تحصیل پزشکی در خارج کشور, ویترین

تحصیل تخصص پزشکی در خارج

تحصیل تخصص پزشکی در خارج

تحصیل تخصص پزشکی در خارج با عنوان رزیدنسی یا دستیاری شناخته شده و در واقع یک مرحله از آموزش پزشکی در مقطع تحصیلات تکمیلی محسوب می شود. رزیدنت به پزشک، دندانپزشک، اوپتومتریست، دامپزشک، داروسازی گفته می شود که معمولا در یک بیمارستان یا کیلینیک تحت نظارت غیرمستقیم پزشک ارشد به کار طبابت می پردازد. معمولا در اکثر کشورهای جهان رسم بر این است که به رزیدنت ها در پایان دوره مدرک یا گواهی کار پزشکی اعطاء می شود البته به یک شرط که در آزمون مورد نظر قبول شوند.

  • بهترین کشور جهت اخذ پذیرش پزشکی در خارج از کشور کدام کشور است؟
  • کم هزینه ترین کشو جهت تحصیل پزشکی کجاست؟
  • آیا کشوری هست بدون آزمون بتوان رشته پزشکی را پذیرش گرفت؟
  • بیشترین دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت ایران در کدام کشور است؟

بیایید تحصیل رزیدنسی (Residency) را از زاویه دیگری بررسی کنیم. رزیدنسی فرصتی برای آموزش پیشرفته تخصص پزشکی یا جراحی است که در اواخر قرن 19 حاصل از برنامه های غیررسمی برای آموزش بیشتر در یک رشته تخصصی تکامل یافته است. جالب است بدانید که اولین برنامه رزیدنسی رسمی هم توسط سر ویلیام اوسلر و ویلیام استوارت هالستد در بیمارستان جان هاپکینز برنامه ریزی و ارائه شد. از آن زمان به بعد این برنامه جزئی از برنامه رسمی آموزش پزشکی شده و در اغلب کشورها به متقاضیان ارائه می شود. برای کسب اطلاعات به روز ویزایی یا اقامتی با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

تقسیم بندی تحصیل پزشکی در خارج از کشور

تقسیم بندی زیر با توجه به تراز دانشگاه مورد نظر، آزمون ورودی و مقصد انجام شده است که می تواند کمک بزرگی برای تصمیم گیری بهتر باشد و عبارتند از:

  • کشورهای با رتبه علمی بالا و هزینه کم
  • کشورهای با رتبه علمی بالا و هزینه بالا
  • سرزمین های با مدرک علمی نامعتبر و هزینه بالا
  • کشورهای با مدرک علمی متوسط و هزینه کم
  • کشورهای با رتبه علمی متوسط و هزینه متوسط

آلمان و اتریش دارای سطح علمی بالا و هزینه تحصیلی پایین هستند. مدرک این دو کشور بسیار معتبر است و با توجه به کم هزینه بودن تحصیل، مقصد بسیار خوبی برای دانشجویان است. این دو کشور دارای امتحان ورودی بوده و در صورت قبولی می‌ توانید در بهترین دانشگاه‌ های جهان مشغول به تحصیل شوید. جهت آشنایی با مقاله تحصیل پزشکی در آلمان به مقاله مورد نظر رفته و کسب اطلاعات دقیق نمائید و همچنین جهت کسب اطلاعات دقیق در زمینه تحصیل پزشکی در اتریش نیز به مقاله مورد نظر رفته و کسب اطلاعات دقیق مهاجرتی نمائید. علاوه بر این در نمودار زیر می توان با برترین دانشگاه های پزشکی جهان در سال 2023 بیشتر آشنا شد:

برترین دانشگاه های پزشکی جهان

دو کشور انگلستان و آمریکا دارای امتحان ورودی آسانتر نسبت به دو کشور آلمان و اتریش هستند اما هزینه تحصیل در این دو کشور بسیار بالا است. یکی از مزیت‌ های تحصیل در کشور انگلیس، تحصیل در دانشگاه‌ های برتر دنیا مانند کمبریج، هاوارد و آکسفورد است که رشته‌ ها به زبان انگلیسی تدریس می‌ شوند. در این دانشگاه‌ ها به اضافه دانشگاه ملی وین و دانشگاه پزشکی هامبورگ، شرایط معادلسازی برای متقاضیان وجود دارد.

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در کانادا

در کشور کانادا، فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IMG ها) شامل دانشجویان پزشکی سال آخر و فارغ التحصیلان پزشکی با مدرک معادلسازی شده، می توانند از طریق سرویس تطبیق رزیدنت کانادایی (CaRMS) درخواست رزیدنسی دهند. سال اول تحصیل تخصص پزشکی در خارج و در کشور کانادا به عنوان سال 1 تحصیلات تکمیلی (PGY1) شناخته می شود. اما انواع برنامه های تحصیل تخصص پزشکی در کانادا 2024 شامل موارد زیر می باشد:

  • پزشکی خانواده
  • پزشکی فوریتی
  • پزشکی داخلی
  • جراحی عمومی
  • زنان و زایمان
  • نورلوژی
  • روانپزشکی و غیره

توجه شود که برخی از برنامه های رزیدنسی در کانادا مثل پزشکی خانواده و نورولوژی پذیرش مستقیم بوده و داوطلبان برای این تخصص ها مستقیما از دانشگاه پزشکی درخواست می دهند. رزیدنسی های دیگر مثل پزشکی داخلی و پزشکی اطفال تطبیق های زیرتخصص داشته و رزیدنت ها قبل از اتمام تطبیق ثانوی بایستی 2 تا 3 سال اول خود را به اتمام برسانند.

تحصیل تخصص پزشکی در خارج (استرالیا)

مطمئنا تحصیل پزشکی در استرالیا یک ایده بسیار موفق برای تحصیل و ساخت آینده بهتر است. تحصیل پزشکی در این کشور در سه دوره انترنی، رزیدنسی و فلوشیپی انجام می شود. در کشور استرالیا آموزش متخصص به صورت کارمند اداره ثبت یا Registrar انجام می شود و اصطلاح رزیدنت به صورت مترادف با کارمند پزشکی بیمارستان (HMO) استفاده می شود و به دستیار پزشکی تحصیلات تکمیلی غیر متخصص قبل از آموزش تخصص اشاره می کند. فارغ التحصیلان پزشکی ایران می توانند با معادلسازی مدرک خود در شورای پزشکی استرالیا (AMC) و برخورداری از سایر شرایط و مدارک لازم در برنامه رزیدنسی استرالیا شرکت کنند. اما فرآیند درخواست برای تحصیل تخصص پزشکی در خارج و در استرالیا 2024 از این قرار است:

فرآینددرخواست برای تحصیل تخصص پزشکی در خارج و در استرالیا

تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

اصولا تحصیل پزشکی در آمریکا در طی سه دوره انترنی (Internship)، رزیدنسی (Residency) و فلوشیپی (Fellowship) تکمیل و متقاضیان می توانند با اخذ مجوز معتبر وارد بازار کار شوند. بعد از اتمام 1 سال انترنی در آمریکا نوبت دوره رزیدنسی می رسد. این دوره در آمریکا بین 3 تا 7 سال طول می کشد. اما شرط پذیرش از دوره رزیدنسی در واقع قبولی در آزمون اعطای گواهی پزشکی ایالات متحده (USMLE) می باشد. بایستی به این نکته مهم نیز اشاره کرد که قبل از شرکت در آزمون مذکور، فارغ التحصیل دانشگاه پزشکی آمریکا بایستی از طریق کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی (ECFMG) درخواست گواهی داده و فقط در مرحله 3 آزمون USMLE شرکت کند.

فارغ التحصیل خارجی ابتداء بایستی در آزمون USMLE سه مرحله ای شرکت نموده و سپس برای تحویل درخواست رزیدنسی به سامانه درخواست رزیدنسی الکترونیک (ERAS) مراجعه نمایند. برای ثبت نام در ERAS، متقاضی بایستی به ECFMG برگشته و نشان رزیدنسی دریافت و به ERAS و ریجستر دسترسی پیدا کند. پس از دسترسی و ثبت نام در ERAS، متقاضی بایستی موارد زیر را تهیه کند:

  • رزومه استاندارد (CV)
  • انگیزه نامه شخصی
  • آپلود عکس
  • ریزنمرات آزمون USMLE
  • نامه رئیس دانشگاه
  • توصیه نامه معتبر

پس از انجام این امور، لازم است که متقاضی رزیدنسی همچنین در برنامه تطبیق رزیدنت ملی ( NRMP) نیز شرکت کند تا بتواند گواهی (لیسانس) پزشکی خود را دریافت و در دوره رزیدنسی شرکت کند.

تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

تحصیل تخصص پزشکی در خارج (انگلستان)

بی تردید ادامه تحصیل پزشکی در انگلستان یکی از آرزوهای مهم هر دانشجوی پزشکی ایرانی است و از هر فرصتی برای درخواست پذیرش استفاده می کند. یکی از این فرصت ها فرصت تحصیل تخصص پزشکی در خارج و در کشور انگلستان می باشد. اما فرآیند آموزش به این صورت است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاه علوم پزشکی، متقاضیان وارد آموزش تکمیلی 2 مرحله ای می شوند:

  • آموزش پیش تخصص به مدت 2 سال
  • آموزش تخصص به مدت 3 تا 8 سال

زمانی که دکتر کلیه شرایط برنامه آموزشی مورد تایید انجمن عمومی پزشکی انگلستان (GMC)را تامین بکند، این انجمن به او گواهی اتمام دوره آموزشی یا همان CCT را اعطاء می کند. سپس متقاضی از CCT برای پیوستن به ریجستر پزشک عمومی انجمن عمومی پزشکی استفاده می کند تا به عنوان یک GP یا پزشک عمومی شناخته شود و یا به عضویت ریجستر متخصص انجمن پزشکی انگلستان در می آید تا به عنوان کانسولتانت یا مشاور شناخته شود.

تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان

تحصیل تخصص پزشکی در اسپانیا

برنامه تحصیل تخصص پزشکی در خارج و در کشور اسپانیا دوره ای 4 ساله و معمولا در بیمارستان های آموزشی نوع C برگزار می شود. این برنامه در دامنه وسیعی از رشته های تخصصی پزشکی بوده و شامل چهار مرحله می باشد. در مرحله اول که سال اول رزیدنت ها را تشکیل می دهد بیشتر به مباحث بهداشت عمومی پرداخته می شود. مرحله دوم رزیدنسی اسپانیا دو بخشی بوده و بخش اول حدود 12 ماه و در بیمارستان و بخش دوم حدود 6 ماه در دپارتمان مراقبت ویژه سپری می شود. در مرحله سوم در زمینه آموزش در واحدهای مدیریت سلامت عمومی است. مرحله چهارم یا مرحله آخر نیز مربوط به 6 ماه آموزش در واحدهای تحقیقاتی است.

اما شرایط درخواست تحصیل تخصص پزشکی در خارج و در کشور اسپانیا به چه نحوی است؟ همه ساله وزارت بهداشت کشور اسپانیا در طی مجله ای به ارائه لیست برنامه های رزیدنسی و شرایط درخواست آنها اشاره می کند و این راهنمای خوبی برای علاقه مندان و متقاضیان محترم می باشد. اما در کل باید به حضور متقاضیان عرض کنیم که اصلی ترین شرط برای گزینش داوطلبان در برنامه رزیدنسی اسپانیا قبولی در آزمون دکتر رزیدنت داخلی یا MIR می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در خارج از کشور

هزینه تحصیل در کشورهای هند و مالزی بالا می‌ باشد و همچنین مدرک دانشگاه‌ های این کشورها نیز نامعتبر است. مدرک پزشکی کشور هند مورد تأیید بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکا و ایران نیست. هزینه تحصیل در کشور ترکیه کم است و رتبه‌ های علمی این کشور نیز متوسط است. بعضی از دانشگاه‌ های این کشور معتبر و بعضی دیگر نامعتبر هستند. هزینه تحصیل در کشورهای مجارستان و چک متوسط است و مدارک علمی این دو کشور متوسط هستند.

مدارک دانشگاه‌ های این دو کشور مورد تأیید کشورهای اروپایی است. مزایا و معایب تحصیل پزشکی در خارج برای هر کدام از کشورهای اروپایی متفاوت است و کشورهای مجارستان، آلمان، اتریش، روسیه و ترکیه مزایای خاصی را برای متقاضیان در نظر گرفته‌اند. قبولی در کنکور کشور ایران، هیچ تأثیری در پذیرش متقاضیان ندارد و گذراندن چند واحد فقط برای معادلسازی شاید مفید باشد. در ادامه به انواع تحصیل پزشکی در کشورهای متخلف می‌ پردازیم.

تحصیل رایگان پزشکی در خارج از کشور

افرادی که قصد تحصیل رایگان در خارج از کشور را دارند گزینه های محدودی پیش روی آن هاست. برای مثال تحصیل در نروژ برای دانشجویان  تمامی کشور رایگان است اما برای تحصیل در این کشور تسلط به زبان نروژی است و امکان تحصیل به زبان انگلیسی به صورت رایگان در این کشور وجود ندارد. با این وجود گزینه هایی برای تحصیل ارزان قیمت در جهان وجود دارد. برای مثال تحصیل پزشکی در ایتالیا اگرچه رایگان نیست اما دانشجویان خارجی می توانند با استفاده از بورسیه های تحصیلی که در این کشور وجود دارد علاوه بر تجربه تحصیل رایگان، یک کمک هزینه زندگی نیز دریافت کنند که پوشش دهنده بخش عمده ای از هزینه های زندگی دانشجویان است.

از طرف دیگر تحصیل پزشکی در رومانی نیز می تواند گزینه خوبی برای دانشجویان باشد چرا که هزینه های تحصیل در این کشور بسیار اندک است. از نظر اعتبار آموزشی نیز تحصیل در رومانی می تواند گزینه مناسبی باشد چراکه دانشگاه های مورد تایید وزرات بهداشت نیز در این کشور وجود دارد.

تحصیل پزشکی در روسیه

کشور روسیه یکی دیگر از گزینه‌های مورد نظر برای تحصیل پزشکی در خارج می‌ باشد. دانشگاه‌ های زیادی در زمینه تحصیل رشته پزشکی در کشور بزرگ روسیه قرار دارد. نکته قابل توجه در مورد دانشگاه‌ های مورد تأیید روسیه توسط ایران این است که این دانشگاه‌ ها همیشه دچار تغییرات زیادی می‌ شوند، بنابراین متقاضیان باید در انتخاب دانشگاه مورد نظر در کشور روسیه دقت فرمایند و باز در مقایسه با ترکیه می توان گفت کشور ترکیه هم ارزانتر است و هم اینکه پیچیدگی های اخذ ویزا را ندارد و شانس قبولی نیز در کشور ترکیه بالاتر میباشد و میزان دانشگاه های مورد تائید ترکیه نیز بیشتر است.

به طور کلی تحصیل پزشکی در روسیه نیز می تواند گزینه مناسبی باشد چرا که هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور نیز بسیار مقرون به صرفه هستند.

تحصیل پزشکی در مجارستان

تحصیل در کشور مجارستان که عضو اتحادیه اروپا می‌ باشد، هزینه کمتری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد و یک گزینه مناسب برای تحصیل پزشکی می‌ باشد. متقاضیان در باب تحصیل پزشکی در مجارستان به این نکته که بعد از پذیرش تحصیلی در این کشور می‌ توانند برای تحصیل پزشکی به اتریش منتقل شوند، باید توجه کنند. مدرک دانشگاهی این کشور، مورد قبول بسیاری از دانشگاه‌ های اروپایی می‌ باشد همچنین با ویزای شنگن که مزیت بزرگی است می‌ توانید براحتی به کشورهای اروپایی مهاجرت فرمایید. جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد تحصیل پزشکی در مجارستان به مقاله مورد نظر رفته و دقیق ترین اطلاعات تحصیل مجارستان را کسب کنید.

لازم به ذکر است که این آزمون در اوایل فوریه به صورت سراسری در کل اسپانیا برگزار می شود. اما قبل از هر کاری لازم است مدرک پزشکی خود را به تایید وزارت آموزش اسپانیا رسانده و سپس برای درخواست رزیدنسی اقدام نمائید. برای اطلاع از جزئیات و شرایط معادلسازی مدرک پزشکی ایران جهت تحصیل تخصص پزشکی در خارج با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات مهم درباب تحصیل تخصص پزشکی در خارج

و نهایتا به بخش سوالات درباره موضوع این مقاله می رسیم:

  • شرط اصلی جهت تحصیل تخصص در ایالات متحده چیست؟ شرط پذیرش از دوره رزیدنسی در واقع قبولی در آزمون اعطای گواهی پزشکی ایالات متحده (USMLE) می باشد.
  • تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا چند سال طول می کشد؟ این دوره در آمریکا با توجه به رشته تحصیلی بین 3 تا 7 سال طول می کشد.
  • تحصیل تخصص پزشکی در انگلستان چند سال به طول می انجامد؟ دوره مذکور در کشور انگلستان معمولا بین 3 تا 8 سال طول می کشد.
  • شرایطتحصیل تخصص پزشکی در کانادا چیست؟ فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IMG ها) شامل دانشجویان پزشکی سال آخر و فارغ التحصیلان پزشکی با مدرک معادلسازی شده، می توانند از طریق سرویس تطبیق رزیدنت کانادایی (CaRMS) درخواست رزیدنسی دهند.
  • شرایط تحصیل تخصص در کشور اسپانیا چیست؟ دوره مذکور در کشور اسپانیا دوره ای 4 ساله و معمولا در بیمارستان های آموزشی نوع C برگزار می شود.
5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *