مهاجرت

پناهندگی در لوکزامبورگ

پناهندگی در لوکزامبورگ

با توجه به پرهزینه بودن اخذ اقامت لوکزامبورگ از طریق تحصیل، کار یا ثبت شرکت، ممکن است برخی افراد به مهاجرت از طریق پناهندگی در لوکزامبورگ تمایل داشته باشند. باید خاطر نشان کرد مهاجرت از طریق پناهندگی غیرقانونی است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود نه در لوکزامبورگ و نه در هیچ کشور دیگری ولی از آن جایی که ممکن است برخی افراد بخواهند راجع به آن اطلاعاتی داشته باشند تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخته اند.

  • شرایط درخواست پناهندگی در لوکزامبورگ چیست؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به لوکزامبورگ برای پناهندگی چیست؟
  • راه های جایگزین پناهندگی در لوکزامبورگ کدامند؟
  • در خواست پناهندگی در لوکزامبورگ چقدر طول می کشد؟

آشنایی با کشور لوکزامبورگ

کشور لوکزامبورگ یکی از کشورهای حوزه شنگن است که مساحت کمی دارد یعنی اصطلاحا یک کشور ذره بینی است و تنها حدود 600 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از آن ها را نیز خارجی ها تشکیل می دهند. آمار بیکاری در این کشور در حال حاضر یعنی در سال 2022 تنها 5.7% است و نرخ تورم لوکزامبورگ نیز در چند سال گذشته همواره زیر 2% بوده نتیجتا قیمت ها به مرور زمان دچار تغییرات عمده ای نمی شوند. متوسط درآمد ماهیانه در لوکزامبورگ (میانگین کم ترین میزان حقوق دریافتی و بیشترین میزان حقوق افراد) حدود 15000€ (یورو) است اما غالب افراد در این کشور ماهی حدود 5000€ (یورو) حقوق می گیرند.

تنها دانشگاه دولتی در لوکزامبورگ دانشگاه لوکزامبورگ (University of Luxembourg) است که اخذ پذیرش از آن دشوار است؛ اما از سوی دیگر برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی لوکزامبورگ که غالبا شعبه دانشگاه های آمریکایی هستند، ممکن است لازم باشد در برخی رشته ها دانشجویان سالیانه تا 30000€ (یورو) شهریه پرداخت کنند. از طرفی کار در لوکزامبورگ نیز نیاز به اخذ پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای لوکزامبورگی دارد و برخلاف کار در آلمان نیروی متخصصی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا ایالات متحده آمریکا را ندارد نمی تواند به راحتی ویزای کاری لوکزامبورگ را دریافت کند. لوکزامبورگ به لحاظ هزینه های زندگی نیز یکی از گران ترین کشورهای اروپایی است که زندگی در آن ماهیانه حدود 1800€ (یورو) هزینه دارد و در نمودار زیر با هزینه زندگی در برخی دیگر از کشورهای مطرح اروپایی مقایسه شده است:

نمودار متوسط هزینه ماهیانه زندگی در لوکزامبورگ و چند کشور دیگر

چگونگی پناهندگی در لوکزامبورگ

به جز تحصیل، کار و سرمایه گذاری در لوکزامبورگ یک راه دیگر برای مهاجرت به لوکزامبورگ روش پناهندگی است که البته فرایندی غیرقانونی و پرخطر است و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود چرا که انتخاب عاقلانه ای نیست. در سال گذشته 2130 درخواست پناهندگی به لوکزامبورگ ارائه شد که غالب آن ها افرادی بودند که از سوریه و عراق به لوکزامبورگ رفته بودند و برای سری اول درخواست ها تا به الان تصمیم گیری شده است. یعنی چیزی در حدود 835 تقاضانامه که بنا به تصمیم دولت لوکزامبورگ و هیئت مربوطه به 69% این درخواست ها پاسخ مثبت داده شده است و 31% از درخواست های پناهندگی نیز در همان بدو امر رد شدند. در ادامه جدولی از وضعیت درخواست های پناهندگی اخیر لوکزامبورگ ارائه شده است:

نام کشور مبداتقاضاهاپذیرفته شده هاتعداد رد شده هادرصد پذیرش
سوریه4103051096.8%
عراق1851402087.5%
افغانستان18045590.0%
گرجستان1350700.0%
مراکش900150.0%
تونس90000.0%
سودان65000.0%
گینه50050.0%
صربستان45000.0%
ترکیه45000.0%
آلبانی40000.0%
اتیوپی30201066.7%
سومالی30000.0%
کنگو550100.0%
کویت5000.0%

کشورهایی که هم در ستون پذیرفته شده ها و هم ستون رد شده های مربوط به آن ها عدد صفر نگاشته شده است یعنی متقاضیان پناهندگی ای که از این کشورها به لوکزامبورگ رفته اند هنوز درخواست آن ها مورد بررسی قرار نگرفته است. لوکزامبورگ را نمی توان کشور مهاجرپذیری قلمداد نمود؛ به منظور محاسبه دقیق تر شرایط مهاجرت به لوکزامبورگ (چه از طریق پناهندگی و چه به روش های قانونی) نموداری تهیه شده است:

نمودار تعداد مهاجران در لوکزامبورگ

شرایط پناهندگی در لوکزامبورگ

این که پناهنده چه فردی است تقریبا بر همگان واضح است؛ در واقع پناهنده کسی است که با ورود به یکی از کشورهای پناهنده پذیر اعلام می کند به دلایل سیاسی یا مذهبی و غیره در صورتی که به کشور خود بازگردد جان یا مالش در خطر است. منتهی با وجود جنگ های داخلی و شرایط نابسامان برخی کشورهای دنیا در سال های اخیر تعداد پناهندگان بسیار افزایش یافته است به طوری که کمپ های پناهندگی لوکزامبورگ، آلمان، ترکیه و غیره پاسخگوی این تعداد پناهنده نیست. همین مسئله سبب شده افرادی که در کمپ های پناهندگی حضور دارند به دلیل کمبود امکانات زندگی بسیار سختی داشته باشند و کشورها نیز با توجه به این که نمی توانند تعداد زیادی مهاجر بپذیرند، پرونده های پناهندگی را با سختگیری بیشتری بررسی کنند و نتیجتا پرونده های متعددی را رد کنند. برخی از کمپ های پناهندگی در لوکزامبورگ عبارت هستند از:

  • Lily Unden
  • Migrants et Refugies-Foyer
  • Foyer Bertrange

شرایط پناهندگی در لوکزامبورگ

روش های جایگزین پناهندگی در لوکزامبورگ

همان طور که بررسی شد پناهندگی روش پذیرفته شده و بی خطری نیست و بهتر است افرادی که توانایی مالی تحصیل در لوکزامبورگ، سوئیس، انگستان، استرالیا، کانادا و غیره را ندارند به سراغ تحصیل در فرانسه، اتریش و غیره بروند که رایگان است یا کشورهای کم هزینه تری مثل مجارستان، اوکراین، ترکیه و غیره را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نمایند و از این طریق مهاجرت کنند. افراد همچنین می توانند در صورتی که حداقل مدرک لیسانس (ترجیحا در رشته های مهندسی مثل مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی و غیره) و 3 سال سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی در رزومه خود دارند، برای اخذ ویزای جستجوی کار در آلمان اقدام کنند.

در این روش اجباری نیست فرد از ابتدا پیشنهاد شغلی از کارفرما داشته باشد همچنین نیازی به پرداخت هزینه تحصیل نیست و تنها تامین هزینه 6 ماه زندگی در آلمان باید تهیه شده باشد که متوسط آن در نمودار اول نشان داده شد.در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد اطلاعاتی در خصوص پناهندگی در لوکزامبورگ، وضعیت پرونده های پناهندگان، هزینه زندگی در لوکزامبورگ و غیره ارائه شد و در نهایت با توجه به خطرناک بودن این روش، راه های جایگزین قانونی پیشنهاد شد.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *