مهاجرت

پناهندگی در ایسلند

پناهندگی در ایسلند

ایسلند از کشورهای برتر اروپایی بوده و جزو 10 انتخاب برتر ایرانیان میباشد که پناهندگی در ایسلند نیز ممکن است طرفدارانی داشته باشد. افرادی که در کشور خود حس امنیت ندارند و آسایش و رفاه اجتماعی برای آن ها فراهم نیست، پناهنده سایر کشورهای جهان می شوند تا شرایط بهتری برای زندگی داشته باشند. لازم به ذکر است که پناهنده شدن در کشورهای مختلف جهان دارای شرایط مختلفی می باشد. در اکثر موارد افرادی که روش پناهندگی را انتخاب می کنند در مسیر با مشکلات زیادی روبرو می شوند؛ از جمله این که کشورها با درخواستشان موافقت نمی نمایند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت خدماتی در باب رویه پناهندگی در ایسلند ندارد.

پناهندگی در ایسلند

ریکیاویک، ایسلند که با کمبود کارگر در بخش ‌های مهمان ‌نوازی و ساخت ‌و ساز مواجه است، واردات نیروی کار خارجی را آغاز کرده و در عین حال از دادن مجوز استخدام به پناهجویان خودداری می ‌کند. از اوایل آگوست 2023، حداقل 58 پناهجو به دلیل تغییرات در قانون اتباع خارجی، از اقامت، کوپن غذا، کمک های پزشکی و مزایای مشابه محروم شده اند، که در حالی که این قانون در پارلمان ایسلند آلتینگی در حال بررسی بود، به شدت اعتراض کرد.

قانون جدید می‌گوید زمانی که درخواست و درخواست پناهجویان توسط مقامات رد شده باشد، آنها دیگر پناهجو محسوب نمی‌شوند و 30 روز فرصت دارند تا از طریق طرح کمک به بازگشت داوطلبانه و ادغام مجدد ، با کمک مالی دولت به طور داوطلبانه کشور را ترک کنند. برای پرواز به کشورشان قرار بود این مشوقی برای ترک مردم باشد. کسانی که از افغانستان، ایران، عراق، نیجریه، سومالی، فلسطین و پاکستان هستند نسبت به سایر کشورها حق دریافت کمک های مالی بالاتری دارند.

مهاجرت به ایسلند از طریق پناهندگی

یکی از راه های مهاجرت به ایسلند پناهندگی و یا قاچاقی رفتن به ایسلند است. ایسلند که یک کشور با آب و هوا و زبان و فرهنگ خاص است، در حال حاضر مورد توجه تعدادی از پناهنده ها واقع شده است. به صورت کلی و قانونی مهاجرت به ایسلند از طریق پناهندگی پیشنهاد نمی شود. ایسلند به افراد متخصص در مشاغل خاص نیاز دارد اما اینکه از میان پناهندگان استخدام کند امر بعیدی است. در نهایت برای مهاجرت به ایسلند از طریق پناهندگی باید بدانید که مسیر آسانی بر سر راه شما نیست. زیرا درصد پذیرش پناهنده در ایسلند بسیار کم است و در پی آن رسیدگی به پناهندگان نیز به خوبی انجام نمی شود.

تقاضای پناهندگی در ایسلند در 2024

تقاضای پناهندگی در کشور ایسلند در سال 2024 شرایط خاص خود را دارد و مراحل این امر به صورت زیر می باشند:

  • تکمیل فرم تقاضای پناه جویی و ارائه آن به پلیس ایسلند
  • نوشتن جزئیات کامل در فرم تقاضا مانند به همراه داشتن همسر، فرزند یا خانواده
  • فرم تقاضا باید توسط خانواده فرد پناه جو تایید شود تا آنان نیز بتوانند به همراه فرد پناهجو راهی ایسلند شوند.
  • ارائه تمامی اسناد مانند پاسپورت یا سند مسافرتی به پلیس ایسلند الزامی می باشد.
  • برای پرونده های افراد پناه جو یک بازرس مشخص می شود تا بازرسی پرونده ها را به عهده بگیرد.
  • در نظر داشته باشید که کودکان با تقاضای پناهندگی کودک، از طرف مسئولان حمایت در اداره حمایت کودکان پشتیبانی می شوند و پرونده آن ها را به عهده می گیرند.

مصاحبه پناهجویان در ایسلند

پس از کامل کردن فرم تقاضای پناهندگی و ارسال آن به پلیس ایسلند، با گذشت زمانی مشخص باید برای مصاحبه به اداره مهاجرت ایسلند بروند. در زمان مصاحبه، از افراد پناه جو سوالاتی پرسیده می شود تا تقاضای آن ها را تایید کنند و همچنین دلایل درخواست خود را ذکر کنند. همچنین از پناه جویان پرسیده می شود که بجز ایسلند آیا مایل اند پناهنده سایر کشورهای جهان شوند یا خیر. مصاحبه با کودکانی که سرپرست ندارند نیز همواره توسط اداره حمایت از کودکان صورت می گیرد.

مصاحبه برای تایید تقاضای پناهندگی در ایسلند

حقوق پناهجویان پس از پناهندگی در ایسلند

پناه جویان پس از پناهنده شدن در کشور ایسلند، از حقوق خاصی برخوردار می شوند که به صورت زیر می باشد:

  • پناهندگان می توانند پس از پناهندگی در کشور ایسلند، 4 سال اقامت موقت در این کشور داشته باشند.
  • در صورت نداشتن جرائم کیفری و مواردی که امنیت ملی ایسلند را به هم بریزد، متقاضیان می توانند اقامت موقت خود را تمدید کنند. پناهندگانی که قصد تمدید مدت زمان گواهی اقامت خود را دارند، باید 1 ماه زودتر از اتمام اعتبار گواهی اقامت در ایسلند، اقدام کنند؛ اگر این امر صورت نگیرد، تمدید اقامت پناهنده ممکن نخواهد بود.
  • در نظر داشته باشید که پناهندگانی که 3 ماه به خارج کشور ایسلند بروند و پس از 3 ماه به ایسلند بازگردند، اقامت موقت آن ها از بین خواهد رفت و دیگر معتبر نخواهد بود.
  • تمامی امور دریافت اقامت موقت کشور ایسلند، پس از ارسال فرم تقاضا به اداره پلیس این کشور، توسط سازمان های مربوطه انجام می شود و متقاضی از تمام این امور آگاه خواهد شد.
  • گواهی ثبت نام برای اقامت بلند مدت به مدت 6 ماه معتبر می باشد و پناهندگان باید پس از اتمام اعتبار این گواهی باید آن را به اداره پلیس ایسلند بازگردانند.

شرایط بعد از ارسال فرم پناهجویی در ایسلند

بعد از ارسال فرم تقاضای پناهندگی ایسلند به اداره پلیس این کشور، تا زمان پذیرفته شدن پرونده متقاضی و بررسی شدن آن، باید تمامی امور حقوقی مربوط به پناهنده توسط سازمان های مربوطه انجام شود که عبارتند از:

  • تامین حداقل مخارج زندگی
  • خدمات بهداشتی
  • بیمه درمانی و بهداشت پناهنده
  • ورود به مراکز آموزشی حرفه ای

افرادی که به سن قانونی نرسیده اند باید در مدارس عمومی مشغول به تحصیل در دوره متوسطه شوند. اگر افراد زیر 18 سال سرپرست نداشته باشند، دولت ایسلند آن ها را با روش های مختلفی حمایت می کند.

چرا درخواست پناهندگی در ایسلند مناسب نیست؟

برای اینکه بتوانید در کشوری درخواست پناهندگی دهید، محدودیتی وجود ندارد اما برخی از کشورها نمی توانند مقصد مناسبی برای درخواست شما باشند و یکی از این کشورها ایسلند است. این کشور جمعیت بسیار اندکی را در خود جای داده است و تمایل چندانی به پذیرش پناهجویان ندارد. در سال های اخیر که موج پناهندگی در کشورهای اروپایی به شدت افزایش پیدا کرد، ایسلند همچنان میزبان کمترین تعداد پناهجو در کشور خود بود.

مهاجرت پس از پناهندگی در ایسلند

افرادی که پس از پناهندگی به طور قانونی و رسمی و با مجوز دولت ایسلند ساکن ایسلند شده اند، اگر بخواهند به کشورهای دیگر سفر کنند، باید از اداره مهاجرت ایسلند سند و یا مجوز مسافرت پناهندگان را دریافت کنند. در کل اداره مهاجرت ایسلند تمامی امور مسافرتی پناهندگان را به عهده دارد و همچنین پذیرفته شدن پناهندگان در مرحله آخر توسط اداره مهاجرت ایسلند انجام می شود. حقوق افرادی که اقامت موقت از نوع پناهندگی دارند با حقوق سایر مقیم های کشور ایسلند یکسان نمی باشند و مجوز کار به آن ها ارائه نمی شود.

شایان ذکر است که اگر پناهجویان بجز کشور ایسلند، پناهندگی کشور دیگری را اخذ کنند، در کشور ایسلند پذیرفته نخواهند شد. همچنین سایر کشورهای شمال اروپایی اگر یکی از اعضای پیمان پاسپورت نوردیک یا توافق بین جزایر فارو و ایسلند باشد و فرد پناهنده را پذیرفته باشد، اخذ پناهندگی ایسلند غیر ممکن خواهد بود.

پناهندگی در ایسلند ساده نیست و باید مراحل این امر با دقت انجام شوند. به یاد داشته باشید که پس از دریافت پناهندگی در ایسلند، بازگشت به کشور خود غیر ممکن خواهد بود. راه های مختلفی برای رفتن به ایسلند وجود دارد که بسیار بهتر از پناهندگی در این کشور اروپایی می باشند. متقاضیان می توانند از راه های مانند تحصیل در ایسلند، کار در ایسلند، سرمایه گذاری در ایسلند و سایر روش ها وارد کشور ایسلند شوند و با داشتن شرایط لازم و گذشت مدت زمان مشخص، اقدام به دریافت گواهی اقامت و یا تابعیت این کشور زیبا کنند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با افتخار آماده خدمات رسانی و ارائه اطلاعات مورد نیاز در خصوص مهاجرت قانونی، یعنی روش هایی غیر از پناهندگی، از جمله تحصیل و کار می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

37 دیدگاه برای “پناهندگی در ایسلند

  1. ذبیح الله انصاری گفت:

    سلام
    من با خانواده ام سه نفر هستیم میخواهیم به کشور ایسلند پناهنده یا مهاجرت کنیم
    برگه سرشماری و شناسنامه الکترونیکی هم داریم 14 سال سابقه کار در وزارت زراعت افغانستان را دارم
    سپاس

    1. امیر جلالی گفت:

      با سلام
      در زمینه پناهندگی اقدامی انجام نمی دهیم اما شما برای رسیدن به این خواسته باید دلیل روشنی داشته باشید

  2. حامد گفت:

    سلام حامد هستم ۱۸ سالم هست میخام پناهنده بشم چون در ایران بر ما افغانها هیچ قانونی نیست میخام بیام ایسلند درس بخونم ی فرد مفید بشم در آینده ی آبجی دارم ۹سالشه تا الان درس نخونه ما چی گناه داریم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید به نحوی خودتون رو به این کشور برسونید. توجه کنید که باید رسیدن شما به این کشور قانونی باشه. افرادی که بدون مجوز وارد ایسلند میشن، به پرونده اون ها رسیدگی نمیشه

    2. abbas nezam گفت:

      سلام عباس نظام 9سال تو کشور ترکیه زنده گی میکنم اما خود میکانیک ماشینم میخوام درخواست کاری کنم تو کشور ایسلند

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        ایسلند به راحتی از این طریق اجازه دریافت اقامت به شهروندان خارجی نمی ده.

  3. محمد اکرامی گفت:

    سلام من میخواهم به ایسلند مهاجرت کنم . راحت‌ترین راه مهاجرت میخام بدونم چیه

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      همه چیز بستگی به رزومه شما داره. برای برخی از افراد تحصیل بهترین گزینه هست برای برخی کار و برخی سرمایه گذاری.

  4. فرا گفت:

    سلام و خسته نباشید بنده ساکن یونان هستم و آیدی و پاسپورت یونان گرفتم ولی نمیخوام اینجا بمونم بنظر شما امکانش هست در ایسلند با درخواست پناهندگی مجدد بنده قبول کنند؟؟؟ ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      در این خصوص اطلاعی ندارم متاسفانهه چون در زمینه پناهندگی خدماتی نداریم

    2. Navid گفت:

      سلام میتونم راهنمایی کنید ؟

      1. امیر جلالی گفت:

        سلام
        بفرمایید به چه کمکی نیاز دارید.
        باید در مرحله اول، خودتون رو به صورت قانونی به ایسلند برسونید و بعد اقدام به پناهندگی کنید

  5. دانیال گفت:

    با سلام خسته نباشید خدمت شما. من یک عرضی داشتم. من ترنس هستم عمل کردم از( دختر به پسر) ازدواج کردم. شرایط زندگی برام خیلی سخته اینجا نه کاری دارم نه کاری باتوجه به معافیت خدمتم که پزشکی هست بهم میدن. ازتون درخواست کمک دارم. چند وقت پیش هم ماشینمو بردن زدن داغونش کردن. توروخدا کمکم کنید و خانومم هم بچه بهزیستی است

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای بحث مهاجرت باید رزومه تون بررسی شه دوست من که ببینیم از جه راهی میتونید مهاجرت کنید اما در خصوص پناهندگی، موسسه سفیران خدماتی ارائه نمیکنه متاسفانه

      1. علی گفت:

        سلام و خسته نباشین خدمت شما و تیمتون ایا بخوام مهاجرت کنم شما میتونید از طریق کار فرما برام ویزا اوکی کنید و هزینه هاش چقدر میشع و ایا به زبان نیازه

        1. امیر جلالی گفت:

          سلام
          پروسه به دست آوردن پیشنهاد کاری از کشورهای عضو حوزه شنگن و اتحادیه اروپا روند مشخصی داره. شما باید رشته تحصیلی و سوابقتون رو مشخص کنید و این که آیا به زبان ایسلندی تسلط دارید یا خیر.
          حتما با مشاورین ما در تماس باشید تا شما رو در این زمینه راهنمایی کنند.

  6. حمزه گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من چند وقته درجستجوی یک وکیل ایرانی ساکن ایسلندم
    ممنون میشم اگر وکیل ایرانی ساکن ایسلندرومی شناسیدوبهم معرفی کنید.

    1. داوری گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      در خصوص پناهندگی خدماتی نداریم دوست عزیز

  7. محمد گفت:

    پیگیری و جوابگویی شما احسنت داره وتشکر میکنم از پرسنلتون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما انجام وظیفه هست

  8. محمد گفت:

    باسلام بنده وهمسرم ۳۷ساله ودارای دوفرزند۷ساله قصد ویزای کاربه اییلند و سپس قصد اقامت داریم میخواستم بدونم میتونی مارو همراهی وپیگیری کنید تا کارمون انجام بشه با تشکر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای کار در ایسلند هم شما باید کارفرما داشته باشید که از شما دعوت به همکاری کرده باشند و هم اینکه ریسک ویزای ایسلند بالاست اما به راحتی میتونید بدون نیاز به کارفرما برای ویزای کار
      المان و اتریش و یا یزای کار کانادا استرالیا که از همون ابتدا اقامت دائم میدن اقدام کنید برای اطلاعات بیشتر با کارشناشان ما تماس حاصل فرمایید

  9. محمد گفت:

    با سلام بنده ۳۶ساله و خانومم ۳۶دارای دوفرزند اگربخوایم ویزای کار بگیریم میتونید واسمون درایسلند پیداکنید و سپس قصد اقامت کنیم ممنون میشم جوابگو باشید وهمراهیمون کنید تشکر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای کار در ایسلند هم شما باید کارفرما داشته باشید که از شما دعوت به همکاری کرده باشند و هم اینکه ریسک ویزای ایسلند بالاست اما به راحتی میتونید بدون نیاز به کارفرما برای ویزای کار
      المان و اتریش و یا یزای کار کانادا استرالیا که از همون ابتدا اقامت دائم میدن اقدام کنید برای اطلاعات بیشتر با کارشناشان ما تماس حاصل فرمایید

  10. بهار گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده ۳۲ و همسرم ۳۷ ساله هستیم
    همسرم کاردانی برق قدرت خوندن و خودم خیاط هستم
    با یه دختر ۵ ساله میخواستم بدونم آیا با شرایط ما امکان مهاجرت به ایسلند وجود داره یا خیر؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما برای چه نوع ویزایی مد نظرتون هست؟

  11. SEP گفت:

    من 43-مجرد-لیسانس-12 سال سابقه کار-دارم ایلتس میگیرم.

  12. سحر گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده فوق لیسانس کشاورزی. گرایش شینی و حاصلخیزی خاک و حدود 5 الی 6 سال سابقه کار مرتبط دارم. متاهل و دارای فرزند می باشم. همسرم نیز لیسانس عمران و شغل ازاد هستند .بهترین و مقرون به صرفه ترین روش مهاحرت ایسلند رو برای ما بفرمایید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب در ابتدا مقرون به صرفه ترین ویزای کار و سپس ویزای تحصیلی هست برای ویزای کار اگر کارفرمای ایسلندی ندارید باید ویزای تحصیلی بگیرید سپس تبدیل کنید

  13. سحر گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده فوق لیسانس کشاورزی. گرایش شینی و حاصلخیزی خاک و حدود 5 الی 6 سال سابقه کار مرتبط دارم. متاهل و دهری فرزند می باشم. همسرم نیز لیسانس عمران و شغل ازاد هستند .ایشون مایل به پناهندگی به ایسلند می باشند لطفا مارو راهنمایی بفرمایید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب در ابتدا مقرون به صرفه ترین ویزای کار و سپس ویزای تحصیلی هست برای ویزای کار اگر کارفرمای ایسلندی ندارید باید ویزای تحصیلی بگیرید سپس تبدیل کنید

  14. saeid salari گفت:

    سلام. بنده 27 ساله هستم. دارای مدرک کاردانی حسابداری از دانشگاه آزاد و مدرک آرایشگری درجه 1 و 2 از سازمان فنی حرفه ای. دارای کارت پایان خدمت. با سابقه 1 سال آرایشگری. برای مهاجرت به ایسلند میتونم اقدام کنم؟ حتی پناهندگی

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بستگی به راه مهاجرتی داره که اقدام میکنید، میتونید تحصیلی و کاری راه قانونی اقدام کنید، برای اطلاعات بیشتر با شماره های موسسه تماس بگیرید

    2. منصور گفت:

      با سلام من ۵۳ سالمه درخواست پناهندگیم در آلمان رد شد و دیپورت شدم در فرانسه اثر انگشت آلمانم بخشیده شد چون آلمان منو نخواست ولی دوبار منفی خوردم آیا اگر غیر قانونی خودمو به ایسلند برسانم شانس پناهنده شدن دارم ؟؟ آیا شامل قانون دابلین میشم ؟؟ با تشکر

      1. ف.فرجی گفت:

        سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز بهتره حدالامکان از پناهندگی دوری کنید چون شرایط اسفناکی براتون به بار خواهد آورد و راه های قانونی مهاجرت اقدام نمایید

        1. سلیمان افضلی گفت:

          چطوری آخه بریم قانونی من الان خیلی ایران داره برام سخت میگیره 1دختر دارم 3سالشه خودم کلیه یکی دارم بزور میرم کار باید چیکار کنم ایران سخته زندگی کردن دوست دارم دخترم تو کشور اروپایی درست بخونه الان دوسال میشه هرکاری میکنم نمیشه باید چیکار کنم تورو خدا حداقل شما بگید این شماره تماسم هست….

          1. امیر جلالی گفت:

            سلام
            به زودی با شما تماس خواهیم گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *