشاغل فنی (Other worker): از معیارهای مورد نیاز برای این گروه افراد که دارای تجربه به صورت حرفه ای نمی باشند، دارا بودن حداقل 2 سال سابقه کار به صورت تمام وقت ضرورت دارد.

معیارهای واجد شرایطی گروه های EB-3 آمریکا

در بررسی موضوع ویزای EB-2 و EB-3 کلیه شرایط و مدارکی که برای 3 گروه ذکر شده در بخش قبلی مقاله مورد نیاز است، در جدول ذیل آمده است:

گروه شغلیشرایط مورد نیازمدرک
نیروی متخصص skilled workerدارای حداقل 2 سال سابقه تعلیم و آموزش یا سابقه کارارائه مدرک شغلی
فرد بایستی در زمینه ای تخصص داشته باشد که این زمینه شغلی در کشور آمریکا دچار کمبود نیرو باشد.ارائه پیشنهاد کاری به صورت تمام وقت از سوی کارفرما یا کمپانی آمریکایی
مشاغل حرفه ای Professionalداشتن مدرک تحصیلی لیسانس اخذ شده از آمریکا یا خارج از آن همراه با ارزیابیارائه مدرک لیسانس
فرد بایستی در زمینه ای تخصص داشته باشد که این زمینه شغلی در کشور آمریکا دچار کمبود نیرو باشد.ارائه پیشنهاد کاری به صورت تمام وقت از سوی کارفرما یا کمپانی آمریکایی
قابلیت جایگزینی تجربه کاری به جای مدرک تحصیلی وجود ندارد.
سایر مشاغل فنی Other workerدارای 2 سال تجربه در هنگام درخواستارائه مدرک شغلی
فرد بایستی در زمینه ای تخصص داشته باشد که این زمینه شغلی در کشور آمریکا دچار کمبود نیرو باشد.ارائه پیشنهاد کاری به صورت تمام وقت از سوی کارفرما یا کمپانی آمریکایی

فرآیند دریافت ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

طریقه دریافت ویزای EB-2 و EB-3 شبیه به یکدیگر هستند و در هر دوی آنها فرآیند دریافت شامل 3 مرحله می گردد که به اختصار توضیح خواهیم داد.

  1. مرحله تاییدیه وزارت کار آمریکا: این مرحله با تقاضای کارفرمای آمریکایی و از سوی اداره کار DOL انجام می پذیرد و ارتباطی به اداره شهروندی و تابعیت USCIS ندارد. اثبات این که اشخاص بومی برای بر عهده گرفتن شغل مربوطه وجود ندارد و بایستی از اتباع خارجی استفاده و جذب گردد، توسط فرد کارفرما الزامی است.
  2. مرحله دریافت برگه اقامت در آمریکا: زمانی که تایید پرونده از سوی اداره کار به انجام رسید، کارفرما بایستی فرم I-140 را تکمیل نموده و برای اداره مهاجرت بفرستد. در این مرحله پرداخت دستمزد از سوی کارفرما و به کارگیری فرد متقاضی در شغل مورد نظر نهایی می گردد. در واقع مهمترین قسمت فرم I-140 توانایی کارفرما جهت پرداخت حقوق و دستمزد فرد می باشد. برای این منظور اظهارنامه مالیاتی شخص کارفرما از سوی اداره مهاجرت جهت مشخص شدن حد نصاب درآمد خالص شرکت Net income و دارایی های شرکت working capital بررسی می گردد. چنانچه دارایی های ثابت شرکت کارفرمای آمریکایی کمتر از حد نصاب باشد، برگه تقاضای فرد متقاضی مردود اعلام می گردد.
  3. مرحله تایید نهایی و مصاحبه: اکنون در این مرحله نوبت به تصمیم گیری اداره مهاجرت USCIS جهت صادر نمودن کارت اقامت می رسد. بررسی های لازم درخصوص سابقه کیفری consular processing فرد متقاضی انجام می گیرد. در نهایت چنانچه روند کار، مثبت پیش رود و مورد تایید اداره مهاجرت قرار گیرد، ویزای کاری و کارت اقامت صادر می گردد.

مدت زمان بررسی درخواست‌ ویزای EB-3 آمریکا

مدت زمانی که طول خواهد کشید تا درخواست ویزای EB-3 متقاضیان مورد بررسی قرار گیرد حدودا 2 سال خواهد بود. این مدت زمان شامل کشورهای هند و چین نمی گردد. ارائه پیشنهاد کاری از وزارت کار ایالات متحده PERM الزامی است.

اطلاعات تکمیلی و جامع تر در زمینه مهاجرت به آمریکا را از مشاوران حاضر در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پیگیری نموده و هر یک از ویزای EB-2 و EB-3 را مطابق با شرایط خود انتخاب و با کمک و همیاری این موسسه اخذ نمایید.

سوالات تخصصی در خصوص ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا

در بخش پایانی مقاله ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا به مهم ترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

  • بررسی ویزای EB-2 و EB-3 آمریکا چگونه است؟ برای تشریح و توضیح ویزای EB-2 و EB-3، ابتدا به بررسی ویزای EB-2 آمریکا می پردازیم. این ویزا مبتنی بر اشتغال بوده و برای آن دسته از مهاجرانی صادر می گردد که در رشته و زمینه خاصی دارای تخصص و مهارت در سطح بین المللی هستند. برای دریافت این ویزا می بایست مدارکی دال بر جوایز معتبر در سطح جهانی و یا مواردی از جمله آثار منتشر شده ارائه گردد. از جمله ویژگی های فرد متقاضی برای دریافت این ویزا دارا بودن توانایی های استثنایی است. برای اخذ ویزای EB-2 جهت دریافت گرین کارت آمریکا معیارهایی مورد نیاز است. چنانچه فرد متقاضی دارای این معیارها باشد می تواند ویزای EB-2 را اخذ نماید.
  • مدت زمان بررسی درخواست‌ ویزای EB-3 آمریکا چگونه است؟ مدت زمانی که طول خواهد کشید تا درخواست ویزای EB-3 متقاضیان مورد بررسی قرار گیرد حدودا 2 سال خواهد بود. این مدت زمان شامل کشورهای هند و چین نمی گردد. ارائه پیشنهاد کاری از وزارت کار ایالات متحده PERM الزامی است.
4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *