ویزای تحصیلی

پست دکتری در کانادا

پست دکتری در کانادا

پست دکتری در کانادا (PDF) یک فرصت پژوهشی/ حرفه ای می باشد که دانشجویان در این دوره زیر نظر سوپروایزر یا استاد راهنمای خود مشغول کارهای تحقیقاتی میشوند و به عنوان استادیار نیز می توانند به دانشجویان ارشد و دکتری تدریس کنند. معمولا به متقاضیان پیشنهاد می شود که برای یافتن فرصت پست دکترا به جستجو در وب سایت های دانشگاهی یا پژوهشی در کانادا پرداخته تا موضوعات پژوهشی سوپروایزر خود را پیدا کنند. دانشجویان پست دکترا همانند اعضای هیئت علمی محسوب شده و می توانند سالانه حدود 70000$ (دلار) هم درآمد داشته باشند. عزیزان متقاضی می توانند با مشاوره های گروه کارشناسان و مشاوران موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خود را آماده اخذ پذیرش از کانادا و تحصیل در این کشور بکنند.

تحصیل در هر مقطعی در کشور کانادا می تواند جذابیت های فراوانی برای متقاضیان داشته باشد. مزایایی که باعث آن شده که سالانه هزاران دانشجو برای ادامه تحصیل به کشور کانادا مهاجرت کنند. از جمله این مزایا می توان به اخذ مدارک معتبر جهانی، محیط دانشگاهی بین المللی، اقامت خانوادگی، امکان آسان اخذ اقامت و تابعیت کانادا، فرصت های بورس فراوان و هزینه های تحصیلی پایین اشاره نمود.

در واقع این امتیازات تحصیلی در کانادا را به صورت شماتیک در تصویر زیر مشاهده می نمائید:

امتیازات تحصیلی در کانادا

شرایط پست دکتری در کانادا

پست دکترا در این کشور با عنوان Postdoctoral fellows یا PDF ها شناخته می شوند. در واقع متقاضیان پست دکترا کسانی هستند که دوره دکتری خود را به پایان رسانده و درصدد ارتقاء سطح علمی خود و دانشگاه مربوطه و یا کار تدریس در کانادا هستند. مثلا دانشجویان پست دکتری در دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) به عنوان اعضای هیئت علمی این دانشگاه محسوب می شوند. این دانشجویان می توانند در جهت ارتقای سطح دانش علمی و پژوهشی خود و دانشگاه UBC کمک های شایان توجهی ارائه دهند.

دانشجویان پست دکتری در این کشور معمولا تحت نظارت عمومی سوپروایزر یا استاد راهنما کار کرده و ممکن است حتی به عنوان استادیار به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری نیز تدریس انجام دهند. معمولا دانشگاه های دارای فرصت پست دکتری یا PDF در کشور کانادا علاوه بر داشتن اداره پست دکتری با عنوان PDFO همچنین دارای شورایی به نام شورای پست دکتری (PDA) نیز هستند که مسئولیت پذیرش داوطلبان پست دکتری را برعهده دارند.

فرآیند پذیرش پست دکتری در کانادا

اولین مرحله از فرآیند اخذ پذیرش پست دکترا جستجوی موضوعات پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه های کانادا جهت یافتن استاد راهنما (سوپروایزر) مورد نظر می باشد. از همین رو متقاضیان تحصیل پست دکترا در کشور کانادا می توانند مستقیما با اعضای هیئت علمی تماس برقرار کرده و حتی برای مشاوره ها و گفتگوهای بیشتر قرار ملاقاتی با اساتید دانشگاه ترتیب دهند. معمولا قرار ملاقات مربوط به پذیرش دانشجوی پست دکترا از طریق خود دانشگاه ها و دپارتمان های مربوطه مدیریت می شود.

اما به خاطر داشته باسید که اداره پست دکترا دانشگاه ها نه درخواستی را پذیرش کرده و نه در فرآیند استخدامی مشارکت می کنند. اما پس از تعیین سوپروایزر و انتخاب موضوع پژوهشی، متقاضیان بایستی نسبت به تکمیل پرونده پذیرش خود اقدام کنند. اصلی ترین مدرک لازم برای درخواست پذیرش پست دکتری در این کشور نیز ارائه مدرک دکترا (PhD) می باشد که فارغ التحصیلان در طی 5 سال تحصیلی کسب کرده اند.

در زیر نمونه ای از برنامه های پست دکترا فعلی در دانشگاه های کانادا را مشاهده می کنید:

عنوان برنامه پست دکتریکارفرما/ موسسه
پست دکتری در مدیریت زنجیره عرضه و تقاضای هوشمند در بخش مراقبت های بهداشتی و محصولات کشاورزیدانشگاه ویکتوریا
پست دکتری در علوم داده های بیماری های نورولوژیکیدانشگاه بریتیش کلمبیا
پست دکتری (مرکز نوآوری قلب و ریه)دانشگاه بریتیش کلمبیا
پست دکتری (بهداشت کودک و سلامت دیجیتال)مرکز بین المللی بهداشت کودک

فرآیند پذیرش پست دکتری در کانادا

شرایط کار دانشجویان پست دکتری در کانادا

معمولا دانشجویان پست دکترا یا PDF ها پس از اتمام دوره تحصیلی خود دو راه پیش رو دارند. راه اول متقاضیان، ادامه تحصیل در برنامه پست دکترا در همان دانشگاه یا دانشگاه دیگر و راه دوم استخدام به عنوان هیئت علمی در یک دانشگاه کانادایی یا خارجی و یا کار به عنوان متخصص یا محقق علمی در موسسات و شرکت های پژوهشی می باشد.

متقاضیان می توانند فرصت های شغلی خود را به عنوان پست دکترا در وب سایت های زیر مشاهده کنند:

  • FindAPostdoc.com
  • National Institute of Environmental Health Sciences
  • National Institutes of Health
  • Nature Careers Canada
  • New Scientist Jobs
  • Pathways to Science
  • Research Gate

پس پست دکترا در خصوص تحصیل در کانادا یک دوره پژوهشی صرف محسوب نشده و دانشجویان پست دکتری همانند اساتید از حق کار نیز برخوردار هستند. معمولا میانگین درآمد پست دکترا در این کشور سالانه حدود 70000$ (دلار) یا به تعبیری 35.90$ (دلار) در ساعت می باشد. این در حالی است که پست دکتری های با سابقه حتی سالانه درآمدی حدود 118000$ (دلار) هم دریافت می کنند. لازم است بدانید که این سطح درآمدی از متوسط درآمد ملی کانادا یعنی 68250$ (دلار) بالا است.

نمودار زیر نشانگر همین سطح بالای درآمدی پست دکتری ها در کانادا است:

رنج درآمد پست دکتری در کانادا

بورسیه های دانشجویی پست دکتری در کانادا

یکی از اصلی ترین دلایلی که اتباع کشورهای خارجی پست دکتری در کانادا را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند، بورسیه های دانشجویی متنوع در این مقطع تحصیلی می باشد. به عبارت دیگر، اغلب دوره های پست دکتری در کانادا از طریق کمک هزینه های تحقیقاتی که توسط سرپرستان آنها برگزار می شود، تامین می شود. به این ترتیب تحصیل در کانادا به ویژه در مقطع پست دکتری گزینه بسیار مقرون به صرفه ای برای دانشجویان بین المللی خواهد بود. علاوه بر این، تعدادی منابع مالی دیگر در قالب بورسیه تحصیلی و جوایز برای پست دکتری در کانادا وجود دارد، که به راحتی می توانید از آنها بهره مند شوید.

دلایل تحصیل پست دکتری در کانادا

هر ساله دانشجویان بین المللی بی شماری از نقاط مختلف جهان، به دلایل مختلفی به دنبال مهاجرت به کانادا برای ورود به مقطع پست دکتری هستند. برخی از مهمترین دلایل دانشجویان برای تحصیل پست دکتری در کانادا عبارت اند از:

دلایل تحصیل پست دکتری در کاناداتوضیحات
دانشگاه های مشهور بین المللیبرخی از موسسات آموزشی کانادا در مقطه پست دکتری در بین برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی شده اند.
فرصت های پس از تحصیلتکمیل دوره Post doctorate به شما این فرصت را می دهد که تا 3 سال در کانادا زندگی و کار کنید.
فضای بازاز دریاچه های انتاریو و کبک گرفته تا بیابان بکر سرزمین های وسیع شمال غربی، چیزهای زیادی برای کاوش در این کشور وجود دارد.
تحصیل مقرون به صرفهتحصیل پست دکتری در کانادا به طور کلی ارزان تر از ایالات متحده خواهد بود.

مشاغل پست دکترا در کانادا

مشاغل Post doctorate در کانادا را می توان با جستجو در وب سایت های مخصوص کاریابی پست دکتری کانادا همانند medeley.com پیدا کرد. مشاغلی که کاملا تخصصی پست دکترا بوده و فرصت های کاری خوبی را در اختیار پست دکتری ها در کشور کانادا قرار می دهد.

از جمله این مشاغل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحقیق ضایعه مغزی تروماتیک فوری- ملایم کودکان بیمار مخصوص پست دکتری (کارفرما: انجمن علوم عصب کانادا)
  • موقعیت شغلی پست دکتری- آزمایشگاه دکتر جونچول کیم در فیزیولوژی و در دپارتمان بیولوژی
  • بررسی تفاوت ها در پروفیل های عصبی در زنان و مردان با EEG+Fmri-U
  • موقعیت پست دکتری در نوروبیولوژی احیاء موتور
  • علوم عصبی محاسباتی، آزمایشگاه Lefebvre در اوتاوا و غیره

متقاضیان تحصیل در کانادا با دریافت مشاوره های حرفه ای از کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند موفقیت خود در دریافت اخذ پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی کانادا را تضمین کنند.

سوالات مهم درباره پست دکتری در کانادا

در بخش پایانی مفتخر به پاسخ گویی سوالات پرتکرار شما خواهیم بود:

  • شرایط کار دانشجویان پست دکتری در کانادا چگونه است؟ معمولا دانشجویان پست دکترا یا PDF ها پس از اتمام دوره تحصیلی خود دو راه پیش رو دارند. راه اول متقاضیان، ادامه تحصیل در برنامه پست دکترا در همان دانشگاه یا دانشگاه دیگر و راه دوم استخدام به عنوان هیئت علمی در یک دانشگاه کانادایی یا خارجی و یا کار به عنوان متخصص یا محقق علمی در موسسات و شرکت های پژوهشی می باشد.
  • فرآیند پذیرش پست دکتری در کانادا به چه صورت است؟ اولین مرحله از فرآیند اخذ پذیرش پست دکترا جستجوی موضوعات پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه های کانادا جهت یافتن استاد راهنما (سوپروایزر) مورد نظر می باشد. از همین رو متقاضیان تحصیل پست دکترا در کشور کانادا می توانند مستقیما با اعضای هیئت علمی تماس برقرار کرده و حتی برای مشاوره ها و گفتگوهای بیشتر قرار ملاقاتی با اساتید دانشگاه ترتیب دهند. معمولا قرار ملاقات مربوط به پذیرش دانشجوی پست دکترا از طریق خود دانشگاه ها و دپارتمان های مربوطه مدیریت می شود.
3.7/5 - (3 امتیاز)

48 دیدگاه برای “پست دکتری در کانادا

  1. حسین گفت:

    سلام
    من ۵۹ ساله هستم، بیش از ۵ سال از فارغ التحصیلی بنده می گذرد
    دارای دکترای مدیریت دانش
    آیا امکان و شرایط تحصیل در مقطع پست دکتری برای من وجود دارد

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله می تونید اقدام کنید ولی برای دریافت ویزای خودتون باید دلیل روشنی داشته باشید که آفیسر سفارت را قانع کنید برای ورود به این کشور

  2. بهادر گفت:

    با سلام
    من دانشجوی دکترای مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت (سال سوم) هستم . ۴۰ سال سن دارم و ۲ مقاله isi تا الان دارم که یکی از مقالاتم به عنوان نامزد ۱۰ مقاله برتر در یکی از مجلات هلند شد. همچنین ۱۱ سال سابقه کار در پارس جنوبی دارم و همچنان شاغل هستم . متاهل و صاحب یک فرزند . می خواستم بدونم اگر بخوام برای پست داک اقدام کنم شرایطم از نظر سنی و رزومه کاری و علمی چطور ارزیابی میشه،؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      رزومه شما بسیار مناسب هست. فقط باید صبوری داشت که استاد راهنما پیدا کنید

  3. هورانا گفت:

    سلام. میشه بفرمایید چه رشته هایی پذیرش می‌گیرند؟ رشته های علوم انسانی و ادبیات، شانسی دارند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله این رشته ها هم در کانادا وجود داره و شما باید یک پروپزوال و یک رزومه قوی در این رابطه داشته باشید

  4. شاهو شهبازی فر گفت:

    سلام ببخشید من دو ساله دکترای خود را در زمینه صنایع غذایی گرفتم با بهترین معدل و برای پست دکترا تمایل دارم برای ادامه تحصیل به خارج کشور برم . ممنون می شم در این زمینه راهنمایم کنید . با تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرایط پست دکترا در کانادا مانند دکترا هست. شما باید در مرحله اول یک استاد راهنما پیدا کنید و از ایشون بخواهید تا شما رو از نظر علمی حمایت کنند. در صورتی که در این زمینه موفق بشید ایشون برای شما دعوتنامه ارسال می کنند و شما می تونید وارد کانادا بشید.

  5. مهناز گفت:

    با سلام
    اینجانب تا چهار ماه بعد دكترای مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی اصفهان رو خواهم گرفت
    در پژوهشگاه صنعت نفت تهران هم سابقه كار و تحقیق همراه با مقاله‌های متعدد را دارم
    دنبال اخذ پسادكترا در كانادا هستم
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    متشكرم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تبریک عرض می کنم
      شما باید اساتید مرتبط با رشته خودتون در کشور کانادا رو پیدا کنید و با اون ها مکاتبه کنید. در صورتی که بتونید رضایت اون ها رو جلب کنید، به شما امکان تحصیل داده میشه.

  6. Y. N گفت:

    سلام من دکترای شیمی دارم و نوامبر 2020 دفاع کردم و شرایط علمی خوبی هم دارم با مقالات خوب امکان گرفتن پست داک از کانادا دارم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      شرایط کلی شما خوبه برای پست داک و میشه اقدام کرد

  7. پردیس گفت:

    سلام. میخواستم بدونم کسی که با پذیرش پست‌دکترا میره کانادا می‌تونه همسرش رو هم با ویزا پیوست ببره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با شماره 02191003232 تماس بگیرید

  8. باربد گفت:

    با سلام
    من Phd در اناتومی دارم و رزومه ام بد نیست 15 مقاله داخلی و خارجی دارم. بهمن سال 95 دفاع کردم.
    زبانم بد نیست و در مدت کوتاهی می توانم مدرک را بگیرم. آیا الان باید برای پست داک اقدام کنم یا بعد از گرفتن مدرک زبان ؟
    آیا دانشگاه های کانادا قبول می کنند که ما مدرک زبان رو اونجا بگیریم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      ممکنه برای این دوره و دانشگاهی که اقدام میکنید با یک مصاحبه از طرف دانشگاه دیگه نیازی به ارائه مدرک زبان نباشه اما اگر میخواین شانستون رو بالا ببرید مدرک زبانتون رو دریافت کنید

  9. شاهرخ گفت:

    سلام من Ph.D هستم در رشته Reproductive Biology ، ( بيولوژي توليدمثل) براي پست داك در كانادا چطور ميتونم اقدام كنم؟ و رزومه قوي هم دارم و معدل بالا، ممنون ميشم راهنمايي كنيد

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      اگر این مقاله رو مطالعه کردید لطفا برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید

  10. متین گفت:

    سلام سال 97 فارغ التحصیل دکتری کشاورزی از دانشگاه آزاد شدم برای پستاک میخواستم اقدام کنم. نمره زبان چند میخوام ؟ در مقالتون ذکر نشده بود
    با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای پست داک ابتدا با مشاورین ما تماس بگیرید تا اطلاعات دقیق تر و بهتری دریافت کنید

  11. احمدی گفت:

    با سلام اگر بیش از ۵ از فارغ التحصیلی PhD گذشته باشد هم میتوان برای پسا دکتری کانادا اقدام کرد؟ در این موارد اقدام برای چه پوزیشن بهتر است ؟ هیات علمی در ایران هستم ولی ۷ سال از زمان فارغ التحصیلی گذشته است ، بسیار ممنونم

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای پست دکتری میشه اقدام کرد اما نیاز داره که رزومه تون بررسی بشه

  12. محمد صادقی گفت:

    با سلام من دکترای حقوق بین الملل هستم با سابقه ده سال تدریس و همچنین یک NGO تاسیس کردم در زمینه حقوق بشر ,مدیر موسسه ترجمه در ایران بودم و تعداد زیادی همایش بین المللی شرکت کردم. آبا برای پست داک می توانید دانشگاهه خوبی در کانادا برای من پیدا کنید؟. با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      برای تحصیل در این مقطع خودتون بایستی به دنبال یک دانشگاه و پوزیشن و استاد در سایت های دانشگاهی این کشور باشید بزرگوار

  13. حمید گفت:

    سلام وقت بخیر
    من اخیرا از رساله دکتری خودم از دانشگاه آزاد فاع کردم، ورودی ۹۳ هستم، به دلیل طولانی شدن پذیرش مقاله دوره دکتری من در نهایت هفت ساله تمام میگردد، در مطلبتون ذکر کردید که پنج ساله فارغ‌التحصیل شده باشد، آیا شانسی برای پست داک در کانادا دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله در صورتی که رزومه خودتون رو به دانشگاه ارائه بدید به همراه یک روزمه و انگیزه نامه خوب این اتفاق میفته

  14. سودا گفت:

    سلام من دکتری مهندسی پزشکی گرایش بیومکانیک.دانشگاه ازاد هستم.قصد دارم برای پسادکترا به کانادا برم و روزمه قوی هم ندارم در حد کار تزم با دوتا نرم افزار. کار پژوهشی انجام نداده ام.و الان دنبال مدرک زبان هستم.و شغلی هم ندارم.بنظر شما با همچین روزمه ای کسی منو میپذیرا اونجا

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهترین روش اینه که برای تحصیل اقدام کنید

  15. علی اطهری گفت:

    سلام من دکترای آی تی دارم و 8 سال عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در یک شهرستان کوچک هستم. متاهلم و 35 سالمه. مدرک زبان ندارم اما فکر می کنم بتونم حداقل نمره 6.5 رو بیارم. از اونجایی که امتیازم تو اکسپرس انتری کمه آیا به نظرتون می تونم از طریق پست دکترا اقدام کنم؟ در اینصورت اگه بتونم از دانشگاهی برای پست دکترا پذیرش بگیرم باید باز هم مراحل اکسپرس انتری رو بگذرونم یا نیازی به اون نیست؟ ( چون شنیدم پست دکترا در کانادا کار محسوب میشه نه تحصیل)

    1. داوری گفت:

      سلام
      در هر صورت اکسپرس انتری یکی از روش های ورود و اقامت در این کشور خواهد بود و در این مقطع هم میتونید از این طریق اقدام به اخذ پذیرش کنید

  16. حمیده گفت:

    سلام من دکترای مدیریت رفتار سازمانی از ایران دارم چطور برای پست داک اقدام‌کنم؟ ایا

    1. داوری گفت:

      سلام
      بایستی رزومه تون رو برای دانشگاه هایی که پست دکترای این رشته رو ارائه میدن ارسال کنید

  17. شهین حسینی گفت:

    سلام من مدرک دکترای جبر از دانشگاه آزاد مشهد دارم و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در یکی از شهرستانها هستم بسیار علاقمندم پست دکترا خارج از کشور برم. البته مشکلم زبان هست که مدرک ندارم. آیا میتونم امیدوار باشم بدون زبان جایی مثلا استاد ایرانی پیدا کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      میشه برای پست داک اقدام کرد اما در هر صورت زبان به عنوان ابزار مورد نیاز شما از الزامات اولیه است

  18. محسن گفت:

    باسلام چنانچه شخص بدون مدرک زبان و صرفا به دلیل فارغ التحصیل شدن از دانشگاه انگلیسی زبان (خارج از ایران) بتواند آفر پست دکترا و اسکولارشیپ را اخذ کند آیا برای مرحله گرفتن ویزا نیازمند به داشتن مدرک زبان خواهد بود. و آیا می‌توانند نوع ویزایی که به دارندگان افر پست دکترا داده می‌شود را بگویید؟ آیا باید برای ویزای تحصیلی اقدام کرد یا ویزای شغلی؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله مدرک زبان نیاز داره حالا ممکنه که یک کشور مدرک ضعیف تری بخواد اما بایستی اون رو داشته باشید

      1. زهرا گفت:

        با سلام و وقت بخیر.
        اگه یک موقیت فوق دکترا از کانادا بگیریم و برای ویزای کشور کانادا اقدام کنیم، باید به سفارت کانادا مدرک آیلتس ارائه بدیم؟
        با تشکر از وقت شما.

        1. داوری گفت:

          سلام
          بله داشتن مدرک آیلتس یا مدرک زبان الزامیه دوست من

  19. یاسی گفت:

    سلام بنده مدرک دکترا در رشته شیمی از خارج کشور دارم. مدرک را این دسامبرمیگیرم
    برای دوره پسادکترا کانادا چگونه اقدام نمایم. لطفا راهنمایی نمایید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله رو کامل مطالعه نمایید و اگر در زمینه خاصی سوال داشتید بفرمائید تا راهنماییتون کنم

  20. فرید گفت:

    با سلام
    ببخشید برای دوره پس دکترا در کانادا نیاز به مدرک زبان ایلتس یا تافل است؟ یا صرفا تسلط بر زبان برای ارتباط با اساتید و دانشجویان کافی است؟
    با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      نیاز به مدرک زبان خواهید داشت

  21. امین گفت:

    سلام. مدرک دکترا دارم. واسه دوره پسادکترا چگونه اقدام نمایم. لطفا راهنمایی نمایید

    1. داوری گفت:

      سلام
      رزومه علمیتون رو ارسال کنید تا خدمتتون عرض کنم

  22. Aida گفت:

    سلام،وقت بخیر
    چه پست داک های برای کسانی که دکتر دامپزشک هستند،وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      باید از طریق سایت های دانشگاه های کانادا تحقیق بفرمائید تا اونها رو پیدا کنید

  23. ماریابیهقی گفت:

    با سلام
    اینجانب موفق به گذراندان دوره پسادکتری در دانشگاه فردوسی مشهد شده و هم اکنون عضو هیئت علمی وزارت علوم هستم. و خیلی علاقه من هستم در دوره پسادکتری در کانادا ادامه دهم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. درضمت رشته فارغ التحصیلی من بیوتکنولوژی بوده و زمینه پژوهشی در دوره پسادکتری طراحی دارو نوترکیب بوده که موفق به کسب دو ثبت اختراع هم می باشم

    1. داوری گفت:

      سلام
      بسیار روزمه خوب و عالی دارید. در حال حاضر چه خدمتی از من برمیاد و چطور میتونم بهتو ن کمک کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *