ویزای تحصیلی

تحصیل دندانپزشکی در کشور چک

تحصیل دندانپزشکی در کشور چک

تحصیل دندانپزشکی در کشور چک به عنوان یکی از رشته های علوم پزشکی مخاطبان بسیار زیادی یافته است و دلیل آن کیفیت تحصیل و هزینه های اندک است. سپس با مشورت وکلای مهاجرتی برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور در زمان مناسب و ارائه مدارک صحیح اقدام نمائید. با تحصیل یکساله در این دوره ها و آماده سازی شما می توانید جهت شرکت در آزمون پزشکی این کشور مهیا گردید.

کشور چک پس از تقسیم بندی چکسلواکی به وجود آمد و کشوری در اتحادیه اروپا که در قلب اروپا واقع است. پراگ از مهم ترین و بزرگترین کشور چک است که بسیاری از مراکز بزرگ و اصلی در این شهر مستقر است. زبان رسمی این کشور چکی است که از زبان های اسلاوی گرفته شده است. این کشور اصلا راه آبی ندارد مثل کشور سوییس ارتباطش با کشورهای دیگر تنها از راه خاکی است و اطرافش را کشورهایی همچون ایتالیا، پرتغال و اسپانیا احاطه کرده است.

این کشور بیشتر بی دین هستند و مردمان این کشور از دیرباز از جمله افرادی بودند که بی توجه ترین افراد به دین محسوب می شدند البته به صورا پراکنده به مسیحیت و دیگر مذاهب گرایش دارند. فضای کوهستانی و دهکده و چشمه های طبیعی که از دل کوه های اطراف کشور چک روان می شوند از محیط های جذاب و حیرت انگیز این کشور است.

چرا تحصیل دندانپزشکی در چک؟

کشور چک در زمینه تحصیل کیفیت بالا همرا با هزینه های پایین گزینه مناسبی برای دانشجویان بین المللی محسوب می شود. از این گذشته جمهوری چک دارای یک نظام آموزش عالی پیشرفته و مدرنی است که از نظام آموزشی 3 سیکلی اروپایی پیروی می کند و از همین رو مدارک صادره از سوی دانشگاه های علوم پزشکی این کشور نیز از اعتبار خیلی بالایی برخوردار است. به این مزایا و امتیازات همچنین بایستی امکان اخذ بورس تحصیلی و نیز فرصت کار دانشجویی را هم بایستی اضافه کرد. اینها هستند که سبب جذابیت بیشتر جمهوری چک برای دانشجویان رشته های پزشکی می شود.

دانشگاه های معتبر علوم پزشکی در چک

دانشگاه بزرگ چارلز بیشتر دانشجوی بین المللی از جمله دانشجویان ایرانی را می پذیرد که در این دانشگاه رشته پزشکی را مطالعه می کنند، این دانشگاه از جمله دانشگاه های قدیمی اتحادیه اروپا است. این کشور از جهت موسیقی و هنر و ادبیات در میان کشورهای اتحادیه اروپا نام آور است و در این رشته ها افراد مشهوری به دنیا تحویل داده است افرادی همچون کافکا و میلان کوندرا و غیره پس از مختصر اطلاعاتی که در خصوص این کشور دریافت کردید حال برای شما تحصیل دندانپزشکی در چک را شرح می دهیم.

همان طوری هم که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، بهترین دانشگاه دندانپزشکی چک 2023 دانشگاه چارلز می باشد:

برترین دانشگاه های دندانپزشکی چک (بر اساس امتیاز رشته)

اما از مهمترین شرایط اخذ پذیرش و تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مهمترین شرایط اخذ پذیرش و تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک

و حتی امکان دارد دانشگاه مورد نظر برای پذیرش دانشجوی داندانپزشکی از متقاضیان مصاحبه بگیرد و یا اینکه از آنها انگیزه نامه و CV نیز بخواهد. از همین رو متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در چک 2023 بایستی با آمادگی کامل گام در این مسیر بگذارند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در کشور چک

برای اخذ پذیرش در این کشور باید بتوانید مدارک مورد نیاز را ارائه دهید. مدارک شما بسته به رشته دانشگاه یا کالجی که اقدام می نمائید متفاوت است ولی به صورت کلی شامل موراد زیر می باشد:

  • مدارک تحصیلی دروه قبل
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، گذارنامه
  • نامه تمکن مالی
  • نامه مبنی بر گواهی سوء پیشینه
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی
  • نامه پذیرش از دانشگاه یا کالج

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در کشور چک

شرایط تحصیل و پذیرش دندانپزشکی در کشور چک 2023

اگر تمایل دارید تحصیل دندانپزشکی را در کشور چک ادامه دهید، اگر می خواهید نظام آموزشی اروپایی را تجربه کنید و آینده برتر را برای خودتان رقم بزنید، باید بگویم انتخاب شما صحیح است و به بیراهه نرفته اید. از میان رشته های علوم تجربی رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی از متقاضیان بیشتری برخوردار هستند و خیلی از افراد تمایل دارند در این رشته ها تحصیل بکنند هم از جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار بشوند، هم درآمد مناسبی داشته باشند ولی باید بدانید دستیابی در این رشته ها کار آسانی نیست و مستلزم رقابت با خیل عظیمی از افراد است.

خیلی ها هم در این رقابت ناکام می شوند و کشورهای دیگر را برای رسیدن به آمال و آرزوهای خود انتخاب می کنند یا اصلا در ابتدا هم دوست دارند در برترین کشورها تحصیل بکنند و معتبرترین مدرک دنیا را اخذ بکنند. برای انتخاب کشور مقصد اینکه چقدر بخواهند برای تحصیلشان هزینه بکنند، شرایط متفاوت می شود. کشور چک از جمله کشورهای اتحادیه اروپا است که شرایط را برای تحصیل و اخذ پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند. کشور چک از نظر نظام آموزشی برترین رتبه را در اتحادیه اروپا دارد.

مقایسه تحصیل دندانپزشکی در کشور چک و سایر کشورها

در غالب مقایسه و آگاهی شما باید بگوییم تحصیل در چک به پای تحصیل در کشورهای متمدن و برتری همچون انگلیس و اتریش و آلمان نمی رسد ولی از تحصیل در هند مناسب تر و بهتر است. خوبی آن این است که نهایتا شما مدرکی معتبر اخذ می کنید که فرصت برای کار و دوره های تخصص در بهترین کشورهای دنیا را پیدا می کنید. واحدهای دوره های پزشکی در کشور چک به زبان انگلیسی است. بهتر است برای تحصیل در این کشور مدرک زبان معتبری ارائه دهید، ممکن است شرایط گذراندن دوره های زبان هم برایتان فراهم کنند.

هزینه تحصیل در چک در رشته دندانپزشکی پایین تر و مقرون به صرفه تر است و نه تنها از هزینه تحصیل در انگلیس و آمریکا و سایر مقاصد معروف تحصیلی پایین تر است بلکه از کشورهای همسایه خود نیز پایین تر است. این موضوع را می توان در نمودار ذیل نیز به روشنی آنالیز کرد. هزینه سالیانه تحصیل دندانپزشکی در چک 2023 در حدود 11800€ (یورو) بوده در حالیکه هزینه ها برای لهستان حدود 12848€ (یورو) و برای مجارستام حدود 16702€ (یورو) می باشد:

مقایسه شهریه سالیانه دندانپزشکی چک و دیگر کشورهای اروپایی

گرانترین و ارزانترین دانشگاه های دندانپزشکی چک

همان طوری که گفته شد، جمهوری چک یکی از مقاصد ارزان برای تحصیل کلیه رشته های پزشکی از جمله رشته دندانپزشکی محسوب می شود. رشته ای که تحصیل آن در اغلب دانشگاه های جمهوری چک 5 سال طول می کشد. شهریه سالانه آن نیز در بین دانشگاه های مختلف چک 2023 متفاوت است. همان طوری که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود گرانترین دانشگاه دندانپزشکی چک دانشگاه چارلز و ارزانترین دانشگاه نیز دانشگاه پالاکی می باشد:

مقایسه شهریه سالانه رشته دندانپزشکی در دانشگاه های چک (دلار)

مضافا اینکه هزینه زندگی دانشجویی در جمهوری چک نیز پایین تر است و این هزینه ماهیانه در حدود €200 تا €300 (یورو) می باشد. در لیست زیر می توان با جزییات برخی هزینه های اساسی دانشجویی در کشور چک آشنا شد:

  • متوسط هزینه مواد غذایی: ماهانه بین €150 الی €250 (یورو)
  • متوسط هزینه حمل و نقل: ماهانه بین €20 الی €30 (یورو)

شرایط اخذ بورسیه توسط دانشجویان دندانپزشکی در چک

با اینکه هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور چک پایین تر از خیلی کشورهای اروپایی است ولی با این حال دانشجویان بین المللی برای تامین مخارج تحصیلی اشان از حق استفاده از بورس تحصیلی نیز برخوردارند. از جمله برنامه های بورسیه تحصیلی در این کشور که در اختیار دانشجویان رشته دندانپزشکی قرار دارد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

عنوان برنامه بورسشرایط بورس
بورسیه دولتی- ویژه دانشجویان کشورهای درحال توسعههمان طوری که از نام این برنامه نیز برمی آید، برنامه مذکور توسط دولت چک و برای حمایت از دانشجویان بین المللی مایل به تحصیل در جمهوری چک تدارک دیده شده است.
پاداش های بورسیه مبتنی بر قرارداد بین المللی دو جانبهدر قالب این برنامه وزارت آموزش جمهوری چک همه ساله بورسیه هایی بع دانشجویان خارجی به عنوان بخشی از برنامه های تبادل بین دولتی با کشورهای مختلف اعطاء می کند.
Erasmus+ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد دارای عملکرد تحصیلی عالی
بورسیه های یبنیاد اینلاکز شیواداسانیویژه دانشجویان هندی در مقاطع ارشد و دکترا

شرایط اخذ ویزا برای تحصیل دندانپزشکی در کشور چک

دانشجویان خارجی برای تحصیل در کشور چک حتما بایستی ابتداء از دانشگاه های این کشور پذیرش گرفته و سپس خودشان را برای اخذ ویزای تحصیلی چک آماده کنند. ویزایی بلند مدت (تایپ D) که تا انتهای دوره تحصیلی دانشجویان خارجی اعتبار دارد. از جمله مدارک مورد نیاز جهت درخواست همین ویزا در سال 2023 می توان به مدارک ذیل اشاره نمود:

  • پاسپورت و عکس های پاسپورتی
  • فرم درخواست تکمیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه چک
  • مدرک تمکن مالی کافی ماهیانه به مبلغ €100 (یورو)
  • گواهی اسکان معتبر
  • بیمه سلامت
  • گواهی عدم سوء سابقه

تاییدات مدارک پزشکی چک از سوی وزارت بهداشت

دوره پزشکی در کشور چک تقریبا 6 سال طول می کشد و امکانش هست دانشجویان این دوره را به 5 سال تقلیل دهند. رشته های داروسازی و تحصیل دندانپزشکی در چک 5 سال طول می کشد. متقاضیان این رشته باید در سن مناسب تحصیلی باشند و یکسال اول را به عنوان دوره مقدماتی در کشور چک بگذرانند که نسبت به دوره مقدماتی کشور انگلیس که A-LEVEL است، آسان تر می باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید پذیرش مدارک پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی این کشور به صورت مشروط مورد قبول ایران است. مشروط بودن بدان معناست که عزیزان باید یک دوره تکمیلی هم ایران بگذرانند و مدرکشان را مورد تایید ایران قرار دهند.

افرادی می توانند به این رشته ها در کشور چک دست پیدا کنند که دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی یا تجربی داشته باشند و از معدل بالای 16 برخوردار باشند البته کشور چک تحصیل در این رشته ها را به صورت رایگان عرضه می دارد و قاعدتا تحصیل به صورت رایگان نصیب افرادی می شود که در ابتدا کاملا به زبان چکی تسلط دارند و همچنین پیشینه تحصیلی خوبی داشته باشند و از پس آزمون ورودی آن بر بیایند. در سال 2023 وزارت بهداشت لیستی از دانشگاه های مورد تایید خود را ارائه نمود که دانشگاه های زیر عضوی از این لیست می باشند و مورد تایید وزارت بهداشت ایران خواهند بود:

1. Academy of Sciences of the Czech Republic
2. Charles University
3. Masaryk University Brno
4. Palaky University in Olomouc
5. University of Ostrava

اگر کشور چک را به عنوان مقصد نهایی خود برای تحصیل انتخاب کرده اید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی اخذ کنید.

سوالات پرتکرار در خصوص تحصیل دندانپزشکی در کشور چک

متقاضیان تحصیل دندانپزشکی در چک سوالات زیر را عنوان می نمایند:

  • بهترین دانشگاه تحصیل دندانپزشکی در کشور چک کدام دانشگاه است؟ دانشگاه ماساریک را می توان به عنوان بهترین دانشگاه دندانپزشکی در چک معرفی کرد.
  • طول دوره تحصیل دندانپزشکی در چک چه مدت است؟ تحصیل دوره کارشناسی دندانپزشکی در چک 5 سال به طول می انجامد.
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در چک چه میزان است؟ تحصیل دندانپزشکی در چک در حدود 11500$ تا 15000$ (دلار) در سال هزینه خواهد داشت.
  • آیا تحصیل دندانپزشکی در جمهوری چک با زبان انگلیسی امکان پذیر است؟ دوره های دندانپزشکی در کشور چک به زبان انگلیسی نیز برگزار می شود.
  • تحصیل به زبان انگلیسی در رشته دندانپزشکی چه محدودیت هایی ایجاد می کند؟ در پایان هر ترم تحصیلی برخی از امتحانات دانشجویان انگلیسی زبان نیز به زبان رسمی جمهوری چک برگزار می شود.
  • بهترین دانشگاه تحصیل دندانپزشکی در کشور چک کدام دانشگاه است؟ دانشگاه چارلز را می توان به عنوان بهترین دانشگاه دندانپزشکی در چک معرفی کرد.
  • شرایط تحصیل دندانپزشکی در کشور چک چیست؟ مدرک دیپلم، ریزنمرات با معدل خوب، مدرک زبان و قبولی در آزمون ورودی و یا مصاحبه از شرایط پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی جمهوری چک می باشد.
  • هزینه زندگی دانشجویی در کشور چک چقدر است؟ هزینه ماهیانه زندگی دانشجویی در چک در حدود 200 تا EUR 300 (یورو) می باشد.
  • هزینه درخواست ویزای تحصیلی چک چقدر می باشد؟ هزینه درخواست این ویزا در حدود EUR 100 (یورو) می باشد.
4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *