مهاجرت

پناهندگی در رومانی

پناهندگی در رومانی

پناهندگی در رومانی یکی از راه های مهاجرت دائمی اشخاص به قاره اروپا محسوب می شود که خطراتی را به همراه خواهد داشت. در سال های اخیر و در پی بحران های خاورمیانه و قاره آفریقا، تعداد پناهجویان به قاره اروپا افزایش یافته است. از آن جا که اتحادیه اروپا تعیین کننده سهمیه پذیرش پناهجویان در هر کشور است، اخذ پناهندگی در بسیاری از کشورها بسیار سخت شده است. پناهندگی در رومانی به شما این اجازه را خواهد داد تا از تمام امکانات شهروندان کشور رومانی استفاده کنید. در حقیقت پس از دریافت پناهندگی این کشور، شما شهروند قانونی رومانی خواهید بود.

  • آیا رومانی پناهنده می پذیرد؟
  • شرایط مهاجرت به کشور رومانی از طرقی غیر از پناهندگی چیست؟
  • آیا رومانی کشوری ارزان برای زندگی است؟
  • آیا می توان به عنوان پناهنده وارد بازار کار رومانی شد؟

شرایط دریافت پناهندگی رومانی در 2024

برای آنکه شخصی بتواند به عنوان پناهجو به کشور دیگری پناه ببرد، باید الزاماتی را داشته باشد. این الزامات باید به صورت مستند و مستدل ارائه شوند. اشخاص باید ثابت کنند که زندگی در کشور خود، جان یا آزادی را به مخاطره می اندازد. در سال 2024از جمله دلایلی که افراد می توانند از طریق آن به دریافت پناهندگی امید داشته باشید عبارتند از:

  • اثبات این مسئله که بنا بر دلایل اعتقادی تحت تعقیب هستند. مقصود اصلی مسائل مذهبی، اجتماعی، ملی و نژادی است.
  • اثبات آن که در محل زندگی ناامنی های شدید اجتماعی وجود دارد. مقصود از ناامنی های اجتماعی آمار بالای قتل یا جنگ است
  • اثبات بالا بودن احتمال مرگ توسط مراجع قانونی. محکومین به اعدام یا شکنجه می توانند از این فاکتور استفاده کنند.
  • همه کسانی که فرزند، والدین یا همسر خود موفق به دریافت پناهندگی شده اند.

شرایط اشخاص پناهجو در رومانی

اشخاصی که قصد مهاجرت نمودن به کشور رومانی از روش پناهندگی را دارند ملزم به داشتن این شرایط می باشند:

  • شخص متقاضی ملزم به شناخته شدن به عنوان یک پناهنده از جانب کنوانسیون کلیه پناهندگان ژنو و هم چنین پروتکل آن به وسیله یک ایالت یا UNHCR می باشد که این قانون بر اساس قانون یک A مصوب سال 1951 می باشد.
  • شخص متقاضی به هیچ صورت نباید تحت حمایت کشوری باشد که از آن کشور به کشور رومانی تحت عنوان پناهندگی اقدام کرده باشد.
  • شخص متقاضی به هیچ عنوان نباید خطری برای امنیت ملی، سلامتی و اخلاق عمومی و نظم عمومی جامعه ایجاد کند.

قوانین مورد توجه پناهجویان در رومانی

زمانی که شما به عنوان یک پناهجو راهی کشور دیگری می شوید، قطعا در شرایطی سخت قرار خواهید گرفت. پناهندگی در رومانی نیز یک پروسه پرخطر، زمان بر و البته پر از ریسک است. همانطور که گفتیم، اتحادیه اروپا به هر کشور، اجازه پذیرش تعداد محدودی از پناهجویان را می دهد. این سهمیه ها بر اساس فاکتورهای مشخصی مانند؛ سرمایه ملی، تعداد درخواست های پناهجویی، نرخ بیکاری و جمعیت کشور تعیین می شود. علت اصلی این کار جلوگیری از بروز بحران در کشورهای اروپایی است. برای بدست آوردن پناهندگی کشور رومانی، فرد باید مراحل قانونی آن را به صورت کامل طی کند.

قوانین مورد توجه پناهجویان در رومانی

درخواست پناهندگی در رومانی

همانطور که گفته شد، اولین قدم در مسیر افراد، ورود به خاک رومانی است. پس از آن باید درخواست پناهندگی خود را نزد مراجع قانونی در رومانی به ثبت برسانید. منظور از مراجع قانونی، پلیس های مرزی، اداره مهاجرت، پلیس برقراری امنیت اجتماعی یا اداره رسیدگی به جرائم قضایی است.

زمانی که درخواست به صورت قانونی ثبت رسید، باید عکس، اثر انگشت و امضای خود را به آن ضمیمه کنند. پس از ثبت درخواست، تاریخی در برگه ثبت خواهد شد که نشانه آخرین فرصت برای ترک رومانی است. در صورتی که با درخواست پناهندگی موافقت نشود باید تا آن تاریخ از رومانی خارج شوند. در صورتی که به پرونده افراد تا آن تاریخ رسیدگی نشود، به صورت خودکار، اجازه اقامت تمدید می شود.

مراحل پناهجویی در رومانی

پس از آنکه درخواست افراد ثبت شد، شما باید به کمپ پناهجویان مراجعه کنند. پس از گذشت چند روز، فردی از طرف مراجع قانونی برای مصاحبه با فرد به کمپ رجوع می کند. در این مصاحبه از اشخاص سوالات شخصی پرسیده خواهد شد. افراد می بایست توجه داشته باشند که به هیچ عنوان نباید از علل درخواست پناهجویی با وی حرفی بزنند.

پس از مشخص شدن وضعیت، مصاحبه ثانویه برگزار خواهد شد. در این مصاحبه باید به طور کامل تشریح کنند که به چه علت قصد دارند در کشور رومانی پناهنده شوند. باید همه مستندات کافی در رابطه با علت عدم احساس امنیت در کشور خود را ارائه دهند. در طول این مدت می توانند از وکلای قانونی و مترجم های معتمد استفاده کنند. مترجم هیچ نقشی در روند رد یا پذیرش درخواست نخواهد داشت. اما وکیل به افراد کمک خواهد کرد تا کلیه نواقص موجود در پرونده خود را برطرف کنند.

پاسخ به درخواست پناهندگی در رومانی

برای دریافت پاسخ اولیه، افراد باید حداقل 1 ماه پس از مصاحبه 2 صبر کنند. در این صورت ممکن است با پاسخ مثبت یا منفی روبرو شوند. اگر پاسخ دریافتی مثبت باشد می توان با گذراندن مراحل قانونی اقامت را در رومانی قطعی کنند. در غیر این صورت تا 10 روز فرصت خواهند داشت تا به حکم صادره اعتراض کنند.

در این صورت نیز باید منتظر پاسخ نهایی صادر شده بمانند. اگر مجددا با رای منفی روبرو شوند، موظف به ترک رومانی هستند. افرادی که به صورت داوطلبانه از رومانی خارج شوند، تا 30 ماه اجازه ورود به رومانی را نخواهند داشت. با این وجود اگر از رومانی خارج نشوید، تا 5 سال اجازه ورود به این کشور را نخواهند داشت. توجه داشته باشید که پناهجویان می توانند گاهی در فضای شهری کشور رومانی تردد کنند. با این حال اجازه ورود به کشورهای حوزه شینگن برای آن ها وجود نخواهد داشت.

کشور رومانی راه های بسیار زیادی را برای مهاجرت قانونی به این کشور در نظر گرفته است. بنابراین توصیه می کنیم که پناهندگی در رومانی را به عنوان آخرین گزینه در نظر بگیرید. روند رسیدگی به پناهندگی شما ممکن است تا چند سال نیز به طول بی انجامد. مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، تجربه کافی در زمینه مهاجرت به خارج از کشور را دارند. از همین رو شما می توانید برای کلیه امور مهاجرتی خود، با ایشان تماس بگیرید. در موسسه ما مهاجرت به رومانی از طریق قانونی صورت می گیرد و فعالیتی در باب پناهندگی در رومانی صورت نمی گیرد.

4.9/5 - (9 امتیاز)

16 دیدگاه برای “پناهندگی در رومانی

  1. ارشاد گفت:

    مهاجرت کم هزینه به این کشور رو معرفی می کنید ؟ من برای کارآفرینی می تونم با هر مبلغی اقدام کنم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بهترین روش برای مهاجرت به این کشور روش تحیلی خواهد بود

    2. داوری گفت:

      سلام
      بهترین روش برای مهاجرت به این کشور روش تحصیلی خواهد بود

  2. داود گفت:

    مهاجرت به رومانی از طریق پناهندگی؟
    بنظرم فاجعه است!

  3. سحر گفت:

    سلام و خسته نباشید

    ممنون از مطالب و سایت به روزتون

    اگر امکانش هست در مورد هزینه های تحصیل این کشور توضیح دهید.

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله مقایسه تحصیل در رومانی و یونان رو مطالعه نمایید

  4. امیرحسین گفت:

    با تشکر از مقاله خیلی خوبتون

  5. mohamad گفت:

    سلام مهاجرت به رومانی از طریق پناهندگی در سال ۲۰۱۹ نسب به سال های گذشته چه تغییرات مهمی داشته است ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله حاضر رو به دقت مطالعه نمایید

  6. ابراهیم گفت:

    سلام من تکنسین بیهوشی با ۵سال سابقه کاری در بیمارستان دولتی ۲۹ ساله و مجردهستم…میخواستم ببینم ایا امکان دادن ویزای کاری یا اقامت کاری در کشوری در حال حاضر برای رشته ی من وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در رومانی بهتره از طریق تحصیلی برید و اونجا به کار مشغول بشید

  7. leilakk گفت:

    به نظر من پناهندگی اصلا روش مناسبی برای مهاجرت نیست. ریسک خیلی بزرگیه و خطرناک

  8. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد مهاجرت به رومانی از طریق پناهندگی تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد مهاجرت کاری به رومانی هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله ما رو در این خصوص مطالعه فرمائید

  9. یاشار قاسمیان گفت:

    رومانی چیه که بخوای از طریق پناهندگی هم براش اقدام بکنی

    1. داوری گفت:

      سلام
      دقیقا همینطوره اما از طریق تحصیلی دانشگاه های خوبی داره و الیته خود شهر بخارست برای زندگی بسیار زیباست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *