ویزای تحصیلی

ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا

ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا

با توجه به افزایش نرخ مهاجرپذیری ایتالیا و سیر صعودی شاخص کیفیت زندگی، اطلاعات پیرامون ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا کمک کننده خواهد بود. ایتالیا کشوری با تاریخ چندهزارساله بوده و گروه های زیادی از افراد خواهان اخذ ویزای این کشور در زمینه های مختلفی چون تحصیل، کار، سرمایه گذاری و ازدواج می باشند. با توجه به استانداردهای آموزشی لحاظ شده در مراکز علمی این کشور، کیفیت بسیار بالای تحصیل در مدارس و دانشگاه ها و اعتبار بالای مدرک اخذ شده از موسسات آموزش عالی این کشور، دریافت مجوز تحصیل در دانشگاه های مقرون به صرفه ایتالیا جزء بهترین شیوه های مهاجرت به این کشور می باشد. در ادامه این مقاله که توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده قصد داریم اطلاعاتی پیرامون این موضوع ارائه نماییم.

  • مزایا و معایب تحصیل در دانشگاه های ارزان ایتالیا کدامند؟
  • ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا در کدام شهرهای این کشور واقع شده اند؟
  • مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های ارزان ایتالیا به چه نحوی است؟
  • تحصیل در مقاطع گوناگون این کشور چه هزین هایی در پی دارد؟
  • مهلت ارائه درخواست پذیرش در دانشگاه های ایتالیا چه زمانی است؟

پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در 2023

در سال 2023 امکان پذیرش در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی و یا ایتالیایی وجود دارد. تنوع رشته ها به زبان ایتالیایی بیشتر است. در این امکان جدید که برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا فراهم شده، دانشجویان می توانند در یک رشته مجاز و در تعداد محدودی از دانشگاه ها، به زبان انگلیسی تحصیلات دانشگاهی خود را شروع کنند. در زیر نام رشته ها آمده است. این روش همانند سایر تحصیلات ایتالیا، امکان بهره مندی از بورس ها و کمک هزینه های دولتی و دانشگاهی نیز فراهم است. این رشته ها شامل رشته های زیر می باشد:

  • مدیریت عمومی
  • علوم اجتماعی برای جهانی سازی
  • مدیریت و امور مالی
  • علوم مهندسی
  • مدیریت جهانی
  • مدیریت
  • امور مالی و بانکداری
  • مهندسی مکانیک خودرو
  • بیو تکنولوژی

مدارک لازم اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

برای اخذ پذیرش در دانشگاه های ایتالیا شما باید مدارکی را ارائه دهید که این مدارک بسته به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر شما متفاوت است ولی به صورت کلی مدارکی را که باید ارائه دهید در مقطع دکترا شامل موارد زیر می باشد:

  • دانشنامه مقطع کارشناسی همراه با ریز نمرات
  • گذرنامه
  • مدرک زبان انگلیسی (برای دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی)
  • مدرک زبان ایتالیایی (برای دوره های ارائه شده به ایتالیایی)
  • 2 توصیه نامه استاد
  • رزومه
  • انگیزه نامه تحصیلی
  • پروپوزال یا پروژه تحقیقاتی
  • خلاصه موضوع پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد
  • فهرست مقالات و نشریات و یا هر مدرک دیگری که بتواند در ارزشیابی موثر واقع شود.

ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا و تحصیل در این کشور

ایتالیا یکی از کشورهای واقع در نواحی جنوبی اروپا بوده و دارای خط مرزی مشترک با سرزمین های فرانسه، اتریش، سوئیس و اسلوونی می باشد. با توجه به مرز آبی موجود بین ایتالیا و کرواسی این دو کشور نقش پرنگی در تأمین کالاهای موردنیاز یکدیگر از طریق تجارت و بازرگانی دارا می باشند. ایتالیا چهارمین کشور پرجمعیت اروپا بوده و هرساله بیش از 55 میلیون گردشگر از جاذبه های طبیعی و بناهای دارای معماری منحصر به فرد این سرزمین بازدید می کنند. تحصیل در ایتالیا دارای قدمت بسیاری بوده و دانشگاه رم، که یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپایی می باشد، با شروع سال 1303 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است. بسیاری از افراد این دانشگاه را با نام La Sapienza نیز می شناسند و به علت حضور بیش از 150000 دانشجو در آن، لقب بزرگترین دانشگاه اروپا را به بدان نسبت داده اند.

به علت مقرون به صرفه بودن تحصیل در ایتالیا و شهریه معقول دانشگاه های این کشور، اشخاص از اقصی نقاط جهان اقدام به ارائه مدارک جهت دریافت پذیرش از موسسات آموزش عالی این کشور می نمایند. آموزش در ایتالیا دارای جایگاه بسیاری مطلوبی بوده و طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2018 تعداد 34 دانشگاه ایتالیا در بین 1000 دانشگاه برتر جهان حضور دارند. علاقه مندان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا مسیر سختی را پیش روی نداشته و قادر خواهند بود پس از شرکت در آزمون Esterni و اخذ حداقل نمره 160 به تحصیل در دانشگاه های دولتی یا خصوصی این کشور مبادرت ورزند. در ادامه به مقایسه متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا بر حسب یورو پرداخته ایم:

متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا

جزئیاتی پیرامون ارزانترین دانشگاه های ایتالیا

از مزیت های تحصیل در دانشگاه های ایتالیا می توان به این موضوع اشاره کرد که اگرچه رشته های ارائه شده در مقطع کارشناسی اغلب به زبان ایتالیایی می باشند، متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به راحتی قادر خواهند بود یادگیری دوره های پیش رو را به زبان انگلیسی انجام دهند. از بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل می توان به تورین، رم و پارما اشاره کرد و همچنین ارزان ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی دانشجویی طبق بررسی های صورت گرفته لوکا، پیستویا و ولترا می باشند. همچنین درصورتیکه افراد موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های شهر پینزا شوند با کاهش چشمگیر هزینه های جاری خود روبرو خواهند شد.

به رغم تصور عموم مردم، دانشگاه های ارزان ایتالیا همچون مراکز خصوصی و بین المللی این کشور از جدیدترین امکانات و تجهیزات آموزشی برخوردار بوده و سطح کیفی مدرسین این دانشگاه ها که اغلب دولتی نیز می باشند، در جایگاه بسیار مطلوبی قرار دارد. افراد پس از اخذ مدرک دبیرستان خود که با عنوان Diploma de Maturita شناخته می شود، اقدام به انتخاب رشته مورد نظر با توجه به علاقه و استعداد خود خواهند نمود. تحصیل مقطع کارشناسی در ایتالیا 4، کارشناسی ارشد 2 و دکتری 3 الی 5 سال زمان خواهد برد و به فراخور رشته موردنظر، هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی متفاوت خواهد بود.

عنوانهزینه سالانه به یورو
کارشناسی600€ الی 3500€
کارشناسی ارشد1000€ الی 4000€
دانشگاه های بین المللی4000€ الی 11000€

جزئیاتی پیرامون ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا

معرفی ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا

بیش از 5 میلیون نفر از ساکنین ایتالیا در سال 2017 از اهالی سایر کشورها بوده و این رقم 8% جمعیت این کشور را شامل می شود؛ درصد قابل توجهی از این افراد درحال تحصیل در دانشگاه های ایتالیا بوده و با توجه به هزینه های زندگی در این کشور اروپایی که 650€ (یورو) در ماه برآورد می شود، دانشجویان به دنبال یافتن ارزان ترین دانشگاه های این سرزمین می باشند. یکی از دانشگاه های باکیفیت ایتالیا که شهریه بسیار معقولی از افراد دریافت می کند دانشگاه پادووا می باشد؛ این دانشگاه در شهر پادووا واقع شده و امکان تحصیل رایگان در این دانشگاه برای اشخاص مسلط بر زبان ایتالیایی فراهم می باشد. دانشگاه بولونیا نیز جزء ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا به شمار رفته و ضمن اینکه دارای اعتبار و قدمت بسیاری می باشد، به طور متوسط 1100€ (یورو) به عنوان شهریه سالانه اخذ می نماید.

شایان ذکر است که دانشگاه های ایتالیا به ارائه بیش از 160 رشته گوناگون پرداخته و محصلین حاضر در موسسات دولتی این کشور قادر به دریافت انواع بورسیه تحصیلی می باشند. همچنین دانشجویان علاقه مند به پزشکی می توانند با تحصیل در دانشگاه میلان، علاوه بر پرداخت هزینه های معقول تحصیل، از جدیدترین تکنولوژی های آموزشی برخوردار گردند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که مهلت ارائه درخواست جهت پذیرش در دانشگاه های ارزان ایتالیا برای دو ترم در اواسط فوریه و اوایل اکتبر به پایان می رسد.

شرایط کار دانشجویی حین و پس از تحصیل

دانشجویان بین المللی در کشور ایتالیا مجازند تا 20 ساعت در هفته کار بکنند. و در واقع بنا بر قوانین کشور ایتالیا دانشجویان خارجی برای تامین بخشی از مخارج خود می توانند تا حدود 1040 ساعت در سال کار بکنند. البته کار آنها نوعی کار پاره وقت محسوب می شود. متوسط درآمد ساعتی افراد در مشاغل پاره وقت در ایتالیا حدود €7 (یورو) می باشد. از طرف دیگر همین دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نیز می توانند با اخذ ویزای اقامت پسا تحصیل به مدت 12 ماه در این کشور اروپایی مانده و با کاریابی از این طریق نیز ویزای تحصیلی را به ویزای کاری ایتالیا تبدیل کنند:

ماکسیمم اعتبار اقامتی با ویزای پسا تحصیل درکشورهای مختلف (ماه)

همکاران توانمند ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت قادر خواهند بود با ارائه مشورت های کارساز به شما عزیزان، مسیر شما را در این مقوله هموار گردانند.

سوالات پرتکرار درباب پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  1. زمان اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا چه تاریخی است؟ دانشگاه های ایتالیا بسته به شرایط خود تاریخ های متفاوتی را برای اخذ پذیرش معرفی کرده اند اما می توان گفت که اولین دوره پذیرش در سال تحصیلی از ژانویه شروع و تا ماه می به طول خواهد انجامید.
  2. آیا می توان برای تحصیل در ایتالیا در ماه ژانویه از دانشگاه پذیرش تحصیلی دریافت کرد؟ ایتالیا در خصوص ارائه پذیرش محدودیتی را در نظر نگرفته است و به دانشجویان اجازه می دهد تا برای تحصیل در این کشور در دو مقطع زمانی سپتامبر و ژانویه درخواست پذیرش خود را به ثبت برسانند.
  3. محدودیت های ورود پذیرش از ایتالیا در ماه ژانویه چیست؟ دانشجویانی که در ماه ژانویه تحصیلات خود را در ایتالیا آغاز می کنند، امکان استفاده از بورسیه تحصیلی در کشور ایتالیا را نخواهند داشت. علاوه بر این امکان اخذ پذیرش در تمامی رشته ها نیز برای متقاضیان با محدودیت همراه است.
  4. برای پذیرش از دانشگاه های ایتالیا نیاز به ارائه مدرک زبان است؟ افرادی که قصد دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا را دارند باید در تاریخ های مشخص شده جهت اخذ پذیرش، مدرک زبان و کلیه مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش را به دانشگاه تحویل دهند.
  5. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا نیاز به پرداخت هزینه است؟ معمولا همه دانشگاه های ایتالیا برای بررسی مدارک از متقاضیان هزینه مربوط به بررسی مدارک را دریافت می کنند. این هزینه در حدود 30€ (یورو) است اما در بسیاری از موارد افرادی که برای یک رشته ثبت درخواست می کنند، می توانند به صورت رایگان در رشته های دیگر آن دانشگاه درخواست پذیرش خود را ثبت کنند.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *