مهاجرت

پناهندگی در بلژیک

پناهندگی در بلژیک

در میان کشورهای پرطرفدار برای مهاجرت همواره نام کشور بلژیک وجود داشته است، یکی از روش های مهاجرت به این کشور، پناهندگی در بلژیک است. بلژیک کشوری در شمال غربی اروپا می باشد، این کشور یکی از کوچک‌ ترین کشورهای اروپایی است و از مناظر طبیعی زیبایی برخوردار است که باید دید.

  • چه خدماتی به پناهنده ها در بلژیک تعلق می گیرد؟
  • احتمال پذیرفتن پناهندگی در بلژیک چقدر است؟
  • آیا پناهجویان در کشور بلژیک توان کار کردن را خواهند داشت؟
  • آیا برای دریافت پناهندگی در بلژیک نیاز به آموختن زبان است؟
  • مهم ترین دلایلی که منجر به رد درخواست پناهندگی در بلژیک می شود چیست؟
  • آیا پناهندگی هزینه هم دارد؟

حکومت بلژیک از زمان استقلال در 1830 یک دموکراسی با نماینده و به رهبری یک پادشاه مشروطه است که در ابتدا بلژیک یک فرم واحد از دولت داشت اما با این حال در دهه 1980 تا 1990 گام‌ هایی برای تبدیل و تقسیم بلژیک به یک ایالت فدرال با قدرت برداشته شد که در میان مناطق والونیا و منطقه بروکسل به اشتراک گذاشته شده ‌است. با این مقاله از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

شرایط و صلاحیت های اداره مهاجرت بلژیک (CGRS)

آن دسته از درخواست هایی که پناهندگی در بلژیک را طلب دارند و کشور بلژیک مسئولیت آن را بر طبق مقررات دابلین برعهده دارد، به اداره CGRS منتقل میشود تا بر روی شایستگی مهاجران بررسی انجام بگیرد. CGRS که یک مرجع اجرایی مستقل است، منحصرا در تصمیم‌ گیری پناهندگی تخصص دارد. در یک روش این اداره ابتدا بررسی میکند که آیا متقاضی معیارهای واجد شرایط برای وضعیت پناهنده را برآورده میکند یا خیر؛ این اداره در موارد زیر برای بررسی صلاحیت دارد:

  • اعطای پناهندگی و یا وضعیت حفاظت از پناهندگی
  • رد درخواست پناهندگی به عنوان یک درخواست بی اساس
  • رد درخواست پناهندگی به عنوان غیر قانونی بودن
  • اعمال قطع و یا لغو وضعیت حفاظت از پناهندگی اشخاص (از جمله با تصمیم نخست‌ وزیر)
  • قطع فرآیند رسیدگی در صورتی که فرد در مصاحبه حاضر نشود.
  • صدور گواهی وضعیت مدنی برای پناهندگانی که به رسمیت شناخته شده‌ اند.

اداره باید ظرف 6 ماه پس از دریافت درخواست پناهندگی از دفاتر بیگانه تصمیم بگیرد و اگر این زمان تاخیر بخورد هیچ ضمانت اجرایی و امکان شکایتی وجود ندارد و ممکن است تا 9 ماه دیگر ادامه داشته باشد. تعداد زیادی از افراد بطور همزمان درخواست پناهندگی میدهند و در زمان 6 ماه تقریبا سخت است که بتوان به تمام درخواست ها پاسخ داد.

تاخیر بیش از این به وضوح به شکست متقاضی برای انطباق با الزامات ثانونی دولت بلژیک نسبت داده می‌ شود اما در مواردی که عدم اطمینان در مورد وضعیت کشور مبدا متقاضی وجود دارد (که انتظار می‌رود موقتی باشد) مهلت تصمیم‌ گیری می‌ تواند به حداکثر 21 ماه هم برسد. در چنین مواردی اداره CGRS باید هر 6 ماه وضعیت را در کشور مورد ارزیابی بررسی کند. در این زمان CGRS به متقاضی دلایل را اطلاع و یک چهارچوب زمانی ارائه می‌دهد که تصمیم‌ گیری باید کرد.

پردازش سریع درخواست پناهندگی در بلژیک

پردازش سریع درخواست پناهندگی در بلژیک

اداره CGRS در موارد زیر می تواند شرایط یک پناهجو را بررسی کند و او را در اولویت قرار دهد:

  • متقاضی دستگیر شده یا تحت نظر امنیتی قرار داشته باشد.
  • متقاضی در حال گذراندن دوران حبس در یک زندان باشد.
  • دفتر بیگانه یا وزیر امور خارجه برای درخواست پناهندگی یک شخص توصیه تسریع داشته باشد.
  • درخواست پناهندگی یک شخص به وضوح قابل قبول شناخته بشود.

در عمل، بررسی برای متقاضیان در بازداشت و برای متقاضیان از کشورهای امن و سالم مبدا اولویت ‌بندی شده ‌است.

مصاحبه شخصی پناهجو برای درخواست پناهندگی در بلژیک

حداقل یک مصاحبه شخصی توسط یک افسر حفاظتی در CGRS انجام می‌ شود اما این مصاحبه ممکن است در این شرایط حذف شود: زمانی که CGRS تشخیص دهد بر اساس عناصر موجود در پرونده می تواند پناهندگی را اعطا کند، اداره تشخیص دهد که متقاضی نمی تواند با توجه به شرایط خاص خارج از کنترل خود طبق شرایط دائمی CGRS مصاحبه شود، زمانی که اداره مهاجرت بلژیک می داند که می تواند در مورد درخواست پناهجو بر اساس مدارک موجود در پرونده تصمیم گیری کند.

به طور کلی برای هر درخواست پناهندگی، CGRS یک مصاحبه با شخص پناهجو انجام می‌ دهد. اگر چه طول و محتوای سوالات می‌ تواند به طور قابل ‌توجهی متفاوت باشد، به عنوان مثال بر اساس ماهیت آشکارا صحیح یا بی ‌اساس ادعای پناهجو، یا وجود و عدم وجود عناصر تاثیر گذار در درخواست های ارائه شده توسط پناهجو سوالات متفاوت است. این مصاحبه با CGRS برای بررسی اینکه آیا درخواست پناهندگی معتبر بوده و واجد شرایط پناهندگی یا وضعیت حفاظت فرعی است یا خیر، انجام می شود. وکیل و یا شخص دیگری که مورد اعتماد انتخاب شده، توسط پرسشگر می‌ تواند در این مصاحبه شرکت کند. اداره CGRS حدود 16 بند را در یک منشور مصاحبه به عنوان یک قانون برای رفتار برای افسران حفاظتی شرح داده‌ است که در وب سایت خود در دسترس گذاشته است.

قوانین درخواست پناهندگی در بلژیک در 2021

در سال 2021 هنگام درخواست پناهندگی پناهجویان برای اخذ اقامت بلژیک باید بدون هیچ نقصی و به صورت کتبی نشان دهند که آیا آنها از یک مترجم درخواست کمک می کنند یا خیر؛ در صورتی که دانش آنها از زبان هلندی یا فرانسوی کافی نباشد، اداره CGRS یک مترجم در اختیار پناهجو می گذارد. البته به طور کلی همیشه یک مترجم برای هر زبانی در CGRS وجود دارد اما گاهی اوقات اگر فرد یک زبان نادر را بیان کند می‌ تواند مشکل‌ ساز باشد، در این حالت یک مترجم در زبان دیگری می‌ تواند به او پیشنهاد شود.

در طول و بعد از مصاحبه مترجم باید به رازداری حرفه‌ ای احترام بگذارد و طبق قواعد خاص CGRS عمل کند. بروشور در مورد این کد رفتاری نیز در وبسایت CGRS در دسترس است. کیفیت مترجم شفاهی می‌ تواند بسیار متغیر باشد، ترجمه صحیح اظهارات، همانطور که در گزارش مصاحبه نوشته می‌شود زیرا گاهی اوقات یک نقطه مورد بحث در روال بررسی یک پرونده‌ تاثیرات بزرگی خواهد داشت. پناهندگان در بلژیک به راحتی نمی توانند شغل پیدا کنند و سطح درآمد پایینی دارند. در نمودار ذیل دهک پایین درآمدی در بلژیک بیان شده است:

دهک پایین درآمدی در بلژیک

کمک ‌های قانونی برای پناهندگان در بلژیک

ماده 23 قانون اساسی بلژیک مشخص می‌ کند که حق برخورداری از یک زندگی شایسته برای هر فرد از جمله حق برخورداری از کمک‌ های حقوقی وجود دارد. قانون بلژیک در هر مرحله از جمله مرحله ابتدایی، تجدید نظر، ابطال رای دادگاه کامل، ابطال و تعلیق (به استثنای مرحله دفتر بیگانه) کمک‌ های قانونی آزاد به همه پناهجویان را تضمین می‌ کند و همچنین قانون پذیرش تضمین دسترسی به کمک ‌های قانونی در طول اولین و دومین روند مورد نظر در هر پرونده به همان صورت که در قانون قضایی کشور بلژیک پیش‌ بینی شده ‌است را تضمین می‌ کند. بهترین راه های مهاجرت به بلژیک عبارتند از:

  • اخذ ویزای تحصیلی بلژیک
  • اخذ ویزای سرمایه گذاری بلژیک
  • اخذ ویزای کاری بلژیک
  • اخذ ویزای ازدواج در بلژیک
  • راه پناهندگی در بلژیک

خود روند پناهندگی در بلژیک رایگان است اما مهاجرت به بلژیک برای پناهجویان هزینه هایی دارد. جویندگان پناهندگی از نظر قانونی حق دریافت کمک های قضایی را دارند هر چند این مبالغ بسیار اندک هستند اما می توانند کمک بزرگی برای پناهجویان بدون کار و شغل محسوب شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه امور مهاجرتی و اخذ انواع ویزای اقامت می توانید با کارشناسان متخصص و با تجربه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

4.2/5 - (8 امتیاز)

45 دیدگاه برای “پناهندگی در بلژیک

  1. آیلین گفت:

    سلام من رشتم دانشگاهیم لیسانس مدیریت بازرگانی و قراره با نامزدم که اون رشتش لیسانس مهندسی عمران با هم مهاجرت قانونی داشته باشیم از طریق ویزای کار و اینکه سابق کاری هم نداریم آیا امکان پذیر هست

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تا زمانی که حداقل 3 سال سابقه کار مرتبط بعلاوه مدرک زبان نداشته باشید، نمی تونید اقدام کنید

  2. دوست محمد حبیبی گفت:

    سلام من دوست محمد هستم از افغانستان میخایم در کشور بلژیک درخواست پناهندگی بتم پدرم وکیل بود ما با طالبان میجنگیدیم خانه و همه چیز مارا طالبان گرفت تا ایران فرار کدیم میخایم تحصیلی خود را ادامه بتم لطفت به ما کومک کنین تشکر

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      متاسفانه در زمینه پناهندگی خدماتی ارائه نمی کنیم

  3. زینب گفت:

    سلام آیا با آیدی و پاس یونان بخواهیم درخواست پناهندگی بدهیم در بلژیک چگونه است؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      موسسه سفیران خدماتی در خصوص پناهندگی ارائه نمیکنه

  4. محمد گفت:

    سلام من راننده لیفتراک هستم و دوتا بچه دارم واسه شغل میخام ب بلژیک برم واونجا مشغول بکار بشم و اقامت بگیرم چیکار باید بکنم

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      موسسه سفیران هیچگونه خدماتی در خصوص پناهندگی ارائه نمیکنه

  5. رضا گفت:

    باسلام من یه پسر۲۶ساله هستم با مدرک لیسانس میخوام ادامه تحصیل بدم میتونم به بلژیک پناهنده بشم

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای تحصیل در بلژیک باید با اخذ پذیرش از دانشگاه درخواست ویزای تحصیلی این کشور رو درخواست کنید

  6. نفس گفت:

    سلام خسته نباشید اصلاپناهده قبول نمیکنید بعد اگ بخوایم بیایم چه چیزایی لازمه؟

    1. داوری گفت:

      سلام بر شما
      خیر هیچ خدماتی جهت پناهندگی نداریم اما یرای روش های دی

    2. داوری گفت:

      سلام بر شما
      خیر هیچ خدماتی جهت پناهندگی نداریم اما برای روش های دیگری که برای شما مناسب باشه
      با کارشناسان موسسه تماس بگیرید تا شرایط شما رو بررسی کنن

  7. زهرا گفت:

    عرض ادب و احترام
    نامزد بنده به همراه خانواده به بلژيك رفتند و اقدام به پناهندگي نموه اند، اگر اقامت دريافت كنند و ما در كشوري ديگر مثل گرجستان ازدواج بين المللي كنيم ايا امكان اين وجود دارد من و بتوانند ببرند بلژيك؟ با توجه به اينكه قطعا تاريخ ازدواج رسمي ما بعد از تاريخ اقامت خواهد بود
    با تشكر

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب هیچ خدماتی برای پناهندگی نداریم

  8. آریاس گفت:

    سلام عرض ادب میخوام برم بلژیک و اونجا اگر بشه پناهنده بشم از طریق قانونی میشه رفت و اونجا وکیل گرفت تا وکیل کاراتو انجام بده هزینش چند میشه و غیره در خصوص پناهندگی توضیح بدید لطفا میشه قانونی رفت و اونجا پناهنده شد یا ن

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما خیر سعی کنید فقط از راه های مهاجرت قانونی استفاده کنید

  9. جاوید گفت:

    سلام وقت بخیر هزینه ویزای تحصیلی برای کودک 7 ساله چقدر هست و آیا پدر و مادر همزمان میتونن با کودک مهاجرت کنن و آیا امکان واجازه کار به پدر و مادر کودک میدن یا نه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما تقریبا بین ۳۰ الی ۴۰ هزار دلار

  10. جلال گفت:

    سلام ایا میشه بخاطر بیماری اونجا بهت پناهندگی بدن یا اقامت یاهرچی که بمونی اونجا

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما خیر حتما قانونی مهاجرت کنید

  11. لیلا گفت:

    سلام من 2تا بچه14 ساله و6 ساله دارم اقامت بلژیک دارن اونجا نزد پدرشون زندگی میکنند، من از چه طریقی میتونم به اونها ملحق شوم، ناگفته نماند ما طباق گرفتیم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اگر حضانت بچه ها با پدرشون هست و شما هم طلاق گرفتید نمیتونید از طریق خانوادتون اونجا برید باید خودتون یا ویزای تحصیلی، کاری و یا سرمایه گذاری دریافت کنید

  12. لیلا صفاری گفت:

    سلام ببخشید من خواهرم از طریق ازدواج مقیم کشور بلژیک است آیا من از طریق اینکه خود را مسیحی کنم و امکان بازگشت نداشته باشم میتوانم پناهنده شوم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اطلاعی در این مورد موسسه ما نداره

  13. سمیرا گفت:

    سلام برای سفر بازدید بلژیک چقدر پول نیاز هست و مدارک لازم چیه؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب برای خدمات توریستی با آژانس های هواپیمایی تماس بگیرید

  14. محمدرضا گفت:

    سلام . در مورد ویزای کاری لطفا بگید که چطور میشه ویزای کاری گرفت و اینکه آیا برای شغل های آزاد هم امکان گرفتن ویزای کاری هست یا نه البته شغل هایی که به مدرک فنی احتیاج دارن

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اگر هدفتون بلژیک هست باید در ابتدا کارفرمایی از شما دعوت به همکاری کنه سپس اقدام کنید

  15. مریم گفت:

    سلام
    برای مهاجرت چگونه می تونم ازتون مشاوره بگیرم .خودم 47 ساله دارای مدرک لیسانس کامپیوتر و طراح سایت هستم .همسرم 55 ساله بازنشسته و البته عینک ساز هستن
    دارای سه فرزند با سنین 16 و 10 و 8 هستم .آیا راهی برای مهاجرت خانوادگی ما دارید .ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما بله میتونید از طریق ویزای تحصیلی بچه ها و یا ویزای سرمایه گذاری اقدام کنید

  16. علی منتظر گفت:

    من در ایران کسی ندارم می خواستم پناهنده شویم و

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما متاسفانه پناهندگی اقدام نداریم

    2. زهره گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      پدر من بعنوان پسته کار نمونه واسه بازدید به کشور بلژیک دعوت شدن خودم ۳۰ ساله هستم و همسر و فرزند دارم میتونم همراه پدرم با تور برم بلژیک و اونجا تقاضای پناهندگی کنم اگه برنگردم ایران چه اتفاقی میوفته؟ ممنون میشم راهنماییم کنین

      1. داوری گفت:

        سلام
        موسسه سفیران در خصوص پناهندگی خدماتی نداره دوست من

  17. علی منتظر گفت:

    سلام خوبی هستید من 16 سالم می خواستم در بلژیک پناهنده باشم هیچی ندارم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما متاسفانه پناهندگی اقدام نداریم

  18. حسن افشاریان گفت:

    سلام و عرض ادب
    بزای کار وزندگی بهتر میخوام به بلژیک مهاجرت کنم
    یک پسر 10 ساله دارم ویک دختر 1 ساله
    8سال سابقه کار بصورت پیمانکاری به عنوان اپراتور دستگاههای و تعمییر مراکز تلفن مخابرات دارم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اگر کارفرما از بلژیک داشته باشید میتونید از طریق ویزای کار اقدام کنید اما اگر ندارید از طریق ویزای تحصیلی امکان پذیر هست

  19. تینا گفت:

    سلام . قصد دارم هز طریق پناهندگی به بلژیک بروم به همراه پسر ۱۲ ساله م . برای شروع چه کاری باید انجام بدهم در ضمن من تا ب حال از کشور خارج نشده ام

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما موسسه ما هیچگونه خدمات پناهندگی ندارد

  20. ارمین گفت:

    میخام‌برم‌ بلژیک چون ایران کسیو ندارم

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما باید شرایط شما بررسی شود

    2. علی منتظر گفت:

      من در ایران کسی ندارم می خواستم پناهنده شویم

      1. ف.فرجی گفت:

        سلام و عرض ادب خدمت شما متاسفانه پناهندگی اقدام نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *