ویزای تحصیلی

تحصیل تخصص در مجارستان

تحصیل تخصص در مجارستان

تحصیل تخصص در مجارستان یک دوره تکمیلی یا Postgraduate رشته های پزشکی محسوب شده و بسته به برنامه تحصیلی نیز از 3 تا 6 سال طول می کشد. نظام جدید تخصص یا رزیدنسی در مجارستان در سال 1999 معرفی شده و این نظام کاملا منطبق با مقررات تخصص های پزشکی اتحادیه اروپا (UEMS) می باشد. در واقع کلیه برنامه های تخصص پزشکی و مدت تحصیل آنها توسط UEMS تعیین می شود. اصولا برنامه رزیدنسی در مجارستان به دو بخش برنامه آموزشی اصلی 24 ماهه و دوره آموزش تخصص حرفه ای از 24 ماه تا 48 ماه تقسیم می شود. مثلا در مورد برنامه پزشکی خانواده، این برنامه 28 ماه + 8 ماه می باشد.

اما سوالات شما درباره شرایط تحصیل پزشکی و رزیدنسی در مجارستان 2023:

  • چگونه در مجارستان پزشکی بخوانم؟
  • برترین دانشگاه مجارستان جهت تحصیل پزشکی کدام است؟
  • شرایط لازم برای تحصیل تخصص پزشکی در کشور مجارستان چیست؟
  • برنامه تخصص پزشکی یا همان رزیدنسی مجارستان چند سال می باشد؟
  • انواع برنامه تخصص پزشکی در مجارستان کدامند؟
  • شانس کار پزشکان ایرانی در مجارستان چقدر می باشد؟

از برترین دانشگاه های مجارستان برای تحصیل تخصص پزشکی می توان به دانشگاه های اسملویس، پچ و زگد اشاره کرد. در اینباره، کارشناسان حرفه ای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمای شما در کلیه مراحل درخواست پذیرش تا اخذ ویزای دانشجوئی مجارستان می باشند.

تحصیل پزشکی در مجارستان 2023

پزشکی در مجارستان دارای سنت و فرهنگ طولانی در مطالعات پزشکی و در زمینه مراقبت های درمانی می باشد. دانشجویان بین المللی به این دلیل جذب دانشگاه های پزشکی مجارستان می شوند که اولا مجارستان دارای برنامه های مختلفی به زبان های مختلف می باشد. ثانیا کیفیت تحصیلی و دوره های پیش پزشکی جهت بهبود دانش پایه زبان انگلیسی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی برای آندسته از افرادی که نیاز دارند وجود دارد. ثالثا هزینه تحصیل پزشکی در مجارستان در مقایسه با آمریکا، کانادا و انگلستان منطقی و مقرون به صرفه بوده و سالانه به حدود 12000€ الی 15000€ (یورو) می رسد.

در جدول زیر می توانید با برنامه های پزشکی مجارستان در سال 2023 آشنا شد:

برنامه تحصیلیمدت برنامه
پزشکی عمومیبرنامه 4 (لیسانس) و 6 سال
دامپزشکیبرنامه 6 سال
دندانپزشکیبرنامه 5 تا 6 سال
داروشناسیبرنامه 5 تا 6 سال
پرستاریبرنامه 3 تا 4 سال
فیزیوتراپیبرنامه 3 تا 4 سال
تحصیل تخصص پزشکی در مجارستانبرنامه 3 تا 6 سال

شرط پذیرش در دانشگاه های پزشکی مجارستان هم قبولی در آزمون ورودی است. بایستی در جریان باشید که مدارک پزشکی صادره توسط دانشگاه های پزشکی مجارستان جزء معتبرترین مدارک پزشکی اروپا بوده و مورد تایید شوراها و سازمان های پزشکی بین المللی مثل GMC، GDC، RCVS، HCPC، NMC می باشد. اما بهترین دانشگاه های پزشکی کشور مجارستان عبارتند از:

بهترین دانشگاه های پزشکی کشور مجارستان

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در مجارستان

یکی از دوره های جذاب و پرمتقاضی برای تحصیل در مجارستان حقیقتا دوره تخصص پزشکی در این کشور می باشد. برنامه تخصص پزشکی یا همان رزیدنسی در مجارستان معمولا توسط دانشگاه های علوم پزشکی این کشور در طیف مختلفی از رشته های تحصیلی و از 3 تا 6 سال به طول می انجامد. مثلا برنامه تخصص جراحی اعصاب در مجارستان حدود 6 سال تمام و برنامه تخصص پزشکی داخلی حدود 5 سال طول می کشد. پس مدت تحصیل تخصص در مجارستان به برنامه تحصیلی متقاضیان بستگی دارد.

نظام رزیدنسی جدید آموزش تحصیلات تکمیلی در مشاغل پزشکی که در مجارستان در سال 1999 معرفی شده بر پایه مقررات (قوانین و احکام دولتی و وزارتی) تخصص های پزشکی اتحادیه اروپا (UEMS) می باشد. اما وظیفه و نقش اصلی UEMS در چیست؟ در واقع این UEMS است که برنامه های مختلف تحصیل تخصص پزشکی و مدت زمان آنها را در کشور مجارستان تعیین می کند. اما آموزش تخصص در این کشور شامل دو بخش زیر می باشد:

انواع آموزش تخصص در مجارستان

محتوای آموزشی تحصیل تخصص در مجارستان

اغلب برنامه های تخصص در مجارستان با اتمام آموزش در پزشکی فوریتی شروع می شود. پس از آن، برنامه ها تنها در انواع مشابه تخصص شبیه هم هستند. در واقع در برنامه رزیدنسی مجارستان، دوره های اجباری 1 ماهه برای کلیه رزیدنت ها با موضوعات درسی مثل مدیریت مراقبت درمانی، بیمه کیفیت، دانش قانون پزشکی پایه، اخلاقیات، ارتباط پزشکی و … برگزار می شود. نکته مهم درباره دوره مذکور در مجارستان اینکه رزیدنت ها تحت نظارت اساتید راهنمای خود حق کار دارند.

اما فرآیند کار رسمی رزیدنت ها در مجارستان پس از فارغ التحصیلی شروع می شود. در حقیقت پس از اتمام موفق برنامه آموزشی و با تایید دانشگاه مربوطه، رزیدنت ها می توانند برای آزمون پایان دوره درخواست دهند. این آزمون توسط اداره بهداشت و اجرائیات سازماندهی می شود. آزمون مذکور شامل بخش تئوری و عملی می باشد. پس از قبولی در این آزمون به رزیدنت ها گواهی متخصص مجارستانی توسط شورای ملی آزمون اعطاء می شود. با اخذ این مجوز زمینه برای کار پزشکان خارجی در مجارستان و کل اتحادیه اروپا (EU) فراهم می شود.

محتوای آموزشی تحصیل تخصص در مجارستان

برنامه های تحصیل تخصص پزشکی در مجارستان

همانطوری که در مطالب فوق هم بیان شد، تحصیل تخصص یا همان رزیدنسی یک دوره مهم و کاربردی ارائه شده توسط دانشگاه های پزشکی معتبر مجارستان از جمله دانشگاه اسملویس می باشد. در مجارستان، برنامه های تخصص پزشکی مختلفی با شرایط متفاوت به فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IGM ها) ارائه می شود. جدول زیر نشانگر برخی از برنامه های تخصص پزشکی مجارستان در سال 2020 می باشد:

تخصصمدت برنامه
بیهوشی و مراقبت ویژه60 ماه
جراحی دهان و فک70 ماه
پزشکی داخلی60 ماه
درماتولوژی60 ماه
پزشکی اطفال60 ماه
جراحی وریدی72 ماه
پزشکی فیزیکال و احیاء60 ماه
پزشکی مشاغل48 ماه
لارینگولوژی60 ماه
متخصص گوارش60 ماه
ژریاتریک60 ماه
روانپزشک اطفال60 ماه
جراحی اطفال72 ماه
پزشک خانواده36 ماه
جراحی اعصاب72 ماه
کاردیولوژی60 ماه

متقاضیان توجه کنند که از شرایط اصلی و مهم برای درخواست پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی مجارستان برای تحصیل در دوره های تخصص نیازمند معادلسازی مدرک پزشکی خود هستند.

وضعیت کار پزشکان در مجارستان

همانطور که در مطالب قبلی هم گفته شد، پزشکان خارجی پس از گذراندن دوره رزیدنسی و قبولی در آزمون صلاحیت کار پزشکی در کشور مجارستان را پیدا می کنند و از شانس خوبی برای جذب در بازار کار این کشور برخوردار هستند. اصولا شغل پزشکی جزء لیست مشاغل مورد نیاز مجارستان بوده و از جمله مشاغل پردرآمد این کشور نیز محسوب می شود. مطابق آمار سال 2023، میانگین درآمد سالیانه پزشکان در مجارستان حدود HUF2960000 ( فورینت) معادل 9142$ (دلار) می باشد.

مطابق آمار سال 2023، میانگین درآمد ناخالص ماهیانه پزشکان در مجارستان حدود HUF1160000 (فورینت) معادل €2931 (یورو) می باشد. این درحالی است که میانگین درآمد مشاغل ملی مجارستان حدود HUF493000 ( فورینت) معادل €1245 (یورو) است:

مقایسه متوسط درآمد ملی با درآمد پزشکان در مجارستان

 

ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت پذیرای هموطنان عزیزی هستیم که مایل به کسب مشاوره های تخصصی در زمینه مهاجرت و اخذ ویزا می باشند، کافی است تا با کارشناسان در ارتباط باشید.

سوالات پر تکرار درباب تحصیل تخصص در مجارستان

پاره ای از سوالات مهمی که درباره این موضوع در بین متقاضیان مطرح است عبارتند از:

  • چرا دانشجویان برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی مجارستان را انتخاب می کنند؟ به چندین دلیل مختلف مثل هزینه تحصیلی خیلی پایین، تحصیل به زبان انگلیسی، کیفیت برتر، مدارک معتبر، اخذ آسان و سریع اقامت اروپایی و … دانشجویان مجارستان را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند.
  • هزینه تحصیل رشته پزشکی در مجارستان 2023 چقدر است؟ متوسط هزینه مذکور سالانه به حدود 12000€ الی 15000€ (یورو) می رسد.
  • در حال حاضر بهترین دانشگاه مجارستان جهت تحصیل رشته پزشکی چیست؟ دانشگاه اسملویس
  • تحصیل تخصص در مجارستان چقدر زمان می برد؟ معمولا این دوره تخصصی با توجه به رشته تحصیلی متقاضیان از 3 تا 6 سال به طول می انجامد.
  • شرط اصلی رزیدنت های فارغ التحصیل از مجارستان چیست؟ قبولی در آزمون پایان دوره شرط اصلی دریافت مدرک تخصص در کشور مجارستان به حساب می آید.
  • متوسط درآمد یک پزشک در مجارستان چقدر است؟ به صورت درآمد ناخالص متوسط درآمد ماهیانه یک پزشک در کشور مجارستان حدود HUF 1160000 (فورنیت) معادل EUR 2931 (یورو) می باشد.
4.7/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *