مهاجرت

پناهندگی در آفریقای جنوبی

پناهندگی در آفریقای جنوبی

پناهندگی در آفریقای جنوبی با وجود تقاضا و استقبالی که هر ساله دارد راهی پر خطر و پر ریسک می باشد و شرایط و قوانین خود را داراست. اما همانطوری که بارها نیز اعلام شده است، اصولا در رابطه با موضوع پناهندگی در این کشور یا هر کشور دیگری، موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچ گونه خدمات مشاوره ای ارائه نمی دهد. چرا که رسالت و وظیفه اصلی کارشناسان و وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در قبال هموطنان عزیز، ارائه برترین خدمات مشاوره مهاجرتی و اقامتی از طریق روش های مهاجرتی قانونی می باشد. بنابراین هدف اصلی از ارائه مقاله حاضر اولا، صرفا اطلاع رسانی به هموطنان عزیز پیرامون معایب و مخاطرات روش مهاجرتی از طریق پناهندگی در آفریقای جنوبی است؛ ثانیا آشناسازی هموطنان عزیز در رابطه با روش های آسان و قانونی مهاجرت به آفریقای جنوبی یا سایر کشورها می باشد.

  • شرایط پناهندگی در آفریقای جنوبی چیست؟
  • ایا می توان در کمپ های آفریقای جنوبی شرایط مناسبی داشت؟
  • شرایط کار پناهجویان در این کشور چگونه است؟
  • آیا پناهجویان در آفریقای جنوبی پاسپورت این کشور را به دست می آورند؟

تعریف پناهجو و پناهنده در آفریقای جنوبی

بنا به قوانین مهاجرتی آفریقای جنوبی، پناهجو یا Asylum Seeker کسی است که از کشور خود گریخته است و به دنبال به رسمیت شناخته شدن و حفاظت به عنوان پناهنده در جمهوری آفریقای جنوبی می باشد و درخواست وی هنوز تحت بررسی است. درخواست وضعیت پناهندگی متقاضی یا مورد قبول واقع شده و یا رد شود و در صورت تصمیم گیری منفی درباره درخواست، متقاضی یا بایستی که داوطلبانه کشور را ترک نماید یا دیپورت می شود.

پناهنده یا Refugee کسی است که مطابق بند 24 قانون شماره 130 پناهندگی سال 1998 به او وضعیت پناهندگی اعطاء شده است. تحت معاهده سازمان ملل متحد 1951، پناهنده می تواند یک “پناهنده سنتی یا معمول” باشد که وطنی را ترک کرده و به خاطر دلایل نژادی، مذهبی، ملیتی، عقیده سیاسی و یا عضویت در یک گروه اجتماعی خاص دارای ترس همیشگی تعقیب و حبس می باشد. تحت همان معاهده، پناهنده همچنین می تواند شخصی باشد که نیازمند حفاظت بخاطر خطر شکنجه یا اعمال خشونت بار باشد.

نقش دولت آفریقای جنوبی در قوانین پناهندگی 2022

دولت آفریقای جنوبی دارای تعهد بین المللی برای محافظت از پناهندگان و اشخاص نیازمند حفاظت تحت یکسری از معاهده های ملل متحد همانند کنوانسیون وضعیت پناهندگان 1951 می باشد. با این همه، مطابق قوانین سال 2022 پناهندگان و اشخاص نیازمند حفاظت، بر مبنای ریسک جانی یا اعمال خشونت بار و غیرمعمول بایستی که شخصا و مستقیما از کشور مورد بحث در معرض خطر و آسیب قرار داشته باشند تا صلاحیت رسیدگی داشته باشند.

فرآیند درخواست پناهندگی در آفریقای جنوبی

درخواست وضعیت پناهندگی در این کشور بسیار پیچیده و دارای شرایط خاص خود می باشد که با دیگر کشورها متفاوت است. برای شخصی که از طریق یکی از مبادی ورودی (پست مرز زمینی، فرودگاه یا بندر) وارد جمهوری آفریقای جنوبی می شود و درخواست پناهجویی می کنند، مجوزهای بند 23 صادر می شود که بر طبق قانون مهاجرت آفریقای جنوبی یک نوع مجوز موقتی پناهندگی غیرقابل تمدید محسوب می شود.

این مجوز صرفا برای یک دوره 14 روزه معتبر است و اجازه می دهد که شخص به منظور درخواست پناهندگی مطابق بند 21 قانون پناهندگی آفریقای جنوبی، خود را به نزدیک ترین اداره پذیرش پناهندگی در این کشور معرفی نماید و از این طریق مقدمات درخواست پناهندگی خود را فراهم کند. پس، در هنگام مراجعه، شخص پناهجو بایستی که مدارک زیر را به اداره فوق الذکر تحویل دهد: مجوز بند 23، مدرک شناسایی از کشور خودش، پاسپورت یا مدرک و سند مسافرتی معتبر.

فرآیند درخواست پناهندگی در آفریقای جنوبی

وظایف اداره پذیرش پناهندگی در آفریقای جنوبی

شخص پناهجو شخصا درخواست پناهندگی را تحویل اداره پذیرش پناهندگی می دهد جایی که درخواست تحویل داده می شود. در این اداره موارد زیر با حضور شخص متقاضی انجام می شود:

  • صدور و چاپ مجوز پناهجویی (مجوز بند 22)
  • تهیه مفسر برای متقاضی در صورت نیاز
  • اخذ اثر انگشت از فرد متقاضی پناهندگی در آفریقای جنوبی
  • ذخیره اطلاعات شخصی و عکس گرفته شده متقاضی در سیستم پناهندگی
  • انجام مصاحبه اولیه با کارمند پذیرش پناهندگی (RRO) و تکمیل دقیق و صحیح فرم BI-1590

مجوز بند 22: مجوز مذکور که برای مدت 6 ماه معتبر است در واقع به شخص پناهجو اجازه اقامت قانونی اما موقتی در جمهوری آفریقای جنوبی را تا تعیین تکلیف نهایی و پاسخ نهایی به درخواست وضعیت پناهندگی می دهد. این مجوز برعکس مجوز بند 23 قابل تمدید می باشد و این کار توسط RRO انجام می شود در حالیکه فرآیند رسیدگی همچنان ادامه دارد. دارنده مجوز بند 22 حق کار و تحصیل در آفریقای جنوبی را دارد و در مقابل دیپورت به کشور مصون است.

فرآیند تعیین وضعیت پناهندگی در آفریقای جنوبی

وضعیت پناهندگی قبل از اتمام تاریخ مجوز اعطاء شده تعیین می شود. متقاضی پناهندگی در این کشور برای انجام موارد زیر جهت تعیین وضعیت پناهندگی به اداره پذیرش پناهندگی گزارش می دهد:

  • انجام مصاحبه دوم توسط کارمند تعیین وضعیت پناهندگی (RSDO)
  • شنیدن صحبت های متقاضی و رویت پرونده درخواست پناهجو توسط کارمند تعیین وضعیت پناهندگی (RSDO) و تصمیم گیری نهایی توسط این کارمند
  • در صورت اعطای وضعیت پناهندگی به متقاضی، این بار برای شخص متقاضی مجوز بند 24 صادر می شود که به شخص پناهجو اجازه اقامت قانونی و تایید شده تا حداکثر 2 سال را در آفریقای جنوبی می دهد. این مجوز پس از بررسی توسط کارمند تعیین وضعیت پناهندگی (RSDO) قابل تمدید می باشد. در این مورد فرد پناهنده بایستی از قبل نامه درخواست تمدید وضعیت پناهندگی اش را نوشته و تحویل دهد
  • با اخذ مجوز بند 24، فرد متقاضی می تواند در آفریقای جنوبی هم کار و هم تحصیل نماید

درخواست تجدید نظر و بررسی پناهندگی در آفریقای جنوبی

در مورد رد درخواست، فرد پناهجو یا پناهنده که معتقد است از ترس جان به آفریقای جنوبی پناهنده شده است و درخواست رد شده است، ممکن است که به هیئت تجدیدنظر پناهندگی (RAB) درخواست استیناف کند، که این درخواست در عرض 30 روز رسیدگی و به شخص منعکس می شود. ممکن است این هیئت رای RSDO را قبول، رد و یا اصلاح نماید. که در هر صورت نظر نهایی توسط RAB به پناهجو اعلام می شود. ضمنا، در طی پروسه رسیدگی به درخواست وضعیت پناهندگی یا تجدیدنظر رای RSDO هیچ هزینه ای از پناهجویان توسط دولت آفریقای جنوبی اخذ نمی شود و تمامی مراحل به صورت رایگان انجام می شود.

آفریقای جنوبی بر اساس تعهدات خود، یکی از کشورهای پذیرنده پناهجویان در جهان می باشد که همه ساله و بر اساس قوانین مهاجرتی خود و نیز سهمیه های مقرر سازمان ملل متحد نسبت به پذیرش پناهجویان اقدام می نماید. اما، پروسه پناهندگی در این کشور بسیار پیچیده و زمانبر می باشد و بعضا افراد متقاضی تا ماه ها حتی سال ها در صف انتظار می مانند. بنابراین، با توجه به معایب و مخاطرات پیش روی متقاضیان پناهندگی در آفریقای جنوبی و احتمال زیاد دیپورت متقاضیان، روش پناهندگی در این کشور به هیچ وجه توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه نمی شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه های قانونی مهاجرت به آفریقای جنوبی یعنی کار و تحصیل، با ما در تماس باشید.

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *