ویزای تحصیلی

اخذ پذیرش در فرانسه

اخذ پذیرش در فرانسه

متقاضی برای اخذ پذیرش در فرانسه باید بسته به شرایط، مراحلی را طی نماید تا به راحتی بدون هیچ ریسکی، وبزای تحصیلی فرانسه را کسب کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی موضوع اخذ پذیرش در فرانسه بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، پس پیشنهاد میکنیم با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید. پیرو رسالت همیشگی کارشناسان این موسسه، ما در این نگارش با شرحی مبسوط و کامل پاسخ سوالات زیر را خواهیم داد:

  • چگونه می توان از دانشگاه های فرانسوی پذیرش گرفت؟
  • مدارک لازم برای اخذ پذیرش در کشور فرانسه چیست؟
  • نحوه دریافت ویزای تحصیلی فرانسه به چه صورتی است؟

جمعیت این کشور 65 میلیون نفر بوده که 80% آن را مردم شهرنشین تشکیل می دهند. این کشور سکولار با مرکزیت سیاسی شهر پاریس واقع در غرب اروپا است که تمامی ادیان، مذاهب و اندیشه ها را مورد احترام قرار می دهد. 36% از مردم فرانسه دارای دین و مذهب هستند که از این درصد بیشتر آن ها دارای مذهب کاتولیک رومی و مابقی مسلمان و یهودی هستند. نرخ بیکاری در این کشور حدود 7.4% و نرخ رشد جمعیت 4% است. هرساله میزان رضایت دانشجویان از تحصیل در این کشور رو به افزایش بوده و از این جهت جزو محبوب ترین کشورهای جهان برای تحصیل است.

مهاجرت تحصیلی فرانسه

از بهترین و کم هزینه ترین ویزاهای کشور فرانسه می توان به ویزای تحصیلی و کاری فرانسه اشاره کرد. همانطور که در بالا به راهنمایی و چگونگی اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه و ویزای تحصیلی پرداختیم، شما عزیزان متوجه شدید که دانشگاه ها و کالج های زبان این کشور دارای هزینه های بسیار پایین و یا حتی بدون هزینه می باشند و افراد می توانند بدون نیاز به مدرک زبان در هر سنی به این کشور مهاجرت تحصیلی کرده و حتی با پیدا کردن کار بعد از تحصیل، بین 3 الی 5 سال کار کردن و پرداخت بیمه و مالیات خود به اقامت فرانسه دست پیدا کنند.

برای مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل کنید:


با این توضیحات می توان نتیجه گرفت که اخذ ویزای تحصیلی فرانسه یکی از راه های قانونی و کم هزینه برای رسیدن به اقامت این کشور می باشد، چه بسا افرادی که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی به سمت راه های غیر قانونی مثل پناهندگی در فرانسه رفته و در این راه جان و مال خود را به خطر می اندازند. لازم به ذکر است استفاده از روش پناهندگی بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود.

نحوه اخذ پذیرش در فرانسه 2024

برای تحصیل در کشور فرانسه، دانشجویان می توانند غیر از تحصیل با نحوه زندگی مردمان فرانسه آشنا شوند. همچنین زبان فرانسوی خود را تقویت نمایند. این کشور یکی از بهترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان سراسر جهان است که با داشتن بهترین دانشگاه ها، شرایط تحصیل در فرانسه را از سایر کشورهای اروپایی برای دانشجویان ساده تر کرده است. از دلایلی که باعث افزایش محبوبیت روز افزون این کشور در سال 2024 برای دانشجویان می شود موارد زیر است:

  • وضعیت پایدار سیاسی و اقتصادی در کشور فرانسه
  • کیفیت آموزشی بالا و هزینه پایین و حتی رایگان تحصیل در دانشگاه های این کشور
  • امکان اخذ مدرک زبان فرانسه در خود کشور فرانسه

توجه داشته باشید که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه، ابتدا شرایط دانشجو مورد بررسی دانشگاه قرار می گیرد. لذا متقاضیان پذیرش در دانشگاه های فرانسه باید اطلاعات جامعی از شرایط دانشگاه مورد نظر داشته باشند که این شرایط را می توانند از سایت دانشگاه دریافت کنند.

شرایط پذیرش تحصیلی فرانسه 2024

یکی از اصلی ترین مباحث درباره پذیرش تحصیلی فرانسه اطلاع در خصوص شرایط و مدارک لازم جهت اپلای از دانشگاه های این کشور می باشد. با اینکه شرایط پذیرش ممکن است بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی در فرانسه کمی از هم متفاوت باشد. ولی در حالت کلی شرایط پذیرش یا Admission requirements در فرانسه شامل ارائه مدرک تحصیلی بهمراه ریزنمرات، مدرک مهارت زبان فرانسوی و نیز قبولی در آزمون پذیرش و یا مصاحبه ای است که هر دانشگاه مدنظر قرار می دهد. در این بین از آنجایی که تحصیل در دانشگاه های فرانسه غالبا به زبان فرانسوی است از همین رو دانشجویان بین المللی برای اخذ پذیرش خود از این دانشگاه ها ملزم هستند تا یکی از مدارک زیر را ارائه دهند:

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی کشور فرانسه

شرایط پذیرش برای تحصیل پزشکی در فرانسه

مطمئنا خیلی از کسانی که درحال مطالعه این مقاله هستند به دنبال اطلاع از شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه های پزشکی فرانسه نیز هستند. رشته ای خوب و آینده دار در فرانسه اما با سختی های زیاد! این رشته با توجه به گرایشات مختلف در فرانسه بین 5 تا 6 سال طول کشیده و میانگین شهریه سالانه آن در دانشگاه های دولتی فرانسه حدود 420€ (یورو) می باشد. و جالب است بدانید ساختار تحصیلی رشته پزشکی در فرانسه یک ساختار 3 سیکلی است که دانشجویان برای ورود به سیکل بالاتر نیازمند قبولی در آزمون پایان دوره هستند.

در نمودار زیر می توان با 5 دانشگاه پزشکی برتر فرانسه در سال 2024 آشنا شد:

5 دانشگاه پزشکی برتر فرانسه

همان طوری که در نمودار فوق نیز مشاهده می شود برترین دانشگاه های پزشکی فرانسه به ترتیب شامل دانشگاه سوربن، دانشگاه پاریس، دانشگاه مونپلیر، دانشگاه پاریس سود و دانشگاه دی لوراین می باشد.

اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه ها در فرانسه

لازم به ذکر است در فرانسه سطح درآمد و فرصت های شغلی خوبی وجود دارد. به طوری که پایین ترین درآمد سالانه 12500€ (یورو) و بالاترین درآمد سالانه 221000€ (یورو) است. متوسط درآمد سالانه در فرانسه نیز 49500€ (یورو) است. اما یافتن شغل در فرانسه برای غیر اروپایی ها به سادگی اروپایی ها نیست. اخذ پذیرش از دانشگاه هایی که رنکینگ خوبی دارند کمک می کند فرد بتواند هم ضمن تحصیل و هم پس از فارغ التحصیلی، راحت تر شغل خوبی در فرانسه پیدا کند. بهترین دانشگاه های فرانسه در سال 2024 عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های فرانسهرتبه ملی 2024
PSL Research University1
École Polytechnique2
Sorbonne University3
University of Paris4
Paris-Saclay University5

چگونگی دریافت پذیرش در فرانسه

تا سال 2017 سیستم پذیرش دانشجو با پلت فرم (Post-Bac APB) انجام می شد ولی جدیدا پذیرش دانشجو در دانشگاه هایی نظیر گراند اکولز، فن آوری و دیگر موسسات تخصصی کشور فرانسه از طریق سیستم آنلاین صورت می پذیرد. متقاضیان بر اساس آزمون های ورودی و گرفتن نتایج خوب انتخاب می شوند. پس توصیه می شود جهت شانس بیشتر برای پذیرش در دانشگاه حداقل به 3 جای مختلف درخواست ارائه شود. لذا آزمون هایی که جهت پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی و همچنین فارغ التحصیلی مورد نیاز است GRE ،GMAT یا LSAT است.

انواع پرونده برای اخذ پذیرش در فرانسه

2 نوع پرونده پیش ثبت نام سفید و زرد برای دانشجویان غیر اروپایی وجود دارد. پیش پرونده سفید برای پذیرش در رشته های غیر معماری و پیش پرونده زرد برای پذیرش در رشته های معماری می باشد، نکته بسیار مهم این است که دانشجویان غير اروپایی برای ثبت نام در دانشگاه های فرانسه قبل از هر چیز باید حتما روند درخواست پذیرش اولیه DAP را دنبال نمایند.

پس از ارسال آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات فرم پیش ثبت نام را دریافت می‌نمایید، امکان دارد دانشگاه های فرانسوی دانشجویان را در مستر 1 یا مستر 2 ثبت‌ نام کنند. یعنی اگر دانشجو در مستر 1 قرار گیرد باید بلافاصله پس از شروع کلاس ها استاد راهنما پیدا کند که مسئولیت راهنمایی پایان‌نامه دانشجو را بر عهده بگیرد. اما اگر در مستر 2 قرار گیرد در همان مراحل اینترنتی باید موضوع پایان‌ نامه اش را به اختصار شرح دهند و با استادی که در آن زمینه تخصص دارد به توافق برسند، اینکه دانشجو در مستر 1 یا در مستر 2 قرار گیرد بسته به معیارها و نیز سطح نمرات متقاضی دارد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در فرانسه

مدارک قطعی و لازم جهت صدور پذیرش در فرانسه عبارت است از:

  • داشتن مدرک زبان فرانسه Tef-DELF-DALf
  • عکس 3.5* 4.5
  • داشتن دانشنامه ها و ریز نمرات تمام مقاطع قبلی ومدارک تحصیلی کلیه مقاطع
  • انگیزه نامه یا همان مولتی موشن لتر sop
  • رزومه شغلی که به آن سی وی می گویند
  • گواهی اشتغال به کار که به عنوان جاب لتر معروف است
  • توصیه نامه دانشگاهی و استاد
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه
  • تسلط و دارا بودن مدارک زبان غیر از فرانسه (انگلیسی، عربی و غیره)
  • داشتن گواهی کربوط به دوره های تخصصی ازاد
  • داشتن و برخورداری از گواهی سابقه ورزشی
  • داشتن گواهی مربوط به کارهای هنری

کلیه این مدارک باید توسط مترجم سفارت ترجمه و به تایید برسد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در فرانسه

شرایط ادامه تحصیل در فرانسه 2024

دانشجویان در 2024 می توانند بطور مستقیم از طریق وب سایت دانشگاه برای ثبت نام اقدام کنند. با این حال شرایط پذیرش در دانشگاه های فرانسه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. دانشگاه هایی مانند دانشگاه گراند اکولز شرایط دشواری برای پذیرش دانشجو دارند. یعنی پس از پذیرش، دانشجویان باید به مدت 2 سال، کلاس های آموزشی جهت آمادگی مختص به دانشگاه گراند اکولز را بگذرانند. در صورت کسب نمره قابل قبول، قادر به ادامه تحصیل در این دانشگاه خواهند بود.

پذیرش تحصیلی فرانسه برای غیر اروپایی ها

دانشجویانی که از کشورهای غیر از اتحادیه اروپا هستند مثل ایران برای تحصیل در فرانسه در مقاطع مختلف تحصیلی و یا دوره های زبان فرانسه، نیازمند مجوز ورود یعنی ویزای تحصیلی خواهند بود که می توانند از سفارت و یا کنسولگری فرانسه در کشور خودشان درخواست این ویزای تحصیلی را بدهند. در سال 2021 شانس صدور روادید برای ایرانیان 85% است. پذیرش تحصیلی فرانسه در دانشگاه های این کشور 2 بار در سال اتفاق می افتد. فقط دانشجویان خارجی بایستی در جریان باشند که تحصیل در دانشگاه های فرانسه رایگان نبوده و با توجه به انواع برنامه تحصیلی آنها متفاوت است. بر این اساس، متوسط شهریه دانشگاهی در کشور فرانسه از قرار ذیل می باشد:

متوسط شهریه ها در دانشگاه های فرانسه

الزامات زبان جهت اخذ پذیرش در فرانسه

برای ثبت نام در یک دانشگاه فرانسوی باید از مهارت زبان خوبی برخوردار باشید. از این رو برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه حداقل باید سطح زبان فرانسوی B1-B2 را دارا باشید. در حال حاضر زبان فرانسه دومین زبان روابط بین الملل در جهان است. لذا تاکید بر داشتن مهارت زبان فرانسوی بر این است که دانشگاه های فرانسه مقاطع تحصیلی را به زبان فرانسوی تدریس می کنند.

لازم بذکر است که باید اطلاع داشته باشید که زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه های فرانسه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برنامه ریزی شده است. لذا افرادی که می خواهند با زبان انگلیسی درخواست پذیرش دهند باید نمره قبولی در یکی از تست های TOEIC و TOEFL، IELTS را به دانشگاه ها ارائه دهند. افرادی که مدرک زبان فرانسوی ندارند می توانند از طریق اخذ پذیرش دوره های زبان (دولتی یا خصوصی) ورود خود را به این کشور ایجاد کنند و پس از گذراندن دوره مذکور، وارد مقطع دانشگاهی شوند.

انواع ویزای تحصیلی فرانسه

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا برای درخواست ویزای دانشجویی باید مبلغ 99€ (یورو) پرداخت نمایند. اقامت های كوتاه مدت ویزای دانشجویانی به مدت 90 روز جهت شركت در یك كنكور و یا یك امتحان صادر می گردد. اگر دانشجو در کنکور موفق به کسب نمره قابل قبول شود، در دانشگاه مربوطه پذیرش شده و دیگر نیاز نیست دانشجو برای ویزای اقامت بلند مدت به كشور مبدأ بازگردد. به منظور اخذ ویزای دانشجویی بلند مدت ادامه تحصیل در برخی از رشته ها، بدون بازگشت به كشور مبدأ غیرممكن است و هیچ راهی برای تغییر ویزای اخذ شده در فرانسه وجود ندارد.

ویزای اقامت كوتاه مدت برای تحصیلاتی كه كمتر از 6 ماه می باشد صادر میگردد و فرد را از درخواست اقامت معاف می كند که این نوع روادید به عنوان مجوز اقامت معتبر است. دانشجویان غیر اروپایی كه پیش بینی می شود اقامت آنها بیش از 6 ماه به طول بیانجامد. باید ویزای دانشجویی بلند مدت جهت ادامه تحصیلات خود اخذ کنند که مدت اعتبار این نوع ویزا 1 ساله می باشد.

مدارک ویزای دانشجویی فرانسه

در قسمت زیر چندی از مدارک اصلی برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه را ذکر میکنیم:

  • CV متقاضی
  • یک حساب بانكی فرانسوی به نام دانشجو با اعتباری معادل 6000€ (یورو)
  • كپی آخرین مدرك تحصیلی ایرانی به همراه ترجمه فرانسوی آن
  • كپی ترجمه رسمی تایید شده شناسنامه ایرانی متقاضی و همچنین كپی اصل فارسی شناسنامه
  • گواهی ثبت نام (یا پیش ثبت نام) در یك دانشگاه یا یك موسسه عالی فرانسوی دولتی
  • كپی 5 صفحه اول گذرنامه

درخواست اخذ پذیرش در فرانسه از روش DAP

این روش به صورت آنلاین است و این امکان را می دهد درخواست ویزا و روند پیشرفت درخواست خود را بصورت آنلاین پیگیری نمایید. در روش درخواست DAP بسته به نوع کشور مورد تقاضا متفاوت است. لازم بذکر است برای پیگیری روند DAP حتما باید به زبان فرانسوی مسلط باشید. دانشجویان ایالت متحده و اروپایی می توانند به عنوان دانشجوی فرانسوی جهت ثبت نام در دانشگاه اقدام نمایند. اما دانشجویان غیر اروپایی حتما باید از طریق یک سیستم درخواست آنلاین درخواست بدهند. سیستم آنلاین قبلا به عنوان CEF شناخته می شد و در حال حاضر به نام درخواست پذیرش اولیه ( DAP ) شناخته می شود.

این نکته را نیز باید متذکر شویم که با اخذ پذیرش از این کشور برای دانشجویان، شرایط کار دانشجویی در فرانسه نیز وجود دارد، که پس ازز تحصیل بتوانند به راحتی به اقامت داذم فرانسه دست پیدا کنند. در این مقاله به چگونگی نحوه اخذ پذیرش دانشجو به کشور فرانسه پرداخته شد، لذا دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل و مهاجرت تحصیلی به فرانسه را دارند باید مطلع باشند برای رسیدن به هدف خود باید دارای معلومات کافی باشند یا از مشاوران برجسته در زمینه بررسی راه های مهاجرت به فرانسه مشاوره بگیرند. از این رو ما موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت را به شما پیشنهاد میکنیم و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان ارشد حقوق بین الملل این موسسه در ارتباط باشید.

سوالات متداول در باب اخذ پذیرش در فرانسه

در این بخش مفتخر به پاسخگویی سوالات متداول در باب اخذ پذیرش در فرانسه می باشیم:

الزامات زبان جهت اخذ پذیرش در فرانسه چیست؟

  • برای ثبت نام در یک دانشگاه فرانسوی باید از مهارت زبان خوبی برخوردار باشید. از این رو برای پذیرش در دانشگاه های فرانسه حداقل باید سطح زبان فرانسوی B1-B2 را دارا باشید. در حال حاضر زبان فرانسه دومین زبان روابط بین الملل در جهان است. لذا تاکید بر داشتن مهارت زبان فرانسوی بر این است که دانشگاه های فرانسه مقاطع تحصیلی را به زبان فرانسوی تدریس می کنند. لازم بذکر است که باید اطلاع داشته باشید که زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه های فرانسه برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برنامه ریزی شده است. لذا افرادی که می خواهند با زبان انگلیسی درخواست پذیرش دهند باید نمره قبولی در یکی از تست های TOEIC و TOEFL، IELTS را به دانشگاه ها ارائه دهند. افرادی که مدرک زبان فرانسوی ندارند می توانند از طریق اخذ پذیرش دوره های زبان (دولتی یا خصوصی) ورود خود را به این کشور ایجاد کنند و پس از گذراندن دوره مذکور، وارد مقطع دانشگاهی شوند.
  • چگونگی دریافت پذیرش در فرانسه؟ تا سال 2017 سیستم پذیرش دانشجو با پلت فرم (Post-Bac APB) انجام می شد ولی جدیدا پذیرش دانشجو در دانشگاه هایی نظیر گراند اکولز، فن آوری و دیگر موسسات تخصصی کشور فرانسه از طریق سیستم آنلاین صورت می پذیرد. متقاضیان بر اساس آزمون های ورودی و گرفتن نتایج خوب انتخاب می شوند. پس توصیه می شود جهت شانس بیشتر برای پذیرش در دانشگاه حداقل به 3 جای مختلف درخواست ارائه شود. لذا آزمون هایی که جهت پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی و همچنین فارغ التحصیلی مورد نیاز است GRE ،GMAT یا LSAT است.
4.9/5 - (16 امتیاز)

25 دیدگاه برای “اخذ پذیرش در فرانسه

  1. نظریان گفت:

    پیدا کردن کار در فرانسه آسونه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی به توانمندی های شما و میزان تسلطتون به زبان فرانسه داره

  2. sohrab گفت:

    با سن 30 سال ایا میشه برای دوره های زبان ویزا گرفت ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بستگی به سابقه سفر، میزان تحصیلات و عوامل دیگه ای داره اما در کل سخت هست

  3. صبا صابری گفت:

    سلام

    ممنون از مطالب به روزتون

  4. amir گفت:

    سلام اخذ پذیرش در فرانسه از روش تحصیلی برای رشته های پزشکی به چه شکل است ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما پذیرش دریافت می کنید، یک سال تحصیل می کنید، بعد از اون در آزمون شرکت می کنید و اگر قبول شدید، می تونید وارد دوره تحصیل پزشکی در فرانسه بشید.

  5. قراخانلو گفت:

    ظاهرا فرانسه داره نظام تحصیلی رایگان را بر میداره

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله تحصیل در این کشور برای دانشجویان خارجی رایگان نیست

  6. طلایی پور گفت:

    سلام.

    مدرک دانشگاه پیام نور رو قبول دارن؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله مراکز استان ها پذیرفته میشن

  7. علی رام گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید بابت مطالب به روزتون تشکر می کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      ممنون از حسن توجه شما

  8. امیرحسین گفت:

    مقاله خوب و مفیدی بود.

  9. حميرا گفت:

    مقاله ی خیلی خوبی بود ممنونم

  10. قراری گفت:

    سلام.در مورد برترین دانشگاههای فرانسه و امکاناتش هم لطفا توضیح دهید. سپاس فراوان

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام در صورتی که مقاله تحصیل در فرانسه رو مطالعه بفرمایید اطلاعات کامل در اختیارتون قرار می گیره

  11. leilakk گفت:

    سلام. زبان های آموزشی در کشور فرانسه چه زبان هایی هستند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      زبان اصلی زبان فرانسه هست و زبان انگلیسی هم در این کشور رواج داره برای تحصیل

  12. Arezoo گفت:

    سلام
    میشه لطفا تعدادی از بهترین دانشگاه های فرانسه با رنکینگ های جهانیشون رو معرفی کنید؟
    ممنون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید مقاله تحصیل در فرانسه رو مطالعه کنید

  13. حسام خسروی گفت:

    معمولا اخذ پذیرش در فرانسه چقدر زمان میبره؟؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      نمی شه در این رابطه با قاطعیت صحبت کرد.
      ولی معمولا اگر به تاریخ ها توجه داشته باشید، حدودا یک ماه طول میکشه

  14. diana گفت:

    از مطالب خوبتون ممنونم
    پروسه اخذ پذیرش در فرانسه چقدر طول میکشه؟
    ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      باید در نظر داشته باشید که زمان درخواست شما برای دریافت پذیرش اهمیت زیادی داره. شما باید به این تاریخ ها توجه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *