مهاجرت

پناهندگی در اسکاتلند

پناهندگی در اسکاتلند

پناهندگی در اسکاتلند یکی از روش های اخذ اقامت این کشور است که به دلیل غیرقانونی بودن و در پی داشتن خطرات متعدد به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. در واقع قاره اروپا در چند سال گذشته به دلیل جنگ و نابسامانی های اجتماعی کشورهای مختلف دنیا از جمله سوریه، افغانستان و غیره مقصد خیل عظیمی از پناهنده ها بوده است. این در حالی است که اروپا امکانات موجود برای پذیرش تمامی این افراد را ندارد و به همین دلیل با سخت گیری زیادی نسبت به پرونده ها رسیدگی انجام می شود و بسیاری از افراد پس از چند سال زندگی در شرایط نابسامان کمپ ها در نهایت به کشور خود بازگردانده می شوند. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به پناهندگی در اسکاتلند طی سال 2024 اطلاعاتی ارائه شده است.

  • بهترین روش مهاجرت به اسکاتلند چیست؟
  • آیا می توان در اسکاتلند درخواست پناهندگی داد؟
  • چرا پناهندگی در اسکاتلند مناسب نیست؟
  • شرایط کار پناهجویان در اسکاتلند چگونه است؟
  • محدودیت های پناهندگی در اسکاتلند چیست؟

پناهندگی در اسکاتلند

UNISON اسکاتلند و انجمن مددکاری اجتماعی اسکاتلند یک راهنمای قانونی برای پناهندگان و پناهندگی در اسکاتلند راه اندازی کرده اند. مددکاری اجتماعی از حقوق بشر حمایت می کند تا اطمینان حاصل شود که پناهجویان خدماتی را که حق دارند دریافت می کنند. پناهندگان و افرادی که مرخصی اختیاری و حمایت بشردوستانه دارند ، همگی واجد شرایط دریافت کمک از سوی شورا هستند، در صورت بی خانمان شدن و دریافت اعتبار جهانی یا مزایای مسکن، بدون هیچ گونه الزام دیگری مبنی بر اینکه معمولاً ساکن هستند. آنها همچنین می توانند از انجمن های مسکن مسکن بگیرند. این امر به طور یکسان در مواردی که آنها مرخصی محدود یا نامحدود برای اقامت دارند و همچنین زمانی که منتظر تمدید آن مرخصی هستند، تا زمانی که قبل از اتمام مرخصی قبلی درخواست داده اند، اعمال می شود.

مهاجرت قاچاقی به اسکاتلند در 2024

این نوع مهاجرت به شدت مورد تقبیح بوده و در سال 2024 همانند گذشته با مهاجران قاچاقی در اسکاتلند برخوردهای قانونی می شود. مهاجران قاچاقی در اسکاتلند و UK شامل افرادی هستند که در یکی از گروه های ذیل قرار بگیرند:

  • به UK بدون مجوز وارد شده اند.
  • با مدارک قلابی وارد شده اند.
  • با ویزای توریستی/ یا ویزای غیر-مهاجر کار یا تحصیل کرده اند.
  • وارد یک ازدواج جعلی شده اند.
  • ازدواج آن ها به اتمام رسیده یا باطل شده است.

مهاجرت قاچاقی به شیوه های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:

  • عبور قاچاقی از مرز: که مهاجرت قاچاقی به اسکاتلند بیشتر از این نوع است و در ادامه بیشتر توضیح داده می شود.
  • اقامت بیش از مدت تعیین شده در ویزای اقامتی: این کار جرم و نوعی مهاجرت قاچاقی و غیرقانونی تلقی می شود.
  • ازدواج صوری یا ساختگی: دور زدن قانون اخذ اقامت اسکاتلند از طریق ازدواج غیر واقعی تخلف می باشد.

سیاست “محیط ناامن” چیست؟

این سیاست توسط وزارت کشور UK برای محدودسازی حداکثری ورود مهاجران قاچاقی به قلمرو UK اتخاذ شده است. قوانین معرفی شده در طی 5 سال گذشته طوری طراحی شده اند تا “محیط ناامنی” برای مهاجران قاچاقی به اسکاتلند و کل UK فراهم کنند. هدف از این سیاست، کنترل هر چه بیشتر مهاجرت قاچاقی و جلوگیری از ورود مهاجران قاچاقی به محدوده کشور UK می باشد. درباره جمعیت اسکاتلند در این بخش موارد مهاجرتی این کشور را بخوانید.

نهادها و افراد مشارکت کننده در این سیاست ملی عبارتند از:

  • مالکان اراضی خصوصی
  • NHS
  • خود وزارت کشور
  • اداره صدور گواهینامه رانندگی
  • بانک ها و انجمن های ساخت و ساز
  • کارفرماهای شرکتی

در جدول زیر، نهادهای مسئول، وظایف هر یک از این نهادها در راستای سیاست “محیط ناامن” نشان داده شده است:

شمارهنهاد/ سازمان مسئولوظیفه محولهشرح بیشتر
1مالکان اراضی شخصیلازم است که وضعیت حقوقی مهاجرتی مستاجرانشان را تحت قانون موسوم به “حق اجاره” کنترل کنند.
2NHSلازم است که کنترل هایی را به عنوان بخشی از وظیفه قانونی برای شناسایی و پرداخت هزینه بیمارانی انجام دهد که واجد شرایط درمان رایگان در قبال معالجه نیستند.
3وزارت کشوربه این وزارتخانه اختیارات بیشتری برای تحقیق و تفحص و جلوگیری از “ازدواج های صوری” اعطا گردید.
4اداره صدور گواهینامه رانندگیاختیار داده شد تا دسترسی مهاجران به گواهینامه ها را محدود کند.
5بانک ها و انجمن های ساختمانبایستی که کنترل های وضعیت مهاجرت مشتریانشان را انجام دهند.بانک ها از ابزار مسدودسازی حساب بانکی هم می توانند استفاده کنند.
6کارفرماهابایستی که کنترل های وضعیت مهاجرت را انجام دهند.ابزار بازدارنده آنها در بی توجهی به وظایف محوله جریمه های خیلی سنگین و یا حتی زندان می باشد.

مهاجرت به اسکاتلند در سال 2024

راه های مختلفی برای مهاجرت به اسکاتلند وجود دارد که بهترین آن ها روش تحصیلی است چراکه هم نسبت به روش سرمایه گذاری به هزینه کم تری نیاز دارد و هم نسبت به روش کاری شانس موفقیت بیشتری دارد. دانشجویان بومی یعنی کسانی که تابعیت اسکاتلند را دارند با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی خود سالیانه حدود 4000£ (پوند) و دانشجویان حوزه بریتانیا سالیانه حدود 9000£ (پوند) شهریه پرداخت می کنند. سایر دانشجویان نیز با توجه به این که اسکاتلند نظام تحصیلی رایگان ندارد برای تحصیلات خود سالیانه ممکن است تا حدود 25000£ (پوند) نیز شهریه بپردازند.

روش مهاجرت کاری مستقیم هرچند به هزینه خیلی کم تری نیاز دارد به دلیل لزوم پیدا کردن کارفرمای اسکاتلندی کمی دشوار است. در واقع فرد باید در آزمون Tier 2 point-based test شرکت نماید و حداقل 75 امتیاز به دست آورد هر چند معرفی کارفرما 30 امتیاز به همراه خواهد داشت. لازم به ذکر است آزمون مذکور که برای تعیین واجدین صلاحیت برای از ویزای کاری اسکاتلند است به زبان انگلیسی برگزار می گردد در نتیجه برای شرکت در آن تسلط به زبان انگلیسی ضرورت دارد. در میان روش های مختلف مهاجرتی گروهی از افراد که غالبا ساکن کشورهای جنگ زده هستند و به دلیل فوریت موضوع نمی توانند راه های قانونی و امن را انتخاب کنند به عنوان پناهنده به اسکاتلند می روند.

در خصوص پناهندگی در اسکاتلند

در خصوص پناهندگی در اسکاتلند

پناهنده کسی است که به دلایل سیاسی، مذهبی و غیره عنوان می کند که در کشور خود جانش در خطر است یعنی ممکن است مثلا به دلایلی که رد کنوانسیون پناهندگی به آن ها اشاره شده است جان خود را از دست دهد یا در معرض شکنجه های جسمی و غیره قرار بگیرد. اسکاتلند نیز عضو کنوانسیون پناهندگی است یعنی جزو کشورهایی است که پناهنده می پذیرد؛ به عنوان مثال در حال حاضر 1200 پناهنده سوری در این کشور زندگی می کنند. دولت اسکاتلند در وبسایت رسمی خود در خصوص پناهندگی اعلام کرده است که با اسکان دادن پناهنده ها در نقاط امن و تامین بودجه سازمان های مختلفی که حامی حقوق پناهنده ها هستند از این افراد محافظت می نماید.

فرآیند مربوطه به این ترتیب است که ابتدائا افرادی که قصد دارند اعلام پناهندگی کنند باید خود را به اسکاتلند برسانند و در نهایت با اعلام درخواست منتظر باشند به آن رسیدگی شود. با توجه به بالا بودن تعداد پناهندگان ممکن است لازم باشد حتی تا 2 سال در کمپ های پناهندگی اقامت کنند تا سرانجام به درخواست آن ها رسیدگی گردد. وقتی نوبت رسیدگی به تقاضای پناهندگی هر فرد یا خانواده ای شود، آن فرد یا خانواده دلایل خود را بیان می کنند و حتی می توانند برای اثبات پرونده خود وکیل بگیرند.

بخش مربوط به رسیدگی به وضعیت پناهنده های اسکاتلند به درخواست ها رسیدگی می کند و پس از بررسی قوانین موجود در کشور مبدا افراد تحقیق می کند آیا ادعای افراد صحیح است. در نهایت گروهی که با درخواست آن ها موافقت شوند می توانند از حمایت دولت اسکاتلند برخوردار شوند؛ این حمایت شامل گرفتن خانه و… است.

مشغول شدن به کار حین پناهندگی در اسکاتلند

کسانی که در اسکاتلند یا سایر کشورها پناهنده می شوند علیرغم کمک دولت باید به منظور گذران زندگی خود مشغول به کار شوند. منتهی تنها کسانی اجازه کار دارند که درخواست پناهندگی آن ها موافقت شده باشد؛ این گروه در دوره های زبان شرکت می کنند و در نهایت می توانند به دنبال کار باشند. البته چه در اسکاتلند و چه در سایر کشورهای اروپایی، دید خوبی نسبت به پناهنده ها وجود ندارد به همین دلیل کارفرمایان علاقه ای به استخدام پناهنده ها ندارند یا در صورت استخدام حقوقی بسیار پایین تر از سطح تحصیلات فرد پناهنده به وی پرداخت می نمایند.

این مسئله سبب شده است تا پناهنده ها قدرت خرید پایین تری نسبت به سایر مردم اسکاتلند داشته باشند و بعضا در پرداخت هزینه های زندگی خود با مشکل مواجه شوند. توجه به این نکته ضروری است که به لحاظ هزینه های زندگی اسکاتلند جزو کشورهای پرهزینه و گران به حساب می آید. در نمودار زیر متوسط درآمد سالیانه افرادی که اقامت قانونی اسکاتلند را دارند با کسانی که در این کشور پناهنده شده اند مقایسه شده است:

مقایسه متوسط درآمد سالیانه پناهندگان و مهاجران قانونی در اسکاتلند

هزینه های زندگی در اسکاتلند

همان طور که اشاره شد با توجه به بالا بودن هزینه های زندگی، پناهندگان در اسکاتلند و سایر کشورهای دنیا این نیاز را احساس می کنند که برای گذران زندگی باید هرچه زودتر مشغول به کار شوند. زندگی در اسکاتلند با توجه به قیمت های سال 2024 برای یک نفر ماهیانه حدود 800£ (پوند) هزینه در برخواهد داشت. در جدول ذیل قیمت یک سری از اقلام و خدمات ضروری در اسکاتلند بیان شده است:

کالا و خدماتقیمت
وعده غذایی در رستوران15.00£ (پوند)
وعده غذایی در مک دونالد5.12£ (پوند)
بطری آب معدنی0.98£ (پوند)
قالب 500 گرمی نان0.91£ (پوند)
یک کیلوگرم برنج0.98£ (پوند)
یک کیلوگرم پنیر محلی6.92£ (پوند)
یک کیلوگرم فیله مرغ7.35£ (پوند)
یک کیلوگرم گوشت قرمز6.86£ (پوند)
بلیت ماهیانه وسایل حمل و نقل عمومی55.42£ (پوند)

در حقیقت زندگی در اسکاتلند برای یک خانواده 4 نفره ماهیانه 2830.70$ (دلار آمریکا) معادل 2316.73£ (پوند) هزینه دربرخواهد داشت. لازم به ذکر است که در سال 2024 ادینبورگ پایتخت اسکاتلند نیز به لحاظ هزینه های زندگی از میان 488 شهر دنیا رتبه 170 را دارد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است راجع به اخذ اقامت اسکاتلند از طریق پناهندگی اطلاعاتی ارائه شد. کسانی که حداقل مدرک لیسانس و 3 سال سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی خود را دارند می توانند به صورت کاملا قانونی از روش های مهاجرتی کم هزینه تری مثل اخذ ویزای کار آلمان اقدام نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *