تحصیل پزشکی در خارج کشور, ویترین

معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج از کشور

معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج از کشور

معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج از کشور برای فارغ التحصیلان بسیار حیاتی است چراکه آنها برای ادامه تحصیل و کار در خارج نیازمند انجام آن هستند. اما متقاضیان قبل از هر اقدامی بایستی شرایط معادلسازی مدارک در کشور مقصد را بدانند و سپس اقدامات لازم را انجام دهند. شما با مطالعه این مقاله علاوه بر آشنایی با فرآیند معادلسازی مدرک پزشکی همچنین بر این نکته نیز صحه می گذارید که شرایط معادلسازی مدارک از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. بنا بر درخواست متقاضیان و نیز با توجه به محبوبیت کشورهای مختلف برای کار یا تحصیل پزشکان ایرانی، کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی آخرین شرایط و مقررات معادلسازی مدارک پزشکی در قالب چهار کشور زیر می پردازند:

  • شرایط معادلسازی مدرک پزشکی در کانادا
  • شرایط معادلسازی مدرک پزشکی در آمریکا
  • شرایط معادلسازی مدرک پزشکی در انگلستان
  • شرایط معادلسازی مدرک پزشکی در استرالیا

کانادا از مقاصد مهم معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج

اصولا کشور کانادا یکی از مقاصد برتر مهاجرتی پزشکان ایرانی بوده و شغل پزشکی از جمله مشاغل مورد نیاز این کشور محسوب می شود. ضرورت کار یا تحصیل پزشکان در کانادا انگیزه ای است که آنها به معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج (کانادا) بپردازند. ابتداء لازم است بدانید که متولی اصلی رسیدگی به درخواست معادلسازی مدرک پزشکی در کشور کانادا، انجمن پزشکی کانادا معروف به MCC می باشد. بنابر اعلان خود این نهاد، MCC فقط مدارک پزشکی بین المللی زیر را دارای ارزش ارزیابی دانسته و تایید می کند:

  • مدرک یا دیپلم پزشکی
  • ریزنمرات مدرک پزشکی
  • انترنی
  • آموزش تحصیلات تکمیلی
  • گواهی تخصص پزشکی
  • گواهی یا ثبت نام پزشکی

اما فرآیند انجام معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج و در کشور کانادا از این قرار است که ابتداء متقاضی فتوکپی برابر اصل مدرک پزشکی و کارنامه مربوطه را با ذکر نام و نشانی دانشگاه تهیه می کند. با مراجعه به وب سایت MCC برای خود حساب کاربری درخواست داده و هزینه آن را پرداخت می کنید. سپس در همان پیج گزینه ارزیابی مدرک را فعال کرده و به تکمیل اطلاعات شخصی می پردازید. پس از این مراحل، مدارک فوق با پست به MCC ارسال می شود. به دنبال ارسال مدارک، حساب کاربری متقاضی آپدیت شده و جهت معادلسازی به ECMG ارسال می گردد. در صورت وجود نام دانشگاه در لیست ECMG درخواست تایید منبع (SVR) برای فرد صادر شده و او می تواند گزارش ارزیابی مدرک تحصیلی (ECA) خود را نیز درخواست و تحویل بگیرد.

آمریکا از مقاصد مهم معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج

آمریکا را باید بهشت پزشکان برای کار و ادامه تحصیل دانست. چراکه از یک طرف بازار کار پزشکی در آمریکا با نرخ بیکاری نزدیک به 0% و درآمد بسیار بالا (میانگین سالانه حدود 105968$ دلاری) همواره بازار پر رونقی است. از طرف دیگر، برترین دانشگاه های پزشکی جهان همانند دانشگاه هاروارد (رتبه 1 جهانی)، دانشگاه استنفورد (رتبه 4 جهانی) و دانشگاه جان هاپکینز (رتبه 5 جهانی) در ایالات متحده قرار داشته و ادامه تحصیل پزشکی مخصوصا دوره رزیدنسی در این دانشگاه ها آرزوی هر پزشکی در ایران است. به همین دلیل معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج و در کشور آمریکا از اهمیت بسزایی برای علاقه مندان برخوردار است.

برای انجام معادلسازی مدرک در کشور آمریکا لازم است متقاضیان در آزمون معروف به آزمون اعطای گواهی پزشکی ایالات متحده (USMLE) شرکت کنند. آزمون مذکور یک آزمون 3 مرحله ای برای اعطای گواهی یا مجوز پزشکی در ایالات متحده بوده و تحت حمایت فدراسیون انجمن های پزشکی ایالتی (FSMB) و شورای ملی مراکز آزمون پزشکی (NBME) قرار دارد. در حقیقت، پزشکان قبل از اخذ مجوز کار طبابت در ایالات متحده ملزم به قبولی در این آزمون هستند. این آزمون به صورت ترکیبی در ایران و ترکیه نیز برگزار شده و متقاضیان می توانند با ثبت نام در وب سایت آزمون در این پروسه تست زنی شرکت کنند. مراحل آزمون و شرایط و جزئیات آن از قرار ذیل می باشد:

مراحلمحتوای آزمونمدت زمان لازم برای پاسخگوئی
مرحله 1ارزیابی دانش فارغ التحصیلان یا دانشجویان پزشکی درباره مفاهیم علوم پایه در کاربرد پزشکی8 ساعت
مرحله 2ارزیابی کاربرد دانش، مهارت ها و درک علوم کیلینیکی9 ساعت
مرحله 3ارزیابی کاربرد دانش و مهارت پزشکی و درک علوم زیست پزشکی و بالینی9 ساعت

آمریکا از مقاصد مهم معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج

استرالیا از مقاصد مهم معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج

تحصیل یا کار پزشکی در کشور استرالیا نیز از جمله آرزوهای برخی از دانشجویان و فارغ التحصیلان پزشکی ایرانی می باشد. دلیل این امر نیز واضح و روشن است. استرالیا دارای برترین کیفیت زندگی در جهان با سطح درآمدی بسیار بالا و کیفیت آموزشی مطلوب برای پزشکان ایرانی می باشد. معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج و در کشور استرالیا مستقیما توسط انجمن پزشکی استرالیا (AMC) انجام می پذیرد. فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IMG ها) که مدارک خود را از خارج دریافت کرده و الان به دنبال کار طبابت در استرالیا هستند بایستی صلاحیت خود را با ارائه مدرک معتبر در یکی از مسیرهای زیر اثبات کنند:

  • مسیرمجوز شایستگی
  • مسیر استاندارد
  • مسیر تخصص

در مورد معادلسازی مدرک پزشکی در استرالیا باید بدانید که هر ایالت دارای شرایط خاص معادلسازی مدرک بوده و متقاضیان بایستی از قبل ایالت مورد نظر را مشخص کرده باشند. برای معادلسازی و معادلسازی مدرک پزشکی ایران در استرالیا شامل دو مرحله ثبت نام و ارائه مدارک لازم و شرکت در آزمون انجمن پزشکی استرالیا (AMC) می باشد. انجمن مذکور فقط برای فارغ التحصیلانی که دوره انترنی نگذرانده باشند یک دوره آموزشی فشرده کوتاه مدت (در حد 24 ماه) برگزار می کند. همچنین بایستی به این نکته مهم نیز اشاره شود که معادلسازی دو مسیر اول بر عهده AMC اما معادلسازی مدرک پزشکی تخصص بر عهده خود دانشگاه های پزشکی تخصص می باشد.

شرایط تحصیل پزشکی در خارج

در واقع دانشجویان رشته پزشکی یا به قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی و یا برای کار پزشکی در خارج دست به معادلسازی مدرک می زنند. ابتدا از تحصیل رشته پزشکی شروع می کنیم. همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، تحصیل پزشکی در خارج کلا در دو مرحله یعنی تحصیل پزشکی عمومی (6 ساله) و تحصیل تخصص (3 تا 6 سال) انجام می شود:

شرایط تحصیل پزشکی در خارج

معمولا نیز اپلای رشته پزشکی (منجر به اخذ مدرک MD و یا MBBS) از دانشگاه های پزشکی مشروط به ارائه مدرک دیپلم با نمره A level مخصوصا در دروس PCB، ارائه مدرک زبان و نیز قبولی در آزمون ورودی با توجه به کشور مورد نظر می باشد:

کشورهاشرایط آزمون پذیرش پزشکی
انگلستانآزمون BMAT (تست پذیرش بیومدیکال) این آزمون مخصوص پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی، زیست پزشکی و دامپزشکی در 7 دانشگاه انگلیسی است.
آزمون GAMSAT ( آزمون پذیرش دانشگاه پزشکی): برخی از دانشگاه های پزشکی انگلستان از این آزمون برای پذیرش دانشجو بهره می برند.
آلمانمعمولا دانشگاه های آلمانی نتیجه دو آزمون به نام های TestAS و نیز TMS را برای پذیرش دانشجوی پزشکی قبول می کنند.
آمریکاآزمون MCAT (تست پذیرش کالج پزشکی) این آزمون مورد قبول اکثر دانشگاههای آمریکایی بوده و محتوای آزمون مبتنی بر علوم فیزیک، زیست شناسی و استدلال کلامی است.
کاناداآزمون MCAT
اتریشآزمون MedAT
استرالیاآزمون MCAT (تست پذیرش کالج پزشکی) برخی از دانشگاه های استرالیا نتیجه این آزمون را می پذیرند و آزمون UCAT ANZ Test که تست کامپیوتری است که نتیجه آن توسط برخی دانشگاه های استرالیایی و نیوزلندی مورد قبول است.
نیوزلندآزمون UCAT ANZ Test که مورد قبول اکثر دانشگاه های پزشکی نیوزلند می باشد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در خارج

حالا که با شرایط و مقررات تحصیل پزشکی در خارج آشنا شدیم بهتر است با بهترین دانشگاه های علوم پزشکی جهان در سال 2023 نیز آشنا شویم. در قالب جدول زیر می توان با بهترین دانشگاه های علوم پزشکی جهان آشنا شد و برای اخذ پذیرش از این دانشگاه ها مصمم تر شد.

این رتبه بندی بر طبق رنکینگ Times در سال جدید است:

دانشگاهرتبه جهانی
دانشگاه آکسفورد1
داتشگاه کمبریج2
دانشگاه هاروارد3
کالج امپریال لندن4
دانشگاه تسینگوا5
دانشگاه استنفورد6
دانشگاه تورنتو7
UCL8
دانشگاه ییل9
کالج کینگز لندن10

شرایط کار پزشکی در خارج

کار پزشکی در خارج می تواند پزشکان را به درآمدهای بسیار عالی برساند منتها به شرط اینکه آنها برای کار یک مقصد مناسبی را انتخاب بکنند. کل فرآیند مهاجرت کاری پزشکان به این صورت است که آنها ابتداء برای معادلسازی مدرک خود اقدام کرده و بعد از ثبت نام در بورد پزشکی و قبولی در آزمون مربوطه موفق به کسب مجوز کار پزشکی می شوند. بعد از آن نیز با دریافت پیشنهاد کاری از کلینیک ها و بیمارستان های خارجی می توانند برای اخذ ویزای کاری از کشور مورد نظر اقدام کنند. مثلا برای مهاجرت به کانادا پزشکان 4 گزینه مهاجرتی در پیش رو دارند که با توجه به شرایط بایستی یکی از آنها را به صورت زیر انتخاب کنند.

روش هایی که اغلب منجر به اخذ اقامت دائمی (PR) کشور کانادا می گردد:

انواع روش های اخذ اقامت کانادا

پزشکانی که با توجه به تخصص اشان می توانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی مشغول شده و به بهترین درآمدها دست یابند. چرا که اولا رشته پزشکی در اغلب کشورهای دنیا جزء مشاغل مورد نیاز محسوب شده و دوما بالاترین درآمدها در هر کشوری نیز به پزشکان اختصاص می یابد. در قالب نمودار زیر می توان با برترین کشورهای جهان برای کار پزشکان در سال 2023 آشنا شد:

برترین کشورهای جهان برای کار پزشکان

همان طوری که در نمودار فوق نیز مشاهده می شود، بهترین کشور دنیا و یا به بیان بهتر بهشت پزشکان در جهان، کشور لوکزامبورگ می باشد.

مهاجرت پزشکان ایرانی به انگلستان

اگر مدرک تحصیل پزشکی شما از خارج صادر شده و متقاضی تحصیل یا کار پزشکی در انگلستان باشید، پس معادلسازی مدرک پزشکی در انگلستان یا MLA امری ضروری است. به عنوان بخشی از فرآیند معادلسازی مدرک پزشکی، متقاضیان باید کپی مدرک خود را به شورای پزشکی عمومی (GMC) انگلستان ارسال نمایند. در واقع متولی معادلسازی و معادلسازی مدارک پزشکی در کشور انگلستان GMC می باشد. فرآیند معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج و در انگلستان مشتمل بر دو مرحله زیر می باشد:

  • مرحله اول: شرکت در آزمون انجمن ارزیابی های حرفه ای و زبان شناختی (PLAB) می باشد که برای کلیه دانش آموختگان پزشکی یکسان است
  • مرحله دوم: این مرحله مربوط به ارزیابی دانش و مهارت کیلینیکی متقاضیان می باشد

متقاضیان گرامی توجه کنند که شرط پذیرش و گذراندن آزمون انجمن ارزیابی های حرفه ای و زبان شناختی (PLAB) داشتن مدرک مهارت زبان انگلیسی ترجیحا IELTS نمره 7.0 می باشد. نکته مهم اینکه فقط قبولی در آزمون PLAB شرط ثبت نام در شورای عمومی پزشکی انگلستان یا GMC و معادلسازی مدرک پزشکی ایران می باشد. برای اطلاع از شرایط تحصیل در انگلستان 2023 و مدارک ضروری جهت اخذ ویزای تحصیلی انگلستان (Tier4) با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

سوالات مکرر درباب معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج

خیلی از دانش آموختگان و دانشجویان پزشکی مایل به ادامه تحصیل و یا کار در خارج از کشور هستند و به همین دلیل نیز در وهله اول نیازمند معادلسازی مدرک پزشکی اشان هستند. از همین رو سوالات آنها در اینباره زیاد است:

  • هدف از معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج چیست؟ معمولا متقاضیان این کار را برای کار و یا ادامه تحصیل درکشورهای خارجی انجام می دهند.
  • شرط اصلی معادلسازی مدرک پزشکی ایران در کانادا چیست؟ قبولی در آزمون تعیین صلاحیت شورای پزشکی کانادا (MCCQE) اصلی ترین شرط پیش روی متقاضیان است.
  • شرط اصلی معادلسازی مدرک پزشکی ایران در آمریکا چیست؟ در آمریکا نیز شرط اصلی قبولی در آزمون اعطای مجوز کار پزشکی (USMLE) شرط اصلی محسوب می شود.
  • شرط اصلی معادلسازی مدرک پزشکی ایران در استرالیا چیست؟ در کشور استرالیا نیز شرط اصلی قبولی در آزمون معروف به آزمون AMC شرط اصلی محسوب می شود.
  • شرط اصلی معادلسازی مدرک پزشکی ایران در انگلستان چیست؟ در انگلستان برای معادلسازی مدرک پزشکی از فرآیند ارزیابی مدرک پزشکی (MLA) بهره می برند. که اصلی ترین شرط آنهم قبولی در آزمون بورد ارزشابی زبانی و حرفه ای (PLAB) می باشد.
  • بهشت پزشکان در جهان چیست؟ لوکزامبورگ به دلیل متوسط درآمد بالاتر از هر کشور دیگری به عنوان بهترین کشور برای کار پزشکان محسوب می شد.
  • بهترین دانشگاه علوم پزشکی جهان در سال 2023 چیست؟ دانشگاه آکسفورد انگلستان در رتبه اول برترین دانشگاه علوم پزشکی جهان قرار دارد.
4.8/5 - (25 امتیاز)

3 دیدگاه برای “معادلسازی مدرک پزشکی ایران در خارج از کشور

  1. رژين گفت:

    يه سوال داشتم اونم اينكه
    اگه تو ايران دانشجو پزشكى عمومى سال ٣ باشيم و بخوايم براى ادامه ٤ سال باقى مونده به تركيه بريم
    امكان تبديل واحد هست؟ يا بايد از اول دوباره شروع كرد؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بای دنوع دانشگاه و واحد های شما بررسی شود برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

  2. مژده ا گفت:

    سلام ببخشید قبولی تو آزمون YOS و SATخیلی سخته؟یعنی اگه من بخوام مهر اقدام کنم میتونم تو ۶ ماه به حد قبولی دندان پزشکی برسم؟من آیلتس ۶ دارم الان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *