مهاجرت

پناهندگی در هنگ کنگ

پناهندگی در هنگ کنگ

اخیرا شاهد بحران پناهندگان در دنیا هستیم، برای مثال پناهندگی در هنگ کنگ یکی از مورادیست که فرد به دلایل مختلفی برای آن اقدام می نماید. پناهندگی دلایل متعددی دارد و هر یک از افراد پناهجو در مقابل دلایلی که به افسر مربوط به پناهجویان بیان می دارد، منطق و توجیه محکمی داشته باشد. در صورتی که دلایل فرد پناهجو کافی نبوده و افسر مربوطه را قانع ننماید، درخواست پناهندگی وی مردود اعلام می گردد. چه بسا بسیاری از پرونده های پناهندگی در کشورهای مختلف از جمله هنگ کنگ، به دلیل عدم ارائه دلایل و مستندات کافی رد می شود. مهاجرت از طریق پناهندگی به هیچ وجه از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت توصیه نمی گردد و دلایل این موضوع را می‌توانید در متن مقاله‌ای که پیش رو دارید، جستجو نمایید.

  • آیا هنگ کنگ پناهجو می پذیرد؟
  • شرایط اقامت در این کشور چیست؟
  • آیا دریافت پاسپورت کشور هنگ کنگ امتیاز ویژه ای دارد؟
  • شرایط زندگی پناهجویان در هنگ کنگ چیست؟
  • عمده ترین دلایل مهاجرت پناهجویان به هنگ کنگ چیست؟

تعریف مقوله پناهندگی در هنگ کنگ

مطابق با ماده (1A (2 از کنوانسیون ژنو 1951 در رابطه با پناهندگی افراد به کشورهای خارجی و اصلاحیه آن در سال 1967 میلادی تعریفی از پناهنده عنوان شده است که: پناهنده فردی است که به دلیل ترس و وحشت از آزار و شکنجه های مختلف که به دلایلی مانند تبعیض نژادی، عضویت در گروه های خاص، افکار خلاف سیاست های دولت مبدا، جنگ و نا امنی در کشور مبدا یا عضویت در گروه های اجتماعی که مخالف هنجارهای دولتی است، تصمیم می گیرد به کشورهای خارجی پناهنده شود تا جان خود و خانواده اش را از هر گونه آزار و اذیت رهایی بخشد. چنین شخصی تحت هر شرایطی تمایلی ندارد به کشور مبدا بازگردد. بنابراین به دنبال آن است که در کشوری که درخواست پناهندگی نموده است، مانند پناهندگی در هنگ کنگ، به اقامت این کشور نیز دست یابد.

قوانینی که در کنوانسیون ژنو وجود دارد با اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیده و اکثر کشورهای جهان آن را به رسمیت می شناسند، مطابقت دارد. از سویی دیگر فرد پناهجو به شخصی گفته می شود که ضمن داشتن ترس و مشکلات فوق الذکر، هنوز موفق به اخذ پناهندگی از سوی کشور مورد نظر نشده و در حال حاضر به عنوان فردی شناخته می شود که در پی اقامت بوده و به دنبال جای امنی جهت حفظ جان و مال خود می باشد.

قوانین پناهندگی مصوب در کنوانسیون ژنو

در خصوص بررسی موضوع پناهندگی در هنگ کنگ، بد نیست از برخی قوانینی که در کنوانسیون پناهندگی ژنو به تصویب رسیده است، مطلع باشید. طبق ماده 33 (1) این کنوانسیون هر کشوری که فرد پناهجویی را که جان و آزادی او در کشور مبدا تهدید می گردد، را به پناهندگی می پذیرد، حق اخراج یا بازگرداندن او به کشور مبدا را ندارد. البته قوانین دیگری نیز در این کنوانسیون وجود دارد که بایستی از سوی کشورهای جهان رعایت گردد.

شرایط درخواست پناهندگی در هنگ کنگ

شرایط درخواست پناهندگی در هنگ کنگ

فردی که جهت مهاجرت به هنگ گنگ از طریق پناهندگی اقدام می نماید، می بایست شرایط یک فرد پناهجو را داشته باشد. پیش از آن که پناهجو شرایط لازم را داشته باشد، ابتدا لازم است ادله های محکمی را جهت پناهندگی خود ارائه دهد تا از سوی افسر پناهندگی مورد قبول واقع شود. اما شرایطی که برای یک پناهجو لازم است، به قرار زیر می باشد:

  • پناهجو در زمان درخواست پناهندگی می بایست خارج از خاک کشور مبدا باشد.
  • پناهجو در زمان پناهندگی می بایست ترس موجه خود را از زندگی در کشور مبدا به اثبات برساند.
  • در صورتی که پناهجو در کشور مبدا مورد آزار و شکنجه قرار گرفته است، ضروری خواهد بود که این موضوع را با بیان علت آن ثابت نماید.

فرآیند پناهندگی در هنگ کنگ

در پیش گرفتن روش پناهندگی در هنگ کنگ به منظور مهاجرت به این کشور آسیایی، فرآیندی را دربردارد که طبق قوانین و مقررات مصوب انجام می گیرد. این روند شامل مراحل به شرح ذیل می گردد:

  • ارائه نامه پذیرش موقت یا درخواست پناهندگی در هنگ کنگ
  • ارائه بیانیه از شواهد و قرائن موجود
  • تعیین نماینده یا مشورت با مشاور حقوقی
  • انجام مصاحبه با نماینده دفتر اصلی جهت عنوان نمودن دلایل پناهندگی در هنگ کنگ
  • ارائه مدارک تکمیلی که گفته های فرد پناهجو را به اثبات برساند.
  • در صورتی که فرد پناهجو با عدم پذیرش پناهندگی در هنگ کنگ مواجه گردد، بایستی دلایل و مستندات محکمه پسند و بیشتری را ارائه نماید تا پرونده وی تجدیدنظر گردد.

حقوق پناهجویان در هنگ کنگ در 2022

افراد پناهجو در هر کشوری، در صورتی که دلایل پناهندگی آنها محرز گردیده و اعطای پناهندگی انجام پذیرد، از حقوقی مشخص برخوردار می شوند. برای مثال فردی که در سال 2022 موفق به اخذ پناهندگی در هنگ کنگ می گردد، از طریق پرداخت پول نقد، تامین محل سکونت، خوراک و پوشاک، در زمینه امرار معاش و زندگی فرد، حمایت های لازم از سوی مقامات دولتی به عمل می آید. از سویی دیگر این حق برای فرد پناهنده محفوظ است که جهت کار در هنگ کنگ، درخواست خود را ارائه دهد.

البته این قوانین مربوط به سال های قبل از 2002-2003 میلادی است. اما پس از سال 2002-2003 میلادی تغییرات و تحولاتی در قوانین رخ داد که یکی از آنها عدم اجازه درخواست کار فرد پناهنده است. از دیگر قوانینی که منع شد، تعلق نگرفتن حمایت ها و پوشش های مالی برای فرد پناهنده می باشد. کمبود بودجه و رشد جمعیت هنگ کنگ باعث این گونه تغییرات در خصوص پناهندگی گردید.

به منظور مهاجرت به کشور آسیایی هنگ کنگ شایسته است در مقابل روش پناهندگی در هنگ کنگ، از سایر روش های قانونی و موفقیت آمیز عمل نمایید. روش هایی مانند تحصیل در هنگ کنگ، سرمایه گذاری و… از مسیرهای قانونی مهاجرتی به هر کشوری از جمله هنگ کنگ است که البته مزیت های بسیار زیادی را برای فرد مهاجر به دنبال دارد. مشاوران حاضر در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچ گونه خدماتی را به متقاضیان پناهندگی در کشورهای مختلف ارائه نمی کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *